Institut spadající pod japonskou kosmickou agenturu JAXA pracuje na koncepci, která by mohla umožnit vyslání malých vozítek na povrch Marsu. V rámci vystoupení na plenárním zasedání Týdne kosmických věd pořádaném Národními akademiemi 1. dubna zmínil Masaki Fujimoto, nový generální ředitel Ústavu kosmických a astronautických věd (ISAS) agentury JAXA, že agentura spolupracuje s jednou společností na koncepci využití nafukovacích brzdících prvků pro přistání kosmických sond na Marsu.
Fujimoto tvrdí, že tento přístup kombinuje technologie, které agentura JAXA vyvinula pro nadcházející misi MMX (Martian Moons Exploration), která má odebrat vzorky z marsovského měsíce Phobos s technologiemi, které stejná agentura vytvořila pro potřeby lunárního landeru SLIM (Smart Lander for Investigating Moon), kterému se v lednu 2024 podařilo přistát na Měsíci v přesně určené malé oblasti. Tohoto úspěchu dosáhl i přesto, že jeho pohonný systém potkala během sestupu závada v podobě rozpadu jednoho ze dvou přistávacích motorů

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
„Nedávno jsme si uvědomili, že možná máme klíčovou technologii,“ zmínil Masaki Fujimoto a dodal, že kombinace technologií pro MMX a SLIM by měla fungovat společně s novou technologií nafukovacích měkkých tepelných štítů, které by zvládly většinu namáhání při vstupu do atmosféry a následném sestupu. „Namísto složitého nadzvukového padáku a pevného aerodynamického pláště můžete vše zvládnout jen s touto jedinou technologií,“ stočil Fujimoto řeč právě k nafukovacím technologiím a dodal: „Pokud se zaměříme na malé mise, tak tohle je klíčová technologie, která nám umožní cestu k misím přistávajícím na Marsu.“ V rámci tohoto přístupu by nafukovací konstrukce dopravila náklad skrz marsovskou atmosféru k povrchu, kde by ke slovu přišly raketové motory určené pro závěrečnou fázi pokusu o přistání. Fujimoto také zmínil, že ISAS uvažuje o vyslání roverů s hmotností mezi 100 a 200 kilogramy. Pro srovnání můžeme uvést, že do tohoto rozsahu by spadaly legendární americké marsovské rovery MER, tedy Spirit a Opportunity, které vážily 180 kg.
Masaki Fujimoto ve své přednášce nešel do hlubších technických detailů o zmíněné nafukovací konstrukci. Koncept podobného nafukovacího tepelného štítu LOFTID (Low-Earth Orbit Flight Test of an Inflatable Decelerator) však byl úspěšně otestován už v roce 2022. Testovací zařízení LOFTID bylo vyneseno raketou Atlas V jakožto sekundární náklad – tím primárním byla družice JPSS-2 – a jeho demonstrační mise byla plně úspěšná. Jeho soustředné torusy se nafoukly, těleso o průměru 6 metrů přečkalo průchod atmosférou a úspěšně přistálo do vln Tichého oceánu u Havaje. Americká soukromá firma United Launch Alliance nyní pracuje na úpravách této metody, kterou chce v budoucnu používat při pokusech o záchranu motorových sekcí svých orbitálních raket Vulcan.

Zdroj: https://i0.wp.com/
Práce na nafukovacích tepelných štítech je podporována z Kosmického strategického fondu, což je iniciativa japonské vlády, která nabízí jeden bilion jenů (6,7 miliardy USD) na deset let na rozvoj klíčových kosmických technologií. Fujimoto uvedl, že nafukovací štít je jedním z projektů podporovaných tímto fondem a že práce na této technologii byla přidělena společnosti, kterou však ve své online prezentaci neuvedl. „Měli jsme základní myšlenku, ale pak se objevila soukromá firma, která tvrdila, že by mohla spolupracovat,“ zmínil Fujimoto. Bohužel však v rámci své přednášky neprezentoval žádný časový harmonogram, kdy by mohla tato technologie být připravena pro let k Marsu. „Začíná se to zhmotňovat,“ uvedl pouze.
Zdroje informací:
https://spacenews.com/
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/04/isas-marsaeroshell.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GEq7-W6WcAAZap_?format=jpg&name=small
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2022/11/loftid-ondeck.jpg?fit=879%2C485&ssl=1