sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (IMAP)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Spacedock

Spacedock, startup sídlící v Silicon Valley, dříve známý jako Orbital Outpost X , 20. srpna oznámil plány na demonstraci univerzálního připojovacího zařízení pro vesmírné systémy při misi, která by měla letět v roce 2026.

AscendArc

Společnost AscendArc se sídlem v Portlandu v Oregonu prodala svůj první malou geostacionární komunikační družici společnosti KT Sat, vlajkovému jihokorejskému operátorovi.

True Anomaly

Společnost True Anomaly, startup zaměřený na vesmírné technologie a zaměřený na obranu se sídlem v Coloradu, najal Sarah Walterovou, výkonnou ředitelku pro družicový průmysl, na pozici provozní ředitelky.

Vesmírné velitelství

Bílý dům 2. září oznámil dlouho očekávané přemístění velitelství amerického vesmírného velitelství z Colorado Springs v Coloradu do Huntsville v Alabamě, čímž zrušil rozhodnutí předchozího prezidenta Bidena z roku 2023 ponechat velitelství v Coloradu.

General Atomics

Společnosti General Atomics a Kepler Communications demonstrovaly spojení dvoumotorového letounu De Havilland Canada DHC-6-300 a družice. V demonstraci navázal optický komunikační terminál společnosti General Atomics namontovaný na letadle komunikaci s optickým terminálem Tesat na komunikační družici Kepler.

Muon Space

Společnost Muon Space se po navýšení financování o 90 milionů dolarů snaží rozšířit výrobní kapacity a zaměřit se na rostoucí poptávku po stále výkonnějších družicích v hmotnostním rozmezí 100–500+ kilogramů.

SI Imaging Services

Jihokorejská společnost SI Imaging Services 2. září oznámila uzavření smlouvy na pronájem kapacity družice pro pozorování Země SpaceEye-T evropskému zákazníkovi v hodnotě přesahující 10 milionů eur.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Spacex ušetrí milióny?

Spoločnosti Spacex a Blue Origin našli spôsob. Nie však taký, aký by sme asi očakávali. Od ukončenia programu veľkých amerických raketoplánov ostávajú rampy 39A a 39B prázdne. Brúsia si však na ne zuby niektoré súkromné firmy. Spacex získala rampu 39A pre svoju ťažkotonážnu raketu Falcon Heavy a 39B bude zdieľať NASA so svojou superraketou SLS a Blue Origin, ktorá dosiaľ uskutočnila iba zopár suborbitálnych letov a nie je o nej veľmi počuť. Čo to má spoločné s šetrením? NASA sa chce rampy 39A čo najskôr „zbaviť“. Inak povedané, prenajať ju súkromnej firme. Hlavným kandidátom bola samozrejme úspešná spoločnosť miliardára Elona Muska, ktorá nakoniec získala kontrakt. Problém je v tom, že údržba a prenájom rampy stoja asi 1,2 milióna dolárov mesačne.

Už sa aj schyľovalo k podpísaniu kontraktu, vtom však toto rozhodnutie napadla Blue Origin a všetko sa musí opätovne zvážiť. Spacex momentálne pracuje na vylepšenej verzii rakety Falcon 9 v1.1, ktorá každú chvíľu odštartuje a reálne využitie Falconu Heavy je vo hviezdach. To znamená, že by sa údržba rampy 39A financovala zo súkromného vrecka úplne zbytočne, keďže reálne prípravy na štart začnú o viac než rok.

Vyvstáva teda otázka. Bol protest Blue Origin skutočne protestom, alebo skôr podaná pomocná ruka? Rampa 39A zostane zakonzervovaná a jej drahá údržba sa bude financovať zo štátnych peňazí minimálne do decembra. Ťažko si môžeme predstaviť, že by komisia prijala protest firmy Blue Origin ako odôvodnený a predala by rampu do správy tejto spoločnosti, ktorá nemá narozdiel od Spacex žiaden reálny hardware a už má istú rovnako veľkú rampu 39B.

Dámy a páni, takto sa šetrí v kozmickom priemysle.

Rampa 39A počas jej najväčšej slávy.
Rampa 39A počas jej najväčšej slávy.
Zdroj: http://1.bp.blogspot.com/

Rampa 39A má za sebou bohatú históriu. Vznikla na Merrittskom v šesťdesiatych rokoch minulého storočia pre raketu Saturn 5. Často sa o nej hovorilo aj ako o bráne k Mesiacu. Prvýkrát odtiaľ štartoval v roku 1967 prvý exemplár superrakety Saturn 5 vrámci nepilotovanej misie Apollo 4. Potom nasledovalo Apollo 6, pilotované Apollo 8 (prvý krát ľudia „osedlali“ Saturn 5) a s výnimkou Apolla 10 všetky pilotované štarty k Mesiacu. Rampe 39A sa dostalo tej pocty pripraviť na štart posledný Saturn 5, ktorý vyniesol na nízku obežnú dráhu stanicu Skylab. Vybavená bola aj podpornou konštrukciou „milkstool“, ktorá umožňovala štartovať odtiaľ raketám Saturn IB. Všetky štyri pilotované lety (tri ku skylabu a jeden spoločný rusko-americký) mali svoj začiatok práve tu. Po roku 1975 bola upravená pre raketoplány. Momentálne čaká zakonzervovaná na ďalšie využívanie. 39A je skutočným Chuckom Norrisom medzi štartovacími rampami.

Písané pre ExoSpace a kosmonautix.

Zdroje informácií:
http://kosmonaut.cz/
http://www.spacenews.com/

Zdroje obrázkov:
http://www.collectspace.com/images/news-072012b.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-ijNs0I74oPM/TX0PA5JIqqI/AAAAAAAABiw/aIUhGXiFoWU/s1600/saturn_v_n.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.