Společnost Blue Origin zažila v minulých měsících celou řadu důležitých událostí. Asi nejvíce na očích jsou přípravy nové nosné rakety New Glenn, která by mohla poprvé odstartovat ještě v průběhu letošního roku. Kromě toho ale společnost Blue Origin pracuje také na přípravě potřebného technického zázemí v Exploration parku. Důležité jsou i motory BE-4, které nebude využívat pouze výše zmíněný New Glenn, ale také raketa Vulcan od firmy United Launch Alliance. Všechny tyto projekty se v minulých měsících posunuly vpřed, což se týká i dalšího nosiče v nabídce Blue Origin, suborbitálního New Sheparda, který se vrátil k pilotovaným misím.
New Glenn
S tím, jak se přibližuje září a s ním i startovní okno pro marsovskou misi ESCAPADE od NASA, dělají přípravné týmy na startovní rampě LC-36 vše proto, aby byly potřebné systémy připraveny na svůj první statický zážeh a poté i na start samotný. 12. března po provedení kryogenních zkoušek a testů pozemních systémů mohla neletová maketa prvního stupně rakety New Glenn opustit rampu. Válec dlouhý 45 metrů s průměrem 7 metrů zamířil zpět do zázemí firmy v Exploration parku, který se nachází těsně před branami Kennedyho kosmického střediska.
Jakmile pathfinder zajel do střediska určeného k integraci prvních stupňů, čekala na něj řada inspekcí, které měly odhalit, jak na tom jsou jednotlivé systémy po předešlých zkouškách. Dalším krokem na seznamu úkolů je instalace motorové sekce a raketových motorů BE-4, které by měly provést statický zážeh. Součástí integrace v této fázi je také připojení letového mezistupně a aerodynamických prvků. Zatím není jisté, zda raketa poletí se stejným hardwarem, s jakým provede statický zážeh, nebo zda dojde k dalším vylepšením, než bude připravena k letu.
Koncem března se na rampu vydal transportér druhého stupně, na který čekaly zkoušky. Druhý stupeň rakety New Glenn zatím nebyl na této konstrukci dopraven na startovací rampu. Transportér druhého stupně má na své základně dva výřezy, které naznačují možnost testování dvou motorů BE-3U na startovací rampě. 23. května pak simulátor rakety New Glenn zamířil na rampu na hlavním transportéru, kde jej čekaly zkoušky. Podle Blue Origin budou testy obnášet aktivaci čerpadel, tlakování hydraulických systémů, využití pozemního vybavení k dodávkám potřebných látek do rakety, ale i zkoušku rychlého odklopení přívodních hadic a potrubí. Tyto testy jsou důležitou součástí zkoušek, protože ověřují postupy, které se budou provádět při skutečném odpočtu a týkají se jak rakety, tak i nové infrastruktury rampy.
We successfully tested the rapid retract system yesterday, simulating disconnect during a New Glenn launch. The retract system ensures the transporter erector is quickly positioned away from New Glenn at liftoff to provide flyout clearance. We’ve been out on the pad testing since… pic.twitter.com/v1E9pTeM4x
— Blue Origin (@blueorigin) July 2, 2024
Nedávno se objevila dlouho očekávaná aktualizace informací o námořní plošině pro New Glenn. Plavidlo Landing Platform Vessel 1 bylo přemístěno z Rumunska do Francie. Upravená platforma je zjevně stále ve výstavbě, protože na palubě zůstává hodně lešení. Podle dokumentace má plavidlo rozměry 116 × 46 m. Momentálně není jasné, kdy bude prám přemístěn do Port Canaveral. Všechny výše popsané zkoušky a pokroky rakety i související infrastruktury přibližují New Glenn k premiérovému startu, který je stále naplánován na letošní rok.
Exploration Park
Ve výrobním areálu raket firmy Blue Origin na Space Coast pokračují práce nejen na podpoře výroby a provozu raket New Glenn, ale také na dalších projektech společnosti, jako je lunární lander Blue Moon. Nedávno se objevily dokumenty od Space Florida, které ukazují, že Blue Origin pracují na stavbě zařízení Lunar Assembly Facility (bývá též označováno jako Project Lunar Production Facility). Toto středisko by mělo nahradit plánovanou budovu Composite Assembly Building, která byla představena v roce 2022 prostřednictvím veřejných plánovacích dokumentů. V současné době probíhají zemní práce na této budově o rozloze zhruba 18 000 metrů čtverečních, předpokládaný termín dokončení však není znám.
Firma by stále chtěla vypustit nákladní lunární lander Blue Moon MK1 na raketě New Glenn začátkem roku 2025. Půjde o cestu, která vyšlape cestu k dalším misím tím, že otestuje potřebné technologie. Po nákladním landeru MK1 má Blue Origin uzavřenou smlouvu s NASA v rámci programu Artemis, kde využije lander MK2. Z tohoto hlediska je logické, že se firma nejprve snaží zajistit dostatek místa k výrobě landerů přímo u kosmodromu.
V souvislosti se vším výše uvedeným, se Blue Origin pustila také do stavby nových parkovacích garáží, které poslouží rostoucímu počtu zaměstnanců a místních kontraktorů. Realizují se i starší plány, podle nichž má společnost v úmyslu postavit další budovy nad stávajícím velkým parkovištěm na jižní straně areálu. Během přeletu, který minulý měsíc provedli zástupci portálu nasaspaceflight, byla vyfocena nádrž druhého stupně rakety New Glenn, která stála v budově 2CAT na pozemku Blue Origin. Předpokládá se, že právě zde procházejí jednotlivé stupně tlakovými zkouškami, než se přemístí na další stanoviště. Nedaleko leželo na stojanech něco, co vypadalo jako zabalená část prvního stupně New Glenn.
Zkoušky a dodávky motorů BE-4
V průběhu minulých měsíců si místní v okolí Huntsville (kde se nachází Marshallovo středisko) všimli, že zde dochází ke zvýšenému počtu zkoušek raketových motorů. NASA a Blue Origin podepsaly v roce 2019 dohodu Commercial Space Launch Act, podle níž firma zrekonstruuje historické zkušební stanoviště 4670 pro zkoušky svých motorů BE-3U a BE-4. Zvýšení počtu testů je dobrým znamením nejen pro raketu New Glenn, která vyžaduje sedm motorů BE-4 na prvním stupni a dva BE-3U na druhý stupeň, ale také pro raketu Vulcan společnosti ULA, která používá dva motory BE-4 na svém prvním stupni.
I spy a pair of BE4 engines about to go onto their booster for USSF106, #VulcanRocket ‘s first National Security mission. #CrowdedFactory pic.twitter.com/aU3fRciEEO
— Tory Bruno (@torybruno) May 29, 2024
New Shepard
Po nehodě New Shepardu, kterou v září 2022 způsobila tryska raketového motoru BE-3, se tento suborbitální nosič vrátil do služby vloni v prosinci bezpilotním startem. Další let, ke kterému došlo 19. května, už měl na palubě i posádku. New Shepard vynesl šestičlennou skupinu do výšky 107 kilometrů a za necelých deset minut od startu už byli zase zpátky na pevné zemi.
Ačkoliv let proběhl bezpečně, bylo na záběrech vidět, že kabina klesala pouze na dvou padácích místo tří. S takovou možností inženýři počítali už při návrhu, a tak může kabina přistát, i když klesá jen na dvou padácích. Přesto je to něco, na co se inženýři firmy Blue Origin budou muset podívat před dalším startem.
Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/06/GOS9Bn_XkAA6vNp-scaled.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/06/IF3A1160-wmarked-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/06/IF3A7877-wmarked-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/06/IF3A7911-wmarked-scaled.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2024/06/ns25-launching_gallery.jpeg
Želva je rychlejší než BO, holt kosmonautika je asi tak třicátá pátá priorita Jeffa, nejdřív si musí pořídit jachtu, pak natočit nový film o Supermanovi, pořídit si novou milenku a až pak jsou nějaké rakety. Škoda, kdysi se jevil závod s Muskem jako zajímavý. Teď o vítězi není pochyb. Ale Jeff se může chlubit titulem největší prodejce pizzy na světě.