Společnost ABL Space Systems dostala od úřadu FAA potvrzení, že vyšetřování anomálie, která vedla 10. ledna letošního roku k nehodě prvního letu rakety RS1, bylo uzavřeno. K nehodě došlo 10,93 sekund po startu, když oheň v dutině ve spodní části rakety poškodil klíčové kabelové svazky, což vedlo ke kompletní ztrátě dodávek elektřiny. Všechny motory simultánně zhasly, jelikož jejich ventily ztratily přívod energie. Raketa proto ztratila tah a dopadla na startovní rampu kosmodromu Pacific Spaceport Complex na aljašském ostrově Kodiak, kde explodovala. Zdroj zmíněného ohně je dáván do souvislosti s příliš omezujícím držákem rakety a deflektorem planeme, což vedlo k recirkulaci spalin a přetížení tepelné ochrany spodní části rakety RS1.
ABL identifikovala 22 nápravných opatření, která by měla zabránit budoucímu opakování těchto problémů. Mezi změnami najdeme přepracovaný držák rakety i deflektor spalin, zesílen uzávěry a rozvody, nebo dodatečné činnosti za účelem omezení rizika. ABL musí zapracovat všechna nápravná opatření, která ovlivňují bezpečnost veřejnosti a poté musí získat souhlas FAA. Úřad tím potvrdí, že byly naplněny všechny bezpečnostní a další platné regulační požadavky. Teprve až poté bude moci firma pokračovat s činnostmi, které souvisí se starty. Samotné vyšetřování nehody první rakety RS-1 vedla firma ABL s dohledem úřadu FAA.
Přeloženo z:
https://ablspacesystems.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2022/11/real.jpg