sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (IMAP)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Kuiper

Projekt Kuiper společnosti Amazon uzavřel svou první leteckou dohodu. Partnerství s JetBlue má od roku 2027 zpřístupnit přibližně 75 letadlům širokopásmové připojení k družicím na nízké oběžné dráze Země.

U.S. Space Force

Více než 80 důstojníků amerických Vesmírných sil minulý týden jako první absolvovalo nový roční kurz pro výcvik důstojníků. Tento program zahrnuje seznamování s vesmírnými operacemi, kybernetickou válkou a zpravodajstvím.

Spacedock

Spacedock, startup sídlící v Silicon Valley, dříve známý jako Orbital Outpost X , 20. srpna oznámil plány na demonstraci univerzálního připojovacího zařízení pro vesmírné systémy při misi, která by měla letět v roce 2026.

AscendArc

Společnost AscendArc se sídlem v Portlandu v Oregonu prodala svůj první malou geostacionární komunikační družici společnosti KT Sat, vlajkovému jihokorejskému operátorovi.

True Anomaly

Společnost True Anomaly, startup zaměřený na vesmírné technologie a zaměřený na obranu se sídlem v Coloradu, najal Sarah Walterovou, výkonnou ředitelku pro družicový průmysl, na pozici provozní ředitelky.

Vesmírné velitelství

Bílý dům 2. září oznámil dlouho očekávané přemístění velitelství amerického vesmírného velitelství z Colorado Springs v Coloradu do Huntsville v Alabamě, čímž zrušil rozhodnutí předchozího prezidenta Bidena z roku 2023 ponechat velitelství v Coloradu.

General Atomics

Společnosti General Atomics a Kepler Communications demonstrovaly spojení dvoumotorového letounu De Havilland Canada DHC-6-300 a družice. V demonstraci navázal optický komunikační terminál společnosti General Atomics namontovaný na letadle komunikaci s optickým terminálem Tesat na komunikační družici Kepler.

Muon Space

Společnost Muon Space se po navýšení financování o 90 milionů dolarů snaží rozšířit výrobní kapacity a zaměřit se na rostoucí poptávku po stále výkonnějších družicích v hmotnostním rozmezí 100–500+ kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Motory na tuhé pohonné látky Vegy-C jsou otestovány

Umělecká představa rakety Vega-C za letu.

Nový malý evropský kosmický nosič Vega-C má přinést lepší výkon a také rozšířit možnosti evropské kosmonautiky. Evropská kosmická agentura vede vývoj projektu a spolupracuje s celou řadou firem. Raketové motory na tuhé pohonné látky pro nosnou raketu Vega-C vyvinula společnost Avio a všechny již mají za sebou statické zážehy, které jsou nezbytné k jejich kvalifikaci pro použití v ostrém provozu. První stupeň s motorem P120C, druhý stupeň s motorem Zefiro-40 i třetí stupeň s motorem Zefiro-9 využívají tuhé pohonné látky. Společně s horním stupněm AVUM+ na kapalné pohonné látky umožní raketě Vega-C dopravit na referenční polární oběžnou dráhu ve výšce 700 kilometrů až 2300 kilogramů nákladu.

Statický zážeh motoru P120C na tuhé palivo pro raketu Vega-C.
Statický zážeh motoru P120C na tuhé palivo pro raketu Vega-C.
Zdroj: https://www.esa.int/

Motor P120C na prvním stupni bude hořet po dobu 130 sekund, během kterých spálí 142 tun pohonných látek a díky tomu vyvine tah zhruba 4500 kN. S jeho pomocí se malá nosná raketa dostane do výšky zhruba 60 kilometrů, kde se slova ujme stupeň druhý. Ale zůstaňme ještě u stupně prvního. Pro jeho zkoušky byly postaveny tři testovací exempláře, které vyrobila firma Europropulsion, kterou společně vlastní firmy Avio a ArianeGroup. Jeden exemplář byl označen jako vývojový, zbylé dva pak byly určeny ke kvalifikačním testům. Všechny motory se dočkaly statického zážehu.

První kvalifikační model v konfiguraci pro raketu Vega-C podstoupil statický zážeh v lednu 2019. Druhý kvalifikační model podstoupil statický zážeh letos 7. října a při něm se ověřovala konfigurace stupně pro použití na chystané raketě Ariane 6. Jelikož bude raketový motor P120C použit na dvou nosných raketách, bylo možné ušetřit náklady na vývoj a využít výhod výroby více kusů. Díky tomu má evropská kosmonautika možnost rozšiřovat své výrobní kapacity.

Zkušební exemplář motoru Zefiro-40 na testovacím stanovišti.
Zkušební exemplář motoru Zefiro-40 na testovacím stanovišti.
Zdroj: https://www.esa.int/

Opusťme teď stupeň první a zaměřme se na ten druhý. Na něm bude pracovat raketový motor Zefiro-40, který obsahuje 36 tun pohonných látek. Jeho vývoj a výrobu zajišťuje firma Avio v továrně u italského města Colleferro jihovýchodně od Říma. První statický zážeh tohoto motoru proběhl 8. března roku 2018 a druhý test proběhl 10. května 2019. Zatímco první stupeň podstoupil své statické zážehy v Jižní Americe na kosmodromu v Kourou, druhý stupeň byl otestován na Sardinii. Motor Zefiro-40 generuje během zážehu průměrný tah 1300 kN, což ESA pohotově přirovnává ke čtyřnásobku běžného dopravního letounu. S pomocí druhého stupně se raketa Vega-C dostane do výšky 123 kilometrů.

Statický zkušební zážeh motoru Zefiro-9.
Statický zkušební zážeh motoru Zefiro-9.
Zdroj: https://www.esa.int/

Tady přijde ke slovu poslední motor na tuhé pohonné látky – Zefiro-9 na třetím stupni. Jedná se o vylepšenou verzi, která se používá již na současné raketě Vega. Nový typ se od staršího liší třeba novým zážehovým systémem. Prvního října byl motor Zefiro-9 usazen na testovací stanoviště u Cagliari na Sardinii, kde měl provést svůj závěrečný statický zážeh. Ten trval 120 sekund, během kterých spálil 10 tun pohonných látek. V ostrém provozu se tento motor postará o to, aby se horní stupeň AVUM+ s nákladem dostaly do výšky zhruba 190 kilometrů.

Na vývoji rakety Vega-C se podílí firmy z mnoha evropských států – Rakouska, Belgie, České republiky, Francie, Německa, Irska, Itálie, Nizozemí, Norska, Rumunska, Španělska, Švédska a Švýcarska. „Průmysloví partneři pracují usilovně a v těsném kontaktu s ESA, aby dokončili kvalifikační program rakety Vega-C. Společně překonáváme překážky způsobené pandemií COVID-19 a jsme odhodláni dokončit všechny činnosti spojené s přípravou premiérového startu rakety Vega-C,“ říká Giorgio Tumino, šéf zodpovědný za vývoj rakety Vega-C a hlavní technický poradce pro kosmický transport v ESA.

Na vývoji rakety Vega-C se podílí celá řada evropských firem z různých států.
Na vývoji rakety Vega-C se podílí celá řada evropských firem z různých států.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/17559154-2-eng-GB/Artist_s_view_of_Vega-C.jpg
https://www.esa.int/…/Hot_firing_of_P120C_solid_rocket_motor_for_Vega-C.jpg
https://www.esa.int/…/Zefiro-40_DM_on_test_bench.jpg
https://www.esa.int/…/22273737-1-eng-GB/Zefiro-9_test_fire.jpg
https://www.esa.int/…/22274114-1-eng-GB/Industry_cooperation_to_build_Vega-C.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.