Týmy z NASA a firmy Boeing se chystají na letový test lodi Starliner, ke kterému dojde nejdříve v polovině dubna. Loď od firmy Boeing má při misi CFT (Crew Flight Test) dopravit na ISS dvojici amerických astronautů. Experti mají za sebou řadu úspěšných vyřešení technických překážek objevených při certifikačním procesu. Po úspěšném shozovém testu provedeném v lednu, během kterého byly ověřeny nedávné úpravy padákového systému, pracují NASA a Boeing na závěrečných analýzách nasbíraných dat a provádění celkové certifikace systémů před pilotovanou misí. Jde o standardní postup NASA, který má nezávisle prověřit, že padáky lodi splňují požadavky. Celý proces má trvat 4 – 6 týdnů. Boeing již dokončil odstraňování pásky P213, jejíž lepidlo mohlo za určitých podmínek představovat požární riziko.
Celkem bylo odstraněno necelých 8 kilogramů, či 1,3 km tohoto materiálu z návratové kabiny lodi. V místech, kde by odstranění pásky vedlo ke zvýšenému riziku poškození dalších systémů, byly použity jiné certifikované metody jako přelepení P213 nehořlavou páskou a instalací požárních přepážek na elektrické rozvody. Agentura zatím pracovala na vyjasnění vlastností a bezpečnostních předpisů pro použití P213 ve své databázi NASA, aby se v budoucnu zabránilo podobnému nesprávnému použití u jiných misí.
Probíhají také rozsáhlé zkoušky letových činností. Týmy pro podporu mise nedávno dokončily dvoudenní nácvik zahrnující období od oddělení lodi od ISS do přistání včetně záchranných týmů na základně White Sands v Novém Mexiku. Týmy simulovaly postupy plánované pro misi CFT a sekvence kroků od aktivace před odpojením, přes odlet, vstup do atmosféry, přistání a zajištění posádky. Nácvik poskytl další možnost k dodatečnému tréninku pro NASA i Boeing, aby si všichni mohli nacvičit návrat Starlineru ještě před startem.
Týmy z firmy ULA připravují raketu Atlas V pro sestavování a integraci kosmické lodi. Boeing cílí dokončení skládání lodi Starliner na konec ledna. Vylepšené padáky již byly doručeny a nainstalovány do lodi – to samé platí i pro tepelný štít a sestupový kryt. Před zahájením procesu tankování, po konečné instalaci vrstev tepelné ochrany a vnitřních dokončovacích pracích, zahájí Boeing proplachování potrubí servisního modulu Starlineru dusíkem. Tím zajistí, aby okolní vlhkost nepronikla do pohonného systému, ani do ventilů systému řízení teploty. V následujících týdnech budou zástupci NASA a Boeingu pracovat na identifikaci všech zbývajících prací před plněním nádrží Starlineru.
V dalších měsících budou týmy:
- Pracovat na dokončení celkové certifikace pro misi CFT.
- Dokončovat detaily lodi Starliner, která je již spojena se servisním modulem.
- Provádět simulace provozních podmínek k nácviku každé fáze mise s posádkou, řídícími letu a pozemními týmy.
- Plnit loď pohonnými látkami pro manévrování na oběžné dráze.
- Sestavovat raketu Atlas V se Starlinerem před jejich vývozem na rampu SLC-41 na Cape Canaveral Space Force Station.
- Pracovat na podrobných zhodnoceních systémů, což vyvrcholí zhodnocením připravenosti k letu pár dní před startem, což má prověřit, že jsou systémy i týmy připraveny.
Přeloženo z:
https://blogs.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/…docked_to_the_Harmony_module.jpg
https://api.army.mil/e2/c/images/2024/01/12/0add4561/original.jpg
Tomu dubnu věřím. Nyní už jen zbývá určit rok. Od 2011 je to každým rokem.
Delayed from August and 1st Quarter of 2020. Delayed from mid-2020 after Boeing decision to refly the Orbital Flight Test. Delayed from early 2021, June 2021, and late 2021. Delayed from late 2022 to implement fixes on the Starliner spacecraft after OFT-2. Delayed from April 2023 and July 21, 2023.
Jo, kde jsou ty časy, kdy Boeing závodil se SpaceX „o vlajku“. Dokonce to jednu chvíli vypadalo i na jeho vítězství.