sociální sítě

Přímé přenosy

Sojuz-2.1a (Bion-M 2)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Cambrian Works

Společnost Cambrian Works si vybrala společnost Astroscale US jako svého partnera pro 30denní studii NASA, jejímž cílem je vypracovat komplexní koncept provozu a implementační plán pro potenciální komerční misi ke zvýšení oběžné dráhy observatoře Neila Gehrelse Swifta.

SpaceX

Společnost SpaceX obvinila Virginii z vyloučení Starlinku z většiny státních dotací ve výši 613 milionů dolarů v rámci federálního programu širokopásmového připojení.

Telespazio Germany

Společnost Telespazio Germany 12. srpna oznámila plány na vylepšení své platformy pro řízení misí EASE-Rise o služby Digantara pro sledování vesmírné situace (SSA) a nástroje umělé inteligence Intella.

Geost

Společnost Rocket Lab USA 12. srpna oznámila, že dokončila akvizici společnosti Geost, amerického dodavatele elektrooptických a infračervených (EO/IR) senzorů používaných ve vojenských družicích. Hodnota akvizice dosahuje 275 milionů dolarů.

NASA

Vedoucí vědeckého ředitelství NASA uvedla, že agentura je i nadále rozhodnuta využívat malé družice k provádění různých vědeckých misí, ačkoli tyto plány čelí nejistému rozpočtu.

Northrop Grumman

Společnost Northrop Grumman oznámila, že nové radarové stanoviště v Západní Austrálii, vybudované v rámci třístranného partnerství mezi Spojenými státy, Spojeným královstvím a Austrálií, prokázalo, že dokáže sledovat objekty na geostacionární oběžné dráze Země.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Do Indie vyrazila anténa mise NISAR

Transportní letoun NASA C-130 Hercules i s týmem palubních techniků vyrazila na přepravní misi do indického Bengaluru, což znamená důležitý posun v přípravě americko-indické mise NISAR (NASA-ISRO Synthetic Aperture Radar). Letadlo vzlétlo 15. října ze základny Wallops Flight Facility ve Virginii a vydalo se na několikadenní cestu s několika zastávkami. Jeho cesta vedla z jednoho pobřeží USA na druhé a pak napříč Tichým oceánem s několika zastávkami na ostrovech, než dorazilo do svého cíle v Indii. Úkolem bylo zajistit bezpečný přesun reflektoru pro systém radarové antény, což je jeden z hlavních podílů agentury NASA na misi NISAR. Právě v Indii pak proběhne integrace dílu se zbytkem družice.

Inspekce letounu před opuštěním Wallops Flight Facility ve Virginii.
Inspekce letounu před opuštěním Wallops Flight Facility ve Virginii.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Celá přeprava včetně návratu zabrala skoro 80 hodin letu a měřila okolo 45 000 kilometrů. Harmonogram obnášel strategické zastávky i volné dny určené k servisu letounu i úlevě posádky od únavy z dlouhých letů a z několika změn časových pásem. První zastávkou C-130 byla March Air Reserve Base v kalifornské Riverside County, kde došlo k vyzvednutí zmíněného anténního reflektoru z Jet Propulsion Laboratory. Mezi další zastávky na cestě patřily třeba Hickman Air Force Base na Havaji, Andersen Air Force Base na Guamu, Clark Air Base na Filipínách a Hindustan Aeronautics Limited Airport v indickém Bengaluru.

Pro letoun C-130 a jeho posádku šlo o třetí nákladní let do Indie věnovaný podpoře mise NISAR. Dva předešlé lety proběhly v červenci 2023 a březnu 2024. Start mise NISAR na raketě GSLV MkIII by měl proběhnout někdy v prvním čtvrtletí roku 2025 z kosmodromu Šríharikota. NISAR bude první družicí, která využije k radarovému snímkování dvoufrekvenční radar (vlnové délky 24 a 12 cm). Naměřená data poslouží (kromě jiného) ke studiu komplexních přírodních procesů jako je narušení ekosystémů, úbytek ledovců, ale i přírodní rizika jako jsou zemětřesení, tsunami, výbuchy sopek a sesuvy půdy.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://en.wikipedia.org/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/nasas-c-130-at-wallops-flight-facility.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/10/wff-2024-098-004.jpg

Štítky:

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
9 měsíců před

Zajímavé, že k transportu použili pomalý C-130, ale jinou vombu neměli. Rychlejší a větší C-17 je příliš drahý a nemají jich dost. Spartany už jim skoro nelétají.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.