sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Vynese Falcon 9 porci 20 družic OneWeb?

Pokud se všechno podaří, mohli bychom se zítra ráno dočkat startu Falconu 9, který má na nízkou oběžnou dráhu vynést dalších 20 komunikačních družic OneWeb od stejnojmenné firmy. K tomuto startu mělo dojít už 30. září, ale anomálie při deorbitačním zážehu horního stupně Falconu 9 při misi Crew-9 musel být odložen. Nyní by se však situace mohla vrátit do starých kolejí a Falcony zpátky do služby. Start je sice podle několika zdrojů na daný termín připravován, ale povolení ke startu zatím chybí. Náš přímý přenos bude i tentokrát připraven, ale musíme počítat i s možností odkladu.

Závěrečný přehled:

Čas a datum startu: 9. října v 8:03 SELČ
Místo startu: Rampa SLC-4E, Vandenberg Space Force Base, Kalifornie
Raketa:Falcon 9 Block 5 (první stupeň B1082, který poletí posedmé)
Primární náklad: 20 družic OneWeb
Hmotnost nákladu: 2 940 kilogramů (20 × 147 kg) + deployer
Oběžná dráha: 600 × 600 km (sklon 86,5° vůči rovníku)

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 7:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT 8. října 20:40
Očekávání se naplnila, start v tomto termínu neproběhne, náhradní termín zatím neznáme. O příštích možnostech ke startu Vás budeme informovat v dalších článcích.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://nextspaceflight.com/

 

Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2022/11/satellite-updated-image-2021.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
MilanV
MilanV
7 měsíců před

Tohle je právě příklad toho, co nechápu: když druhý stupeň F9 spadne do oceánu, ale lehce mimo vyhrazenou oblast, musí být starty F9 pozastaveny (s výjimkou pro misi Hera) a vše řádně vyšetřeno. Když orbitální stupeň rakety Ariane 6 neprovede deorbitační zážeh vůbec a tudíž spadne neznámo kam a neznámo kdy, pozastaveno není nic a celá akce je prezentovaná jako velký úspěch s „problémem, který není vůbec důležitý“. Proto jsem nedávno psal (a schytal záporná hodnocení 😀 ), že mě jako Evropana tento rozdíl štve, taky chci mít důvěru ve své úřady a ve svou agenturu, že bere bezpečnost vážně. A tak se ptám: máte někdo lepší informace, že je v tom nějaký zásadní rozdíl (a jaký), a proč se v případě A6 nic pozastavovat nemusí?

Naposledy upraveno 7 měsíců před by MilanV
Kamil
Kamil
7 měsíců před
Odpověď  MilanV

On je dvojí metr i v Americe, víz start Vulkánu a problémy urychlovacího motoru, které neskončily katastrofou jen zázrakem. A? Nic.

Vojta
Vojta
7 měsíců před
Odpověď  MilanV

U F9 je to v poslední době druhý problém se znovuzažehnutím druhého stupně. To nikdy není dobré. Ariane 6 je zatím v testovacím režimu, kde se s podobnými chybami v podstatě počítá. Stejně jako se počítá s chybami při testech Superheavy/Starship. Podobně Vulcan, i když pro propálení trysky u jen lehce zvětšeného motoru mě nenapadají adekvátní výmluvy. Očekával bych důkladnou inspekci procesů, výrobní linky a už vyrobených motorů. Ideálně i se statickým zážehem jednoho z nich.

Kamil
Kamil
7 měsíců před

Už se tedy ví, co bylo příčinou problému druhého stupně?

MilanV
MilanV
7 měsíců před
Odpověď  Kamil

Jak kdo 🙂 Ví to úřad FAA, protože už 4. 10. dostal od SpaceX raport z vyšetřování. Předpokládám, že i díky tomu mohli získat výjimku pro misi Hera. Ale veřejně jsem to zatím nikde neviděl.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.