sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Shijian-19

Čína testovala malý flexibilní, rozšiřitelný modul na oběžné dráze během nedávné mise Shijian-19. CAST uvedla, že modul je během startu ve složeném stavu a po dosažení oběžné dráhy se nafoukne.

Dish Network

Společnost DirecTV upouští od plánů na koupi Dish Network kvůli neúspěšné nabídce na výměnu dluhu. Odprodej Dish DBS by pomohl mateřské společnosti EchoStar zaměřit se na rostoucí podnikání v oblasti družicové a pozemní komunikace.

Cuantianhou

Společnost Space Transportation se sídlem v Pekingu plánuje na druhou polovinu roku 2025 první test svého prototypu znovupoužitelného kosmického letounu Cuantianhou. Společnost vystavila model Cuantianhou na výstavě Space Tech Expo Europe v Brémách.

Americké vesmírné síly

Americké vesmírné síly se připravují na zpoždění vynášení klíčových nákladů národní bezpečnosti na palubě rakety Vulcan od společnosti ULA. Uvedl to generálporučík Philip Garrant, šéf Velitelství vesmírných systémů vesmírných sil.

Lunar Outpos

Společnost Lunar Outpos oznámila 21. listopadu, že podepsala dohodu se SpaceX o použití kosmické lodi Starship pro přepravu lunárního roveru Lunar Outpost Eagle na Měsíc. Společnosti nezveřejnily harmonogram spuštění ani další podmínky obchodu.

JAXA a ESA

Agentury JAXA a ESA 20. listopadu v Tsukubě v Japonsku vydaly společné prohlášení, ve kterém načrtli novou spolupráci v oblastech planetární obrany, pozorování Země, aktivity po ISS na nízké oběžné dráze Země, vesmírná věda a průzkum Marsu.

SEOPS

Společnost SEOPS na Space Tech Expo Europe 19. listopadu oznámila, že podepsala smlouvu se společností SpaceX na vynesení mise plánované na konec roku 2028 z Floridy. Do roku 2028 také získává kapacitu pro blíže nespecifikované další starty SpaceX.

Latitude

Francouzský startup Latitude podepsal víceletou smlouvu se společností Atmos Space Cargo, společností vyvíjející komerční návratová zařízení. Atmos koupí minimálně pět startů rakety Zephyr ročně, a to v letech 2028 až 2032.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Phoebus čekají namáhavé zkoušky

Vynášení nákladů do vesmíru není snadné. Vzornou ukázkou pokročilé kosmické techniky nejsou jen orbitální výpočty, nebo startovní rampy, ale i nádrže, které uchovávají pohonné látky. Agentura ESA již brzy začne testovat novou generaci nádrží raket. Některé rakety spalují kapalný kyslík a vodík, což jsou v mnoha ohledech skvělé pohonné látky, ale pro jejich kapalné skupenství je potřeba udržovat je při extrémně nízkých teplotách i pod – 200°C. Nádrže raket musí udržet tyto hluboce podchlazené kapaliny při nízkých teplotách a přitom musí vážit co nejméně.

Zvedání horního stupně rakety Ariane 5 na kapalný kyslík a vodík.
Zvedání horního stupně rakety Ariane 5 na kapalný kyslík a vodík.
Zdroj: https://www.esa.int/

Vodík má navíc hned několik nepříjemných vlastností, které komplikují práci s ním. Vytváří totiž nejmenší možné molekuly, které se velmi složitě udržují v uzavřeném prostoru. Vodíkové nádrže proto musí být mimořádně těsné. Vodík je navíc velmi lehký, takže i malé množství tohoto plynu vyžaduje ke svému uchování velký objem, což opět komplikuje snahy o jeho uložení při zachování nízké hmotnosti nádrží. Při skladování pohonných látek v kapalném skupenství jsou nádrže natlakovány, aby se pohonné látky dostaly do motoru při správném tlaku a teplotě. To znamená, že nádrže musí být nejen hermeticky těsné a izolující, ale také pevné.

Kapalný kyslík má také jednu vlastnost, která komplikuje jeho skladování. Jedná se o velmi reaktivní látku, která velmi rychle koroduje mnoho materiálů. Navrhování a stavba správných nádrží pro rakety tedy není vůbec nic jednoduchého a to jsme se vlastně ještě ani nedostali ke startu, kdy se vše ještě zkomplikuje.  Po zážehu motorů se raketa odlepí od rampy a každý její díl je vystaven intenzivním rázům, stlačování a chvění. Právě nádrže, ve kterých se mohou kapaliny převalovat, jsou vůči zmíněnému namáhání velmi náchylné.

Koncept horního stupně rakety vytvořený v rámci projektu Phoebus.
Koncept horního stupně rakety vytvořený v rámci projektu Phoebus.
Zdroj: https://www.esa.int/

Evropský projekt Phoebus si pro novou generaci nádrží raket vyhlédl uhlíkovými vlákny vyztužené plasty. Tyto materiály si v poslední době získávají stále větší oblibu, jelikož jsou extrémně lehké a přitom pevné. Až doposud však nebyly vhodné pro hermeticky těsné aplikace spojené se skladováním kapalného vodíku, případně kapalného kyslíku – tam byla pro změnu překážkou zmíněná reaktivita. Experti z agentury ESA, MT Aerospace a ArianeGroup nyní dokázali obě tyto překážky překonat použitím nových výrobních metod, ale i špičkovými návrhovými postupy a přesným laděním složení plastů.

Phoebus je demonstrátor nádrže z plastů vyztužených uhlíkovými vlákny, který byl vytvořen postupně po jednotlivých vrstvách. Tato technika spolu s inovativním designem umožnila inženýrům vytvořit jedinečný tvar, který zakomponoval nádrž do podpůrného rámce s izolační vzduchovou mezerou. Tím se podařilo jednou ranou vyřešit hned několik výše zmíněných problémů. Lehký, pevný, hermeticky těsný a nereaktivní klíčový prvek projektu Phoebus v říjnu prošel zhodnocením připravenosti ke zkouškám a dostal souhlas k zahájení testů. V jejich rámci bude model kyslíkové nádrže o průměru dvou metrů vystaven podmínkám, které by zažil při skutečném letu. Příští rok podstoupí tyto testy také podobně velká vodíková nádrž. V roce 2025 by pak měly začít testy plnorozměrového strukturálního demonstrátoru horního stupně.

Fyzika, chemie a konstrukční techniky za tímto projektem jsou neuvěřitelné,“ říká Kate Underhill, vedoucí inženýrka projektu z ESA a dodává: „Když jsme projekt Phoebus zahájili, bylo riziko vysoké a to, že projekt dospěl do této fáze, bylo možné jen díky obrovskému odhodlání a know-how zapojených týmů z ESA, MT Aerospace a ArianeGroup, které spolupracovaly jako jeden celek.“ Prvním krokem testů bude tlakování dusíkem a později přijde na řadu helium, přičemž tento plyn poslouží k odhalení případných netěsností v nádrží. Pokud Phoebus projde těmito základními zkouškami, bude na něj v další fázi čekat zkouška s kyslíkem.

Tým za projektem Phoebus.
Tým za projektem Phoebus.
Zdroj: https://www.esa.int/

Přesuneme Phoebus do vojenské testovací oblasti Rheinmetalu v německém Unterlüßu,“ říká Kate Underhill a dodává: „Můžeme tam testovat, protože tam jsou zvyklí na práci s výbušninami. A když pracujete s kapalným kyslíkem a něco se zvrtne, tak se to pak může pokazit hodně rychle.“ Závěrečný test bude pro nádrž nejnáročnější. Její konstrukce bude natahována a stlačována, aby se simulovala zátěž při startu rakety. K tomuto testu se využije zázemí MT Aeospace v německém Augsburgu. Při této zkoušce bude nádrž naplněna a natlakována kapalným dusíkem, aby se plně simulovaly podmínky při skutečném letu.

Přeloženo z:
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://www.esa.int/…/25142067-1-eng-GB/Phoebus_testing.jpg
https://www.esa.int/…/Hoisting_of_cryogenic_upper_stage.jpg
https://www.esa.int/…/Phoebus_tank_structure_concept.png
https://www.esa.int/…/25148869-2-eng-GB/Phoebus_team.jpg

Rubrika:

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.