sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Atomic-6

Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.

LeoLabs

Společnost LeoLabs, kalifornský provozovatel pozemních radarů pro sledování objektů na nízké oběžné dráze Země, získala v rámci amerického vojenského programu financování ve výši 4 milionů dolarů na modernizaci svého mobilního sledovacího radaru.

Skynopy

Francouzská kosmická agentura přispěla do kola financování ve výši téměř 18 milionů dolarů pro místní startup Skynopy, čímž podpořila úsilí o rychlý rozvoj sítě pozemních stanic.

NOAA

Ministerstvo obchodu zveřejnilo 30. června dlouho odkládaný dokument Kongresu s odůvodněním návrhu rozpočtu Národního úřadu pro oceán a atmosféru na fiskální rok 2026. Dokument poskytuje více podrobností o návrhu rozpočtu. Ministerstvo obchodu navrhuje ukončit financování programu koordinace vesmírného provozu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Spacex ušetrí milióny?

Spoločnosti Spacex a Blue Origin našli spôsob. Nie však taký, aký by sme asi očakávali. Od ukončenia programu veľkých amerických raketoplánov ostávajú rampy 39A a 39B prázdne. Brúsia si však na ne zuby niektoré súkromné firmy. Spacex získala rampu 39A pre svoju ťažkotonážnu raketu Falcon Heavy a 39B bude zdieľať NASA so svojou superraketou SLS a Blue Origin, ktorá dosiaľ uskutočnila iba zopár suborbitálnych letov a nie je o nej veľmi počuť. Čo to má spoločné s šetrením? NASA sa chce rampy 39A čo najskôr „zbaviť“. Inak povedané, prenajať ju súkromnej firme. Hlavným kandidátom bola samozrejme úspešná spoločnosť miliardára Elona Muska, ktorá nakoniec získala kontrakt. Problém je v tom, že údržba a prenájom rampy stoja asi 1,2 milióna dolárov mesačne.

Už sa aj schyľovalo k podpísaniu kontraktu, vtom však toto rozhodnutie napadla Blue Origin a všetko sa musí opätovne zvážiť. Spacex momentálne pracuje na vylepšenej verzii rakety Falcon 9 v1.1, ktorá každú chvíľu odštartuje a reálne využitie Falconu Heavy je vo hviezdach. To znamená, že by sa údržba rampy 39A financovala zo súkromného vrecka úplne zbytočne, keďže reálne prípravy na štart začnú o viac než rok.

Vyvstáva teda otázka. Bol protest Blue Origin skutočne protestom, alebo skôr podaná pomocná ruka? Rampa 39A zostane zakonzervovaná a jej drahá údržba sa bude financovať zo štátnych peňazí minimálne do decembra. Ťažko si môžeme predstaviť, že by komisia prijala protest firmy Blue Origin ako odôvodnený a predala by rampu do správy tejto spoločnosti, ktorá nemá narozdiel od Spacex žiaden reálny hardware a už má istú rovnako veľkú rampu 39B.

Dámy a páni, takto sa šetrí v kozmickom priemysle.

Rampa 39A počas jej najväčšej slávy.
Rampa 39A počas jej najväčšej slávy.
Zdroj: http://1.bp.blogspot.com/

Rampa 39A má za sebou bohatú históriu. Vznikla na Merrittskom v šesťdesiatych rokoch minulého storočia pre raketu Saturn 5. Často sa o nej hovorilo aj ako o bráne k Mesiacu. Prvýkrát odtiaľ štartoval v roku 1967 prvý exemplár superrakety Saturn 5 vrámci nepilotovanej misie Apollo 4. Potom nasledovalo Apollo 6, pilotované Apollo 8 (prvý krát ľudia „osedlali“ Saturn 5) a s výnimkou Apolla 10 všetky pilotované štarty k Mesiacu. Rampe 39A sa dostalo tej pocty pripraviť na štart posledný Saturn 5, ktorý vyniesol na nízku obežnú dráhu stanicu Skylab. Vybavená bola aj podpornou konštrukciou „milkstool“, ktorá umožňovala štartovať odtiaľ raketám Saturn IB. Všetky štyri pilotované lety (tri ku skylabu a jeden spoločný rusko-americký) mali svoj začiatok práve tu. Po roku 1975 bola upravená pre raketoplány. Momentálne čaká zakonzervovaná na ďalšie využívanie. 39A je skutočným Chuckom Norrisom medzi štartovacími rampami.

Písané pre ExoSpace a kosmonautix.

Zdroje informácií:
http://kosmonaut.cz/
http://www.spacenews.com/

Zdroje obrázkov:
http://www.collectspace.com/images/news-072012b.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-ijNs0I74oPM/TX0PA5JIqqI/AAAAAAAABiw/aIUhGXiFoWU/s1600/saturn_v_n.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.