sociální sítě

Přímé přenosy

H3 (Michibiki 5)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Spire Global

Společnost Spire Global získala od společnosti Deloitte kontrakt na návrh, výstavbu a provoz osmi družic, které podpoří její úsilí v oblasti kybernetické bezpečnosti na oběžné dráze.

Shijian-21

Čínské experimentální družice Shijian-21 a Shijian-25 se oddělily na geostacionární oběžné dráze poté, co byly měsíce v dokovacím zařízení a prováděly testy doplňování paliva na oběžné dráze.

Čína

Čínská vesmírná správa zveřejnila politický plán zaměřený na urychlení rozvoje komerčního využití vesmíru a jeho začlenění do širších národních vesmírných ambicí.

VZLUSAT-2

Družice VZLUSAT-2, která vyfotila „první české vesmírné selfie,“ shořela v atmosféře. VZLU AEROSPACE zpřístupňuje část dat, která pořídila. VZLUSAT-2 naposledy zachytila německá výzkumná stanice Neumayer Station III na Antarktidě.

Varda Space

Společnost Varda Space Industries 28. listopadu oznámila, že její pátá mise s názvem W-5 dosáhla oběžné dráhy po startu z vesmírné základny Vandenberg Space Force Base na palubě sdílené lodi Transporter-15 společnosti SpaceX.

ESA

Program lidského a robotického výzkumu (HRE) Evropské kosmické agentury nezískal na ministerské schůzce rozpočet, který požadoval. Členské státy souhlasily s příspěvkem ve výši 2,66 miliardy eur, což představuje zhruba 70 % z požadovaných 3,77 miliardy eur. ESA stanovila svůj celkový rozpočet na 22,1 miliardy eur.

ESA

Evropská kosmická agentura a litevský vesmírný startup Astrolight staví první optickou pozemní stanici (OGS) v Kangerlussuaqu v Grónsku, aby posílily pozemní komunikaci a pomohly chránit před rušením signálu nebo pirátstvím.

Bajkonur

Při startu rakety Sojuz 2.1a došlo k poškození vzletové rampy 31/6 na kosmodromu Bajkonur. Dle neoficiálních informací mohou opravy trvat až 2 roky. Rampa 31/6 je jediná, odkud mohou startovat pilotované lodě.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Závada uvěznila indickou družici na eliptické dráze

Nedávno vypuštěná indická družice zůstala po závadě na palubním pohonném systému uvězněná na dráze přechodové k dráze geostacionární. Indická kosmická agentura ISRO oznámila 2. února, že družici NVS-02, která byla vypuštěna 29. ledna, potkal problém s pohonným systémem, který jí zabraňuje zvyšovat oběžnou dráhu. Agentura vydala prohlášení na svých webových stránkách, ale jinak celou událost nerozebírá. „Činnosti pro zvýšení oběžné dráhy vedoucí k usazení družice do vyhrazeného slotu nemohou být provedeny kvůli tomu, že se neotevřely ventily pro přívod okysličovadla do raketových motorů,“ stojí v prohlášení.

Uzavírání aerodynamického krytu rakety GSLV Mk II s družicí NVS-02.
Uzavírání aerodynamického krytu rakety GSLV Mk II s družicí NVS-02.
Zdroj: https://i0.wp.com/

Družice byla vynesena z kosmodromu Šríharikota raketou GSLV Mk II a podle plánu se letělo na dráhu přechodovou ke geostacionární. Družice NVS-02 tak měla být usazena na eliptickou dráhu s nejnižším bodem (perigeem) ve výšce 170 kilometrů a nejvyšším bodem (apogeem) 36 577 kilometrů vysoko. Nejnovější data z katalogu Space track, který spravuje americká armáda, ukazuje, že družice zůstává na velmi podobné dráze – perigeum má ve výšce 165 kilometrů a apogeum ve výšce 37 582 km. Agentura ISRO ve svém prohlášení zmínila, že ostatní systémy na družici fungují správně a úspěšně se vyklopily i fotovoltaické panely. Z prohlášení však také vyplývá, že agentura již vzdala snahy o opravu pohonného systému družice: „Družicové systémy jsou v dobrém stavu a družice se momentálně nachází na eliptické dráze. Probíhá posuzování alternativních strategií mise pro využití družice na eliptické dráze pro navigaci.

Ovšem nízká výška perigea NVS-02 ohrožuje tuto družici, jelikož je zde velký odpor zbytků atmosféry, což může vést k brzkému zániku v atmosféře. Nebylo přitom jasné, zda se na družici nacházejí alternativní pohonné systémy, které by mohly povytáhnout perigeum alespoň do výšky, kde by už NVS-02 nehrozil brzký vstup do atmosféry. Tato družice je postavena na platformě I-2K od agentury ISRO, která se používá i na jiných indických komunikačních a navigačních družicích provozovaných na geostacionární dráze. Samotná družice NVS-02 vážila při startu 2 250 kilogramů. Původní plány počítaly s tím, že bude pracovat na geostacionární dráze nad 111,75° východní délky, kde nahradí družici IRNSS-1E. NVS-02 je druhou z pěti družic, které jsou plánovány pro síť indických navigačních družic NavIC. Tento program má za cíl poskytnout služby spojené s určením pozice, času i navigace pro Indii i okolní oblasti. První družice, NVS-01, byla vynesena v roce 2023 a funguje na geostacionární dráze.

EDIT 5. února 20:45
Opraveno chybné datum startu družice NVS-02 – z 28. prosince na 29. prosince.

Přeloženo z:
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://www.isro.gov.in/media_isro/image/GSLVF15/nvs02_img1240125.jpg.webp
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/02/nvs02-encapsulation.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
9 měsíců před

Je to škoda, ale stává se to. Pokud nemají dostatečně výkonný pohon družice (většinou mají jen slabé manévrovací motorky pro udržování polohy na GEO), je lepší misi odepsat a sondu navést do atmosféry, než ztrácet čas a peníze nějakou polozáchranou, kdy satelit stejně nebude fungovat.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.