křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

NASA

Ředitel Marshallova vesmírného letového centra NASA náhle odstoupil z funkce a stal se tak třetím ředitelem centra NASA, který v posledních měsících odchází.

Proteus Space

Společnost Proteus Space, inovátor v oblasti rychlého návrhu družic, digitálního modelování, umělé inteligence a technologií, letových a provozních řešení, byla vybrána agenturou NASA pro studii koncepčního návrhu rychlé kosmické lodi.

L3Harris

Společnost L3Harris Technologies oznámila, že úspěšně předvedla družicový rádiový systém, který umožňuje vojenským letadlům využívat komerční vesmírné širokopásmové služby, jako je Starlink společnosti SpaceX, a zároveň udržovat šifrovanou komunikaci na vládní úrovni.

Artemis 2

Mise Artemis 2 agentury NASA k Měsíci by mohla odstartovat již začátkem února, jelikož jak zástupci agentury, tak čtyřčlenná posádka mise tvrdí, že jsou na let připraveni.

Zeno Power

Společnost Zeno Power podepsala s francouzskou společností Orano, která se zabývá recyklací jaderných zdrojů, několikamilionovou smlouvu na zajištění stabilních dodávek americia-241 (Am-241) pro napájení dlouhodobých kosmických baterií amerického startupu.

Space Forge

Britský startup Space Forge a americká společnost United Semiconductors 23. září oznámily dohodu o vývoji kapacit pro výrobu polovodičů používaných v elektromagnetických senzorech a kvantových počítačích ve vesmíru.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Evropa chce létajícího průzkumníka Marsu

Evropská kosmická agentura vydala výzvu spojenou s výběrovým řízením na vývoj zařízení pro průzkum Marsu, které by bylo vybaveno technologií mávajících křídel. Ve výzvě publikované 8. srpna agentura uvádí, že pohonný systém založený na mávání křídly by poskytl vyšší energetickou účinnost, manévrovatelnost, strukturální pevnost a přizpůsobitelnost než klasické vrtulníky, či jiné alternativy s pevnými křídly. Výsledkem je, že agentura zahajuje práce na vývoji malého stroje, který by byl vybaven pohonným systémem založeným na mávání křídly. Použit by měl být pro provádění „autonomních lokálních měření u povrchu Marsu.

Tato prvotní výzva se zaměřuje na vývoj technologie pro mávání křídly a zhodnocení nákladních parametrů jako je potenciální dolet, či kapacita užitečného nákladu pro budoucího průzkumníka Marsu, který by byl touto technologií vybaven. Tato prvotní studie má stanovit rozmezí možných velikostí stroje – od lehkých „hmyzích“ konstrukcí o rozměrech čmeláka až po koncepty připomínající kolibříka s rozpětím křídel až 30 centimetrů.

Očekávané práce budou obnášet třeba předběžné zhodnocení tepelného, strukturálního a aerodynamického designu, vývoj tzv. breadboard modelu, či vytvoření časového plánu dozrávání klíčových technologií. Prvotní fáze skutečné mise bude řešena až v navazujících výzvách a bude vyžadovat finanční podporu členských států ESA. První velká evropská mise na povrch Marsu by měla startovat v roce 2028. V jejím rámci se na rudou planetu vydá vozítko Rosalind Franklin, které tam bude pátrat po zachovalé organické hmotě pod povrchem Marsu. Ačkoliv tato mise nebude obsahovat potenciální budoucí létající zařízení s mávajícími křídly, agentura již plánuje druhou výpravu k Marsu, která by se mohla uskutečnit v roce 2035, což by mohla být perfektní příležitost pro vyzkoušení této inovativní technologie.

Přeloženo z:
https://europeanspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
ChatGPT

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
22 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
1 měsíc před

Omlouvám se, jestli kazím nějaké překvapení, ale prostě se musím přiznat, že jsem to nepochopil: je to myšleno vážně nebo je to legrace?

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Možná škoda, tohle je dobrý kandidát – ještě s tím steampunkovým titulním obrázkem. Nebo spíš jak od pana Lachmana.
Ale nebudu do toho šťourat, musím být hodný – už takhle mi nemůžete přijít na jméno (viz dnešní přenos) 😀 😀

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Nic, to měl být jen malý žert, jak jste si nemohl vzpomenout na mé jméno 🙂

vilous
vilous
1 měsíc před

No z hlediska primitivní mechaniky mi ta energetická účinnost a manévrovatelnost moc nevychází. Ten vrtulníček se přeci naprosto nad očekávání osvědčil. Každý vratný pohyb způsobuje, že jeden směr pohybu je ztrátový, zde tedy pohyb křídla nahoru. Nikdy se nepodaří udělat zcela propustné křídlo směrem nahoru a s nulovou hmotností. Kmitavý pohyb je navíc zdrojem silných vibrací, což je svým způsobem též nežádoucí spotřeba energie. Rotační pohyb rotoru je zcela spojitý a poskytuje konstantní výkon po celou dobu činnosti s možností stejného pohybu do všech stran včetně spolehlivého visení.

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  vilous

Mávající křídla mají několik výhod. Při správné konfiguraci zvládnou kolmý start, visení a plachtění a velkou manévrovatelnost. Právě plachtění vrtulníky moc nezvládají, což jim výrazně omezuje dolet. Nicméně zvládají to konvertibilní vrtulové stroje, které mi pořád vycházejí jednodušeji než mávající křídla.

MilanV
MilanV
1 měsíc před

Tak pokud to není legrace, tak musí v té zprávě nemalá část chybět – myslím tím v originále od European Space Flight. Co je účelem celé té akce, co mají splňovat ta mávátka v jednotlivých velikostních kategoriích apod. Protože v atmosféře o hustotě marsovské a v těch uváděných velikostech: co to asi unese? A jakou misi to tedy bude plnit? A na jaký projekt to navazuje, tj. s čím (a jak) to bude spolupracovat?

Takto vytržené to vypadá opravdu zvláštně…

Ale nemusí to znamenat, že je všechno špatně, abych nebyl já špatně pochopen 🙂 Napadá mě spousta myšlenek: mikrokamera bez vysílačky by se asi zvládla napájet, další kamery a jiná čidla jako měla Ingenuity kvůli přistávání to prostě mít nebude, jako opravdový hmyz: spolehneme se na to, že se při pádu takový prcek nerozbije (výhoda malých velikostí a poměru váha/velikost). Tím ušetříme spoustu hmotnosti a tím zpětně zase nosnost a tím velikost baterií a tím další hmotnost… Ano, to funguje, to je všechno OK. Jen mi tam chybí, proč bychom to celé měli dělat a co tím pádem od toho chceme – viz výše.

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

To mi na tom přijde právě tak zvláštní. Na jednu stranu by to měla být první fáze, kde se zjišťují možnosti, a na druhou už tak strašně moc konkrétní zadání technologie. To mi nějak nedává smysl. Čekal bych to přesně naopak.

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Dušan Majer

Velikosti dobře, já myslel spíš to „ještě nevíme, co to má dělat ani k čemu to budeme potřebovat, ale víme naprosto přesně už teď, že na ten neznámý účel bude nejlepší postavit umělý hmyz/kolibříky“

Cilek
Cilek
1 měsíc před

Mně se líbí víc ten vpravo.

vilous
vilous
1 měsíc před
Odpověď  Cilek

Ten vypadá utahaný životem a nohy mu bezvládně visí. Ten vlevo je takový proevropsky progresivní.

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Cilek

nic proti, ale porovnali jste je s tou hrdličkou od pana Lachmana, co jsem odkazoval o kousek výš? Podle mě ta pořád ještě vítězí! 😀

Hawk
Hawk
1 měsíc před

Ja mam na ESA i EU nepublikovatelne nazory, mrzi me , ze ESA nefunguje jako NASA zejmena v oblasti pilotovane kosmonautiky, mrzi me , ze v EU nevzniknou firmy jako SpaceX, protoze by byly jeste v zacatcich uregulovany k smrti, a co si budeme povidat, ESA za chvili predbehne i Indie.

Mavajici kridelka, proc ne, ale ESA nebyla schopna doposud vyslat vlastnimi silami na Mars ani vozitko, natoz konzervativni helikopteru,

P.S.: Ano ESA neni EU, ale vetsina clenu ESA je i clenem EU a myslim, ze nektere projekty EU jako Galileo maji provazanost i na ESA.

Radek V.
Radek V.
1 měsíc před

Chápu že pro vývoj by se hodila zkušenost i s mávacími křídly, ale taky považuju vrtulník za lepší a osvědčenou variantu. Jak to vypadá s Rosalind Franklin? Kongres vypadá, že podpoří všechny mezinárodní projekty, takže spolupráce s ESA není přes snahu Trumpa ohrožena.

MilanV
MilanV
1 měsíc před

Snažil jsem se najít zdroj informací a neuspěl jsem. Odkazovaný článek na europeanspaceflight.com sice existuje, ale svoje tvrzení o otevřené výzvě ESA nijak nepotvrzuje, žádný další odkaz. A když jsem to zkoušel najít přímo na stránkách ESA, tak o žádné takové výzvě jsem nenašel ani čárku: ani ručně ani jejich vyhledávačem. Mohu poprosit o odkaz a ideálně i stručně, jak se tedy jinak/jinde má správně hledat v otevřených výzvách ESA? Děkuju moc.

P.S.: V rámci hledání jsem zjistil, že se o tuto problematiku ESA zajímá dlouhodobě, byly otevřené výzvy i výsledné vědecké články celé 21. století, minimálně jsem našel konkrétní vědecké články z let 2000, 2008 a 2012. Což mi přijde rozhodně zajímavé – je vidět, že rozpracované už to tedy mají, se specifiky marsovského prostředí a výpočty efektivnosti. Což na to hned přináší úplně jiný pohled: opravdu to není žádný „od stolu nastřelený první nápad“!

Borin
Borin
1 měsíc před

Kdyby to byl tak skvělý koncept, proč se nepoužívá v letectví už/i dnes?
Živé organismy ze zjevného důvodu vrtuli použít nemohou.
„Plachtění“ s vrtulí zvládá vírník.
Dle mne energeticky a materiálivě slepá cesta. Možná ale upřednostní jiné výhody – rozměrové uspořádání.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.