Dnes večer se můžeme těšit na další start Falconu 9. Z Vandenbergovy základny by se na sun-synchronní dráhu mělo vydat hned několik družic, mezi kterými najdeme také lucemburský zpravodajský projekt NAOS z programu LUXEOSys, ale i americké družice Pelican-3 a 4, či Acadia-6 (Capella-16). Zajímavým lákadlem je třeba to, že první stupeň Falconu bude použit po 23. a v plánu je jeho návrat na pevninskou plochu LZ-4. Tento start pokryjeme živě a česky komentovaným přenosem. Zároveň bychom Vás rádi pozvali na noc na zítřek, kdy by mohlo dojít k dalšímu pokusu o start desáté integrované testovací mise rakety SuperHeavy s kosmickou lodí Starship. Po dnešním odkladu se sice zdálo, že odklad bude o 48 hodin, ale SpaceX to chce zřejmě zkusit dříve.
Závěrečný přehled startu Falconu 9:
Čas a datum startu: 26. srpna ve 20:53 SELČ
Startovní okno: 20:53 – 21:20
Místo startu: Rampa SLC-4E, Vandenberg Space Force Base, Kalifornie
Raketa: Falcon 9 Block 5 (první stupeň B1067, který poletí potřiadvacáté)
Primární náklad: Zpravodajská družice NAOS
Hmotnost nákladu: 645 až 800 kg
Cílová dráha: Sun-synchronní oběžná dráha s výškou přibližně 450 kilometrů
První stupeň: První stupeň se pokusí o přistání na pevninské ploše LZ-4.
Náš přenos ze startu spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy kolem 20:40 našeho času. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Závěrečný přehled Super Heavy Starship:
Čas a datum startu: 27. srpna v 01:30 SELČ
Startovní okno: 1:30 – 2:30 SELČ
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B16 + S37)
Primární náklad: 8 rozměrových simulátorů družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o simulované přistání nad Mexickým zálivem
Druhý stupeň: Starship se pokusí o simulované přistání v Indickém oceánu
Náš přenos spustíme zhruba 20 minut před startem, tedy okolo 01:10 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://nextspaceflight.com/
https://www.elonx.cz/
https://www.spacex.com/
https://nextspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://www.flickr.com/photo_download.gne?id=50057573276&secret=4b9b3060c3&size=o&source=photoPageEngagement
Máte můj obdiv (a poděkování), vůbec netuším, kdy spíte 😀
A jako bonbónek navíc jste mě pobavil tím titulkem: zatímco Falcon poletí s družicemi, tak Starship s otazníkem. To je snad ještě vtipnější než s banánem 🙂
Občas se tam nějaká chvilka najde, ale tyhle dny jsou vcelku nabité, nebudu lhát.
A jsem rád, že jazyková hříčka v názvu měla úspěch. 🙂
…a nakonec z toho je jeden z nejhezčích otazníků za poslední dobu 🙂
Díky moc za přenos!
Hm, já bych skoro řekl, že to byl spíš vykřičník.
Jste si jistí, že Starship dnes nepoletí?? Proč na NSF běží stream ukazující četné kamiony zjevně navážející palivo a odpočet cca 6,5 hodiny, což by opět odpovídalo cca půl druhé v noci ze dneška na zítřek??
Dnes určitě ne, možná v noci na zítřek. Jak píšu v článku, je to s otazníkem, ale zjevně to chtějí zkusit. I náš přenos je připraven. V článku nikde nepíšu, že Starship určitě nepoletí.
mě to právě bylo divné, protože v noci jste říkali, že se poletí až za dva dny, proto je mi divné, že se to na NSF všechno tváří jakoby se mělo letět už dnes v noci…
Ano, v noci to tak vypadalo, ale SpaceX to zřejmě chce zkusit s kratším rozestupem.
No super! Konečně se SpaceX povedlo provést testovací let na výbornou, včetně maket Starlink.
Škoda, že jsem to nemohl sledovat živě.
Jen bych podotknul pane Majer, že v čase od startu 16:06min při pohledu do útrob Starship říkáte: „kouř to nebude“. Já ale myslím, že to právě nějaký kouř, dým, nebo uniklý plyn je. Sice ve velmi, velmi řídkém tlaku uvnitř, ale když se podíváte na otevírání dveří pro makety Starlinku, v čase od startu 16:56min, tak ten kouř, či dým, rychle unikne otvorem do vnějšího vakua.
A také mě pobavil záběr v čase od stratu 25:46min kde říkáte, že si netroufáte tipovat co je na záběru vidět.
Ale já myslím, že je to pohled z kamery na horním křídle, který zabírá vnější trup Starship v místě, kde jsou zrovna otevřené dveře pro makety Starlink a na nich vidíme světlo z osvětlení vnitřku lodi, jež těmi dveřmi prosvítá ven. Protože je noc a to světlo je slabé, tak má kamera problém i se svou citlivostí to dobře zobrazit. I díky kompresi obrazu je pak ten záběr nejasný, nejednoznačný, ale jsou to ty otevřené dveře.
Také zaznělo, v 51:58min „v jaké výšce (při návratu) to bude největší záhul“.
Já myslím, že mezi 65km a 50km dochází k největšímu tepelnému namáhání, ale k největší dynamické zátěži konstrukce dochází níže, 50km až 35km – viz přetížení.
Navíc jsou tyto výšky závislé na horizontální rychlosti a úbytek rychlosti je zase závislý na velikosti vertikálního klesání, která se pravě řídí pomocí těch křídel, takže to nejsou pevně dané hodnoty.
Každopádně díky za komentovaný přenos, užil jsem si to i ze záznamu.