V červnu roku 2023 vynesla raketa Falcon 9 společnosti SpaceX sdílenou misi Transporter – 8. V rámci této mise bylo na palubě i zařízení společnosti Varda Space, které bylo integrováno společně s kosmickým tahačem Photon společnosti Rocket Lab. Pro společnost Varda Space to znamenalo první misi, jejímž cílem byla výroba farmaceutických produktů v prostředí mikrogravitace. Návrat mise, označené jako W-1, byl původně plánován na měsíc září téhož roku. Nakonec se celá mise neočekávaně protáhla a návratové pouzdro i s výsledky výroby léků v prostředí mikrogravitace dosedlo do pouště v Utahu dne 21. února 2024. Dnešní článek však nepojednává o misi W-1, ale o dopadu, který tato mise přinesla do legislativního prostředí kosmických letů v rámci USA.
Let bez návratové licence
V oznámení zveřejněném ve federálním rejstříku 17. dubna oznámilo oddělení pro komerční vesmírnou přepravu úřadu FAA, že již nebude schvalovat start kosmických těles určených k opětovnému návratu na Zemi, pokud nebudou mít tyto mise zároveň i povolení k opětovnému návratu na Zemi. Úřad uvedl, že v budoucnu bude kontrolovat dodržování tohoto procesu jako součást standardního procesu kontroly užitečného zatížení. V oznámení FAA je uvedeno, že rozhodnutí souvisí s bezpečnostními obavami.
„Na rozdíl od typického užitečného zatížení určeného pro provoz ve vesmíru má návratové těleso primární komponenty, které jsou navrženy tak, aby vydržely návrat v podstatě nedotčené, a proto mají téměř zaručený dopad na zem v důsledku buď řízeného návratu, nebo neřízeného návratu. Nekontrolovaný návrat, jako je ten, ke kterému by došlo, pokud by řízený návrat nebyl povolen, bude pravděpodobně mít za následek rizika vyšší než ta, která jsou akceptována pro operace opětovného vstupu s licencí FAA.“
Oznámení přichází poté, co společnost Varda Space Industries vypustila svou první misi W-1 v červnu 2023, ale bez povolení k opětovnému návratu. Po měsících úsilí a dřívější zamítnuté žádosti o povolení k návratu získala Varda licenci až v únoru 2024. Návratové pouzdro pak přistálo bezpečně na zkušební a výcvikové střelnici v Utahu týden po obdržení licence. Dne 10. dubna, při příležitosti 39. kosmického sympozia, uvedl Kelvin Coleman, přidružený administrátor FAA pro komerční vesmírnou dopravu, že byly naplánovány změny politiky vzhledem ke zkušenostem s Varda Space.
„Umožnili jsme společnosti Varda Space odstartovat na raketě SpaceX bez povolení k návratu. Z toho jsme se poučili.“
Startovní licence bez povolení k návratu byla společnosti vydána na základě napjatého harmonogramu pro start mise. FAA tak povolila start bez licence k návratu. Toto riziko FAA už nehodlá podstoupit a příští lety musí mít obě licence. Důvodem tohoto rozhodnutí je i zhodnocení bezpečnosti návratu těles tak, aby nedošlo k obecnému ohrožení obyvatel či majetku. Komerční návraty kosmických lodí a jiných těles zůstávají vzácné. FAA v současnosti uvádí pouze dvě aktivní licence pro návrat, jednu pro Varda Space a druhou pro kosmickou loď Dragon společnosti SpaceX. FAA však očekává, že poptávka po těchto licencích poroste, protože stále více společností bude potřebovat, aby se jejich zařízení vracela zpět.
Jedním příkladem rostoucího zájmu je startup Inversion, který 17. dubna oznámil, že vypustí své zařízení na misi Transporter-12 společnosti SpaceX. Toto technologické demonstrační zařízení, nazvané Ray, provede testy na oběžné dráze, než dostane příkaz k provedení řízeného návratu. Společnost Inversion nezveřejnila stav svých licenčních snah pro tuto misi.
Přeloženo z:
spacenews.com
Zdroje informací:
spacenews.com
Zdroje obrázků:
spacenews.com/
spacenews.com/
mae.cornell.edu/
Čekal bych, že aktivní licenci bude mít i Starliner.
Nepřestává na území USA a v Indickém oceánu FAA nemá pravomoci
Aha, psal jsem o StarShip, vy o Starlineru. A to máte pravdu, je to divné
Dobrý večer všem. Nyní na stránkách FAA není zveřejněna licence pro Starliner, ale nic to neznamená. Jak jsme mohli vidět u zmíněné Starship, tak licence může přijít pár dní před startem a nemusí být nutně ještě zveřejněna na stránkách FAA. Při prohledání stránek FAA si lze všimnout u návratových licencí i data expirace, kdy licence může mít delší platnost. Na hlavni stránce pro tento rok je uvedenu u návratových lecencí počet 4, ale v rozpis jsou jen tři. Přikládám odkaz. Nicméně lze vidět, že návratová licence se vztahuje i na oblasti Atlantického oceánu či Mexického zálivu, takže bych řekl, že jde spíše o stát ze kterého dojde ke startu.
https://www.faa.gov/data_research/commercial_space_data