sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Starship

NASA 28. března oznámila, že přidala vesmírnou loď Starship od společnosti SpaceX do své smlouvy NASA Launch Services (NLS) II. Smlouvu NLS II využívá agentura k získávání služeb startu pro mnoho vědeckých a průzkumných misí.

GITAI

Specialista na vesmírnou robotiku GITAI dokončil koncepční studii mechanického ramene, které by bylo připraveno podporovat japonský lunární rover s posádkou.

ESA

Evropa uzavřela smlouvu se společností Thales Alenia Space na vývoj digitálního dvojčete zemědělských systémů, které kombinují satelitní data a modelování plodin na podporu udržitelných a klimaticky odolných zemědělských postupů na celém kontinentu.

Booz Allen Hamilton

Technologická a konzultační firma Booz Allen Hamilton představila koncept mega-konstelace družic navržených tak, aby naplnily vizi vládní administrativy na komplexní protiraketový obranný štít na ochranu Spojených států, tzv. Golden Dome.

NG-22

V prohlášení z 26. března NASA uvedla, že modul Pressurized Cargo Module pro Cygnus, který měl letět s misí NG-22 k ISS, je poškozený a nebude použit pro tuto misi, která měla odstartovat v červnu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Složitá zkouška Ariane 6 úspěšná

Pokud by stavění a testování raket bylo počítačovou hrou, pak by se dalo říct, že nová evropská raketa Ariane 6 prošla závěrečnou zkouškou na vysokou obtížnost. Minulý pátek se zástupcům CNES, ArianeGroup a ESA podařilo dokončit poslední zkoušku plnění kryogenních pohonných látek do Ariane 6 včetně čtyřsekundového zážehu motoru na centrálním stupni. Kombinovaná zkouška plnění alias CTLO3 byla posledním testem v řadě nácviků, které se týkaly plnorozměrového testovacího exempláře. Tyto testy pomohly operátorům nacvičit různé průběhy předstartovních činností Ariane 6, kterou čeká v příštím roce premiérový start. Mezi zkouškami totiž nechyběly jak záměrně hladké scénáře, tak i zkoušky krajních nouzových režimů.

Při testu byla odsunuta tryska motoru Vulcain 2.1, aby se simulovaly extrémní podmínky zážehu a zhoršené režimy vzletu. Zkušební činnosti se také zaměřily na bezpečné vyprázdnění nádrží rakety po nouzovém přerušení odpočtu. Kontrolní lavice byla uvedena do režimu dvojího selhání a operační týmy pracovaly s velmi omezenými kontrolními prostředky. Simulované nouzové přerušení odpočtu bylo velmi stresující pro řídící a kontrolní systémy, ale celek prokázal velmi dobré fungování a dobrou odolnost vůči anomáliím. Bylo to poprvé a také jedinkrát, kdy byl otestován nouzový režim, takže šlo o intenzivní zkoušku vyžadující plnou koncentraci. Týmy z kosmodromu CSG, ale i lidé, kteří Ariane 6 navrhují, staví a budou provozovat, prokázali, že nejen všechny systémy, ale i oni sami zvládnou všechny scénáře.

Přeloženo z:
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…AfAUI0rtYOA-xYz-eMVXRsShcNRW9en5j7-rdgzugkgNHA&oe=658710B7

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
7 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
1 rok před

Škoda že Ariane 6 je jen update Ariane 5. ESA prošvihla dobrou šanci vyvinout konkurenceschopný nosič. Ariane 6 musí létat co nejdřív, ale hned po zalétání musí Evropa vyvinout co nejrychleji moderní levný nosič, jinak se jen budeme z dálky dívat, jak se létá do vesmíru levně a efektivně. Nejhorší je, že už 8 let je jasné, že Ariane 6 nemá perpektivu, ale nikdo s tím nic neudělal.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Ariane 6 se od Ariane 5 v mnoha ohledech liší.
Už nyní se pracuje na motoru Prometheus, který má na experimentálním zařízení Themis testovat technologie znovupoužitelnosti raket.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Líbí se mi jak chystají něco na čem pak budou testovat něco, co je jasné, že funguje.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Ivo

Možná funguje, ale oni potřebují získat know how, vyvinout postupy, algoritmy, získat zkušenosti.

Radek V.
Radek V.
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Centrální stupeň na kyslík a vodík (jako Ariane 5, nepraktický, drahý, bez možnosti záchrany), pomocné boostery na TPH (jako Ariane 5, drahé a bez možnosti záchrany). Horní stupeń na kyslík-vodík – jako Ariane 5 – ten je dobrý. Žádná šance na velké snížení ceny za start, komplikace s velkým množstvím vodíku pro centrální stupeň. Nosič optimální pro družice na GTO a GEO, ne pro konstelace a stanici na LEO. Bez šance na jakoukoliv komerční zakázku (2x dražší než Falcon 9). A to nepočítáme nákladnou pozemní infrastruktur, za kterou si Arianespace řekla o sloro 300 mega ročně.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Radek V.

Podobnou definici splňuje více raket. Důležité je to, čím se A6 od A5 liší.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpověď  Dušan Majer

Lépe bych to nenapsal. Navíc za pár let začne SpaceX nabízet službu vynesení nákladu pomocí SHS kdy náklady poletí dolů a co teprve až otevřou překladiště na LEO, kde budou orbitální tahače vozit náklady na konkrétní dráhy a pak se vrátí, dotankují a povezou další náklad.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.