sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Space Systems

Velitelství Space Systems oznámilo 27. března, že Rocket Lab a Stoke Space se připojí k Blue Origin, SpaceX a United Launch Alliance (ULA) v programu National Security Space Launch (NSSL) Phase 3 Lane 1.

CFO NASA

Bílý dům předložil Senátu 24. března nominaci Grega Autryho na pozici finančního ředitele agentury NASA. Autry byl nominován na pozici CFO NASA v červenci 2020, několik měsíců po odchodu Jeffa DeWita. Senát jeho nominaci tehdy neschválil.

Gravitics

Společnost Gravitics oznámila 26. března, že obdržela navýšení strategického financování, neboli STRATFI, ocenění od SpaceWERX, komerční složky Space Force, v hodnotě až 60 milionů dolarů.

Vulcan

Velitelství vesmírných systémů Space Forces oznámilo 26. března, že dokončilo dlouho očekávanou certifikaci rakety Vulcan po analýze dat ze dvou certifikačních startů rakety v lednu a říjnu 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

NIAC – Sny o budoucnosti #5 MAGGIE

Program NIAC financuje studie projektů, u kterých se nedá předpokládat praktické uplatnění v blízké budoucnosti. Možná i proto jsou tak lákavé. Dávají nám možnost nahlédnout do budoucnosti, která v některých případech může splývat se sci-fi. Ne všechny podpořené projekty se však dočkají realizace. Jaký bude osud návrhu MAGGIE (Mars Aerial and Ground Global Intelligent Explorer), se kterým přišel Ge-Cheng Zha, zatím nevíme, ale na pohled vypadá mimořádně zajímavě.

Ge-Cheng Zha se svým týmem předložili návrh inovativní průzkumné mobilní platformy založené na letounu s pevným křídlem s ultravysokou účinností, které by čerpalo energii z fotovoltaických článků. Stroj by mohl létat v atmosféře Marsu, zvládal by technologii vertikálního startu a přistání (VTOL). Přeletová rychlost MAGGIE by byla 0,25 Mach a koeficient vztlaku 3,5, což je podle autorů zhruba o řád vyšší, než v případě konvenčních subsonických letounů, aby byla překonána nízká hustota atmosféry Marsu. Dolet MAGGIE při plně nabitých akumulátorech (jednou za 7,6 solu) by byl 179 kilometrů ve výšce 1 000 metrů. Za jeden marsovský rok by tak MAGGIE mohla nalétat 16 048 km.

MAGGIE by mohla sloužit především třem atmosférickým a geofyzikálním výzkumům. Jde třeba o studium původu a historie dynama v jádru Marsu od slabého magnetického pole na základě slabých magnetických polí zjištěných ve velkých impaktních pánvích, regionální výzkum zdroje metanu, které byly detekovány spektrometrem na roveru Curiosity v kráteru Gale a mapování podpovrchového vodního ledu s vysokým rozlišením ve středních marospisných šířkách, kde byla přítomnost ledu pozorována z oběžné dráhy.

Koncepční studie systému MAGGIE naznačuje, že tento projekt by mohl být realizovatelný, ale je třeba jej ve fázi I dále analyzovat, navrhnout a prověřit v podmínkách marsovské atmosféry. MAGGIE by byla schopna provést první marsovskou atmosférickou misi v globálním měřítku a provést revoluci v našich možnostech zkoumání prakticky celého povrchu Marsu. Atraktivitu létajících zařízení na Marsu již dostatečně prokázal vrtulník Ingenuity. MAGGIE by byla pro veřejnost podobně přitažlivá, a to jak svou odvahou, tak rozmanitostí prostředí, které by mohla studovat. Tato technologie by také vylepšila technologii letounů VTOL na Zemi a jiných planetách.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/01/2024-ph-i-zha-graphic.png

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
-gt-
-gt-
11 měsíců před

Pokud by někde mohlo létat letadlo, mohla by efektivněji i vzducholoď?

PetrDub
PetrDub
11 měsíců před
Odpověď  -gt-

Těžko říct, jestli by to pomohlo. U Ingenuity autoři kompenzovali nízkou hustotu atmosféry vysokou rychlostí otáček rotoru, aby dosáhli dostatečného vztlaku. U vzducholodi (nebo jak by se to mělo jmenovat, když to nemá létat ve vzduchu :-)) ale není nízkou hustotu jak kompenzovat. Podle ChatGPT je hustota atmosféry Marsu cca 0,02 kg/m3, hustota vodíku při tlaku na Marsu by prý byla 0,0007 kg/m3 (počítáno také ChatGPT pro tlak 600 Pa a teplotu 210 K, nicméně pro naše účely stačí, že je to snad řádově nižší hodnota, než těch 0,02 kg/m3). To znamená, že kubík objemu vzducholodě by teoreticky unesl necelých 20 gramů. Otázkou je, jestli vůbec umíme udělat materiál pláště, který zadrží molekuly vodíku a současně nebude těžší, než takto získaný vztlak, samozřejmě pro nějakou rozumnou velikost vzducholodi. Z pohledu realizovatelnosti by navíc asi bylo potřeba, aby to přiletělo sbalené a nafouklo se to až na Marsu, tj. vzducholoď by asi musela být nevyztužená, tedy lehce přetlakovaná, což znamená vyšší hustotu náplně a nižší nosnost.

Borin
Borin
11 měsíců před
Odpověď  PetrDub

Protože plášť vzducholodi/balónu se zvětšuje s druhou mocninou a objem se třetí mocninou, bylo by to matematický možné. Ale určitě gigantické. Pro nosnost jedné tuny to neumím počítat. Spíš nadhodím problém poškození meteority, které by statistický s velikostí vzrostlo. V řídké atmosféře neshoří.

PetrDub
PetrDub
11 měsíců před
Odpověď  PetrDub

Určitě souhlas – vzducholodi bývají obrovské právě proto, že potřebují tou třetí mocninou překonat tu druhou :-). Nicméně ten nárust rozměrů znamená také obrovské problémy s „logistikou“, tj. jak to tam dostat, jak to naplnit (převoz velkého množství vodíku nebo snad výroba on-site z nějakých hornin, protože v atmosféře prakticky není ani vodík, ani jeho sloučeniny, až na trochu metanu a to jak kde) a taky co pak s tím kolosem dělat :-). Velké rozměry budou způsobovat náchylnost na působení větru a „přeprat“ jej motory zase povede k jejich velkým rozměrům a spotřebě energie. Myslím, že toto je slepá ulička, kterou by snad ani Jára Cimrman neprošlapával :-).

Vojta
Vojta
11 měsíců před
Odpověď  PetrDub

Souhlasím, že na Marsu je vzducholoď nevhodná. Ale na planetách s hustou atmosférou bych si ji představit dokázal. Venuše nebo Titan jsou ideálními kandidáty. I v atmosférách plynných planet by mohla fungovat vzducholoď (i když by asi stačil pasivní balón). Akorát by se musel nosný plyn ohřívat (možná nějakým jaderným zdrojem), protože nic lehčího než vodík v atmosférách těch planet, neseženeme. Zase by se nemusel vozit, balón by se naplnil z místních zdrojů.

PetrDub
PetrDub
11 měsíců před
Odpověď  PetrDub

Nejsem si jistý, ale neplánuje se náhodou nějaká taková mise s balónem v atmosféře Venuše? Zkoušel jsem to teď rychle najít, ale nenašel jsem. Nicméně souhlasím, že pro Venuši by to mohlo být zajímavé, umím si představit i nějaký podvěšený snímač, který by tak mohl „nakouknout“ blíže k povrchu a přitom nebýt vystaven těm úplně pekelným podmínkám dole (popř. by mohl být spuštěn vždy jen na chvíli a pak se ochladit vytažením zpět nahoru).

Borin
Borin
11 měsíců před
Odpověď  PetrDub

Byl tu článek o dvou schválených misích.
https://kosmonautix.cz/2021/06/nasa-vybrala-dve-mise-k-pruzkumu-venuse/
Od uvažovaných „vzducholodí“ se prý upustilo.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.