Firma SpaceX se rozhodla, že dnes na texaské základně Starbase provede zkoušku WDR (Wet Dress Rehearsal), která obnáší kompletní simulaci předstartovních činností. Nejviditelnější součástí této zkoušky je plnění nádrží rakety SuperHeavy B11 a lodi Starship 29 pohonnými látkami. Oba stroje s průměrem těla 9 metrů pojmou dohromady okolo 5 000 tun zkapalněného kyslíku a metanu. Tento test je nezbytným krokem k ověření fungování celé sestavy, která se má vydat na 4. integrovaný let, jehož termín zatím neznáme. SpaceX totiž čeká na povolení od Federálního leteckého úřadu.
Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GOBSFGNXsAAyiKV?format=jpg&name=large
EM oznámil start IFT-4 přibližně za 2 týdny.
https://twitter.com/elonmusk/status/1792629142141177890
Super, snad to klapne!
Já myslel, že před třetím testem získali povolení na více letů, schvaluje se každý zvlášť?
No jelikož předchozí let nedopadl podle plánu, musí FAA schválit další start.
Je potřeba dokončit vyšetřování a pak získají povolení ke startu. To, o čem píšete, je povolení k maximálnímu povolenému počtu startů, které za určité období mohou provést.
Já jsem pochopil, že se na dokončení vyšetřování čekat nemusí, že FAA může vydat licenci i před ukončením, jelikož nebylo žádné obecné ohrožení při destrukci rakety i lodi. Podle mě spíš jde o to, aby si svou analýzu dokončila sama SpaceX a neopakoval se stejný scénář. Hlavně s boosterem. U Starship, když se nebude dělat hokus pokus na orbitě, tak tam se jen bude čekat, co se stane při průletu atmosférou.
Pravda je někde mezi. SpaceX požádala FAA, aby posoudil, zda při IFT-3 byla veřejnost v ohrožení. Pokud FAA uzná, že nikoliv, mohli by povolení ke startu vydat ještě před dokončením vyšetřování.
Jo, to je asi nejlepší upřesnění toho stavu. Díky. Byl jsem moc optimistický.
Mám za to, že požádali, aby mohli startovat bez ohledu na povolení. Stejně to vyšetřuje SX a že vše nepůjde podle plánu se čeká. Ale myslím, že by pro to museli schválit nové postupy. Takže to nebude hned.
Pevně doufám, že dojde ke změně legislativy. Ustanovovat pro každou havárii prototypového zařízení vyšetřovací komisi a několik měsíců vyšetřovat, bude dle mého názoru zejména do budoucna byrokraticky neúnosné, a to tím spíše, čím více bude přibývat soukromých společností vyvíjejících hardware Elonovým stylem. Oficiální vyšetřování nehod by se mělo dít pouze u havárií raket, které už budou oficiálně zavedené do služby. Tím neříkám, že by se havárie suborbitálních či orbitálních testů neměly vyšetřovat vůbec, ale z logiky věci by to mělo být výrazně zkrácené a zjednodušené.
Hodně bude záležet na tom, co selhalo a co mají v plánu příště. Pokud nefungovalo manévrování při sestupu atmosférou a příští test by předpokládal po několika obletech přistání zpátky na Boca Chica, tak budou úřady hodně tlačit na to, aby byla oprava pořádně zdokumentovaná.