sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nové požadavky FAA pro startovní licence

V červnu roku 2023 vynesla raketa Falcon 9 společnosti SpaceX sdílenou misi Transporter – 8. V rámci této mise bylo na palubě i zařízení společnosti Varda Space, které bylo integrováno společně s kosmickým tahačem Photon společnosti Rocket Lab. Pro společnost Varda Space to znamenalo první misi, jejímž cílem byla výroba farmaceutických produktů v prostředí mikrogravitace. Návrat mise, označené jako W-1, byl původně plánován na měsíc září téhož roku. Nakonec se celá mise neočekávaně protáhla a návratové pouzdro i s výsledky výroby léků v prostředí mikrogravitace dosedlo do pouště v Utahu dne 21. února 2024. Dnešní článek však nepojednává o misi W-1, ale o dopadu, který tato mise přinesla do legislativního prostředí kosmických letů v rámci USA.

Let bez návratové licence

Návratové pouzdro Varda Space po úspěšném přistání v Utahu 19. února
Návratové pouzdro Varda Space po úspěšném přistání v Utahu 19. února
Zdroj: spacenews.com

V oznámení zveřejněném ve federálním rejstříku 17. dubna oznámilo oddělení pro komerční vesmírnou přepravu úřadu FAA, že již nebude schvalovat start kosmických těles určených k opětovnému návratu na Zemi, pokud nebudou mít tyto mise zároveň i povolení k opětovnému návratu na Zemi. Úřad uvedl, že v budoucnu bude kontrolovat dodržování tohoto procesu jako součást standardního procesu kontroly užitečného zatížení. V oznámení FAA je uvedeno, že rozhodnutí souvisí s bezpečnostními obavami.

„Na rozdíl od typického užitečného zatížení určeného pro provoz ve vesmíru má návratové těleso primární komponenty, které jsou navrženy tak, aby vydržely návrat v podstatě nedotčené, a proto mají téměř zaručený dopad na zem v důsledku buď řízeného návratu, nebo neřízeného návratu. Nekontrolovaný návrat, jako je ten, ke kterému by došlo, pokud by řízený návrat nebyl povolen, bude pravděpodobně mít za následek rizika vyšší než ta, která jsou akceptována pro operace opětovného vstupu s licencí FAA.“

Oznámení přichází poté, co společnost Varda Space Industries vypustila svou první misi W-1 v červnu 2023, ale bez povolení k opětovnému návratu. Po měsících úsilí a dřívější zamítnuté žádosti o povolení k návratu získala Varda licenci až v únoru 2024. Návratové pouzdro pak přistálo bezpečně na zkušební a výcvikové střelnici v Utahu týden po obdržení licence. Dne 10. dubna, při příležitosti 39. kosmického sympozia, uvedl Kelvin Coleman, přidružený administrátor FAA pro komerční vesmírnou dopravu, že byly naplánovány změny politiky vzhledem ke zkušenostem s Varda Space.

„Umožnili jsme společnosti Varda Space odstartovat na raketě SpaceX bez povolení k návratu. Z toho jsme se poučili.“

Vizualizace oddělení návratového pouzdra Varda Space od kosmického tahače Photon společnosti Rocket Lab
Vizualizace oddělení návratového pouzdra Varda Space od kosmického tahače Photon společnosti Rocket Lab
Zdroj: mae.cornell.edu

Startovní licence bez povolení k návratu byla společnosti vydána na základě napjatého harmonogramu pro start mise. FAA tak povolila start bez licence k návratu. Toto riziko FAA už nehodlá podstoupit a příští lety musí mít obě licence. Důvodem tohoto rozhodnutí je i zhodnocení bezpečnosti návratu těles tak, aby nedošlo k obecnému ohrožení obyvatel či majetku. Komerční návraty kosmických lodí a jiných těles zůstávají vzácné. FAA v současnosti uvádí pouze dvě aktivní licence pro návrat, jednu pro Varda Space a druhou pro kosmickou loď Dragon společnosti SpaceX. FAA však očekává, že poptávka po těchto licencích poroste, protože stále více společností bude potřebovat, aby se jejich zařízení vracela zpět.

Jedním příkladem rostoucího zájmu je startup Inversion, který 17. dubna oznámil, že vypustí své zařízení na misi Transporter-12 společnosti SpaceX. Toto technologické demonstrační zařízení, nazvané Ray, provede testy na oběžné dráze, než dostane příkaz k provedení řízeného návratu. Společnost Inversion nezveřejnila stav svých licenčních snah pro tuto misi.

Přeloženo z:
spacenews.com

Zdroje informací:
spacenews.com

Zdroje obrázků:
spacenews.com/
spacenews.com/
mae.cornell.edu/

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
6 měsíců před

Čekal bych, že aktivní licenci bude mít i Starliner.

Kamil
Kamil
6 měsíců před
Odpověď  Ivo

Nepřestává na území USA a v Indickém oceánu FAA nemá pravomoci

Kamil
Kamil
6 měsíců před
Odpověď  Kamil

Aha, psal jsem o StarShip, vy o Starlineru. A to máte pravdu, je to divné

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.