křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (HTV-X1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ECAPS AB

Společnost ECAPS AB, švédský poskytovatel pohonných technologií, oznámila úspěšné testování své nové technologie Fast-Start Thruster (FAST), který umožňuje kapalným pohonným systémům LMP-103S dosáhnout provozní teploty a plné připravenosti do 48 sekund od zapálení.

iRocket

Plány společnosti Innovative Rocket Technologies (iRocket) na plně opakovaně použitelný nosič pro vynášení družic získaly podporu po prvním letovém testu střely krátkého doletu IRX-100, u které startup doufá, že v blízké budoucnosti vygeneruje příjmy na podporu svého orbitálního nosiče Shockwave.

SpaceX

Ministerstvo letectva schválilo návrh společnosti SpaceX zdvojnásobit počet startů na vesmírné základně Vandenberg a začít tam využívat druhou odpalovací rampu.

Scanway

Polský výrobce optických systémů Scanway Space získal svou první zakázku od americké společnosti, v tomto případě od Intuitive Machines, na multispektrální dalekohled pro mapování povrchu Měsíce.

Beyond Gravity

Společnost Beyond Gravity zvažuje rozšíření výroby pohonných mechanismů solárních panelů na Floridě na podporu projektu Golden Dome a dalších amerických vesmírných projektů poté, co zdvojnásobila výrobní prostor v Evropě pro hardware, který udržuje družice namířené směrem ke Slunci.

Impulse Space

Společnost Impulse Space, která se zabývá vesmírnou dopravou, oznámila, že plánuje vyvinout lunární přistávací modul. Koncept lunárního dopravního systému společnosti Impulse Space využívá tahač Helios s novým lunárním přistávacím modulem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Tankování družice Biomass může začít

Umělecká představa družice Biomass s rozloženou anténou o průměru 12 metrů.

Po příjezdu na kosmodrom ve Francouzské Guyaně před třemi týdny podstoupila nová evropská družice Biomass důkladnou analýzu, kterou si na ni připravily týmy inženýrů. Ti postupně odškrtávali dokončené úkoly z připraveného seznamu činností, které mají nového průzkumníka naší planety připravit na jeho start, který je plánován na 29. dubna. Zatím posledním překonaným milníkem byla příprava pohonného systému družice na tankování, což obnášelo zevrubné zkoušky systému. Tyto testy provedl tým z OHB-Sweden, který si vedl tak dobře, že své úkoly dokončil s jednodenním náskokem.

Příprava družice Biomass na kosmodromu ve Francouzské Guyaně.
Příprava družice Biomass na kosmodromu ve Francouzské Guyaně.
Zdroj: https://www.esa.int/

Pohonný sytém tvoří několik metrů trubek, která budou rozvádět hydrazin (palivo) uložený v nádrži o objemu 177 litrů ke všem osmi raketovým motorům. Tyto motory jsou uspořádány do dvojic, které se nachází ve čtyřech rozích družice. K regulaci toku paliva a usnadnění tankování i tlakování, obsahuje systém několik ventilů včetně těch pro řízení toku, západkové ventily a servisní ventily. Každý raketový motor je chráněn dvojicí ventilů pro řízení toku, které jsou zapojeny sériově, takže k tomu, aby motor provedl zážeh, musí být oba ventily otevřené. Z bezpečnostních důvodů jsou tyto ventily standardně zavřené, což zajišťují integrované magnety. Otevřou se až když dostanou elektrický impuls.

Celý pohonný systém je dále rozdělen na dvě větve raketových motorů, z nichž každá obsahuje čtyři kusy, které jsou od hlavní nádrže oddělené západkovými ventily. Tyto dvojstabilní ventily udržují svůj stav (ať už otevřený, či zavřený), dokud nedojde k jejich aktivnímu přepnutím což umožňuje řídit izolaci, či aktivaci celé pohonné větve. V této fázi se všechny ventily testovaly z pohledu těsnosti. Tyto zkoušky obnášely natlakování jednoho konce uzavřeného ventilu heliem a vytvoření vakua na straně opačné. Detektor helia pak měřil jakékoliv stopy tohoto unikajícího plynu. Vzhledem k vnitřnímu objemu a ploše, kterých se zkoušky týkají, vyžadují tyto testy značné množství času a vysokou přesnost.

Když pohonný systém úspěšně prošel všemi zkouškami, je jisté, že družice nebude po natankování přicházet o palivo, což zajišťuje její připravenost na samotné tankování. Jelikož jsou kontroly pohonného systému pečlivé a časově náročné, jedná se o klíčový krok v přípravě na start na raketě Vega-C, ke kterému by mělo dojít 29. dubna. Jakmile se družice Biomass dostane na oběžnou dráhu a projde fází uvádění do provozu, začne hrát hlavní roli v poskytování nových informací o tom, jak se pozemské lesy mění v průběhu času. To posune znalosti vědců o uhlíkovém cyklu. Jedná se o první družici vybavenou plně polarimetrickým radarem se syntetickou aperturou v pásmu P pro interferometrická snímkování. Díky dlouhé vlnové délce použitého pásma P (okolo 70 cm), může signál z radaru projít přes celou úroveň lesa a změřit biomasu, tedy dřevěné kmeny, větve a stonky, ve kterých stromy ukládají nejvíce uhlíku.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2021/04/biomass_satellite/23275357-1-eng-GB/Biomass_satellite.jpg
https://www.esa.int/…/images/2025/03/biomass_cleared_for_fuelling/26642387-1-eng-GB/Biomass_cleared_for_fuelling.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 4

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.