Další komplikace pro raketu Vega-C

Společnost Avio oznámila, že 28. června provedla statický zážeh raketového motoru Zefiro 40, který se používá na druhém stupni rakety Vega-C. Test proběhl v souladu s časovým harmonogramem, jakožto jeden z kroků k návratu Vegy-C do služby po nehodě, která ji při misi VV22 potkala vloni v prosinci. Na základě doporučení nezávislé vyšetřovací komise, která se zabývala nehodou při misi VV22, byl statický zážeh proveden za účelem kvalifikace chování motoru a nového materiálu na bázi uhlíku pro kritický průřez trysky. Podmínky testu byly záměrně nastaveny jako extrémně drsné z hlediska maximálního provozního tlaku motoru, aby bylo možné nasimulovat velkou provozní rezervu, která má zajistit maximální spolehlivost letů. Test však nedopadl podle očekávání.

Zefiro-40 - druhý stupeň rakety Vega-C

Zefiro-40 – druhý stupeň rakety Vega-C
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Předběžná analýza výsledků testu (data budou v dalších dnech a týdnech pečlivěji rozebrána, aby mohla vzniknout závěrečná podrobná zpráva) přinesla následující zjištění. Nový materiál na bázi uhlíku vykázal normální chování, které se velmi blížilo očekávaným parametrům. Ovšem po 40 sekundách od zahájení testu se objevila jiná anomálie. Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu. Tento aspekt podle firmy Avio vyžaduje dodatečnou analýzu a zkoušky, které společně provedou zástupci firmy Avio a agentury ESA, aby bylo možné zajistit optimální provozní podmínky.

Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C

Umístění stupně Zefiro 40 na raketě Vega-C
Zdroj: https://universemagazine.com/

Je důležité poznamenat, že raketa Vega není ovlivněna aktuálními komplikacemi motoru Zefiro-40, který využívá pouze modernější varianta Vega-C. Nejbližší start rakety Vega je v současné době stále plánován na září tohoto roku. U Vegy-C je situace složitější.

Její plánovaný návrat do služby nyní prochází procesem vyhodnocení, ve kterém bude hrát významnou roli výše zmíněná analýza zkušebního statického zážehu. Firma Avio je připravena využívat služeb rakety Vega, dokud nebude Vega-C připravena k návratu do služby. Firma zároveň v tiskové zprávě avizovala, že další detaily oznámí, jakmile bude připravena podrobná analýza.

Přeloženo z:
https://www.avio.com/

Zdroje obrázků:
https://www.astrospace.it/wp-content/uploads/2022/11/vega_c_parallax.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2022/12/20221220z40stacking.jpg
https://universemagazine.com/…build_vega-c_pillars-1536×1110.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

4 komentářů ke článku “Další komplikace pro raketu Vega-C”

  1. Karel Zvoník Redakce napsal:

    „Ta vedla ke snížení celkového tlaku v motoru ještě před jeho plánovaným ukončením v čase 97 sekund od zážehu.“ RUD? 🙂

  2. pmendl napsal:

    Těsně pod krytem nákladu je adaptér, který má na obrázku kouzelný popisek – snad vytvořený příliš horlivým (AI?) spellcheckerem: „Playload adapter vampire“. Zní mi to jako z nějaké SF počítačové hry ;D .

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.