sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Nové požadavky FAA pro startovní licence

V červnu roku 2023 vynesla raketa Falcon 9 společnosti SpaceX sdílenou misi Transporter – 8. V rámci této mise bylo na palubě i zařízení společnosti Varda Space, které bylo integrováno společně s kosmickým tahačem Photon společnosti Rocket Lab. Pro společnost Varda Space to znamenalo první misi, jejímž cílem byla výroba farmaceutických produktů v prostředí mikrogravitace. Návrat mise, označené jako W-1, byl původně plánován na měsíc září téhož roku. Nakonec se celá mise neočekávaně protáhla a návratové pouzdro i s výsledky výroby léků v prostředí mikrogravitace dosedlo do pouště v Utahu dne 21. února 2024. Dnešní článek však nepojednává o misi W-1, ale o dopadu, který tato mise přinesla do legislativního prostředí kosmických letů v rámci USA.

Let bez návratové licence

Návratové pouzdro Varda Space po úspěšném přistání v Utahu 19. února
Návratové pouzdro Varda Space po úspěšném přistání v Utahu 19. února
Zdroj: spacenews.com

V oznámení zveřejněném ve federálním rejstříku 17. dubna oznámilo oddělení pro komerční vesmírnou přepravu úřadu FAA, že již nebude schvalovat start kosmických těles určených k opětovnému návratu na Zemi, pokud nebudou mít tyto mise zároveň i povolení k opětovnému návratu na Zemi. Úřad uvedl, že v budoucnu bude kontrolovat dodržování tohoto procesu jako součást standardního procesu kontroly užitečného zatížení. V oznámení FAA je uvedeno, že rozhodnutí souvisí s bezpečnostními obavami.

„Na rozdíl od typického užitečného zatížení určeného pro provoz ve vesmíru má návratové těleso primární komponenty, které jsou navrženy tak, aby vydržely návrat v podstatě nedotčené, a proto mají téměř zaručený dopad na zem v důsledku buď řízeného návratu, nebo neřízeného návratu. Nekontrolovaný návrat, jako je ten, ke kterému by došlo, pokud by řízený návrat nebyl povolen, bude pravděpodobně mít za následek rizika vyšší než ta, která jsou akceptována pro operace opětovného vstupu s licencí FAA.“

Oznámení přichází poté, co společnost Varda Space Industries vypustila svou první misi W-1 v červnu 2023, ale bez povolení k opětovnému návratu. Po měsících úsilí a dřívější zamítnuté žádosti o povolení k návratu získala Varda licenci až v únoru 2024. Návratové pouzdro pak přistálo bezpečně na zkušební a výcvikové střelnici v Utahu týden po obdržení licence. Dne 10. dubna, při příležitosti 39. kosmického sympozia, uvedl Kelvin Coleman, přidružený administrátor FAA pro komerční vesmírnou dopravu, že byly naplánovány změny politiky vzhledem ke zkušenostem s Varda Space.

„Umožnili jsme společnosti Varda Space odstartovat na raketě SpaceX bez povolení k návratu. Z toho jsme se poučili.“

Vizualizace oddělení návratového pouzdra Varda Space od kosmického tahače Photon společnosti Rocket Lab
Vizualizace oddělení návratového pouzdra Varda Space od kosmického tahače Photon společnosti Rocket Lab
Zdroj: mae.cornell.edu

Startovní licence bez povolení k návratu byla společnosti vydána na základě napjatého harmonogramu pro start mise. FAA tak povolila start bez licence k návratu. Toto riziko FAA už nehodlá podstoupit a příští lety musí mít obě licence. Důvodem tohoto rozhodnutí je i zhodnocení bezpečnosti návratu těles tak, aby nedošlo k obecnému ohrožení obyvatel či majetku. Komerční návraty kosmických lodí a jiných těles zůstávají vzácné. FAA v současnosti uvádí pouze dvě aktivní licence pro návrat, jednu pro Varda Space a druhou pro kosmickou loď Dragon společnosti SpaceX. FAA však očekává, že poptávka po těchto licencích poroste, protože stále více společností bude potřebovat, aby se jejich zařízení vracela zpět.

Jedním příkladem rostoucího zájmu je startup Inversion, který 17. dubna oznámil, že vypustí své zařízení na misi Transporter-12 společnosti SpaceX. Toto technologické demonstrační zařízení, nazvané Ray, provede testy na oběžné dráze, než dostane příkaz k provedení řízeného návratu. Společnost Inversion nezveřejnila stav svých licenčních snah pro tuto misi.

Přeloženo z:
spacenews.com

Zdroje informací:
spacenews.com

Zdroje obrázků:
spacenews.com/
spacenews.com/
mae.cornell.edu/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
4 měsíců před

Čekal bych, že aktivní licenci bude mít i Starliner.

Kamil
Kamil
4 měsíců před
Odpovědět  Ivo

Nepřestává na území USA a v Indickém oceánu FAA nemá pravomoci

Kamil
Kamil
4 měsíců před
Odpovědět  Kamil

Aha, psal jsem o StarShip, vy o Starlineru. A to máte pravdu, je to divné

https://kosmonautix.cz/2024/04/25/nove-pozadavky-faa-pro-startovni-licence/