sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Nová plošina pro raketu SLS se staví

Na Kennedyho kosmickém středisku probíhají přípravy na starty silnější verze rakety SLS Block 1B, která si svou premiéru odbude při misi Artemis IV. 9. května se týmy pracovníků a inženýrů z NASA a firmy Bechtel National Inc. pustili do přesunu primární struktury základu mobilní vypouštěcí plošiny ML-2 (mobile launcher) na její finální podpěry. A i když plošina zatím není ani zdaleka dokončena, byl k přesunu její kostry použit legendární crawler transporter.

Je neuvěřitelné, jak ML-2 postupně vzniká,“ říká Shawn Quinn, programový manažer pozemních systémů NASA a dodává: „Kdykoli můžeme vidět, jak se naše práce propisuje do fyzického hardwaru, znamená to pro náš tým pozemních prací opravdu hodně. Je to inspirující i pro budoucnost programu Artemis, kdy každý šroub a nosník znamenají další krok k návratu lidstva na Měsíc.“ Pracovníci firmy Bechtel vyrobili dočasné podstavce ve výšce cca 2,5 metru nad zemí, což umožnilo mnohem jednodušší, efektivnější a bezpečnější proces počáteční výstavby z ocelových konstrukcí, protože byly díky tomu umístěny níže nad zemí.

Kostra základny ML-2.
Kostra základny ML-2.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Tyto pravdu velmi rozměrné podsestavy tvořené příhradovou konstrukcí, z nichž některé váží i 45 tun, seděly na dočasných podpěrách. Jakmile však byla celá kostra základny o hmotnosti téměř 1200 tun spojena a svařena do jednoho celku, mohly týmy použít speciální zvedákový systém uzpůsobený na manipulaci s extrémní zátěží. S jeho pomocí byla základna ML-2 vyzvednuta do dostatečné výšky, aby pod ni mohl zajet výše zmíněný crawler transporter, který měl obstarat její přesun.

Vše začalo, když týmy přesunuly čtyři samohybné modulární transportéry pod okraje ocelové sestavy a poté spustily konstrukci na osm okolních podstavců. Po zajištění byly transportéry odstraněny a týmy využily zvedáky k nadzvednutí základny o 5,5 metru, aby měl crawler přístup pod konstrukci. Jakmile se obří crawler optimálně srovnal, sám se nadzvedl, čímž si na své záda položil ML-2, kterou následně přepravil o 60 metrů vedle na šest trvalých podstavců, čímž byla tato fáze dokončena.

Tento milník je velkým úspěchem týmů z NASA a Bechtelu,“ říká Darrell Foster manažer integrace pozemních systémů v programu pozemních systémů NASA a dodává: „Je to důkaz tvrdé práce stovek lidí – nejen těch, kteří v terénu skládali díly dohromady, ale také inženýrů a analytiků, kteří navrhli konstrukci na míru, dále nákupčích subdodavatelů a manažerů logistiky, kteří poháněli proces zajištěním dodávek materiálu na místo stavby, ale i několika výrobních dílen po celých Spojených státech.“ Nyní ML-2 sedí na svém novém podpěrném systému u Vehicle Assembly Building. Týmy zde nyní začnou s instalací hlavních potrubí a elektrických rozvodů v útrobách základny plošiny. ML-2 zůstane na tomto místě po celou dobu stavby, ale i v navazující etapě uvádění do provozu.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/05/ksc-20240509-ph-met01-0004orig.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/05/ksc-20240424-ph-ilw01-0053orig.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
20 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ladislav
Ladislav
4 měsíců před

Podle mě klobouk dolů. To je úžasné.

John Peri
John Peri
4 měsíců před

No za ty peníze co si za to vezmou a za jaké to naslibovali se divím, že jim to NASA nesebrala a nevybrala jinou firmu. A to nemluvím o zpoždění, které posouvají datum startu.

Jiří Hošek
4 měsíců před
Odpovědět  John Peri

Nikde nebylo zaručeno, že by jiná firma dodržela výrobu ML-2 za nižší cenu.

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpovědět  John Peri

Jen ještě dodám, ta firma je nechvalně proslulá z doby incidentu v TMI.

Ivo
Ivo
4 měsíců před

Chce se mi brečet, platit odhadem 50% za PR propagaci vlastního projektu je opravdu smutné.

Jiří Hošek
4 měsíců před
Odpovědět  Ivo

Myslíte to tak, že vlaječka s logem Artemis na plošině stála 320 milionů USD?

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpovědět  Jiří Hošek

Spíš myslím ta vzletná slova o tom jak s každým nosníkem jsou blíže, viz článek. Ta vlaječka je jistě normálně zaúčtovaná.

Jiří Hošek
4 měsíců před
Odpovědět  Jiří Hošek

To jste ten odhad 50% za PR moc neobjasnil.

Karel Zvoník
Editor
4 měsíců před
Odpovědět  Ivo

Ivo máš svá slova podložená nebo opět jen střílíš od boku? Pokud ne, můžeš svá slova podložit nějakým zdrojem?

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Myslel jsem, že zdroje je všeobecně známý, je to audit NASA: https://oig.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/02/IG-22-012.pdf

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Jen ještě dodám, ta firma je nechvalně proslulá z doby incidentu v TMI.

Jiří Hošek
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Ano, ten audit je všeobecně známý (v článku https://kosmonautix.cz/2022/06/gateway-cerven-2022 jsem z něj sepsal osmnáctiodstavcový výtah), ale neříká nic o odhadu použití 50% částky na propagaci. Není jasné, co jste tím myslel.

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

No někam se ty peníze navíc musely ztratit, takže jedna z možností je, že šly na tvorby vzletných textů.

Jiří Hošek
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Ivo:
Navýšení financování ML-2 souviselo s překročením hmotnostního limitu plošiny a s tím souvisejícím pozastavením výroby ocelových konstrukcí a nutným přepracováním designu (nahrazování mnoha šroubových spojů svařovanými spoji) včetně přepracování dokumentace. Bechtel totiž neměl s výrobou plošiny předchozí zkušenosti a podcenil složitost požadavků na plošinu. Dalším faktorem zvýšení ceny byly dodatečné požadavky NASA na umístění rozhraní mezi EUS a obslužnými rameny věže plošiny, které nebyly v době výběrového řízení známé, protože ještě nebyl dokončen CDR stupně EUS. Vždyť je to napsáno v auditu, na který jste sem sám dal odkaz. Vy jste ho nečetl?

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Já jsem to četl, ale to navýšení není tomuto odpovídající, pokud by to bylo jak píšete, tak bych chápal navýšení v řádu desítek procent, ale nikoliv v řádu stovek procent. Pokud by takto fungoval komerční subjekt (myšleno jako NASA, která si to nechá líbit), tak by zkrachoval velice záhy.

Jiří Hošek
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Nabídková cena společnosti Bechtel National 0,38 miliardy USD byla „významně nižší“ oproti nabídkám společností Parsons Government Services a Fluor Enterprises a byla hlavním faktorem výběru. Ceny konkurenčních nabídek nebyly zveřejněny, ale co když byla nabídka Bechtelu třeba poloviční nebo dokonce třetinová? Vždyť podle auditu Bechtel podcenil složitost požadavků na plošinu.

Plošina ML-1 (od jiných dodavatelů) nakonec vyšla na 0,93 miliardy USD. Aktuální hodnota kontraktu na ML-2 s Bechtelem je 1,1 miliardy USD, což je v reálných cenách, očištěných o inflaci, stále méně než ML-1. Pokud přistoupíme na myšlenku (na kterou nás navádí audit), že nabídková cena Bechtelu byla úlet, dokázal byste navýšení v řádu řádu stovek procent chápat?

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Pokud se k něčemu zavážu a udělám chybu, tak je to můj problém. Pokud by zadavatelem byl komerční subjekt, tak by cenu museli dodržet, jelikož to byla NASA, tak si tahají peníze jak jen to jde. Navíc raději pominu fakt, že dvě plošiny na start jednou za 3+ roky je rovněž čisté plýtvání a neschopnost NASA. Ale když ono se to tak hezky utrácí, když nám to kongres přiklepnul…

Jiří Hošek
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Je to problém NASA, protože smlouva byla uzavřena s nákladovou tvorbou ceny. Na smlouvu s pevnou cenou by NASA nabídky pod miliardu USD neobdržela.

V souvislosti s rozhodnutím o ML-2 píšete o plýtvání a neschopnosti NASA. NASA však o finanční prostředky na ML-2 nežádala. Administrátor Robert Lightfoot čelil v březnu 2018 v Kongresu otázkám na důvody nežádání finančních prostředků pro ML-2. Po slyšení Sněmovna vepsala do dosud neschváleného návrhu rozpočtu na FY 2018 prvních 350 milionů USD na ML-2. Tento rozpočet obratem schválil i Senát a ještě v březnu 2018 ho podepsal Donald Trump. Plošina ML-2 byla tedy kosmické agentuře vnucena.

Ivo
Ivo
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Viz moje poslední věta. Jinak záměrně nepíšu nic o tom kam ty prostředky pravděpodobně plynou a kterým lidem, držím se faktů a tím je nesmysl to vůbec dělat a současně nesmyslná cena.

Jiří Hošek
4 měsíců před
Odpovědět  Karel Zvoník

Výdaje na ML-2 jsou typickým příkladem výdaje, který není na úkor jiných kosmických projektů. NASA o ně nežádala a Kongres o ně navýšil rozpočet NASA. Bavíme se o 0,007 % ročních příjmů federálního rozpočtu USA. Zákonodárci prostě ML-2 chtěli a ani navýšení ceny je od jejich záměru zatím neodradilo. Samozřejmě máte právo na kritiku, smyslem mých komentářů je pouze zařazení do širších souvislostí.

https://kosmonautix.cz/2024/05/11/nova-plosina-pro-raketu-sls-se-stavi/