sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Exolaunch

Německý společnost Exolaunch použije svůj nový adaptér Exotube počínaje rokem 2026. Exotube je univerzální modulární adaptér pro integraci, start a rozmístění družic od cubesatů až po 500 kg družice.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rover VIPER má nainstalovány všechny přístroje

Tým zodpovědný za vývoj lunárního roveru VIPER usilovně pracuje na stavbě vozítka, které má brázdit povrch v okolí jižního pólu Měsíce. V současné době jsou již v jeho těle naistalovány všechny přístroje a stavba vozítka je dokončena z více než 80 %. Jde o důležitý pokrok a také ukázku toho, jak se daří posouvat projekt blíže ke startu. Celý tým je prý nadšený z toho, když vidí, jak se rover postupně skládá. Následovat budou ověřovací zkoušky, které mají posílit důvěru expertů ve schopnost roveru přečkat start, přistání i náročné prostředí, které na něj čeká u jižního pólu Měsíce.

Kupříkladu již byly sestaveny a nainstalovány nejrůznější subsystémy vozítka a proběhly i zkoušky označované jako „channelization tests“. Ty umožňují expertům potvrdit, že v rámci návrhu a sestavení systémů roveru (od základních dílů přes kabelové svazky a konektory a mechanické instalační činnosti až po software avioniky) všechna spojení fungují. Možná si teď říkáte: „To je snad jasné, že to, co jsme nainstalovali, by mělo fungovat!“, ale je důležité si uvědomit, jak složité všechny kosmické systémy jsou (a pro systémy vesmírných roverů to platí obzvlášť).

Rover VIPER je dokončen z více než 80 %.
Rover VIPER je dokončen z více než 80 %.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Například nadcházející „channelization test“ pro VIPER bude obnášet pokyn pro letový exemplář vysokoziskové antény, aby se otočila požadovaným směrem. Opravdu se pohne správným směrem a do požadované pozice? Někdy budeme muset provést ještě komplexnější testy, třeba odešleme pokyn přístroji NIRVSS, aby pořídil snímek. Je ta fotka pořízena úspěšně? Je zorné pole snímku správné? Projde snímek celou cestu přes systémy roveru až k odeslání? Tato rozhodování experti provádějí nyní, protože nechtějí později v průběhu montáže objevit žádné problémy, které by mohly vést k tomu, že by museli provést demontáž systémů za účelem nápravy.

Proto testují systémy za pochodu, aby později snížili riziko při provádění kompletních environmentálních testů. Pokud tedy vozítko po jednom z environmentálních testů nebude fungovat podle očekávání, bude jasné, že předtím fungovalo správně. To následně odborníkům pomůže rychleji vyřešit problém a zjistit, co se mohlo pokazit. Tempo, jakým tým pracuje na sestavování a kontrolách subsystémů, je v poslední době bleskové a má za sebou slušnou řádku úspěchů.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://smd-cms.nasa.gov/wp-content/uploads/2023/05/viper-cdr-hero-08-lrg-jpeg.webp
https://pbs.twimg.com/media/GHcYCfLa4AAwjnp?format=jpg&name=4096×4096

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.