sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Nové informace o landeru SLIM a fotky z povrchu

Japonská kosmická agentura přinesla aktualizace o průběhu přistávacího manévru landeru SLIM. Popis landeru i souhrn prvotních informací najdete v tomto článku. Hned na začátku nové tiskové zprávy agentura uvádí, že tento lander dosedl na povrch Měsíce 19. ledna v 16:20 našeho času a navázal komunikaci se Zemí. Jelikož se však po přistání nenacházel v očekávané orientaci, nemohly jeho fotovoltaické články generovat elektřinu. Lander byl proto v 18:57 SEČ vypnut pokynem z pozemního střediska. Analýza dat získaných před vypnutím potvrdila, že lander přistál zhruba 55 metrů východně od cílových souřadnic. Přesnost sestupu před zahájením manévru pro vyhnutí se překážce (ve výšce zhruba 50 metrů), byla zpětně vyhodnocena na méně než deset metrů, nejspíše jen tři až čtyři. Ačkoliv podrobná analýza stále probíhá, je možné už nyní říct, že přesnost přistání menší než sto metrů, která byla označena jako hlavní úkol mise SLIM, byla dosažena.

Fotografii landeru SLIM po přistání pořídil rover LEV-2 (SORA-Q) a odeslal ji přes rover LEV-1. Na snímku je vidět, že je lander SLIM překlopen o 90°. Původně měl přistát na nohy (které míří na obrázku doleva). Jeho motory tak měly mířit do strany (a nikoliv vzhůru).
Fotografii landeru SLIM po přistání pořídil rover LEV-2 (SORA-Q) a odeslal ji přes rover LEV-1. Na snímku je vidět, že je lander SLIM překlopen o 90°. Původně měl přistát na nohy (které míří na obrázku doleva). Jeho motory tak měly mířit do strany (a nikoliv vzhůru).
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Z landeru se podařilo získat všechna technická data o řízení sestupu před přistáním, ale také snímky navigačních kamer během sestupu i na povrchu Měsíce, což je nezbytné pro budoucí přesnou lokalizaci přistání. Malé „rovery“ LEV-1 a LEV-2 byly vysazeny těsně před přistáním. Vícepásmová spektroskopická kamera MBC na landeru SLIM ve zkušebním režimu také fungovala a pořídila snímky, než došlo k jejímu vypnutí.

Pokud jde o okolnosti, za jakých se SLIM zastavil na povrchu Měsíce v poloze, která neumožnila vyrábět energii z fotovoltaických  článků, získané technické údaje ukázaly, že ve výšce 50 m těsně před zahájením manévru pro vyhnutí se překážce došlo s největší pravděpodobností ke ztrátě tahu jednoho ze dvou hlavních motorů. Tuto anomálii palubní software zaznamenal a snažil se udržovat vertikální pozici, jak to jen šlo.

Pozorování kamerou MBC.
Pozorování kamerou MBC.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

SLIM pokračoval v sestupu na jeden motor a pomalu se posouval východním směrem. Rychlost sestupu při kontaktu s povrchem činila maximálně 1,4 m/s, což je méně, než počítal návrh. Podmínky jako boční rychlost a orientace v prostoru však byly mimo povolené limity a to zřejmě vedlo k přistání v nesprávné orientaci. Důvod ztráty funkčnosti hlavního motoru se nyní vyšetřuje. JAXA slibuje, že bude o novinkách nadále informovat.

Co se týče další činnosti, tak na experty čeká další analýza nasbíraných technických i vědeckých dat, ale také rozbor příčin anomálie. Dosavadní rozbor ukazuje, že fotovoltaické články landeru SLIM míří na západ, takže by mohla existovat možnost na generování energie (a tedy i oživení SLIMu), až se časem dostane Slunce na obloze do vhodnější pozice. Ačkoliv činnost landeru SLIM byla původně plánována jen na pár dní, nezbytné přípravy na oživení budou pokračovat, aby bylo možné získat další technická a vědecká data.

K poklesu tahu hlavních motorů došlo v 16:19:18 SEČ. Na snímku navigační kamery, který vznikl o dvě sekundy později, vidíme úlomky (například vnější část trysky) jednoho ze dvou hlavních motorů, který se rozpadl.
K poklesu tahu hlavních motorů došlo v 16:19:18 SEČ. Na snímku navigační kamery, který vznikl o dvě sekundy později, vidíme úlomky (například vnější část trysky) jednoho ze dvou hlavních motorů, který se rozpadl.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
https://global.jaxa.jp/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GErZqM0WIAABDsA?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/GEq7-W6WcAAZap_?format=jpg&name=small
https://pbs.twimg.com/media/GEq_qweW8AEb0Dc?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/GErZazHWoAACMLo?format=png&name=small

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
26 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radim Pretsch
Radim Pretsch
7 měsíců před

Pokud se motor takhle „v klidu“ rozpadl (rozložil na součástky) a nebylo to explozí, jsem hodně zvědavý na příčinu.

Tyhle havárie, pro puristy „anomálie“, neustále připomínají, že za většinou selhání stojí nějaká „banální“ lidská chyba. Bude tomu tak i v tomto případě?

Borin
Borin
7 měsíců před
Odpovědět  Radim Pretsch

Může za tím být rozvaha mezi koeficientem výdrže, kvalitou a cenou příprav i materiálu. Obdiv zaslouží i to, že na jeden motor (plus pomocné) vlastně SLIM bezpečně dosedl bez destrukce.

Garion
Garion
7 měsíců před

Díky za článek, konečně jsem pochopil, co se stalo. Jen škoda, že v článku není fotka, jaká byla očekávaná poloha landeru, pro srovnání s aktuální pozicí. Takhle bez znalosti kontextu to vypadá, že je vzhůru nohama, když tryska hlavního motoru trčí nahoru 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
7 měsíců před
Odpovědět  Garion

Díky, zkusil jsem to dopsat aspoň do popisku obrázku.

Borin
Borin
7 měsíců před
Odpovědět  Dušan Majer

Popisek skvělý. Nabízí se, že pokud by se „sklápěl“ proti svahu, mohlo to vyjít. Ale motor(y) původně vlevo a sklápěl se ze svahu dolů, takže rotaci nazastavil včas. A kdo ví, jak pomohlo podloží.

Ivo
Ivo
7 měsíců před

Takže to vypadá na klasický problém minimalizace hmotnosti. Tedy jinými slovy nosnost rakety je jaká je a musíme se vejít do nějaké hmotnosti a tak se vynakládají obrovské částky a spousta času na to, aby ta výsledná sonda byla co nejlehčí a pak stačí malý problém a něco se pokazí. Doufejme, že se brzy dostane do provozu SHS a vše toto se bude moci změnit tak, že se budou dělat věci poctivě s velkou rezervou a tak, aby dlouho vydržely a aby se daly případně i opravovat na oběžné dráze či přímo na Měsíci. Jen se trochu bojím, že než toto konstruktérům dojde, tak to bude trvat deset dvacet let.

Vojta
Vojta
7 měsíců před
Odpovědět  Ivo

Jako že už se nebudou řešit náklady na vynesení a extra materiál na výrobu redundantních součástek? Ta japonská raketa by klidně vynesla dvojnásobně těžký modul, ale neletěl na ní sám. V podstatě měli vynesení zdarma, protože primárním nákladem byl teleskop. Chci vidět, jak SpaceX nabídne zdarma vynesení mohutného lunárního modulu, který zabere čtvrtinu kapacity SHS.

Ivo
Ivo
7 měsíců před
Odpovědět  Vojta

Vy jste to vůbec nepochopil. V momentě, kdy mě kilogram stojí tisíce dolarů, tak řeším každý gram. V momentě, kdy mě stojí stovky dolarů, tak řeším především celkové náklady, protože pár desítek kilogramů navíc není problém, ale ušetřím náklady na vývoj a současně mohu vše udělat spolehlivější, protože nejdu na hranu, což se tady právě vymstilo.

Vojta
Vojta
7 měsíců před
Odpovědět  Vojta

Větší a s více redundancemi často není levnější. U jednorázového zařízení zařízení se často vyplatí to risknout než připlácet za redundanci. Modul určitou redundanci měl (přistál na jeden motor), ale nefungovala dokonale, protože ho to odneslo stranou. Svést se zadarmo je levnější než za stovky dolarů za kilogram. Což taky nebude, protože SpaceX bude držet cenu jen mírně níž než konkurence, aby vydělali co nejvíc.

Radek V.
Radek V.
7 měsíců před

Když se podíváte na fotky, měl ležet na boku, teď stojí na hlavě. Panely (černé) měly směrovat vzhůru. Měli aspoň trochu štěstí, protože panely míří na západ, mají naději na probuzení tento víkend. 1.2. Slunce zapadne a bude konec. Přesnost je výtečná, LEV-1 a 2 fungují/fungovaly. Celkově je zatím mise úspěšná.

M.U.
M.U.
7 měsíců před

Děluji autorům za aktuální zprávy!!!
Fotografije je úsměvná to vypadá jako Japonský polibek měsíce s maximální něžností
Budu fandit aby se panely dobily a jeste se slim probudil!!!

Spytihněv
Spytihněv
7 měsíců před

Je krásně vidět podle stínu SLIM, že se slunce bohužel opravdu opírá do strany, kde je „podvozek“ neboli přistávací nohy, tedy na opačně straně od panelů. Pro mě skvělý detail jsou typicky hranatě součástí LEV 2 v záběru, jasný důkaz, kdo fotil.

Náhledová fotka článku – trochu moc vytuněná, ta syrová je působivější.

Spytihněv
Spytihněv
7 měsíců před

JAXA je borec a nenudí. Vzpomeňme na nervydrásající dramata Hayabusa, Nozomi, Akatsuki…. No a SLIM a spol opět připravili skvělý zážitek 🙂 Skákadlo s plazidlem odvedli dobrou práci. SLIM vlastně taky. Tedy v rámci možností. Hodně by mě zajímaly detaily o pohybu a aktivitách obou roverů.

Adhara
Adhara
7 měsíců před

Veľmi zaujímavé. Na prvý pokus mi to pripadalo ako príliš ambiciózne pristávanie, môžeme byť radi, že to dopadlo aspoň tak ako to dopadlo.

ch
ch
7 měsíců před
Odpovědět  Adhara

Veď ale problém, zdá sa, nebol primárne v ambicióznosti pristávania, ale v nedostatočnej robustnosti konštrukcie (alebo inom inžinierskom probléme) na strane hlavných motorov.
Tá komplexná pristávacia sekvencia im inak zbehla na jednotku, vrátane všetkej autonómnej logiky a robustnosť návrhu riadiaceho sw. práve situáciu po zlyhaní motora zachránila.
Druhá vec, že tá deštrukcia motora môže ev. súvisieť s potrebou motory znovuspúšťať, resp. modulovať ich ťah vo veľkom rozsahu, to sa zrejme ešte ukáže, keď to budú analyzovať.

rorejs
rorejs
7 měsíců před

Nemohl by jeden z roverů do sondy trochu žďuchnout a převrátit ji do správné (nebo aspoň trochu lepší) polohy?

Dušan Majer
Dušan Majer
7 měsíců před
Odpovědět  rorejs

Ne, poměr hmotností je výrazný.

itbart
itbart
7 měsíců před
Odpovědět  rorejs

taky mě to napadlo, nějaká kooperace obou roverů, ale když jsem si teď poprvé našel, jak vlastně vypadají 😀 … taková hrabátka 😀
obdiv japoncům, smekám před takovou nápaditostí

itbart
itbart
7 měsíců před
Odpovědět  itbart
legionar
legionar
7 měsíců před
Odpovědět  rorejs

Skor ma napadlo, ci sonda nema po stranach nejake korekcne motorceky.
Keby si na chvilu ten spravny „fukol“, mozno by to na prevratenie stacilo.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 měsíců před
Odpovědět  legionar

Korekční motory jsou v zadní (nyní horní) části stroje u hlavních motorů (teď už spíše jen jednoho hlavního motoru).

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
7 měsíců před

Vydrzi baterie mráz do doby nez se nabiji a bude mozne je ohřát? Pokud jsou baterie na 12% kapacity, jsou stale zahřívány?

milantos
milantos
7 měsíců před
Odpovědět  Zbynek_Mc

Teď tam mají dostatek tepla- je den

MilanV
MilanV
7 měsíců před

Děkuji za pokračování informací o této neskutečně zajímavé misi. Celkový „účet“ zatím je přímo neskutečný: fotka kusů motoru rozpadlého na povrchu Měsíce a přitom se jim povedlo z cílů téměř vše: fungoval přistávací modul s nevídanou přesností přistání i oba „rovery“, od nichž máme dokonce fotografie. Neskutečné.
Mimochodem mě mrzí, že nelze některé věci vidět naživo nebo na filmu s lidskými postavami nebo něčím podobným, aby vyniklo to měřítko. Ten záběr, jak se osmicentimetrová hračka valí terénem, precizně se nasměruje a udělá neomylnou fotku, kterou odvysílá přes tu „žábu“, která si tam skáče… To je něco mezi surrealismem a sci-fi 🙂
Ale zpět k misi: s ohledem na to, že to mělo být hlavně ověření technologií, to považuju za velký úspěch a jsem opravdu napjatý, co ještě za zajímavé informace z toho JAXA vydoluje a případně jestli aspoň na nějakou chvíli dokáží i oživit SLIM a v tom případě na co ho dokáží ještě využít a jaké další informace získat.

Dušan Majer
Dušan Majer
7 měsíců před
Odpovědět  MilanV

Plně s Vámi souhlasím. Ta mise sice dopadla v závěru jinak, než se čekalo, ale i přesto dokázala splnit většinu z toho, co měla.

zUT
zUT
7 měsíců před

Díky za velmi zajímavé informace.

Je mi divné, že na závěr nezkusili SLIM překlopit do původně požadované polohy?
Pokud měli k dispozici obrázek, potvrzující jeho pozici a na fotografii jsou vidět vhodné korekční trysky mířící vpravo, tak neměli co ztratit?
Jedině snad, kdyby tah korekčních trysek byl velmi malý, že by určitě nestačil na pohnutí se SLIMem…

https://kosmonautix.cz/2024/01/25/nove-informace-o-landeru-slim-a-fotky-z-povrchu/