sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-10)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Urban Sky

Společnost Urban Sky, která se zabývá stratosférickými lety balónů, získala od amerického letectva kontrakt na podporu vývoje technologií, které umožní malým balónům doplňovat nebo nahrazovat družice.

Britská vláda

Britská vláda oznámila plány na začlenění Britské kosmické agentury do Ministerstva pro vědu, inovace a technologie. Představitelé průmyslu uvedli, že tento krok by mohl zefektivnit britskou vesmírnou politiku, ale zároveň varovali, že by mohl ohrozit transparentnost a odvést pozornost od nadcházejících evropských rozhovorů o financování vesmírných programů.

Amentum

Dodavatel vládních služeb, společnost Amentum, oficiálně zahájila provoz na kosmodromech Cape Canaveral a Vandenberg poté, co konkurenční společnost RGNext stáhla svou právní námitku.

Revolv Space

Italsko-nizozemská společnost Revolv Space byla vybrána k dodání šesti jednotek pohonu solárních panelů, prodávaných pod názvem SARA. Jednotky jsou určeny pro nadcházející misi cubesat společnosti Blue Canyon Technologies.

IFT-10

Společnost SpaceX plánuje provést další zkušební let sestavy Starship/Super Heavy 24. srpna. Let má proběhnout po dokončení vyšetřování neúspěchu předchozí mise a získání schválení od Federálního úřadu pro letectví.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Vylepšená konfigurace rakety SLS Block 1B

Vizualizace rakety SLS Block 1B na mobilní plošině ML-2

Americká raketa SLS (Space Launch Systém) ve variantě 1B poprvé odstartuje na misi Artemis IV. Tato vylepšená a silnější verze rakety SLS umožní tomuto nosiči poslat k Měsíci až 38 tun nákladu, v čemž je započítána i kosmická loď Orion s její posádkou. Spolu se zmíněnou lodí však poletí také těžké náklady, které umožní realizovat ještě ambicioznější mise v hlubším vesmíru. Centrálního stupně, pomocných motorů na tuhé pohonné látky ani motorů RS-25 se tato změna nedotkne. Rozdíl mezi aktuální verzí Block 1 a chystanou variantou Block 1B spočívá v tom, že nová verze využije vylepšený horní stupeň EUS se čtyřmi raketovými motory RL-10 a nový adaptér USA, který umožní vynášet větší a objemnější náklady.

NASA a její partneři v programu Artemis chtějí prozkoumávat Měsíc za účelem vědeckých objevů, ale také k přípravě na budoucí výpravy k Marsu. Vylepšená verze rakety SLS Block 1B bude klíčová pro vynášení astronautů, modulů a dalších nákladů pro dlouhodobý průzkum Měsíce, ale i pro budování lunární kosmické stanice Gateway.

Raketa SLS ve verzi Block 1B.
Raketa SLS ve verzi Block 1B.
Zdroj: https://www.nasa.gov/
Překlad.: Dušan Majer

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.bechtel.com/…1fcb-4c17-9b98-a46f3ec72303/ML2
https://www.nasa.gov/…/sls-4836-sls-block-1b-infographic-rev33-hq472.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiří Hošek
1 rok před

Zajímavost:

Náhledový obrázek k článku není převzatý ze zdrojového článku a ukazuje starší variantu SLS Block 1B z doby, kdy adaptér USA i horní stupeň EUS měly být pokryty oranžovou tepelně izolační pěnou.

Při přezkumu CDR zmizela oranžová tepelná izolace z USA a byla ponechána na EUS:comment image

I to se ještě změnilo a teď už není oranžová izolace ani na horním stupni EUS. Rakety Delta IV také měly pěnu pouze na prvním stupni, nikoli na horním stupni. Ani horní stupeň ICPS z SLS Block 1 nemá vnější pěnu.

Na raketě SLS Block 1B bude tedy kromě centrálního stupně sprejová pěnová izolace pouze přes šroubované příruby na obou koncích adaptéru USA. Všude jinde bude bílá barva. Philip Sloss z NSF si to dvakrát ověřoval a říká, že nová infografika (v článku) je nakreslená správně.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky za zajímavosti!

mir5
mir5
1 rok před

Nechápu, když Nasa se snaží pořád o konkurenci, tak proč třeba v roce 2015 nezaplatila vývoj Falcon heavy s možností dotankovat na oběžné dráze. Reálně 2 starty Falcon heavy mají vyšší nosnost.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  mir5

Ta matematika není v tomto případě tak jednoduchá. Není to tak, že vezmete dvě rakety s nosností 25 tun, vynesete s nimi dva 25tunové náklady a nahradíte tím raketu, která má nosnost 50 tun. Na těch dvou polovinách totiž musíte přidat hardware, který se postará o spojení obou částí. A ten na tom jednolitém kusu být nemusí. A nejde jen o hmotnost. Tímhle spojováním výrazně zvyšujete komplexnost výroby a také návrhové a testovací fáze. Mnohdy je proto jednodušší použít silnou raketu a vynést vše najednou.

Jiří Hošek
1 rok před
Odpověď  mir5

NASA se nemohla snažit o konkurenci k SLS. Použití SLS pro Artemis bylo prioritou Kongresu do té míry, že je uzákoněno autorizačním zákonem, že NASA musí pro každou misi Artemis použít SLS, a k ní může podle potřeby využít služby raket od komerčních poskytovatelů Spojených států.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.