Na ISS se přepisovaly rekordní tabulky

Mezinárodní kosmická stanice byla dnes dopoledne svědkem situace, při které došlo k překonání světového rekordu v délce kumulativního pobytu na oběžné dráze. Až do dneška držel prvenství v této disciplíně ruský kosmonaut Gennadij Padalka s úctyhodným skóre 878 dní, 11 hodin, 29 minut a 48 sekund, které nasbíral během svých pěti kosmických výprav. Že jeho rekord vezme za své, se vědělo, už když se vloni v září vydal na oběžnou dráhu Sojuz MS-24. Jeho velitelem byl totiž Oleg Kononěnko, který mířil na svou pátou kosmickou misi. Matematika tedy říkala, že by jej překonání rekordu mohla zbavit pouze mimořádná situace spojená s předčasným návratem na Zemi. K ničemu takovému nakonec nedošlo a dnes v 9:30:08 SEČ se Oleg Kononěnko dostal na první místo v souhrnné délce pobytu na oběžné dráze.

Kdo by však čekal, že se rekord posune jen o kousek, ten by se mýlil, což potvrzuje i Michal Václavík z české kosmické kanceláře: „Kononěnko by dle současných plánů mohl rekord posunout až na 1110 dní na oběžné dráze okolo Země (1000. dne dosáhne 4. června ve 23:00:20 SELČ).“ Nový rekordman se totiž nemá vracet v Sojuzu MS-24, ve kterém odstartoval, ale až v Sojuzu MS-25, který se k orbitálnímu komplexu vydá 21. března a stráví zde půl roku. V Sojuzu MS-24 se vrátí na Zemi Loral O’Hara, která v této lodi startovala, ale také Rus Oleg Novický a Běloruska Marina Vasilevsjkaja, kteří odstartují v Sojuzu MS-25. Jejich místa při návratu o půl roku později obsadí Oleg Kononěnko a Nikolaj Čub, kteří startovali v Sojuzu MS-24. Spolu s nimi se vrátí i Tracy Caldwell-Dyson, která v Sojuzu MS-25 také odstartuje.

2 komentářů ke článku “Na ISS se přepisovaly rekordní tabulky”

1. Radek V. napsal:

Gratulace.
    Rekordmanem se stane díky neschopnosti Ruska postavit návštěvní Sojuz. Takto musí protahovat pobyty, aby mohla Vasilevskaja letět na návštěvu ISS. Netroufnou si poslat dva nováčky na roční pobyt na ISS (Čub je asi hodně dobrý, že jeho první let bude roční). A když už poslat veterána, proč ne zrovna na rekord.