sociální sítě

Přímé přenosy

Atlas V (Starliner 1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

ESA

Evropská kosmická agentura oznámila plány na nábor přibližně 520 nových zaměstnanců počínaje rokem 2026, a to na základě rozhodnutí schválených na 342. zasedání Rady ESA začátkem tohoto měsíce.

BlueBird

Indická raketa LVM3 vynesla 23. prosince družici BlueBird nové generace společnosti AST SpaceMobile s přímým přenosem do vesmíru. Zahájila tím tak sérii vynášení dalších desítek kusů těchto družic.

Innospace

Jihokorejský startup Innospace oznámil, že se v první polovině roku 2026 pokusí o druhý start své rakety Hanbit-Nano. První let rakety skončil výbuchem krátce po startu 22. prosince.

Desert Works Propulsion

Společnost Desert Works Propulsion (DWP) dnes oznámila rozšíření svých domácích vývojových a testovacích kapacit pro elektrické pohony s cílem reagovat na rostoucí poptávku po pokročilé mobilitě ve vesmíru v odvětvích národní bezpečnosti a komerčního vesmíru.

CACI International

Společnost CACI International 22. prosince oznámila, že hotovostní transakci v hodnotě 2,6 miliardy dolarů získává společnost ARKA Group, která se zabývá vesmírnými technologiemi. Společnost tak rozšiřuje svou působnost v oblasti vesmírných senzorických a zpravodajských systémů.

Dlouhý pochod 12A

První start čínské opakovaně použitelné rakety Dlouhý pochod 12A dosáhl v pondělí večer oběžné dráhy. První stupeň měl po oddělení provést návrat do atmosféry a přistání. Pokus o přistání se však nedařil.

Selhání rakety H3

Dnešní start s družicí QZS-5 skončil neúspěšně vlivem problémů s horním stupněm. Jeho první zážeh trval o 27 sekund déle s nižším tlakem, druhý zážeh začal o 25 sekund později než měl a namísto 260 sekund trval sotva sekundu. Družice i s horním stupněm tak zůstaly na LEO.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Závada uvěznila indickou družici na eliptické dráze

Nedávno vypuštěná indická družice zůstala po závadě na palubním pohonném systému uvězněná na dráze přechodové k dráze geostacionární. Indická kosmická agentura ISRO oznámila 2. února, že družici NVS-02, která byla vypuštěna 29. ledna, potkal problém s pohonným systémem, který jí zabraňuje zvyšovat oběžnou dráhu. Agentura vydala prohlášení na svých webových stránkách, ale jinak celou událost nerozebírá. „Činnosti pro zvýšení oběžné dráhy vedoucí k usazení družice do vyhrazeného slotu nemohou být provedeny kvůli tomu, že se neotevřely ventily pro přívod okysličovadla do raketových motorů,“ stojí v prohlášení.

Uzavírání aerodynamického krytu rakety GSLV Mk II s družicí NVS-02.
Uzavírání aerodynamického krytu rakety GSLV Mk II s družicí NVS-02.
Zdroj: https://i0.wp.com/

Družice byla vynesena z kosmodromu Šríharikota raketou GSLV Mk II a podle plánu se letělo na dráhu přechodovou ke geostacionární. Družice NVS-02 tak měla být usazena na eliptickou dráhu s nejnižším bodem (perigeem) ve výšce 170 kilometrů a nejvyšším bodem (apogeem) 36 577 kilometrů vysoko. Nejnovější data z katalogu Space track, který spravuje americká armáda, ukazuje, že družice zůstává na velmi podobné dráze – perigeum má ve výšce 165 kilometrů a apogeum ve výšce 37 582 km. Agentura ISRO ve svém prohlášení zmínila, že ostatní systémy na družici fungují správně a úspěšně se vyklopily i fotovoltaické panely. Z prohlášení však také vyplývá, že agentura již vzdala snahy o opravu pohonného systému družice: „Družicové systémy jsou v dobrém stavu a družice se momentálně nachází na eliptické dráze. Probíhá posuzování alternativních strategií mise pro využití družice na eliptické dráze pro navigaci.

Ovšem nízká výška perigea NVS-02 ohrožuje tuto družici, jelikož je zde velký odpor zbytků atmosféry, což může vést k brzkému zániku v atmosféře. Nebylo přitom jasné, zda se na družici nacházejí alternativní pohonné systémy, které by mohly povytáhnout perigeum alespoň do výšky, kde by už NVS-02 nehrozil brzký vstup do atmosféry. Tato družice je postavena na platformě I-2K od agentury ISRO, která se používá i na jiných indických komunikačních a navigačních družicích provozovaných na geostacionární dráze. Samotná družice NVS-02 vážila při startu 2 250 kilogramů. Původní plány počítaly s tím, že bude pracovat na geostacionární dráze nad 111,75° východní délky, kde nahradí družici IRNSS-1E. NVS-02 je druhou z pěti družic, které jsou plánovány pro síť indických navigačních družic NavIC. Tento program má za cíl poskytnout služby spojené s určením pozice, času i navigace pro Indii i okolní oblasti. První družice, NVS-01, byla vynesena v roce 2023 a funguje na geostacionární dráze.

EDIT 5. února 20:45
Opraveno chybné datum startu družice NVS-02 – z 28. prosince na 29. prosince.

Přeloženo z:
https://spacenews.com/

Zdroje obrázků:
https://www.isro.gov.in/media_isro/image/GSLVF15/nvs02_img1240125.jpg.webp
https://i0.wp.com/spacenews.com/wp-content/uploads/2025/02/nvs02-encapsulation.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
10 měsíců před

Je to škoda, ale stává se to. Pokud nemají dostatečně výkonný pohon družice (většinou mají jen slabé manévrovací motorky pro udržování polohy na GEO), je lepší misi odepsat a sondu navést do atmosféry, než ztrácet čas a peníze nějakou polozáchranou, kdy satelit stejně nebude fungovat.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.