křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Novaspace

Společnost Novaspace vydala první vydání své zprávy o družicové komunikaci pro obranu a bezpečnost, která zdůrazňuje výraznou transformaci probíhající na trzích vojenské družicové komunikace po celém světě.

SatLeo Labs

Indický startup SatLeo Labs se chystá na začátek příštího roku vypustit svůj první termovizní přístroj. Společnost využívá tepelná data k označování městských tepelných ohnisek a sledování emisí skleníkových plynů v pilotních projektech se společností Tumkur Municipal Corp.

Iridium

Akcie společnosti Iridium se uzavřely 23. října poklesem o více než 7 % poté, co operátor družic opět snížil svůj celoroční výhled tržeb z provozování služeb a zároveň stáhl svůj cíl dosažení 1 miliardy dolarů pro rok 2030. Stalo se tak uprostřed rostoucí konkurence ze strany SpaceX.

Lynk Global

Společnost Lynk Global plánuje sloučení se společností Omnispace s cílem modernizovat své služby přímo na zařízení (D2D) o globálně koordinované spektrum v pásmu S. Spolu se SpaceX a AST SpaceMobile se tak připojí k posílení družicových frekvencí.

Vantor

Společnost Vantor, komerční firma zabývající se pozemskými průzkumy, dříve známá jako Maxar Intelligence, začala poskytovat americkým vesmírným silám snímky z vesmíru ve vysokém rozlišení, čímž zaplnila mezeru ve vojenském dohledu nad nízkou oběžnou dráhou Země

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Dragonfly hladce prochází klíčovými fázemi vývoje a testů

Americká mise Dragonfly překonala několik klíčových milníků z hlediska designu, vývoje i testování a stále se drží harmonogramu, který počítá s jejím startem v červenci 2028. Dragonfly bude vrtulový dron o velikosti osobního automobilu získávající elektřinu z jaderného zdroje. Návrh a stavbu této mise pro NASA zajišťuje Johns Hopkins Applied Physics Laboratory (APL) v marylandském Laurelu. Dragonfly bude po startu čekat šestiletá cesta meziplanetárním prostorem, než dorazí k Saturnu a jeho měsíci Titanu, který má studovat. Během nejméně tří let prozkoumá několik přistávacích lokalit na různých místech měsíce, jejichž povrchy se budou lišit. Na své palubě ponese komplexní soubor vědeckých přístrojů, které se budou snažit porozumět obyvatelnosti Titanu a mají hledat i základní stavební kameny života, jak jej známe.

Členové týmu zodpovědného za vývoj iontové pasti hmotnostního spektrometru přístroje DraMS kontrolují své zařízení v Goddardově středisku.
Členové týmu zodpovědného za vývoj iontové pasti hmotnostního spektrometru přístroje DraMS kontrolují své zařízení v Goddardově středisku.
Zdroj: https://assets.science.nasa.gov/

Hardware se již vyrábí, software se vyvíjí, testy se dokončují a analýzy potvrzují, že tým prochází vývojovou fází v souladu s časovým harmonogramem. „Dragonfly se už posunula daleko za pouhý koncept na obrazovkách počítačů. Komponenty tohoto rotory vybaveného zařízení se již staví a vědci spolu s inženýry transformují tuto odvážnou průzkumnou myšlenku do reality,“ říká Elizabeth “Zibi” Turtle, hlavní řešitelka mise z JPL a dodává: „Od čistých místností po větrné tunely provádíme kriticky důležité testy, které nám poskytují informace pro další kroky vývoje a ukazují, jak se Dragonfly bude chovat na povrchu Titanu a nad ním.

Nedávné zkoušky obsahovaly i aerodynamickou analýzu rotorů Dragonfly a vytrvalostní zkoušky pěnové vrstvy, která bude izolovat samotnou sondu od mrazivých teplot Titanu. Schází se i vědecké vybavení, jehož jednotlivé přístroje jsou doručovány na jedno místo a chystají se na dodatečné zkoušky. Probíhá hodnocení letových systémů a doručen byl i letový kus rádiové komunikační aparatury, který prošel testy.

Inženýři z APL a NASA zakončují měsíc trvající kampaň, která měla potvrdit parametry chování rotorů mise Dragonfly v podmínkách podobných Titanu. Testy probíhaly na Langley Research Center ve Virginii, konkrétně na tamním větrném tunelu Transonic Dynamics Tunnel. Ponoření senzory ověšeného modelu do proudu těžkých plynů simuluje hustou atmosféru Titanu, přičemž tým zodpovědný za testy sbíral data o aeromaechanickém chování systému rotorů. Experti sledovali třeba faktory jako je namáhání listů rotoru a vliv vibrací na lopatky a tělo přistávacího modulu – informace, které budou nakonec využity v letových plánech a navigačním softwaru Dragonfly.

Mozany Sosmath připravuje část pěnové izolace Dragonfly k testování v komoře simulující podmínky na Titanu v Johns Hopkins Applied Physics Lab.
Mozany Sosmath připravuje část pěnové izolace Dragonfly k testování v komoře simulující podmínky na Titanu v Johns Hopkins Applied Physics Lab.
Zdroj: https://assets.science.nasa.gov/

Vědci a inženýři z Goddardova střediska v marylandském Greenbeltu dokončili kriticky důležitou část hmotnostního spektrometru DraMS (Dragonfly Mass Spectrometer), který bude analyzovat chemické sloučeniny a procesy na Titanu včetně potenciálně biologicky relevantních látek. Srdcem systému DraMS bude hmotnostní spektrometr s iontovou pastí, který prošel přijímacím hodnotícím procesem. Nyní se již připravuje na zkoušky simulující kosmické prostředí a na integraci s dalšími komponenty přístroje DraMS.

Dragonfly využívá rádio Frontier vyvinuté na APL, což je univerzální telekomunikační zařízení, které je menší a vyžaduje méně energie než jiná rádia pro hluboký vesmír a může vysílat a přijímat signály v širokém frekvenčním rozsahu.
Dragonfly využívá rádio Frontier vyvinuté na APL, což je univerzální telekomunikační zařízení, které je menší a vyžaduje méně energie než jiná rádia pro hluboký vesmír a může vysílat a přijímat signály v širokém frekvenčním rozsahu.
Zdroj: https://assets.science.nasa.gov

Inženýři z APL dokončili strukturální a tepelné zkoušky pěnové izolace sondy Dragonfly. Ověřili tak, že si izolace zachová svůj tvar a ochrání sondu na Titanu, kde okolní teploty dosahují hodnot okolo – 185°C. Tělo sondy bude pokryto 7,6 cm silnou vrstvou pěny na bázi Solimidu (typ polyimidové pěny původně navržené pro NASA). Tato vrstva pěny bude krýt i vědecké přístroje a další prvky exteriéru. Týmy testovaly izolaci ve velké komoře na APL, která simuluje podmínky na Titanu. Využili ale také větrný tunel na Laungleyho středisku.

Jejich kolegové z APL dokončili přípravu letového exempláře rádiové komunikační aparatury, která bude sloužit jako komunikační přijímač i vysílač během cesty sondy k Titanu i během její práce na místě. Rádiové aparatury Frontier vyvinuté v APL jsou univerzální telekomunikační zařízení, která se osvědčila při misích od Slunce po Pluto a dále. Jako softwarově definované rádio – kde se software používá k přizpůsobení rádia konkrétním požadavkům mise – je Frontier menší a potřebuje méně energie než jiná rádia pro hluboký vesmír a může vysílat a přijímat signály v širokém frekvenčním rozsahu.

Experti z Lockheed Martin v Denveru překonali první soubor velkých milníků při vývoji letového exempláře tzv. aeroshell, konstrukce, která bude sondu chránit při jejím vstupu do atmosféry. Jejím úkolem bude odolat extrémním tepelným i strukturálním namáháním balistického vstupu do atmosféry. To obnášelo výrobu, zrání a cyklické teplotní cyklování tepelného štítu i struktur tzv. backshell. Statická testovací kampaň a instalace tepelného ochranného systému bude dalším krokem.

Integrační fáze sondy Dragonfly spojená s jejími testy začne v lednu 2026. Mise má odstartovat v červenci 2028 na raketě Falcon Heavy z Kennedyho střediska na Floridě.

Inženýři společnosti Lockheed Martin dokončili výrobu, zrání a testování teplotních cyklů tepelného štítu aeroshellu (na obrázku) a tzv. backshell Dragonfly, čímž učinili velký krok k zajištění toho, aby kryt, který bude chránit rotorový stroj při příletu na Titan, odolal extrémním podmínkám vstupu do atmosféry.
Inženýři společnosti Lockheed Martin dokončili výrobu, zrání a testování teplotních cyklů tepelného štítu aeroshellu (na obrázku) a tzv. backshell Dragonfly, čímž učinili velký krok k zajištění toho, aby kryt, který bude chránit rotorový stroj při příletu na Titan, odolal extrémním podmínkám vstupu do atmosféry.
Zdroj: https://assets.science.nasa.gov/

Přeloženo z:
https://science.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/WindTunnelSetup.tif
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/Goddard%20ITMS%20Test%20Team.jpg
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/DragonCam%20Insulation.png
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/Frontier%20Radio.jpg
https://assets.science.nasa.gov/dynamicimage/assets/science/missions/dragonfly/DragonflyHeatShield.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
1 měsíc před

Mise by měla přistávat po 7 letech cesty. Některých informací, které dorazí na Zemi, bych se mohl dožít.

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Tak hladce to není. Velké překročení nákladů. Bude problém.

Lubo
Lubo
1 měsíc před
Odpověď  Radek V.

to ano, ale toto je tak unikatna misia, ze by ich mali nechat robit.. mozno len pouzit nejake poucenia z manazovania Webba ako strazit naklady..

Skoda, ze nie je viac info ako simuluju podmienky na Titane.. ma ta testovacia atmosfera -180 C? a ta izolacna pena.. ju polievaju tekutym metanom? 🙂

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.