Kosmická agentura přebrala soubor vozidel, která zajistí hojně sledovaný závěrečný přesun astronautů programu Artemis ke startovní rampě, kde začne jejich cesta k Měsíci. Týmy od výrobní firmy Canoo Technologies Inc. z kalifornského Torrance doručily 11. července na Kennedyho středisko trojici speciálně navržených, plně elektrických a k životnímu prostředí šetrných dopravních prostředků pro posádku. Tyto automobily s nulovou produkci emisí dokáží přepravit nejen čtyři astronauty oblečené do skafandrů OCSS (Orion crew survival system), ale i členy podpůrného týmu včetně expertů na skafandry a přitom poskytují prostor pro specifické vybavení během cesty k rampě 39B.
Nová vozítka jsou přizpůsobená na míru konkrétním požadavkům NASA, ale také vzdávají hold odkazu amerických pilotovaných misí a průzkumu vesmíru celkově. Mnoho designových prvků (od motivů v interiéru a exteriéru až po barvy vozidel, či podběhy kol) bylo pečlivě vybráno kreativním týmem, ve kterém je třeba ředitelka startu programu Artemis, či zástupci oddílu astronautů z Johnsonova střediska v Houstonu. Tito lidé poskytovali svůj odborný pohled od koncepční fáze až po výrobu. Kontraktem na výrobu vozidel byla firma Canoo pověřena v dubnu 2022.
„Spolupráce mezi Canoo a zástupci NASA se zaměřila na bezpečnost a pohodlí posádky po cestě k rampě, odkud se vydají k Měsíci,“ uvedla Charlie Blackwell-Thompson, ředitelka startu a dodala: „Nepochybuji o tom, že každý, kdo spatří tato nová vozidla, bude zažívat stejné pocity hrdosti, které budu zažívat při následujícím dobrodružství v podobě pilotovaných misí Artemis.“ V minulosti se při pilotovaných misích NASA používaly automobily, které se staly ikonickými. Pro výpravy programu Apollo i misí raketoplánů sloužily jakožto primární metoda přesunu od Neil A. Armstrong Operations and Checkout Building na startovní rampu legendární Astrovany. Posádky misí Artemis pojednou stejnou cestou, ale jízda samotná prošla v průběhu let výraznou proměnou.
Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/canoo_ctvs_with_vab.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20230711-PH-KLS01_0066/KSC-20230711-PH-KLS01_0066~large.jpg
Každý, kdo spatří tato vozidla, spíš bude přemýšlet, kde to má asi předek a kam se to sním rozjede…
Pocit hrdosti bych spíš zažíval, až bych z toho vylezl a podíval se vzhůru.
Vážně je to tak složité? Já to poznám hned.
SLS s pětisegmentovými boostery spálí na jeden start asi 150 tun syntetické pryže a oni se zabývají bezemisními mikrobusy…
Ne, že by nebylo správné omezit plýtvání nebo produkci emisí, ale v rámci projektu je to marginální záležitost. Pokud to považují za důvod k hrdosti, poukazuje to na naprostou ztrátu měřítek naší civilizace. A je to ještě horší, když si uvědomíme, že NASA je vědeckotechnická agentura, která by měla z principu argumentovat racionálně.
..jo, a najma ak tie vozidla pouziju tak raz za rok, teda ak pojde vsetko dobre.
Toto je najma o PR a politike. Snadto prinesie dobre renome pre tu firmu a zamestnancom dobre skusenosti z ucasti na projekte. no a ti astronauti a team to nejako vydrzia tu hodinu v tom aute..
„Retro“ design je paradny.
Charlie Blackwell-Thompson mluvila o pocitech hrdosti v jiné souvislosti, než jak jste si to chybně propojil.
https://pbs.twimg.com/media/F0xwlBdXwAAcmZ5?format=jpg
A emise pochopitelně produkují skrze komín elektrárny někde v Miami.
Ne nutně, produkci elektřiny mohou zajišťovat třeba FV panely.
Nikdo ale neříká, že vozy Canoo vybrali proto, že se ušetří pár deka CO2 na cestě od kosmodromu k raketě. Jistě že je to PR. Nikoli však PR pro NASA, ale pro Canoo. Kdyby šlo jen o to, jak spolehlivě dopravit kosmonauty k rampě, mohli prostě koupit pár sériových Ramů nebo Fordů a bylo by vystaráno. Podstata a smysl existence agentury NASA je ale trochu jiná. Je skvělé, že se rozhodli podpořit nadějnou a velice inovativní firmu, které tím možná pomohou přežít těžké začátky.
Každý, kdo spatří tato vozidla, spíš bude přemýšlet, kde to má asi předek a kam se to sním rozjede…
Pocit hrdosti bych spíš zažíval, až bych z toho vylezl a podíval se vzhůru.
Vážně je to tak složité? Já to poznám hned.
SLS s pětisegmentovými boostery spálí na jeden start asi 150 tun syntetické pryže a oni se zabývají bezemisními mikrobusy…
Ne, že by nebylo správné omezit plýtvání nebo produkci emisí, ale v rámci projektu je to marginální záležitost. Pokud to považují za důvod k hrdosti, poukazuje to na naprostou ztrátu měřítek naší civilizace. A je to ještě horší, když si uvědomíme, že NASA je vědeckotechnická agentura, která by měla z principu argumentovat racionálně.
..jo, a najma ak tie vozidla pouziju tak raz za rok, teda ak pojde vsetko dobre.
Toto je najma o PR a politike. Snadto prinesie dobre renome pre tu firmu a zamestnancom dobre skusenosti z ucasti na projekte. no a ti astronauti a team to nejako vydrzia tu hodinu v tom aute..
„Retro“ design je paradny.
Charlie Blackwell-Thompson mluvila o pocitech hrdosti v jiné souvislosti, než jak jste si to chybně propojil.
https://pbs.twimg.com/media/F0xwlBdXwAAcmZ5?format=jpg
A emise pochopitelně produkují skrze komín elektrárny někde v Miami.
Ne nutně, produkci elektřiny mohou zajišťovat třeba FV panely.
Nikdo ale neříká, že vozy Canoo vybrali proto, že se ušetří pár deka CO2 na cestě od kosmodromu k raketě. Jistě že je to PR. Nikoli však PR pro NASA, ale pro Canoo. Kdyby šlo jen o to, jak spolehlivě dopravit kosmonauty k rampě, mohli prostě koupit pár sériových Ramů nebo Fordů a bylo by vystaráno. Podstata a smysl existence agentury NASA je ale trochu jiná. Je skvělé, že se rozhodli podpořit nadějnou a velice inovativní firmu, které tím možná pomohou přežít těžké začátky.