sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

PTS-R

Americké vesmírné síly zrušily soutěž mezi společnostmi Boeing a Northrop Grumman na stavbu nové třídy komunikačních družic odolných proti rušení. Zrušený program, známý jako Protected Tactical Satellite Communication-Resilient (PTS-R), byl spuštěn v roce 2020.

Johnston

Americké letectvo odložilo návrh na výstavbu dvou raketových přistávacích ploch na atolu Johnston, odlehlém ostrově ve střední části Tichého oceánu. Důvodem jsou obavy o životní prostředí. Dne 5. července o tom informoval americký vojenský deník Stars and Stripes.

DARPA

Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.

Národní geoprostorová agentura

Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.

Gateway, Artemis IV a V

Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.

Latitude

Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.

O3b mPower

Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Tankování družice Biomass může začít

Umělecká představa družice Biomass s rozloženou anténou o průměru 12 metrů.

Po příjezdu na kosmodrom ve Francouzské Guyaně před třemi týdny podstoupila nová evropská družice Biomass důkladnou analýzu, kterou si na ni připravily týmy inženýrů. Ti postupně odškrtávali dokončené úkoly z připraveného seznamu činností, které mají nového průzkumníka naší planety připravit na jeho start, který je plánován na 29. dubna. Zatím posledním překonaným milníkem byla příprava pohonného systému družice na tankování, což obnášelo zevrubné zkoušky systému. Tyto testy provedl tým z OHB-Sweden, který si vedl tak dobře, že své úkoly dokončil s jednodenním náskokem.

Příprava družice Biomass na kosmodromu ve Francouzské Guyaně.
Příprava družice Biomass na kosmodromu ve Francouzské Guyaně.
Zdroj: https://www.esa.int/

Pohonný sytém tvoří několik metrů trubek, která budou rozvádět hydrazin (palivo) uložený v nádrži o objemu 177 litrů ke všem osmi raketovým motorům. Tyto motory jsou uspořádány do dvojic, které se nachází ve čtyřech rozích družice. K regulaci toku paliva a usnadnění tankování i tlakování, obsahuje systém několik ventilů včetně těch pro řízení toku, západkové ventily a servisní ventily. Každý raketový motor je chráněn dvojicí ventilů pro řízení toku, které jsou zapojeny sériově, takže k tomu, aby motor provedl zážeh, musí být oba ventily otevřené. Z bezpečnostních důvodů jsou tyto ventily standardně zavřené, což zajišťují integrované magnety. Otevřou se až když dostanou elektrický impuls.

Celý pohonný systém je dále rozdělen na dvě větve raketových motorů, z nichž každá obsahuje čtyři kusy, které jsou od hlavní nádrže oddělené západkovými ventily. Tyto dvojstabilní ventily udržují svůj stav (ať už otevřený, či zavřený), dokud nedojde k jejich aktivnímu přepnutím což umožňuje řídit izolaci, či aktivaci celé pohonné větve. V této fázi se všechny ventily testovaly z pohledu těsnosti. Tyto zkoušky obnášely natlakování jednoho konce uzavřeného ventilu heliem a vytvoření vakua na straně opačné. Detektor helia pak měřil jakékoliv stopy tohoto unikajícího plynu. Vzhledem k vnitřnímu objemu a ploše, kterých se zkoušky týkají, vyžadují tyto testy značné množství času a vysokou přesnost.

Když pohonný systém úspěšně prošel všemi zkouškami, je jisté, že družice nebude po natankování přicházet o palivo, což zajišťuje její připravenost na samotné tankování. Jelikož jsou kontroly pohonného systému pečlivé a časově náročné, jedná se o klíčový krok v přípravě na start na raketě Vega-C, ke kterému by mělo dojít 29. dubna. Jakmile se družice Biomass dostane na oběžnou dráhu a projde fází uvádění do provozu, začne hrát hlavní roli v poskytování nových informací o tom, jak se pozemské lesy mění v průběhu času. To posune znalosti vědců o uhlíkovém cyklu. Jedná se o první družici vybavenou plně polarimetrickým radarem se syntetickou aperturou v pásmu P pro interferometrická snímkování. Díky dlouhé vlnové délce použitého pásma P (okolo 70 cm), může signál z radaru projít přes celou úroveň lesa a změřit biomasu, tedy dřevěné kmeny, větve a stonky, ve kterých stromy ukládají nejvíce uhlíku.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2021/04/biomass_satellite/23275357-1-eng-GB/Biomass_satellite.jpg
https://www.esa.int/…/images/2025/03/biomass_cleared_for_fuelling/26642387-1-eng-GB/Biomass_cleared_for_fuelling.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 4

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.