sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (ViaSat-3 F2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Čínský institut

Čínský institut nedávno dokončil pozemní testy toho, co popisuje jako rekonfigurovatelnou flexibilní výrobní platformu na oběžné dráze, zaměřenou na budoucí velkoobjemovou a nízkonákladovou výrobu ve vesmíru.

SES

Společnost SES se obrátila na japonského vlajkového operátora s žádostí o dodatečné přidělení šířky pásma pro družice, aby udržela krok s rostoucí poptávkou po připojení ze strany cestujících létajících napříč Asií, a to i po výrazném rozšíření vlastní flotily koupí družic Intelsat.

Telesat

Společnost Telesat se chystá v prosinci 2026 vypustit dvě družice Lightspeed. V následujícím roce by mělo být vypuštěno 96 družic pro první globální širokopásmovou službu z nízké oběžné dráhy Země, která má kompenzovat rostoucí poklesy obchodu s geostacionárními družicemi.

Kyivstar

Ukrajinská telekomunikační společnost Kyivstar 31. října oznámila, že se připravuje na testování služby Starlink Direct to Cell od společnosti SpaceX ve většině země, s výjimkou pohraničních oblastí.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Na Kennedyho středisku otestovali v terénu techniku pro přesné přistávání

Přistání na Měsíci není snadné – a dvojnásob to platí, když lander musí přesně splnit dané požadavky. Pro mise Artemis mířící k povrchu Měsíce budou tyto požadavky obnášet schopnost přistát v oblasti široké jako fotbalové hřiště za jakýchkoliv světelných podmínek navzdory drsnému terénu. Oficiální požadavek NASA na přistání vyžaduje dosednout v okruhu 50 metrů od stanovených souřadnic. Agentura proto pracuje na vývoji přesných nástrojů a technologií, které jsou kriticky důležité pro úspěch mise. Inženýři z NASA nedávno udělali velký krok směrem k bezpečnému a přesnému přistávání na Měsíci. Provedli totiž na ranveji Shuttle Landing Facility na Kennedyho středisku na Floridě úspěšný test technologie k detekci nebezpečí.

Společný tým expertů z Oddělení leteckých věd a mechaniky letu na Johnsonově středisku v texaském Houstonu a Goddardova střediska v marylandském Greenbeltu dosáhl letos v březnu významného úspěchu při testech lidaru Goddard Hazard Detection Lidar připojeného k vrtulníku.

Experti z NASA připravují sestupový a přistávací počítač na zkoušky lidaru Hazard Detection Lidar na Kennedyho středisku.
Experti z NASA připravují sestupový a přistávací počítač na zkoušky lidaru Hazard Detection Lidar na Kennedyho středisku.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Nový lidarový systém je jedním z několika senzorů, které jsou vyvíjeny v rámci programu SPLICE (Safe & Precise Landing – Integrated Capabilities Evolution), který vede Johnsonovo středisko. Projekt spadající pod ředitelství technologických kosmických misí má propojovat meziagenturní iniciativy za účelem vývoje nové generace přistávacích technologií pro planetární průzkum. SPLICE je integrovaný sestupový a přistávací systém tvořený avionikou, senzory a algoritmy, které umožňují pokročilé navigační, řídící a snímkovací techniky. SPLICE byl navržen tak, aby umožnil přistání v těžko dostupných a neznámých oblastech, které mají vysoký vědecký potenciál.

Lidarový systém, který dokáže během dvou sekund zmapovat přistávací oblast o ploše odpovídající dvojici fotbalových hřišť, je klíčovým prvkem celého systému. Tento systém zohledňuje pohyb samotného landeru a zpracovává data z 15 milionů krátkých laserových pulsů, kterými rychle skenuje povrch a v reálném čase vytváří 3D mapy terénu, aby bylo možné se vyhnout překážkám a dosáhnout přesného přistání.

Vytvořené mapy bude číst sestupový a přistávací počítač systému SPLICE, což bude vysoce výkonná, několikajádrová procesorová jednotka, která provede analýzu dat ze senzoru a určí z nich rychlost landeru, jeho pozici i terénní rizika. Vzhledem ke zmíněným rizikům také dokáže vytipovat bezpečnou přistávací oblast. Počítače vyvinuli na Oddělení avionických systémů na Johnsonově středisku a dnes slouží jak platforma pro zkoušky navigačního, naváděcího a letového softwaru. Dříve už letěl na pohonné jednotce suborbitálního nosiče New Shepard.

Pro březnové zkoušky na Kennedyho středisku řídilo Johnsonovo středisko testovací operace a poskytovalo podporu v oblasti avioniky a navádění, navigace a řízení. Inženýři aktualizovali firmware počítače, aby podporoval propojení příkazů a dat se systémem lidaru. Členové týmu letové mechaniky Johnsonova střediska také navrhli zjednodušený algoritmus kompenzace pohybu a kalifornská Jet Propulsion Laboratory dodala algoritmy pro detekci rizik. Oba zmíněné algoritmy byly přidány do softwaru od Goddardova střediska. Pro úspěch testu byla důležitá i podpora od kontraktorů NASA, firem Draper Laboratories a Jacobs Engineering.

Primární úkoly letového testu byly dosaženy už během prvního dne zkoušek. To umožnilo týmu, který zodpovídá za lidar, investovat zbylý čas do průzkumu různých nastavení a aktualizací firmwaru za účelem dalšího zlepšení chování systému. Data potvrdila schopnost senzoru fungovat v náročném prostředí silných vibrací a přesto vytvořit použitelné mapy. Předběžné zhodnocení zaznamenaných dat ze senzoru ukazují excelentní rekonstrukci rizikových míst v terénu. Mimo lunární aplikace byly technologie SPLICE zvažovány i pro použití v programech Mars Sample Return, Europa Lander, CLPS, či Gateway.

Skenování simulovaného pole rizik na Kennedyho kosmickém středisku pomocí lidaru pro detekci nebezpečí (vlevo) a kombinovaná 3D mapa identifikující nebezpečí nerovností a svahů (vpravo).
Skenování simulovaného pole rizik na Kennedyho kosmickém středisku pomocí lidaru pro detekci nebezpečí (vlevo) a kombinovaná 3D mapa identifikující nebezpečí nerovností a svahů (vpravo).
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Kromě toho SPLICE podporuje testy softwaru pro projekt ATRN (Advancement of Geometric Methods for Active Terrain Relative Navigation) v rámci Center Innovation Fund, který je rovněž součástí Oddělení leteckých věd a mechaniky letu Johnsonova střediska. ATRN pracuje na vývoji algoritmů a softwaru, které mohou využívat data z jakéhokoli aktivního senzoru – tedy takového, který měří signály odražené, lomené nebo rozptýlené povrchem tělesa nebo jeho atmosférou – k přesnému mapování terénu a poskytování informací o absolutní a relativní poloze. S tímto typem systému nebudou kosmické sondy potřebovat k nalezení místa přistání externí zdroje osvětlení.

S dalšími suborbitálními letovými testy, které jsou plánovány do roku 2026, tým SPLICE pokládá základy pro bezpečnější a autonomnější přistání na Měsíci, Marsu a dalších tělesech. V době, kdy se NASA připravuje na další éru průzkumu, bude SPLICE klíčovou součástí rozvíjejících se schopností agentury v oblasti přistávání, navádění a navigace.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/04/hdl-test-team-photo.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/04/hdl-dlc-prep.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2025/04/hdl-imagery.png

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.