Kosmická loď Starliner po letech problémů, odkladů a zpoždění dospěla ke své zatím nejdůležitější zkoušce. Po bezpočtu testů a ověřování, kterým dominovaly dva bezpilotní lety na oběžnou dráhu, přichází mise CFT, při které budou poprvé na palubě této kosmické lodě lidé – američtí astronauti Barry Wilmore a Sunita Williams. Pro obyvatele středí Evropy je start rakety Atlas V naplánován na velmi nepříjemný čas 4:34, ale i přesto věřím, že si náš živě a česky komentovaný přenos nenecháte ujít.
Závěrečný přehled:
- Čas a datum startu: 7. května ve 4:34 SELČ
- Místo startu: Rampa SLC-41, Cape Canaveral Space Force Station, Florida
- Raketa: Atlas V (verze N22)
- Náklad: Pilotovaná kosmická loď Starliner
- Hmotnost nákladu: cca 13 000 kg
- Doručovací oběžná dráha: nízká oběžná dráha okolo Země (sklon 51,6° vůči rovníku)
Náš přenos spustíme zhruba 30 minut před startem, tedy okolo 4:05 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
7. května 3:40
Dnes se nepoletí. Odpočet byl zastaven kvůli závadě na ventilu k odpouštění kyslíku na druhém stupni rakety Atlas V, tedy na stupni Centaur. Zatím není oficiálně potvrzeno nové datum startu.
7. května 10:40
Řešení problému se solenoidovým ventilem na kyslíkovém okruhu horního stupně Centaur si vyžádá více času. Start proběhne nejdříve v noci z pátka na sobotu 11. května.
Zdroje informací:
https://plus.nasa.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.ulalaunch.com/
https://spaceflightnow.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…/Suni_Williams_and_Butch_Wilmore_pose_with_T-38.jpg
Megatěšing! Jen doufám, že se vzbudím. A že se Dušan vzbudí
Tak je velká šance, že to vyjde. Už by bylo načase.
Tak to zatím bohužel vypadá, že se znovu poletí nejdříve v pátek 10. května
Čili pro nás z pátku na sobotu? No to nee, to potřebuju bejt svěží a vyspat se, protože RAMMSTEIN!
Ano, mohlo by to být v sobotu krátce před třetí ráno SELČ.
Nevíte někdo, jak je plánován přechod Starlineru na Vulcan? Kolik jich ještě poletí na Atlasu V? Pokud vím, existuje ještě varianta posadit ho na Falcon 9, ale netuším, jestli se s ním počítá jako s regulérním nosičem než se Vulcan zalétá.
Starliner má zajištěno celkem 7 letů na Atlasu V, tedy testovací CFT a šest operačních. Pokud by byly potřeba další lety Starlineru, využije se Vulcan.
Neviem, mam z toho nie dobry pocit.
Ja by som si do toho asi zatial nesadol …
Loď prošla všemi testy. Kdyby tam byly problémy, tak by se pilotovaný test nedělal.
No otázka je jak ty testy berou vážně. Zarážející je, že ten ventil vykazoval stejné zvláštní chování i při předcházejícím testu a evidentně to vůbec nikoho nenapadlo řešit. No a teď si tam sednou kosmonauti uslyší ten randál a řeknou si tohle asi není dobře a let je zrušen. Navíc to není něco co se vyřeší za pár dní. Když si uvědomím jak diletantsky, byl udělán software tak tohle je jen další kapka. Pořád se nezdá, že k tomu přistupují profesionálně. Nezávidím nikomu kdo si do toho jde sednout.
Aktuální problém byl na horním stupni Centaur nosné rakety Atlas V, nikoliv na lodi Starliner. A testy lodě byly důsledné, NASA na ně dohlížela. Start je zatím odložen na noc z pátka na sobotu.
Nechci moc kritizovat, ale já bych do toho taky nesedl. Dělá to na mne dojem, že je to nějaká boční akce Boeingu bez záměru, že by to mělo fungovat. No prostě taková zkouška a pak se to na někoho hodí.
Loď prošla řadou testů a pokud by NASA měla obavy o její bezpečnost, nikdy by nedala k CFT souhlas.
NASA nemá důvod riskovat, Dragony létají spolehlivě a když by nedej bože byl odklad o další rok nebo by byl Starliner zrušený, svět se nezhroutí. NASA by to nestálo mnoho, protože všechny peníze Boeingu za vývoj lodě a 6 misí už zaplatila, jen by musela koupit náhradní od Space X(mnohem levněji)
Zdravím, zaujal mne způsob zavírání přilby – asi na jakýsi zip kolem hlavy. Přijde mi to nepraktické, ve stavu beztíže to může být složité. Zajímavá je hermetičnost tohoto spoje.
Mě zas z toho přenosu NASA přišlo, že jim ty kryty přileb které měli jakoby zaklopené za hlavou dost překaží, na mnoha místech s nimi docela zápasili 🙂 ale možná to byl jen můj dojem.
Doufám, že zde nepřekročím výstrahu.
Psal jsem tu někdy v zimě, že start v dubnu je jasný, jen zbývá určit rok. No a ukazuje se, že to tak je. Jako technicky fundovanému člověku mi leží v mozku, že po asi 15 letech vývoje je to stále prototyp.
Značná část vývoje byla (stejně jako u Crew Dragonu) zpožděna vinou nízkého financování ze strany rozpočtu NASA. Takže těch 15 let bych bral s rezervou. Více vypovídající je fakt, že oproti Crew Dragonu má Starliner 4 roky zpoždění.
Obdivujem Dusana, ako trpezlivo vysvetluje. Ano Boeingu sa v poslednej dobe nedari, ale to este neznamena, ze by NASA dopustila aby sa na obeznu drahu vydal srot. Urcie by nehazardovali s ludskym zivotom. Bola by to reputacna katastofa nielen pre Boeing , ale aj NASA. Ja im drzim palce. Radsej nech sa start niekolko krat posunie, hlavne je aby vsetko fungovalo spravne.
Některé nesprávné názory jsou prostě bohužel mezi lidmi hojně rozšířené a tak je potřeba je stále uvádět na pravou míru. Selhat může každá mise – Starliner, Orion, Sojuz, Shenzhou i Crew Dragon. Žádná loď není imunní vůči haváriím. Jejich provozovatelé ale vždy udělají maximum pro to, aby se nehodám předcházelo.
Ja vas chapem, ale aj tak mam z toho divny pocit.
Challenger 1986:
Vedeli, ze mrzne, vedeli, ze lod nebola na to stavana, dokonca mam dojem, ze boli aj varovani – ale startovali … 🙁
A to uz bola zalietana lod, nie ‚prvotina‘ (s posadkou).
Ano, ale to se bavíme o události staré skoro 40 let. Od té doby se mnoho věcí změnilo.
Je jiná doba. Za těch 40 let se mnoho změnilo: především lidé jsou mnohem zodpovědnější. Technici mají lépe prostudované možné katastrofické scénáře a dokáží včas varovat. Manažeři jsou mnohem vstřícnější a naslouchají technikům. Dneska se nemůže stát, aby manažer řekl: „Už zase malujete čerty na zeď“ a poslal stroj nahoru přes varování techniků. Zlepšila se komunikace mezi lidmi – dnes může kdokoli poslat odpovědné osobě mail, nemusí datlovat oficiální vyjádření na psacím stroji a modlit se, aby si manažer přečetl varovnou zprávu včas. Digitalizovaly se systémy na evidenci chyb – manažer dnes vidí všechny potenciální katastrofické scénáře včas a přehledně na jednom místě a může se rozhodnout, která z tisícovek neuzavřených položek odloží start. Boeing má tu nejlepší pověst v zodpovědném přístupu ke kontrole kvality a dodržování předpisů a „kverulanti“ umírají pouze vlastním přičiněním nebo na infekční choroby.
Věřím, že Starliner poletí bez nejmenších problémů. Ale nevěřím, že se za těch 40 let něco změnilo v chování lidí.
Pravdou je, že teď není problém na straně Starlineru, ale nosné rakety Atlas V. Jen by mě zajímalo do kdy má Starliner čas na splnění této mise, protože i na ten původní start si musel počkat, až bude mít volný port.
Na to se nedá úplně odpovědět, protože situace se bude vždy posuzovat podle aktuálního stavu.
Není Dušane jednodušší si připustit, že některé procesy jsou v Boeingu nastavené špatně? Ať už v divizi civilnich letadel tak kosmických technologií. Vojenská část zatím funguje, ale co se děje uvnitř se nedovíme, protože to podléhá utajovaným informacím.
Zatím je Starliner ve fázi testů, tak jsem k němu shovívavější.
Polácí píší, že až 17. května (pro SELČ 18. května krátce po půlnoci, pokud se nemýlým).
http://lk.astronautilus.pl/loty/cst1002.htm
Je to tak, opět to posunuli. Snad to nebudou každý druhý den oddalovat na jiné datum 🙁
Proč je zase v odpočtu datum 21.6?
Má to být května, překlep opraven. Důvod je vysvětlen v krátké zprávě. Odklad nastal kvůli úniku helia ze servisního modulu Starlineru.
Nechci sýčkovat, ale jsem téměř na 100% přesvědčen, že start 25.5.se neuskuteční. Máte pravdu, za 40 let se toho hodně změnilo včetně honby za ziskem na úkor bezpečnosti. Podle mne by měl být start pouze s nákladem.
Bezpilotní mise už Starliner měl. Teď je čas na další krok.
Nepoletí ještě dlouho a je to dobře. Byl by to jen hazard se životy. Je to smutné a amatérské. Až tohle někam doletí tak to bude tak jako tak zastaralé. Pro NASA musí být Boeing obrovským zklamáním stejně jako pro všechny fanoušky. V tomhle oboru nejde nic snadno a jasně, ale tohle už je přeci jen moc.
S tím souhlasím. Ale ne za cenu riskování životů. Dnes jste potvrdil, že se 25.5. neletí. Až koncem léta. Uvedeným argumentům opět nevěřím. Další lhaní ze strany Boeingu/NASA. Řešení je podle mne jen jedno. Odprodat celou raketovou divizi Boeingu E.Muskovi. Jedině on je tam schopen udělat pořádek…Ale vím, že je to politicky neprůchodné.
Dnes je ten slavný den, kdy měl být vzpuštěn Starliner.
Víme něco bližšího, než jen to, že byl start „posunut“ na 1.7.2024.
Momentálně vím o nejdřívějším startu Crew Dragon 08/2024, Cygnus NG-21 08/2024 a CRS-31 09/2024. Myslím si, že ani zásobovaní z ruské strany to neovlivní.
Děkuji.
Naštěstí to není na začátek července, ale jen června. Týmy podle všeho řešily situaci okolo úniku helia z okruhu manévrovacích trysek na servisním modulu lodi.
O.K.
Doufám, že se jim povede závadu odstranit a NASA dá povolení ke startu.
Sám „Angry Astronaut“, který normálně nenechá na Starlineru nit suchou připustil, ze ta sama NASA (v době před haváriemi obou raketoplánů) by start bez problémů povolila.
Doba se ale změnila.
Držím palce posádce, aby se na ISS a nazpět na Zemi dostala v pořádku.
Crew Dragon se mezitím posunul o pořádný kus dopředu a se stejným, nebo ještě větším napětím budu sledovat misi Polaris Dawn.