sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ECOSTRESS ukázal rozpálené silnice v Phoenixu

Výzkumníci z jihokalifornské JPL zmapovali rozpálenou dlažbu v americkém Phoenixu, kde kontakt s kůží (třeba při pádu) může způsobit popáleniny. Snímek ukazuje teplotu povrchu sítě silnic i přilehlých chodníků a odhaluje, jak se městské prostory mohou stát během horkého počasí nebezpečnými. Data pro tuto vizualizaci pátého největšího města v USA byla nasbírána 19. června ve 13:02 místního času americkým přístrojem umístěným na stanici ISS. Zařízení ECOSTRESS (Ecosystem Spaceborne Thermal Radiometer Experiment on Space Station) měří tepelné vyzařování z povrchu planety.

Teplotní mapa povrchů v Phoenixu. 120 °F odpovídá 48,8 °C, 130 °F je 54,4 °C, 140 °F je 60 °C a 160 °F odpovídá 71 °C.
Teplotní mapa povrchů v Phoenixu. 120 °F odpovídá 48,8 °C, 130 °F je 54,4 °C, 140 °F je 60 °C a 160 °F odpovídá 71 °C.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Výše přiložený snímek ukazuje, jak kilometry asfaltových a betonových povrchů (na obrázku žluté, červené a fialové podle barvy) zachytávají teplo. Povrchy vykazovaly při dotyku teplotu až 49 °C, což už stačí na vytvoření kontaktních spálenin při vystavení v řádu minut až sekund. Snímek také ukazuje ochlazující účinky zelených prostor jako jsou třeba oblasti Encanto a Camelback East, které kontrastují s teplejšími povrchy v Maryvale a Central City, kde je méně parků a stromů. „Vytváříme mapy, které mají být pro uživatele intuitivní a pomáhají snáze zpřístupnit data vědcům i veřejnosti,“ popisuje Glynn Hulley, klimatolog z JPL a dodává: „Považujeme je za nezbytný nástroj k plánování efektních opatření proti horku – třeba sázení stromů, které mohou ochladit horné silnice a chodníky.

Umístění přístroje ECOSTRESS na ISS.
Umístění přístroje ECOSTRESS na ISS.
Zdroj: http://spaceflight101.com

V pravém spodním rohu snímku se nachází mezinárodní letiště ve Phoenixu, kde ECOSTRESS zaznamenal jednu z nejvyšších teplot povrchu ve městě – okolo 60 °C. Teplota vzduchu na letišti se 19. června dostala až na hranici 43 °C. Teplota vzduchu, která se měří mimo přímý sluneční svit, se může výrazně lišit od teploty povrchu. Ulice jsou často těmi nejteplejšími povrchy v zastavěném území, za což může tmavý asfalt, který pohlcuje více slunečního záření, než světlejší povrchy. Asfalt dokáže pohltit až 95 % slunečního záření. Za velmi horkého dne tak mohou snadno být tyto typy povrchů o 22 – 33 °C teplejší, než kolik říká teplota vzduchu.

Přístroj ECOSTRESS se na ISS dostal v roce 2018 a jeho hlavním úkolem je identifikovat prahové hodnoty pro využívání vody rostlinami a jejich stresové parametry. Vědci díky tomu lépe poznají, jaké schopnosti mají rostliny pro přizpůsobení se oteplujícímu se klimatu. Jenže přístroj se hodí i ke sledování dalších jevů spojených s teplem – třeba k odhalování vzorů pohlcování a zadržování tepla. K vytvoření výše přeloženého snímku Phoenixu využili vědci algoritmy strojového učení, které vycházely z dat od ostatních družic – Landsat a Sentinel-2. Kombinovaná měření povrchové teploty byla využita k „doostření“ údajů o povrchové teplotě až na rozlišení 30 × 30 metrů.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://space.skyrocket.de/img_sat/ecostress__1.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/07/1-pia25529-burn-risk-in-phoenix-rev.jpg
http://firsttimenews.com/wp-content/uploads/2018/06/ecostress.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.