Nikon připraví fotoaparáty pro mise Artemis

Až se v rámci programu Artemis vydají astronauti poprvé k jižnímu pólu Měsíce, budou v zájmu vědeckého poznání své okolí fotografovat pomocí příručních fotoaparátů značky Nikon. Agentura NASA a firma Nikon nedávno podepsaly dohodu, která stanovuje, jak budou obě strany spolupracovat na vývoji příručního fotoaparátu, který bude schopen fungovat v drsných podmínkách lunárního prostředí, kam se poprvé vypraví při misi Artemis III. Fotografování u jižního pólu Měsíce bude vyžadovat moderní aparáty s pokročilými schopnostmi poradit si s extrémními světlenými podmínkami a teplotami, které jsou s touto lokalitou neoddělitelně spojeny. Díky dohodě NASA získá fotoaparát certifikovaný pro použití v kosmickém prostředí, aniž by se sama musela zabývat vývojem aparátu od nuly.

Lunární kamera během zkoušek v terénu.

Lunární kamera během zkoušek v terénu.

Před podepsáním dohody NASA provedla prvotní zkoušky standardního přístroje Nikon Z 9, aby mohla stanovit specifikace, které musí aparát zvládnout při provozu na povrchu Měsíce. Nyní, když byla dohoda uzavřena, mohou začít experti z Marshallova střediska kosmických letů v alabamském Huntsville společně s kolegy z firmy Nikon pracovat na implementaci nezbytných změn a úprav, aby mohli vyvinout HULC (Handheld Universal Lunar Camera), novou generaci fotoaparátů, které budou moci astronauti používat na Měsíci.

Výsledný design bude založen na upraveném modelu Nikon Z 9, který bude vybaven objektivem Nikkor a tepelnou izolací od NASA, která přístroj ochrání nejen před extrémními teplotami, ale i před lunárním regolitem. Součástí přístroje bude také na míru vyrobený držák s ovládacími tlačítky, který vyrobí inženýři NASA a jehož účelem je usnadnit posádce obsluhu aparátu i v silných rukavicích během výstupu do volného prostoru. Samotný fotoaparát bude obsahovat nejmodernější snímací technologie a dostane i upravené elektronické součástky, aby se minimalizovalo riziko problémů způsobených kosmickým zářením. Aparát tak bude moci na Měsíci fungovat podle očekávání.

Nikon Z 9 - fotoaparát, který poslouží jako základ pro přístroj, který bude fotit a natáčet povrch Měsíce při misích Artemis.

Nikon Z 9 – fotoaparát, který poslouží jako základ pro přístroj, který bude fotit a natáčet povrch Měsíce při misích Artemis.
Zdroj: https://cdn-7.nikon-cdn.com/

Výsledný fotoaparát bude historicky prvním bezzrcadlovým příručním aparátem, který bude pracovat na Měsíci. Inženýři už nyní počítají s tím, že přístroj bude navržen tak, aby zvládl pořizovat fotky i v prostředí s nízkou úrovní světla. Aby se prověřily jeho schopnosti ještě před cestou na Měsíc, počítá se s vysláním testovacího exempláře na Mezinárodní kosmickou stanici. Za více než půlstoletí už NASA v kosmickém prostoru využila celou řadu fotoaparátů včetně těch, které v současné době používá posádka Mezinárodní kosmické stanice, aby fotila vědecké experimenty, každodenní provoz stanice, ale i průběh výstupů do volného prostoru ve výšce 420 kilometrů nad Zemí.

Nový fotoaparát během terénních zkoušek.

V éře programu Apollo pořídili astronauti více než 18 000 snímků s využitím upravených velkoformátových příručních fotoaparátů. Ovšem tyto přístroje neměly hledáček, takže astronauti prošli výcvikem, jak správně namířit kameru, kterou měl umístěnou na hrudi skafandru. Kromě toho musely posádky misí Apollo používat jiné přístroje pro focení a jiné pro natáčení videa. Nový lunární fotoaparát samozřejmě již bude vybaven hledáčkem a bude schopen pořizovat fotky i natáčet videa. Aby bylo jisté, že fotoaparát bude fungovat na Měsíci správně, zahájila NASA úvodní fázi tepelných, vakuových a radiačních testů lunárního fotoaparátu, aby zjistili, jak se chová v prostředí, které se podobá tomu kosmickému.

Členové oddílu astronautů oblečení do skafandrů používali fotoaparát ke snímkování geologických útvarů během nácviku výstupů do volného prostoru v Arizoně. Mezinárodní posádky z NASA, ESA a JAXA pak tyto přístroje využívaly k foceni při geologickém výcviku na ostrově Lanzarote. S nasazením fotoaparátů se počítá také při nadcházející analogové misi Joint Extravehicular Activity and Human Surface Mobility Test Team Field Test 5 v Arizoně. Také tam budou týmy provádět simulované výstupy na povrch Měsíce a v poušti mají nacvičovat postupy, které později využijí na Měsíci.

3 komentářů ke článku “Nikon připraví fotoaparáty pro mise Artemis”

1. vakuum napsal:

Digitální bezzrcadlovka už také nemá opravdový hledáček, ale miniaturní displej s optikou. Ve vesmíru a na Měsíci se spíš bude používat LiveView na velkém displeji.

2. Radim napsal:

Jako fanoušek fotografie si dovolím drobné poznámky.
    Hasselblad 500C není velkoformátový fotoaparát. Je to středoformát.
    Fakticky ani nesedí výrok ‚bude historicky prvním bezzrcadlovým příručním aparátem‘, protože ačkoliv 500C má zrcadlo, měsíční verze je měla demontováno. Jednak tím byl fotoaparát odlehčen, jednak nemělo smysl, když se nekomponovlo přes hledáček. Který tam tedy také nebyl…