Pokud se všechno podaří, mohli bychom se zítra ráno dočkat startu Falconu 9, který má na nízkou oběžnou dráhu vynést dalších 20 komunikačních družic OneWeb od stejnojmenné firmy. K tomuto startu mělo dojít už 30. září, ale anomálie při deorbitačním zážehu horního stupně Falconu 9 při misi Crew-9 musel být odložen. Nyní by se však situace mohla vrátit do starých kolejí a Falcony zpátky do služby. Start je sice podle několika zdrojů na daný termín připravován, ale povolení ke startu zatím chybí. Náš přímý přenos bude i tentokrát připraven, ale musíme počítat i s možností odkladu.
Závěrečný přehled:
Čas a datum startu: 9. října v 8:03 SELČ
Místo startu: Rampa SLC-4E, Vandenberg Space Force Base, Kalifornie
Raketa:Falcon 9 Block 5 (první stupeň B1082, který poletí posedmé)
Primární náklad: 20 družic OneWeb
Hmotnost nákladu: 2 940 kilogramů (20 × 147 kg) + deployer
Oběžná dráha: 600 × 600 km (sklon 86,5° vůči rovníku)
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 7:45 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
EDIT 8. října 20:40
Očekávání se naplnila, start v tomto termínu neproběhne, náhradní termín zatím neznáme. O příštích možnostech ke startu Vás budeme informovat v dalších článcích.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://nextspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2022/11/satellite-updated-image-2021.jpg
Tohle je právě příklad toho, co nechápu: když druhý stupeň F9 spadne do oceánu, ale lehce mimo vyhrazenou oblast, musí být starty F9 pozastaveny (s výjimkou pro misi Hera) a vše řádně vyšetřeno. Když orbitální stupeň rakety Ariane 6 neprovede deorbitační zážeh vůbec a tudíž spadne neznámo kam a neznámo kdy, pozastaveno není nic a celá akce je prezentovaná jako velký úspěch s „problémem, který není vůbec důležitý“. Proto jsem nedávno psal (a schytal záporná hodnocení 😀 ), že mě jako Evropana tento rozdíl štve, taky chci mít důvěru ve své úřady a ve svou agenturu, že bere bezpečnost vážně. A tak se ptám: máte někdo lepší informace, že je v tom nějaký zásadní rozdíl (a jaký), a proč se v případě A6 nic pozastavovat nemusí?
On je dvojí metr i v Americe, víz start Vulkánu a problémy urychlovacího motoru, které neskončily katastrofou jen zázrakem. A? Nic.
U F9 je to v poslední době druhý problém se znovuzažehnutím druhého stupně. To nikdy není dobré. Ariane 6 je zatím v testovacím režimu, kde se s podobnými chybami v podstatě počítá. Stejně jako se počítá s chybami při testech Superheavy/Starship. Podobně Vulcan, i když pro propálení trysky u jen lehce zvětšeného motoru mě nenapadají adekvátní výmluvy. Očekával bych důkladnou inspekci procesů, výrobní linky a už vyrobených motorů. Ideálně i se statickým zážehem jednoho z nich.
Už se tedy ví, co bylo příčinou problému druhého stupně?
Jak kdo 🙂 Ví to úřad FAA, protože už 4. 10. dostal od SpaceX raport z vyšetřování. Předpokládám, že i díky tomu mohli získat výjimku pro misi Hera. Ale veřejně jsem to zatím nikde neviděl.