L3Harris dodal v létě společnosti Maxar Space Systems k instalaci na pohonný a energetický modul PPE pro lunární orbitální kosmickou stanici Gateway první 12kW letový elektrický motor AEPS. Akceptační testování druhého motoru v Glennově výzkumném středisku už bylo dokončeno a v tamní vakuové komoře probíhá testování třetího motoru. Dne 15. září oznámila společnost Busek, že Maxaru dodala všechny čtyři 6kW letové elektrické motory BHT-6000. Na obrázku jsou tři trysky AEPS na zadním konci modulu PPE a čtyři trysky BHT-6000 na dvou bočních výklopných ramenech. Na poslední čtvrtletí letošního roku je plánováno dodání obou solárních panelů ROSA od společnosti Redwire.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Od minulého dílu se neobjevila žádná nová zpráva o postupu prací na výrobě modulů PPE a HALO pro kosmickou stanici Gateway. NASA jejich existenci navenek už skoro půl roku ignoruje a informace uvedené v úvodním odstavci pochází výlučně od subdodavatelů. Prezidentská žádost o rozpočet NASA na fiskální rok 2026 požadovala ukončit financování jejich výroby od 1. října 2025.
Přestože mezitím bylo 4. července zákonem schváleno prodloužení jejich financování, Úřad pro řízení a rozpočet Bílého domu zaujal stanovisko, že i když Kongres schválí rozpočet, vláda není povinna vyčleněné peníze čerpat. Proto hodlá z výdajů uzákoněných v červenci uvolňovat peníze jen na programy, které jsou v souladu s názorem prezidenta, představovaným prezidentskou žádostí. Stejná situace se týká i nosných raket SLS a lodí Orion, které byly určeny pro pilotované návštěvy Gateway při misích Artemis IV a Artemis V.
V srpnu proběhla diskuse mezi členy Kongresu a administrátorem NASA ohledně legitimity případného nedodržení zákona, ale výsledek není veřejně známý. Vedení NASA momentálně pracuje tak, jako by návrh vzešlý z Bílého domu byl závazný. V tuto chvíli nejsou žádné hodnověrné informace o tom, co se bude v NASA dít po 1. říjnu.
Dne 27. srpna NASA zveřejnila fotografii motorové sekce centrálního stupně, určené pro Artemis IV, v hlavní chodbě montážní haly VAB v Kennedyho vesmírném středisku. Motorová sekce sem byla přesunuta z budovy SSPF v rámci konsolidace montážních míst. Z fotografie a doprovodné zprávy je zřejmé, že hlavní chodba ve VAB byla vybrána jako dočasné skladovací místo. Horní a spodní část motorové sekce jsou zakryty, boční otvory neprodyšně přelepeny a dovnitř motorové sekce je vháněn vzduch pro udržení vnitřního prostředí s kontrolovanou úrovní vlhkosti. Práce na motorové sekci jsou zastaveny.
V srpnu byla zaznamenána určitá činnost ve výrobním závodě Michoud Assembly Facility v New Orleans na dílech pro letový exemplář horního stupně EUS, objednaný pro čtvrtou raketu SLS. Boeing oznámil, že zahájil svařování dílů první kupole pro vodíkovou nádrž a svařování sestavy pro vybavení stupně řídicími systémy. Už dříve byl svařen zadní adaptér a tahová struktura.
Boeingem avizované a v minulém dílu zmíněné svařování vodíkové nádrže pro centrální stupeň CS-4 rakety SLS pro misi Artemis IV ve svařovacím zařízení VAC v Michoud Assembly Facility už (možná nechtěně) potvrdila i NASA. Dne 17. září zveřejnila několik fotografií kyslíkové nádrže pro Artemis III, na nichž je v pozadí vidět rozestavěná vodíková nádrž pro Artemis IV. Fotografie byly pořízeny 22. srpna a nádrž v té době byla svařena ze 40 %.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Evropská kosmická agentura oznámila 16. září, že Airbus dokončuje v Brémách čtvrtý evropský servisní modul pro Orion a koncem tohoto roku ho odešle do Spojených států. V budově O&C v průmyslové zóně Kennedyho vesmírného střediska se již nachází kabina Orionu, přiřazená k misi Artemis IV.
29. srpna dopravil kamion do budovy O&C další kabinu Orionu, svařenou pro misi Artemis V. Fotografie této kabiny byla zveřejněna v minulém dílu našeho seriálu. Šlo o fotografii pořízenu v Michoud Assembly Facility před přepravou.
Kromě zákona ze 4. července, jehož část týkající se NASA měla ochránit Gateway a dvě pilotované návštěvní mise, je nutné dokončit legislativní proces federálního financování vlády včetně NASA na fiskální rok 2026. V něm se počítá s dalšími penězi. Kongres však, jako obvykle, nestihne rozpočtový zákon do 1. října schválit.
V úvahu přichází dvě možnosti. Buď dohoda o průběžném zálohovém financování federální vlády včetně vládních agentur, nebo dočasné zastavení financování a uzavření vlády. Osm zákonodárců zaslalo 15. září vedení obou komor Kongresu dopis, ve kterém naléhají na své kolegy, aby do textu rezoluce o zálohovém financování byla zahrnuta formulace výslovně chránící financování NASA v úrovni fiskálního roku 2025. O dva dny později zaslala koalice skupin vedená Planetary Society do Kongresu další dopis, ve kterém naléhá, aby do rezoluce o zálohovém financování byla zahrnuta výjimka, která by zabránila zrušení projektů a misí NASA, navržených v prezidentské žádosti o rozpočet k ukončení.

Zdroj: https://mma.prnewswire.com
Prezidentská žádost o rozpočet NASA na fiskální rok 2026 z 30. května 2025 obsahovala na pilotované průzkumné mise částku 8,313 miliard USD. Rozpočtový výbor Senátu schválil 20. července senátní verzi návrhu zákona, kterým bude ve fiskálním roce 2026 financováno několik agentur včetně NASA. Na pilotované průzkumné mise odsouhlasil částku 7,783 miliard USD. Verze schválená rozpočtovým výborem Sněmovny reprezentantů 10. září počítá s částkou 9,716 miliard USD.
Sněmovna a Senát budou muset tyto návrhy sladit a předložit prezidentovi k podpisu jediný zákon. Kromě těchto částek by NASA měla obdržet 1,795 miliardy USD, které již jsou uzákoněny v rozpočtu na fiskální rok 2025 s odloženým čerpáním na fiskální rok 2026 (1,025 miliardy na SLS pro mise Artemis IV a Artemis V, 0,020 miliardy USD na Orion pro Artemis IV a 0,750 miliardy na Gateway).
Prezidentská žádost obsahuje v kapitole určené pro pilotované průzkumné lety tyto částky (v miliardách USD): SLS 2,001, Orion 1,371, EGS 0,658, Gateway 0,304 (na ukončení smluv), HLS 1,747, xEVA 0,642, komerční infrastruktura a doprava 0,864.
Verze schválená rozpočtovým výborem Senátu obsahuje tyto částky (v miliardách USD): SLS 1,308, Orion 1,421, EGS 0,867, Gateway 0,100, HLS 2,092, xEVA 0,575. Senátní verze však počítá s tím, že další částky již byly uzákoněny v rozpočtu na fiskální rok 2025 s odloženým čerpáním v roce 2026 (tedy 1,025 na SLS pro mise Artemis IV a Artemis V, 0,020 na Orion pro Artemis IV a 0,750 na Gateway). Výsledný rozpočet jednotlivých položek by byl součtem obou částek.
Podrobnější členění verze rozpočtového výboru Sněmovny reprezentantů nebylo zveřejněno.
Zdroje informací
https://www.prnewswire.com/
https://images.nasa.gov/
https://www.esa.int/
https://images.nasa.gov/
https://www.appropriations.senate.gov/
https://docs.house.gov/
Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/PPE&HALO%20SEP%20Imagery_HD_3/PPE&HALO%20SEP%20Imagery_HD_3~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250827-PH-CSH01-0012/KSC-20250827-PH-CSH01-0012~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/MAF_20250822_CS3%20LOX%20BO-410/MAF_20250822_CS3%20LOX%20BO-410~medium.jpg
https://mma.prnewswire.com/media/2773011/Busek_BHT_6000_Flight_Units.jpg