sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Baldachýn: S větrem o závod

Naposledy jsme naše čtenáře informovali o nové lodi ArianeGroup začátkem tohoto roku. Loď dostala v uplynulých měsících slíbené moderní oplachtění a tak se k ní vracíme i s dalšími detaily. Jen těžko by mě napadlo, že nové plavidlo bude hotové dříve než vůbec poletí první raketa Ariane 6, ale tak už to je. Stavba trvala pět let a ukazuje se,  že lodní stavitelství, které kdysi v minulosti bylo obdobným oříškem, se kterým se nyní potýkají inženýři v kosmonautice, již máme slušně zmáknuté, kéž by jsme se pomaličku blížili k podobnému stavu i u vesmírné techniky. Kosmonautika je výjimečný obor, který balancuje na hranici lidských možností a aniž bychom si to ne vždy zcela uvědomovali, tak přináší řadu inovací do běžného života. Ovšem řadu inovací také vyžaduje. Loď pro přepravu dílů raket Ariane 6 tedy není pouze nová, ale i v mnoha směrech novátorská. Jde totiž o moderní druh plachetnice. První svého druhu.

Technický výkres lodě Canopée. Obrázek: Alizes
Technický výkres lodě Canopée. Obrázek: Alizes

Loď Canopée (Baldachýn) o rozměrech 121 x 22 metrů a nosnosti 5 400 DWT (tzv. „mrtvá hmotnost“ je celková nosnost plavidla), byla vyvinuta tak, aby splňovala řadu složitých požadavků. Plavidlo je postavené na míru a je to znatelné na první pohled. Prakticky na světě v současnosti nenajdete žádnou podobnou loď. Mezi požadavky ArianeGroup patřila dostatečná a vhodná palubní plocha pro jednotlivé díly rakety Ariane 6. Dalším požadavkem byla schopnost rychlé plavby a ještě k tomu schopnost plout při omezeném ponoru pouhých 4,3 metru, zejména kvůli vplutí do ústí řeky Kourou. K tomu všemu byly přísné normy na povolené příčné, podélné a svislé zrychlení, které nesmí překročit stanovená kritéria. Přeci jenom půjde o velmi drahé a citlivé náklady. Respektive části raket Ariane 6.

Nejviditelnějším prvkem budícím pozornost, je bezesporu čtveřice stěžňů s plachtami. Jde konkrétně o speciální druh křídel. Říká se jim Oceanwings. Ty svou konstrukcí řeší řadu nedostatků moderních plachet a různých pokrokových profilů (křídel). Klasické plachty trápí řada nevýhod, které omezují jejich aerodynamickou účinnost. Takové plachty se velmi brzy vytahají a ztrácí optimální profil. Naopak výhodou plachet je možnost je stáhnout v silném větru nebo nevhodném počasí. Moderní plachtová křídla touto možností až do nedávna nedisponovala. Právě takovým systémem byla osazena i Canopée. Má celkem čtyři křídla, každé o délce 30 metrů a ploše 363 ㎡, které poslouží jako asistence ke standartnímu pohonu. Hnací silou bude samozřejmě vítr. Posádka může z kormidelny ovládat oplachtění na dálku.

Teorie je taková, že křídla vytvoří dodatečnou pohonnou sílu, která sníží spotřebu paliva až o 30 %, což následně povede ke snížení emisí CO2, NOx (oxidy dusíku) a  SOx (oxidy síry). Použití plachetních jednotek rovněž pomůže zajistit snížení emisí CO2. Prý až o 7 200 tun ročně. Jak to bude fungovat v praxi je otázkou, kterou ukáží až nadcházející léta.

Systém oplachtění bude sloužit pouze jako pomocný pohon, protože primární pohonnou sílu bude zajišťovat dvojice hybridních motorů o výkonu 3 480 kW pohánějící vrtule s řízeným stoupáním. Hlavní motory mohou pracovat na naftu nebo LNG a umožní lodi dosáhnout provozní rychlosti až 16,5 uzlu. Loď disponuje vyrovnávacím systémem od Hoppe Marine proti redukci náklonu. Aktivuje se automaticky přenosem balastu. Náklad lze přepravovat na hlavní palubě v prostoru o rozměrech 94 × 17,6 m. Dále v prostoru o rozměrech 45 × 14,4 m v dolním nákladovém prostoru a na odnímatelné mezipalubě je další prostor o rozměrech 21,6 × 12 m. Náklad se nakládá a vykládá přes záďovou rampu, která je typická pro lodě typu ro-ro. Na hlavní palubě je také 60tunový jeřáb a na levoboku pak menší manipulační jeřáb. Trochu se podivuji tomu, že jde o otevřenou konstrukci nákladního prostoru, protože bych očekával, že tak citlivý náklad bude vyžadovat uzavřený prostor se stabilní teplotou. Osobně jsem stále zvědav jak bude přeprava stupňů rakety vlastně vypadat.

Loď Canopée, která bude přepravovat části rakety Ariane 6 mezi Evropou a Francouzskou Guyanou. Foto: Tom Van Oossanen
Loď Canopée, která bude přepravovat části rakety Ariane 6 mezi Evropou a Francouzskou Guyanou. Foto: Tom Van Oossanen

Canopée je dále vybavena 19 kajutami pro ubytování 11 členů posádky a až 11 dalších osob. Mezi další obytné prostory patří dvě jídelny, dvě společenské místnosti, tělocvična, konferenční prostor na můstku, nemocnice a lodní kancelář. Elektrickou energii pro palubní systémy dodávají dva generátory Scania DI13, každý o výkonu 300 kW. Zajímavostí je, že loď je jak v interiéru, tak exteriéru vybavena pouze LED osvětlením. Osvětlení zajistila společnost E-LED Lighting.

ArianeGroup je však pouhým zákazníkem. Loď bude provozovat společnost Alizes, společný podnik vytvořený firmami Jifmar a francouzským specialistou na nákladní dopravu Zéphyr a Borée. V uplynulých dnech byla loď slavnostně pokřtěna ve Francii v Bordeaux na nábřeží mezi Quinconces a Place de la Bourse. Ke křtu došlo konkrétně ve čtvrtek 5. října 2023. V rámci toho poblíž plavidla bylo instalováno několik informačních tabulí mapující vznik plavidla a jeho výhody. Canopée budí pozornost, ale již v době kdy píšu tyto řádky, tedy o víkendu 6 až 8. října 2023 by měla být na cestě do evropských přístavů, kde naloží již skutečný náklad a vydá se na cestu do Jižní Ameriky.

Canopée bude sloužit výhradně k přepravě komponentů nosné rakety Ariane 6 z výrobních závodů v Evropě na kosmodrom v Kourou ve Francouzské Guayaně (přístav Pariacabo). První start se po mnoha odkladech očekává někdy v roce 2024. Dříve bylo zapotřebí k přepravě jedné rakety Ariane 5 jeden a půl lodě. Společnost Ariane využívala dvojice lodí MN Colibri (kolibřík) a MN Toucan (tukan). O nich jsme psali v minulosti zde. Canopée však pojme celou raketu včetně raketového paliva. Všechny komponenty rakety Ariane 6 se budou na loď nakládat v různých zemích, kde se vyrábějí. Canopée tak vždy navštíví Brémy, Rotterdam, Le Havre, Bordeaux a poté zamíří do Kourou. Po vyložení zamíří opět zpět do Brém. Celou jednu trasu zvládne asi za třicet dní a měla by tak zvládnout asi 9 otoček za rok. Počítá se s tím, že plavidlo bude sloužit minimálně 15 let.

Loď Canopée vyvázaná na nábřeží v Bordeaux. Foto: @PF33160
Loď Canopée vyvázaná na nábřeží v Bordeaux. Foto: @PF33160

[table id=65 /]

Zdroje informací:
https://ayro.fr/wp-content
https://ayro.fr/
https://www.e-ledlighting.com
https://kosmonautix.cz/2020
https://kosmonautix.cz/2023
https://kosmonautix.cz/2020
https://www.lefigaro.fr
https://www.francetvinfo.fr
https://www.liberation.fr

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com
https://www.bairdmaritime.com
https://pbs.twimg.com
https://pbs.twimg.com

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
vilous
vilous
11 měsíců před

No já nevím. Tisíce let platí, že na širé moře jedině loď s kýlem a nevím, proč by to 2023 mělo přestat platit. Kolmo na vlnu ji lépe prorazí, souběžná vlna má menší šanci na převrácení.

Vojta
Vojta
11 měsíců před
Odpovědět  vilous

Obávám se, že s ostrým kýlem by byl problém dodržet maximální ponor (4,3 m), se kterým se loď může dostat do cílového přístavu.

https://kosmonautix.cz/2023/10/09/baldachyn-s-vetrem-o-zavod/