sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Iceye

Finský provozovatel konstelace pátracích a záchranných satelitů (SAR) Iceye a japonská letecká a obranná společnost IHI Corporation nedávno podepsaly dohodu o vývoji konstelace družic pro pozorování Země z bezpečnostních, civilních a komerčních účelů.

ESA

Členské státy Evropské kosmické agentury se chystají rozhodnout o rozpočtu agentury na příští tři roky a všechny zraky se upírají na to, kolik Německo nabídne na podporu ambiciózní série programů.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly se blíží dokončení strategického plánu, který zmapuje, co musí služba v příštích 15 letech postavit, nakoupit a nasadit do provozu, v rámci příprav na budoucnost kde bude oběžná dráha považována za spornou vojenskou doménu.

Kymeta

Společnost Kymeta pracuje na technologii konformní antény, která by mohla být integrována do těla raket Shockwave vyvíjených společností iRocket. Umožní tak propojení na více oběžných drahách, které bude podle nich zásadní pro americkou síť protiraketových raket Golden Dome.

Revolv Space

Italsko-nizozemská společnost Revolv Space má svého prvního zákazníka pro svou novou generaci pohonných jednotek solárních panelů (SADA) pro středně velké platformy a konstelace, produkt je známý jako MARA.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (listopad 2025)

Přestože Bílý dům v květnu navrhl ukončení financování lunární orbitální kosmické stanice Gateway k 1. říjnu 2025, Kongres tento návrh odmítl. Podle něj je Gateway strategickou národní prioritou. Do zákona H.R.1 Kongres přidal pro program Gateway potřebné finanční prostředky, prezident Donald Trump pak zákon podepsal 4. července. Zákon kromě Gateway také částečně financuje přípravu dvou pilotovaných návštěvních a montážních misí Artemis IV a Artemis V. Platnost zákona nakonec akceptoval i Úřad pro řízení a rozpočet (OMB) Bílého domu a navzdory počátečním náznakům neblokuje uvolňování schválených finančních zdrojů. Výrobní práce nebyly ukončeny a vzhledem k zařazení mezi prioritní programy pokračovaly bez přerušení i po prvním říjnu, bez ohledu na 43denní vládní shutdown.

minulém dílu proběhla informace, že energetický a pohonný modul PPE pro stanici Gateway byl osazen malými motory systému RCS a dvěma protilehlými panely s elektronickými prvky na vnitřních stranách. Na vnějších stranách panelů jsou radiátory s lesklým povrchem. Po instalaci panelů byl modul překlopen do vertikální polohy a napojen na vnější zdroj energie. V září bylo zahájeno elektrické oživování modulu.

Modul PPE, září 2025
Modul PPE, září 2025
Zdroj: Lanteris Space Systems

Tento milník umožnil přejít do fáze testování na úrovni integrovaného modulu. Testování a kontrola základních systémů modulu PPE za normálních, běžných pozemských podmínek teploty a tlaku bylo zahájeno v říjnu. Cílem testů bylo prokázat, že modul v těchto běžných podmínkách funguje. Toto fungování bylo potvrzeno.

Nyní mají být instalována výklopná ramena s elektrickými tryskami BHT-6000. Tyto podsestavy byly sestaveny samostatně a na modul budou instalovány jako celky.

Na začátku roku 2026 bude zahájeno environmentální testování vlivů různých prostředí. I toto testování bude prováděno v zařízení společnosti Lanteris Space Systems v Palo Alto v Kalifornii. Modul tedy nebude nutné nikam převážet. Při testech budou simulovány podmínky a mechanické namáhání, kterým bude PPE vystaven během svého provozu. Bude ověřováno, zda modul funguje v těchto různých prostředích v souladu se stanovenými specifikacemi.

Environmentální testování bude zahájeno testováním v tepelně vakuové komoře v podmínkách vakua za vysokých a nízkých teplot. Smyslem imitace kosmického prostředí bude prokázat, že modul bude fungovat i v kosmickém prostoru.

V komoře samozřejmě nebudou aktivovány trysky. Jejich samostatné testování a ověřování proběhlo před dodáním k instalaci na modul. Akceptační testování posledního, třetího elektrického motoru AEPS bylo dokončeno ve vakuové komoře v Glennově výzkumném středisku a motor bude dodán společnosti Lanteris na začátku prosince 2025. V tepelně vakuové komoře společnosti Lanteris bude pouze ověřeno, zda i v simulovaných kosmických podmínkách budou počítače v modulu PPE vydávat směrem k tryskám a solárním panelům správné příkazy.

Před tepelně vakuovými testy dokonce ani nebude nutné instalovat všechny trysky. V této fázi nebude nutné instalovat ani solární panely, přestože mají být do výrobního zařízení společnosti Lanteris dodány už na konci letošního roku. Testování s nainstalovanými solárními panely by bylo možné provést, ale jde spíše o otázku volby priorit než nutnosti.

Solární panely a zbývající trysky budou nainstalovány po dokončení tepelně vakuových testů modulu PPE. Pro další fázi testů už budou nutné. Touto další fází budou testy dynamického zatížení. Při nich budou simulovány podmínky, jaké nastanou během startu. S modulem proto budou prováděny rychlé kmitavé pohyby a součástí testů budou i akustické testy. Pracovníci společnosti Lanteris chtějí, aby byl modul před dynamickými testy kompletně smontovaný pro prokázání, že jako celek odolá fyzickému zatížení při startu. Instalace všech trysek a solárních panelů před dynamickými testy bude proto klíčová.

Po dokončení dynamických a akustických testů proběhne závěrečná fáze testování. Během ní bude testováno, zda modul po otřesech vznikajících při startu a letu na oběžnou dráhu dokáže vyklopit a rozvinout svůj externí hardware, například solární panely a ramena s elektrickými motory BHT-6000.

Společnost Lanteris aplikuje na modul PPE stejný výrobní a testovací postup, jaký používá pro komerční komunikační družice postavené na platformě série Lanteris 1300, které mají desítky let letové historie. S tím souvisí i výhody spolehlivosti testů a výhody rychlosti harmonogramu. NASA tedy získá pro PPE stejnou spolehlivost, jakou získávají komerční zákazníci.

Modul PPE je určený pro kosmickou stanici Gateway, na jejíž palubě mají u Měsíce pobývat lidé. Pokud NASA na základě výsledků některých testů rozhodne, že její standardy související s hodnocením bezpečnosti pro posádku jsou vyšší, jsou pracovníci společnosti Lanteris připraveni provést dodatečné testy a kontroly. Takto získaná data mohou potvrdit, že budou dodrženy bezpečnostní zásady, aby si NASA byla jistá, že PPE bude bezpečně fungovat i jako součást stanice Gateway.

Pokud jde o obytný a logistický modul HALO, který má být vynesen pevně spojený s modulem PPE, tak jeho poslední veřejně dostupná fotografie pochází ze začátku dubna. Na začátku listopadu bylo zveřejněno vizualizační video od výrobce modulu, společnosti Northrop Grumman. Ve více než tříminutové části videa je názorně zobrazeno například rozmístění vnějších a vnitřních systémů modulu HALO.

Artemis IV

Uzavírání evropského servisního modulu ESM-4 vnějším krytem
Uzavírání evropského servisního modulu ESM-4 vnějším krytem
Zdroj: https://www.esa.int/

V našem zářijovém dílu jsme zmínili, že společnost Airbus Space dokončuje v Brémách evropský servisní modul ESM-4, určený pro Orion k misi Artemis IV, a koncem roku ho odešle do Kennedyho vesmírného střediska.

Dne 10. listopadu vydal Airbus zprávu, že modul je dokončený a připravený opustit výrobní budovu. Modul má zamířit do budovy O&C v průmyslové zóně Kennedyho vesmírného střediska. Tam se už nachází kabina Orionu, přiřazená k misi Artemis IV.

V zářijovém dílu byla také představena fotografie svařované vodíkové nádrže pro centrální stupeň CS-4 rakety SLS pro misi Artemis IV v zařízení VAC v Michoud Assembly Facility. Na fotografii pořízené 22. srpna byla nádrž svařena ze 40 %. O dva měsíce později, k 31. říjnu zbývalo přivařit už jen dno nádrže, tedy spodní kupoli.

Po svaření vodíkové nádrže pro centrální stupeň počítá plán dalšího svařování ve VAC se svařením vodíkové nádrže strukturálního testovacího exempláře (STA) horního stupně EUS. Všechny prvky nádrže jsou v MAF již připraveny k vzájemnému svaření. Po této nádrži má následovat svařování dvou letových nádrží pro Artemis IV: nejprve kyslíkové nádrže centrálního stupně a poté vodíkové nádrže stupně EUS.

Infografika pracoviště pro montáž střední části stupně EUS
Infografika pracoviště pro montáž střední části stupně EUS
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Pro strukturální testovací exemplář horního stupně EUS bylo v září dokončeno svařování kyslíkové nádrže. Nádrž je nyní v integračním areálu 103-J3-1 v budově 103, kde probíhá montáž dalších dílů. Střední část stupně se podle informací od Boeingu blížila na konci října svému dokončení a probíhalo finální utahování šestnácti vzpěr spojujících zadní adaptér se spodním prstencem. Dokončený je také přední adaptér a tahová struktura.

Finální montáž STA horního stupně EUS bude provedena v budově 115. Spodní prstenec střední části stupně zde bude připevněn ke kyslíkové nádrži, horní část zadního adaptéru k vodíkové nádrži. K její horní části bude připevněn přední adaptér. Ke spodní části kyslíkové nádrže bude připojena část pro vybavení stupně řídicími systémy (testovací exemplář STA však těmito systémy nebude vybaven) a k ní čtvercová tahová struktura s úchyty v rozích pro čtyři motory RL10.

Artemis V

Na začátku programu SLS do něj bylo z programu kosmického raketoplánu převedeno šestnáct motorů RS-25. Tato zásoba je určena pro první čtyři starty. Motory pro misi Artemis V budou zcela nové.

Letos v únoru byl na testovací stanoviště Freda Haise ve Stennisově středisku umístěn nově vyrobený letový motor RS-25 s výrobním číslem 20001. Jde o první motor, který je určený pro centrální stupeň rakety SLS přiřazené k misi Artemis V. Dne 20. června provedly NASA a L3Harris pětisetsekundový akceptační zážehový test tohoto motoru.

Zážehový test motoru RS-25 č. 20002 dne 12. listopadu 2025
Zážehový test motoru RS-25 č. 20002 dne 12. listopadu 2025
Zdroj: https://www.l3harris.com

Po vyklizení testovacího stanoviště do něj byl v říjnu vložen letový motor RS-25 výrobního čísla 20002. Jeho akceptační zážehový test byl proveden 12. listopadu. I tento test demonstroval výkon, spolehlivost a připravenost pro misi Artemis V. Během pětisetsekundového zážehu byl opět napodobován provozní profil motoru za letu. Nyní bude motor zkontrolován a poté uložen do skladu ve Stennisově středisku vedle motoru 20001. Na těchto motorech teď nebude co dělat, jsou hotové.

Zbývající dva motory pro Artemis V jsou ve Stennisově středisku ve fázi montáže. Umístění motoru č. 20003 na testovací stanoviště nyní vychází na druhé čtvrtletí 2026. Do konce roku 2026 má být na stanovišti odzkoušena činnost i posledního motoru pro Artemis V s výrobním číslem 20004.

Zdroje informací
https://www.youtube.com/
https://www.airbus.com/
https://www.l3harris.com/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/European_Service_Module-4_with_its_shields_up.png
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/01/EUS-Midbody-Assembly-Graphic.jpg
https://www.l3harris.com/…/896_x_506/public/2025-11/l3harris-successfully-tests-second-rs-25-engine-artemis-v-4.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.