křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

Starship (IFT-11)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Sateliot

Španělská společnost Sateliot oznámila, že poprvé dosáhla úzkopásmového připojení z družice na nízké oběžné dráze Země (LEO) ke komerčnímu zařízení internetu věcí (IoT) postavenému podle globálních standardů 5G známých jako 3GPP Release 17.

Space Capital

Investor Space Capital uvedl, že globální investice do klíčové vesmírné infrastruktury vzrostly za poslední tři měsíce na maximum, a to za posledních pět čtvrtletí ve výši 4,4 miliardy dolarů.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly sázejí na to, že družice určené k detekci lesních požárů mohou také zaplnit kritické mezery ve vojenských schopnostech monitorování počasí. Společnost Muon Space získala kontrakt v hodnotě 44,6 milionu dolarů na demonstrace technologie monitorování životního prostředí na oběžné dráze s podporou vojenských aplikací.

U.S. Space Force

Americké vesmírné síly zřídily fond provozního kapitálu s předpokládanou hodnotou přesahující 1 miliardu dolarů, který má usnadnit vojenským agenturám přístup ke komerčním vesmírným službám.

NS-36

Společnost Blue Origin 8. října letos zahájila svůj šestý suborbitální let s lodí New Shepard, a to při letu NS-36. Společnost se snaží o zvýšení počtu letů s lodí.

Stoke Space

Společnost Stoke Space, která vyvíjí plně opakovaně použitelnou nosnou raketu, získala 510 milionů dolarů na financování provozu, čímž se její celkový získaný kapitál zvýšil na téměř 1 miliardu dolarů.

Momentus

Společnost Momentus 9. října oznámila dvě nové smlouvy s NASA na přepravu užitečného zatížení pro testování výroby ve vesmíru a pokročilého pohonného systému na svém zařízení Vigoride.

Raketoplán

Ustanovení v návrhu zákona o rozpočtovém sladění, které financuje přesun raketoplánu ze Smithsonova institutu do muzea v Houstonu, nadále vyvolává debatu mezi senátory ohledně nákladů a proveditelnosti takového přesunu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rover VIPER má nainstalovány všechny přístroje

Tým zodpovědný za vývoj lunárního roveru VIPER usilovně pracuje na stavbě vozítka, které má brázdit povrch v okolí jižního pólu Měsíce. V současné době jsou již v jeho těle naistalovány všechny přístroje a stavba vozítka je dokončena z více než 80 %. Jde o důležitý pokrok a také ukázku toho, jak se daří posouvat projekt blíže ke startu. Celý tým je prý nadšený z toho, když vidí, jak se rover postupně skládá. Následovat budou ověřovací zkoušky, které mají posílit důvěru expertů ve schopnost roveru přečkat start, přistání i náročné prostředí, které na něj čeká u jižního pólu Měsíce.

Kupříkladu již byly sestaveny a nainstalovány nejrůznější subsystémy vozítka a proběhly i zkoušky označované jako „channelization tests“. Ty umožňují expertům potvrdit, že v rámci návrhu a sestavení systémů roveru (od základních dílů přes kabelové svazky a konektory a mechanické instalační činnosti až po software avioniky) všechna spojení fungují. Možná si teď říkáte: „To je snad jasné, že to, co jsme nainstalovali, by mělo fungovat!“, ale je důležité si uvědomit, jak složité všechny kosmické systémy jsou (a pro systémy vesmírných roverů to platí obzvlášť).

Rover VIPER je dokončen z více než 80 %.
Rover VIPER je dokončen z více než 80 %.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Například nadcházející „channelization test“ pro VIPER bude obnášet pokyn pro letový exemplář vysokoziskové antény, aby se otočila požadovaným směrem. Opravdu se pohne správným směrem a do požadované pozice? Někdy budeme muset provést ještě komplexnější testy, třeba odešleme pokyn přístroji NIRVSS, aby pořídil snímek. Je ta fotka pořízena úspěšně? Je zorné pole snímku správné? Projde snímek celou cestu přes systémy roveru až k odeslání? Tato rozhodování experti provádějí nyní, protože nechtějí později v průběhu montáže objevit žádné problémy, které by mohly vést k tomu, že by museli provést demontáž systémů za účelem nápravy.

Proto testují systémy za pochodu, aby později snížili riziko při provádění kompletních environmentálních testů. Pokud tedy vozítko po jednom z environmentálních testů nebude fungovat podle očekávání, bude jasné, že předtím fungovalo správně. To následně odborníkům pomůže rychleji vyřešit problém a zjistit, co se mohlo pokazit. Tempo, jakým tým pracuje na sestavování a kontrolách subsystémů, je v poslední době bleskové a má za sebou slušnou řádku úspěchů.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://smd-cms.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/05/viper-cdr-hero-08-lrg-jpeg.webp
https://pbs.twimg.com/media/GHcYCfLa4AAwjnp?format=jpg&name=4096×4096

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.