Voyager 2 žije

Aktivní přístrojové vybavení Voyageru 2

V minulých dnech obletěla svět zpráva o tom, že série pokynů, které NASA 21. července odeslala sondě Voyager 2 způsobila odklon její antény o 2° od Země. Výsledkem bylo, že Voyager 2 nebyl schopen přijímat pokyny ze Země ani na naši planetu posílat žádná data. Při pokusu o vysílání by tato data ze sondy vzdálené 19,9 miliard kilometrů od Země naši planetu minula – nedorazila by tak k anténám systému Deep Space Network, která tyto signály běžně přijímají a starají se také o odesílání pokynů k sondě. Voyager 2 je však naprogramován tak, aby několikrát za rok resetoval svou orientaci a udržel anténu zaměřenou na Zemi. Další reset nastane 15. října, kdy by měla být komunikace obnovena. 1. srpna pak NASA přinesla potěšující aktualizaci.

S využitím hned několika antén systému Deep Space Network bylo možné detekovat nosný signál z Voyageru 2. Právě nosný signál sonda používá k odesílání svých dat na Zemi. Zachycený signál je příliš slabý na to, aby z něj šlo vyčíst nějaká data, ovšem toto zachycení potvrzuje, že sonda stále funguje a pokračuje v cestě po očekávané dráze. Týmy sice mají stále v záloze říjnový reset spojený s orientací antény zpět na Zemi, ale experti již chystají možnost pokusit se přinutit Voyager 2 k tomuto kroku dříve, tedy ještě v době, kdy anténa sondy míří směrem od Země. Fungovat to má tak, že anténa DSN „zakřičí“ k Voyageru pokyn, aby otočil svou anténu. Je možné, že tento pokus nevyjde, ale v takovém případě se nic neděje – jen si počkáme na zmíněnou polovinu října.

12 komentářů ke článku “Voyager 2 žije”

1. Petr_M napsal:

Původně jsem si myslel, že se sonda natočila tak, že míří na místo, kam se Země dostane v půlce října.
    Ale s tímto mě napadlo: Anténa míří k Zemi, nebo ke Slunci? A pokud k Zemi, znamená to, že manévrovací motorky sondy hýbou sondou prakticky neustále tam a zpět během jednoho roku?

2. -gt- napsal:

Takový doplňující dotaz, už jsem se podobně ptal před pár dny – víme, jestli byla chyba v příkazu, nebo ho družice chybně interpretovala?

• pave69 napsal:

V originále: plánované příkazy neúmyslně způsobily odklonění antény. Tj. já to chápu tak, že sonda udělala přesně co se jí řeklo, ale někdo v NASA si neuvědomil všechny souvislosti, co příkazy způsobí. Moc se tím nechlubí, takže detaily – co to bylo za příkazy – nevíme.

• -gt- napsal:

Díky, ta lidská chyba je ta lepší varianta 🙂

Se stejnou myšlenkou doufám, že u Voyageru je naprogramován takový ověřovací filtr interpretace, že při zkresleném přijímaném signálu i nežádoucí smysluplné povely zahodí.

3. v600 napsal:

O misích Pioneer a Voyager jsem toho už hodně přečetl.

Bylo by moc zajímavé pro zdejší čtenáře udělat „populárně-vědecký“ článek o jejich fungování a běhu a opořebovávávní termočlánků v RTG, o postupném vypínání nepotřebých přístrojů aby se ušetřilo pro ostatní…
    O vysílacím výkonu sondy, o tom jak slabý zlomek milontiny wattu dorazí k zemi a na výstupy antén DSN se musí připojit kvantový zesilovač aby se ze signálu hloboko pod úrovní šumu dalo něco přečít.
    A o množství Kilowat vysílacího výkonu DSN aby z něj sonda nedisponující velkou anténou a šíleným zesilovačem něco zachytila…
    A o technice (počítače, záznamová média) na palubě Pioneerů založené na tom, co jsme používali před 40-50 lety…a porovnat to s Voyagery

Když si tohle všechno člověk představí, a k tomu tu dálku a oblast, kde už Slunce sotva dominuje, jde z toho až mráz po zádech.

Rozhodně povzbuzuji a doporučuji udělat o tom rozsáhný článek.
    Možná by to vydalo na 3-4 díly seriálu ve stylu Ondry Šamárka 🙂

4. John Peri napsal:

Děkuji za odpověď.
    Doufám, že se časem objeví obsáhlejší článek.