sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

SLEDUJEME: Cygnus promeškal dva manévry

Loď Cygnus

Dnes vypuštěná kosmická loď Cygnus se potýká s problémy souvisejícími s pohonným systémem. Prozatím dostupné informace zmiňují závadu manévrovacích trysek a také neupřesněný únik. Zatím ale není jisté, o jak velký únik jde, ani co přesně z lodi uniká. NASA prý již tuto situaci řeší, ale bližší informace prozatím chybějí. Celou aktuální situaci budeme pokrývat v tomto průběžně aktualizovaném článku, kam budeme postupně přidávat všechny důležité informace, které se objeví na různých místech internetu.

6. srpna 8:33
Michal Václavík z České kosmické kanceláře uvádí, že loď Cygnus by měla být u ISS zachycena dnes okolo 9:15 SELČ. První manévr zřejmě neproběhl kvůli anomálii v posloupnosti vykonávání programových kroků. „Ve druhém případě pak nižší tlak při náběhu hlavního raketového motoru BT-4. Jak se ukázalo při pozemním vyhodnocení kompletní telemetrie, šlo pouze o špatné vyčtení jednoho z tlakových senzorů. Nepotřetí tak manévr proběhl správně stejně jako další nutné k příletu k ISS,“ uvedl Michal Václavík. Jelikož se situace vyřešila, ukončujeme tímto náš psaný přenos, všem čtenářům děkujeme za sledování a lodi Cygnus přejeme úspěšný zbytek celé mise.

5. srpna 16:18
I přes technické problémy je přílet kosmické lodi Cygnus NG-21 stále plánováno na původní termín.

4. srpna 23:50
Jonathan McDowell píše, že by se mohlo jednat o softwarovou chybu, která by se dala opravit.

4. srpna 23:05
NASA vydala prohlášení: „Kosmická loď Cygnus od Northrop Grumman dokončila vyklápění svých fotovoltaických panelů ve 20:20 SELČ poté, co 4. srpna v 17:02 SELČ odstartovala na raketě Falcon 9 z Cape Canaveral Space Force Station k Mezinárodní kosmické stanici.

Krátce po startu loď neprovedla svůj první zážeh naplánovaný na 17:44 SELČ kvůli pozdnímu nástupu zážehové sekvence. Manévr označovaný jako TB1 (targeted altitude burn) byl přeplánován na 18:34 SELČ, ale byl zastaven krátce po zážehu motoru kvůli lehce snížené počáteční úrovni tlaku. Zatím není k dispozici žádný náznak, že by se problém týkal motoru samotného.

Cygnus je v bezpečné výšce a inženýři Northrop Grumman pracují na novém plánu trajektorie a zážehů. Tým stále cílí na dodržení původního času záchytu u stanice, který je momentálně stanoven na 6. srpna v 9:10 SELČ.

4. srpna 22:42
Posádka ISS požádala o aktualizaci programu mise Cygnus, CAPCOM v řídícím středisku odpověděl: „Právě jsme dostali zprávu, že fotovoltaické  panely jsou na Cygnusu úspěšně rozloženy. To je dobrá zpráva. Ohledně předchozích zážehů to vypadá, že (nepochopitelně) došlo k chybnému zastavení zážehů. Tým zodpovědný za Cygnus se domnívá, že motory jsou stále v pořádku. Teď jde jen o to, vymyslet nový plán zážehů a pokusit se ještě v úterý dosáhnout (zachycení). Stále na tom pracují. Pravděpodobně to nebudou mít hotové, než půjdete spát, takže až se probudíte, budeme vědět, jaký je plán.

O výše zmíněném úniku zatím nikde není ani slovo. Je tedy možné, že šlo jen o nepotvrzenou informaci, což by bylo pro Cygnus jen dobře.

4. srpna 22:22
Jonathan McDowell přidává informace o parametrech oběžné dráhy kosmické lodě Cygnus. Ta se nachází na dráze ve výšce 239 × 254 km se sklonem 51.7°.

4. srpna 22:17
Středisko řízení mise upozornilo posádku stanice na možný problém nákladní kosmické lodě Cygnus: „Jen vám chceme dát vědět, že máme dobré spojení s Cygnusem, za hodinu budeme mít rozložené fotovoltaické panely. První dva korekční manévry Cygnus neprovedl, takže znovu probíhá vyhodnocování, jaký je aktuální stav plánu manévrů. Doufáme, že úterý (pro zachycení ISS) ještě dodržíme, ale jakmile zjistíme, co se pokazilo při prvních dvou zážezích, znovu to posoudíme.

Radek V.
1 měsíc před

Žádné nové zprávy, takže setkání s ISS v úterý bych vyloučil. Bude trvat, než si budou jistí s příletem k ISS. Odhaduji nejdřív čtvrtek. Cygnus NG-21 ovlivňuje jak rotaci Crew 8 a 9, tak i návrat Starlineru.

prochzde
1 měsíc před

Myslím si, že NASA teď neprožívá nejklidnější období. Po strastiplných měsících se Starlinerem (ještě neskončily), anomálii na druhém stupni motoru Falcon9, teď obavy o náklad na Cygnus NG-21. „Asi ti slabší na srdce teď dostávají od NASA povinnou dovolenou“. Naštěstí se ty problémy s Cygnus NG-21 podařilo zdárně vyřešit a byla dnes po 9:15 zachycena úspěšně Canadarmem.

Odpovědět  prochzde

V zásadě se podařilo vyřešit i problém s horním stupněm F9 (i když samozřejmě ne s konkrétním kusem) a snad to dobře dopadne i se Starlinerem. Nějaká redundance je opravdu potřeba.