sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Japonce láká přistání na Marsu

Institut spadající pod japonskou kosmickou agenturu JAXA pracuje na koncepci, která by mohla umožnit vyslání malých vozítek na povrch Marsu. V rámci vystoupení na plenárním zasedání Týdne kosmických věd pořádaném Národními akademiemi 1. dubna zmínil Masaki Fujimoto, nový generální ředitel Ústavu kosmických a astronautických věd (ISAS) agentury JAXA, že agentura spolupracuje s jednou společností na koncepci využití nafukovacích brzdících prvků pro přistání kosmických sond na Marsu.

Fujimoto tvrdí, že tento přístup kombinuje technologie, které agentura JAXA vyvinula pro nadcházející misi MMX (Martian Moons Exploration), která má odebrat vzorky z marsovského měsíce Phobos s technologiemi, které stejná agentura vytvořila pro potřeby lunárního landeru SLIM (Smart Lander for Investigating Moon), kterému se v lednu 2024 podařilo přistát na Měsíci v přesně určené malé oblasti. Tohoto úspěchu dosáhl i přesto, že jeho pohonný systém potkala během sestupu závada v podobě rozpadu jednoho ze dvou přistávacích motorů

Fotografii landeru SLIM po přistání pořídil rover LEV-2 (SORA-Q) a odeslal ji přes rover LEV-1. Na snímku je vidět, že je lander SLIM překlopen o 90°. Původně měl přistát na nohy (které míří na obrázku doleva). Jeho motory tak měly mířit do strany (a nikoliv vzhůru).
Fotografii landeru SLIM po přistání pořídil rover LEV-2 (SORA-Q) a odeslal ji přes rover LEV-1. Na snímku je vidět, že je lander SLIM překlopen o 90°. Původně měl přistát na nohy (které míří na obrázku doleva). Jeho motory tak měly mířit do strany (a nikoliv vzhůru).
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Nedávno jsme si uvědomili, že možná máme klíčovou technologii,“ zmínil Masaki Fujimoto a dodal, že kombinace technologií pro MMX a SLIM by měla fungovat společně s novou technologií nafukovacích měkkých tepelných štítů, které by zvládly většinu namáhání při vstupu do atmosféry a následném sestupu. „Namísto složitého nadzvukového padáku a pevného aerodynamického pláště můžete vše zvládnout jen s touto jedinou technologií,“ stočil Fujimoto řeč právě k nafukovacím technologiím a dodal: „Pokud se zaměříme na malé mise, tak tohle je klíčová technologie, která nám umožní cestu k misím přistávajícím na Marsu.“ V rámci tohoto přístupu by nafukovací konstrukce dopravila náklad skrz marsovskou atmosféru k povrchu, kde by ke slovu přišly raketové motory určené pro závěrečnou fázi pokusu o přistání. Fujimoto také zmínil, že ISAS uvažuje o vyslání roverů s hmotností mezi 100 a 200 kilogramy. Pro srovnání můžeme uvést, že do tohoto rozsahu by spadaly legendární americké marsovské rovery MER, tedy Spirit a Opportunity, které vážily 180 kg.

Masaki Fujimoto ve své přednášce nešel do hlubších technických detailů o zmíněné nafukovací konstrukci. Koncept podobného nafukovacího tepelného štítu LOFTID (Low-Earth Orbit Flight Test of an Inflatable Decelerator) však byl úspěšně otestován už v roce 2022. Testovací zařízení LOFTID bylo vyneseno raketou Atlas V jakožto sekundární náklad – tím primárním byla družice JPSS-2 – a jeho demonstrační mise byla plně úspěšná. Jeho soustředné torusy se nafoukly, těleso o průměru 6 metrů přečkalo průchod atmosférou a úspěšně přistálo do vln Tichého oceánu u Havaje. Americká soukromá firma United Launch Alliance nyní pracuje na úpravách této metody, kterou chce v budoucnu používat při pokusech o záchranu motorových sekcí svých orbitálních raket Vulcan.

LOFTID po vylovení na palubu lodi.
LOFTID po vylovení na palubu lodi.
Zdroj: https://i0.wp.com/

Práce na nafukovacích tepelných štítech je podporována z Kosmického strategického fondu, což je iniciativa japonské vlády, která nabízí jeden bilion jenů (6,7 miliardy USD) na deset let na rozvoj klíčových kosmických technologií. Fujimoto uvedl, že nafukovací štít je jedním z projektů podporovaných tímto fondem a že práce na této technologii byla přidělena společnosti, kterou však ve své online prezentaci neuvedl. „Měli jsme základní myšlenku, ale pak se objevila soukromá firma, která tvrdila, že by mohla spolupracovat,“ zmínil Fujimoto. Bohužel však v rámci své přednášky neprezentoval žádný časový harmonogram, kdy by mohla tato technologie být připravena pro let k Marsu. „Začíná se to zhmotňovat,“ uvedl pouze.

Zdroje informací:
https://spacenews.com/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/04/isas-marsaeroshell.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GEq7-W6WcAAZap_?format=jpg&name=small
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2022/11/loftid-ondeck.jpg?fit=879%2C485&ssl=1

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 5

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.