Po Novém roce se na mobilní vypouštěcí plošině v sekci High Bay 3 montážní haly VAB opět rozběhly práce na sestavení pomocných vzletových stupňů SRB. V důsledku nespecifikovaného problému na levém stupni byla montáž nejprve zaměřena na pravý stupeň. Ve dnech 7., 14. a 22. ledna byl postupně připojen zadní středový, středový a přední středový segment pravého stupně. Práce na levém stupni byly obnoveny teprve v závěru ledna. Dne 27. ledna byl připojen středový segment levého stupně s charakteristickým logem NASA a 30. ledna přední středový segment. Levý přední segment byl připojen 7. února a pravý 14. února. Následovaly aerodynamické kuželové přední sestavy obsahující avioniku. Levá přední sestava byla připojena 17. února a pravá 19. února. Poslední činností bylo propojení kabeláže v systémovém tunelu a uzavírací práce.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
14. března byl centrální stupeň vyzvednut z vertikální integrační buňky v sekci High Bay 2 a v hlavní chodbě byl v horizontální poloze uložen na kolové dopravníky SPMT. V chodbě technici stupeň prohlédli a provedli dodatečné práce na intertanku v blízkosti horních úchytů pro připojení ke vzletovým stupňům SRB.
Před přesunem z vertikální integrační buňky v High Bay 2 byla zjištěna malá hydraulická netěsnost v motoru RS-25 č. E2063 na pozici č. 4 centrálního stupně. Bylo rozhodnuto, že pro dodržení data startovní připravenosti bude nejjednodušší vyměnit v průběhu letošního roku celý motor E2063 za motor E2061, který byl původně určený k instalaci na pozici č. 4 v centrálním stupni pro Artemis III.
21. března byl centrální stupeň přesunut v hlavní chodbě blíž k High Bay 3 a pomocí jeřábů vyzdvižen, aby mohly dopravníky odjet. O dva dny později, 23. března, byl stupeň překlopen do vertikální polohy a v High Bay 3 vložen mezi vzletové stupně SRB. Byl tak dodržen březnový termín, o kterém jsme psali v minulém dílu. Po strukturálním spojení jsou nyní prováděna elektrická a datová spojení, což umožní počítačům v centrálním stupni komunikovat s avionikou ve vzletových stupních.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Výměna motoru E2063 bude probíhat souběžně s dalšími činnostmi tak, aby nezpůsobovala zpožďování prací. Bude proto rozložena do delšího časového období. Použití motoru E2063 bude přeplánováno na pozdější let.
V první polovině dubna má být na centrální stupeň připojen adaptér LVSA, který je připravený v High Bay 4.
Horní stupeň ICPS byl 9. března převezen ze skladovací buňky v budově DOC (Delta Operations Center) do budovy MPPF (Multi-Payload Processing Facility). Během přepravy byl stupeň zajištěný ve vertikálním přípravku. V MPPF mají být dvě nádrže systému řízení polohy stupně naplněny hydrazinem. Doba tankování je plánována na dva týdny. Další dva týdny bude stupeň sledován pro ujištění, že je vše v pořádku a nikde nedošlo k úniku kapaliny. V dubnu má být ICPS přepraven do haly VAB a připojen na adaptér LVSA.
Po sestavení nosné rakety SLS bude následovat příprava na integrované testování ITCO. Příprava bude zahrnovat připojení obslužných ramen z věže mobilní vypouštěcí plošiny k raketě a testy těsnosti propojení. Z věže plošiny bude směrem k centrálnímu stupni vyklopeno obslužné rameno CSITU (Core Stage Intertank Umbilical) a jeho kabely budou připojeny k intertanku stupně. Postupně budou vyklápěna i další obslužná ramena, jejichž plnicí hadice a kabely budou připojeny do příslušných konektorů v jednotlivých částech rakety.
Několikaměsíční testy ITCO, během nichž SLS projde integrovanou funkční kontrolou kompatibility systémů s řídicími systémy, mají probíhat v létě. Součástí testů ITCO bude například test ověření rozhraní IVT (Interface Verification Test) a integrované komunikační testy řídicího střediska s počítačovými systémy v raketě.
Dalším testem by měl být test odpojení hadic a kabelů, spojený s odklopením obslužných ramen. Test nazvaný URRT (Umbilical Release and Retract) má simulovat stav v T-0, kdy po zážehu vzletových stupňů SRB bude nutné rychle uvolnit cestu startující raketě. Integrované testy ITCO by mohly být dokončeny na konci září.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Adaptér OSA (Orion Stage Adapter) má být na kosmodrom přepravený z Marshallova střediska nákladním letadlem Super Guppy na konci jara 2025. V červnu má být zahájena dodávka CubeSatů pro instalaci do adaptéru. NASA zatím nesdělila, v které budově bude instalace CubeSatů probíhat. V případě Artemis I probíhala jejich instalace nejprve v budově SSPF, ale instalace posledních CubeSatů, které dorazily se zpožděním, proběhla v budově MPPF. Připojení adaptéru OSA na horní stupeň ICPS je plánováno po dokončení testů ITCO nosné rakety.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Časově kritickou cestou v přípravě mise Artemis II je příprava Orionu. Na začátku letošního roku probíhala v montážní a testovací buňce FAST v budově O&C v Kennedyho vesmírném středisku montáž backshell panelů na modul pro posádku. Dne 22. února byl Orion z buňky vyjmut a přesunut do chodby. V chodbě byla zahájena příprava na instalaci čtyř křídel solárních panelů. První křídlo bylo na servisní modul instalováno 27. února a poslední, čtvrté křídlo 3. března. Dne 18. března byl servisní modul aerodynamicky zakrytován třemi odhazovacími krycími panely SAJ (Spacecraft Adapter Jettisoned).
Pro porovnání, instalace panelů SAJ na Orion pro Artemis I proběhla 28. října 2020 a do budovy MPPF byl Orion přesunut 16. ledna 2021. Proces tankování byl zahájen koncem března 2021. Do budovy LASF byl Orion přivezen 10. července 2021. Dne 23. července 2021 byl k modulu pro posádku přišroubován příhradový adaptér s věžičkou záchranného systému LAS. Čtyři aerodynamické ochranné panely byly kolem modulu pro posádku instalovány od 20. srpna do 7. září 2021. Po funkčních testech a kontrolách těsnosti panelů byl Orion přepraven do haly VAB 19. října a na nosnou raketu připojen 20. října 2021. Od instalace panelů SAJ do usazení Orionu na SLS tedy uplynulo dvanáct měsíců. Časový plán přípravy Orionu pro Artemis II však počítá s kratší dobou sedmi měsíců.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Po vrácení Orionu pro Artemis II do buňky FAST budou dokončeny uzavírací činnosti. Hlavním úkolem bude instalace odhazovacího předního krytu, kterým bude zakryt padákový systém v horní části modulu pro posádku. Oproti Orionu pro Artemis I mají v buňce FAST proběhnout i určité přípravné práce pro budoucí instalaci záchranného systému LAS.
Přeprava Orionu do budovy MPPF k naplnění nádrží je plánována na konec dubna. V MPPF má Orion strávit tři měsíce, tedy minimálně do konce července.
První dva a půl měsíce jsou vyhrazeny pro tankování komodit. Helium by do servisního modulu mohlo být načerpáno ještě před přepravou do MPPF. Tankování dalších komodit v MPPF bude vyžadovat práci v ochranných oblecích.
Předběžný postup tankování Orionu v servisním stanovišti v MPPF počítá nejprve s čerpáním 5,4 tun směsného oxidu dusíku (MON-3) do dvou nádrží v servisním modulu. Jakmile bude dokončeno tankování okysličovadla, bude do dalších dvou nádrží servisního modulu natankováno 3,6 tuny paliva monomethylhydrazin (MMH).
Tyto komodity, oxidační činidlo a palivo, nemohou být čerpány souběžně. Rozlití nebo únik při jejich souběžném čerpání by mohly vést k explozi. Priorita jejich tankování v MPPF je dána požadavkem na vyčlenění dalších 25 až 30 dnů pro monitorování těsnosti nádrží a potrubí.
Další předběžné pořadí tankování, které může být aktuálně změněno, je: 3) plynný dusík do servisního modulu, 4) plynný kyslík do modulu pro posádku, 5) plynný kyslík do servisního modulu, 6) amoniak pro systém řízení teploty do servisního modulu, 7) hydrazin do nádrží systému RCS modulu pro posádku, 8) plynné helium do modulu pro posádku, 9) chladicí kapalina. Nádrž na pitnou vodu v servisním modulu bude naplněna až v hale VAB jeden až dva měsíce před výjezdem na startovní rampu.
Zbývajících 10 až 14 dnů v budově MPPF bude vyhrazeno pro testy s posádkou, například pro test vstupu do Orionu ve skafandrech.
Z budovy MPPF bude Orion převezen do budovy LASF (Launch Abort System Facility). Zde bude připojena záchranná věžička LAS a vnější ochranné panely, které ukryjí modul pro posádku v aerodynamickém tvaru. Po dvou měsících strávených v budově LASF, tedy pravděpodobně na konci září, by Orion mohl být připraven k transportu do haly VAB. Připojení Orionu v hale VAB na adaptér OSA by se mohlo uskutečnit v říjnu.

Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Do konce roku 2025 mají probíhat kontroly a testy Orionu. Několikatýdenním testováním má být zajištěno, že SLS a Orion spolu budou správně komunikovat, stejně jako s pozemní infrastrukturou.
Časový plán přípravy rakety SLS pro Artemis II zhruba odpovídá dosažené době přípravy pro Artemis I. Tehdy uplynulo od vložení centrálního stupně mezi SRB (12.6.2021) do prvního vývozu na startovní rampu (18.3.2022) devět měsíců. Použití stejného časového úseku od vložení centrálního stupně mezi SRB pro Artemis II (23.3.2025) naznačuje možný vývoz na startovní rampu na přelomu let 2025 a 2026.
Před misí Artemis I byla na startovní rampu 39B vyvezena celá sestava včetně Orionu. Vzhledem k pozdní přípravě Orionu pro Artemis II bylo v loňském roce zvažováno, že by na podzim 2025 mohl být na startovní rampě proveden test tankování rakety SLS bez nákladu, tedy bez adaptéru OSA a Orionu. Vzhledem k pokroku v přípravě Orionu bylo koncem února 2025 rozhodnuto o zrušení podzimního výjezdu na rampu a o zkomprimování plánu do jediného výjezdu kompletní letové sestavy na startovní rampu 39B na začátku roku 2026.
To znamená, že se NASA pokusí na startovní rampě o demonstrační test odpočítávání s letovou posádkou bez tankování, poté o test odpočítávání s tankováním, o start i případný druhý pokus o start. To vše během jediného výjezdu, bez jakéhokoli návratu do haly VAB.
Některé zdroje hovoří o možné startovní připravenosti v únoru, jiné v březnu 2026. Jedná se o předběžná pracovní data bez zahrnutí časových rezerv v plánu. Oficiálním termínem startu zůstává duben 2026.
Zdroje informací:
https://x.com/
https://www.youtube.com/
Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250323-PH-FMX01_0207/KSC-20250323-PH-FMX01_0207~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250314-PH-KLS06_0005/KSC-20250314-PH-KLS06_0005~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250323-PH-FMX01_0234/KSC-20250323-PH-FMX01_0234~medium.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2019/06/SLS-Umbilical-Access-Configuration-V4-Nov-2015-med1.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2025e016293/jsc2025e016293~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20250318-PH-GEB01%2020250318_0027~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20250318-PH-GEB01%2020250318_0023~medium.jpg