sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Zhuque-2 je první úspěšnou metanovou raketou

Ani Starship, ani Vulcan, ani Teran-1, ani New Glenn. První raketou spalující metan a kyslík (zkráceně metalox), která dosáhla oběžné dráhy, se stala Zhuque-2 (Ču-čchüe-2) od čínské firmy LandSpace. Při svém prvním startu vloni v prosinci sice selhala, ale když dnes ve 3:00 SELČ odstartovala z kosmodromu Jiuquan, už fungovala správně a dosáhla oběžné dráhy. Jelikož šlo o ověřovací let, nenesla na palubě žádnou družici. I tak ale bude navždy zapsána jako první raketa spalující metan, která dosáhla oběžné dráhy.

Start Zhuque-2
Start Zhuque-2
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Zhuque-2 (v překladu Červený pták) měří na výšku 49,5 metru a průměr jejího těla činí 3,35 m. Tento středně silný nosič je schopen dopravit až šest tun nákladu na dráhu ve výšce 200 kilometrů nad Zemí, případně čtyři tuny na dráhu SSO ve výšce 500 kilometrů. Při vývoji rakety byl metan zvolen z ekologických a ekonomických důvodů. Podle firmy LandSpace byla cena pohonné směsi snížena o 50 – 90 % oproti podobným čínským raketám. Metan navíc představuje netoxické, životní prostředí výrazně méně znečišťující a modernější řešení než hypergolické látky používané na prvních řadách raket Dlouhý pochod, byť se stále jedná o skleníkový plyn. Firma LandSpace při vývoji Zhuque-2 v maximální možné míře využívá komerčně dostupné součástky, díky čemuž mohla cena vývoje rakety výrazně klesnout.

Raketa Zhuque-2 při svém druhém (prvním úspěšném) startu.
Raketa Zhuque-2 při svém druhém (prvním úspěšném) startu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

První stupeň rakety s motivem červeného ptáka je osazen čtyřmi motory TQ-12 na kapalný metan a kyslík, přičemž jde o první čínské motory využívající tuto směs. Motory mají otevřený pracovní cyklus, který je jednodušší než jiné aktuální metanové motory – třeba Raptor od SpaceX, nebo BE-4 od Blue Origin. Někdy se můžete setkat s informací, že první stupeň pohání TQ-13, to je však pouze označení souboru čtyř motorů TQ-12. Ty při startu produkují tah 268 tun, přičemž raketa váží 219 tun, což vytváří poměr tahu vůči váze 1,22. Motory TQ-12 mají průměr trysky 1,5 metru a spalují směs ve směšovacím poměru 3,5 dílu kyslíku na jeden díl metanu podle hmotnosti. Specifický impuls na hladině moře činí 284,5 s. Motor TQ-12 byl poprvé zažehnut v květnu 2019 v rámci příprav na certifikaci motorů pro let. Firma LandSpace už připravuje vylepšenou verzi TQ-12A s lepším tahem, specifickým impulsem i hmotností.

Druhý stupeň pohání jediný motor TQ-12, kterému s vektorováním tahu pomáhají čtyři Vernierovy motory TQ-11. To se však již brzy změní, protože firma připravuje vylepšení v podobě motoru TQ-15A, který bude schopen naklánění, takže Vernierovy motorky už nebudou potřeba. Jakmile druhý zážeh skončil, postaraly se motory TQ-11 o závěrečné naveden na cílovou dráhu, což je díky jejich nižšímu tlaku přesnější. U rakety Zhuque-2 se ještě sluší zmínit, že by se mohla v budoucnu dočkat znovupoužitelnosti prvního stupně. Firma LandSpace zatím nesdělila bližší detaily, ale už víme, že se motor TQ-12A vyvíjí se schopností provádět opakované zážehy, což by bylo nezbytné, pokud by se firma rozhodla pro motorická přistávání prvních stupňů.

EDIT 13. července 0:20
Do článku byla doplněna poznámka o vlivu metanu na skleníkový efekt. Za upozornění děkujeme Michalu Václavíkovi.

Přeloženo z:
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/F00SLNMXsAAzs1y?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/F00SJNlXoAAu3hQ?format=jpg&name=4096×4096
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2023/07/F0zM1TiaEAI-qYh.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
56 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
1 rok před

Číňané mají touhu se učit a využívat. Tohle se jim opět povedlo. Nezbývá než obdivovat.

Ivo
Ivo
1 rok před

Otázka je odkud to mohli zkopírovat, když byli první.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Tady se hezky ukazuje, že Čína nemusí nutně kopírovat.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Ano přesně proto jsem to takto napsal. Čína už dávno není o tom, co si většina lidí u nás myslí a ve spoustě oblastí jsou desítky let před námi.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Aha, pardon za nepochopení.

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Před námi jako před kým, Evropou, USA? A s těmi desítkami let bych to taky nepřeháněl, ve které oblasti jsou konkrétně desítky let před světem?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Než začne debata odbíhat jiným směrem, poprosím, abychom se stále drželi tématu kosmonautiky, děkuji. 😉

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Jen mě opravdu zajímalo, co těmi desítkami let pan Ivo myslel a rád se nechám přesvědčit o tom, že se mýlím…

Lubo
Lubo
1 rok před
Odpovědět  Alfi

teda, neviem v com o 10tky rokov, ale v rychlostnych zelezniciach\bullet trainoch su tak 100 rokov pred USA a zhruba 50 pred EU, tym ze sa rozhodli neupgradovat ale rovno odzakladu budovat state of art kolajovu dopravu.. sorry, za mimo temu

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Proč ne rovnou o 1000 let? Je to samozřejmě hloupost…třeba jedna z nejdelších tratí mezi Wu-chan – Kanton 968 km dlouhá železniční trať …Jezdí zde „Čínské“ jednotky CRH3 (odvozené od Siemens Velaro) a CHR2 (odvozené od Kawasaki Šinkansen série E2-1000), tedy západní technologie….taky se panu Majerovi omlouvám zá mimo téma.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Abychom se drželi kosmonautiky. Číňani jsou ve vývoji metanových motorů desítky let před světem asi tak, jako byli 12. dubna 1961 desítky let před světem Rusové. Prostě existují nějaké trendy, ostatní na nich taky pracují, ale netlačí tolik na pilu. (Nehledě na možnost, že se určitá technologie může projevit jako slepá ulička, kterou nikdo nezopakuje. Pak by to znamenalo být před světem nekonečně daleko…)

Tonni´k
Tonni´k
1 rok před

Dobrý den,
myslím, že jsem někde četl o pokusech se zemním plynem, jako s palivem pro rakety kdesi v historii kosmonautiky. Bohužel podrobnosti už se odpařily.
Možná by to bylo zajímavé téma na článek?

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Tonni´k

Se zemím plynem je to takové složitější. Většinou se o raketách na zkapalněný zemní plyn (LNG) píše ve Spojených státech. Má to svůj důvod. Každý stát má totiž trochu (a někdy i hodně) odlišné předpisy definující složení zemního plynu. Zatímco ve Spojených státech tvoří metan téměř 99 % zemního plynu, v Evropě může být jeho podíl i někde kolem 80 %. Obecně (ne vždy, ale ve většině případů) tedy platí, že pokud Američan hovoří o raketě na zemní plyn, má na mysli raketu na metan, protože pro Američany je metan a zemní plyn prakticky synonymum. Třeba ULA říká, že Vulcan bude létat na LNG. Naopak mimo USA už se oba pojmy rozchází. Tady jsou třeba sovětské raketové motory na LNG (http://www.astronautix.com/l/loxlng.html).

Martin_V
Martin_V
1 rok před
Odpovědět  upgrade

To nejsou odlišné předpisy, jako spíš odlišná geologie. https://oenergetice.cz/plyn/zemni-plyn-tezba-vlastnosti-a-rozdeleni Ruský zemní plyn je taky skoro čistý methan. Zato v Nizozemsku mají v zemním plynu spoustu dusíku. Když teď rychle nahrazují místní těžbu dovozem, tak do něj dusík dodatečně přimíchávají kvůli nastavení spotřebitelů.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Martin_V

Díky moc za upřesnění.

M.U.
M.U.
1 rok před

velice zajímavý článek, překvapila mne zmínka o metanu jako škodlivém prvku v atmosféře. Přitom Metan je přirozeným bioodpadem životních forem na zemi, nebo ne? Přitom by mělo jít jak je zmíněno o nejčistší pohon, zajisté vodík je nejčistší, ale taky je problematický.
Zajímal by mně součet běžných součástek použitých na raketě, jaký druh je namysli? Co se týče počítačů a elektriky si to umím představit…..

Děkuji za pěkné čtení

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  M.U.

Všechno je to o množství. Metan je sice přirozeně produkován živými organismy, ale to samé můžeme říci také o oxidu uhličitém, který je také skleníkovým plynem. Metan je v tom to směru dokonce násobně „účinnější“ než oxid uhličitý. Vodík je určitě nejčistší možný pohon, ale pozice na dalších příčkách jsou nejasném, protože se těžko srovnávají různé účinky různých paliv na životní prostředí.
Údaje o konkrétních počtech a druzích běžných součástek jsem bohužel nikde nenašel.

v600
v600
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Hmm,
vodík by byl nejekologičtější – co se týče spalin.
S výrobou je to ale horší, hodně horší.
Většina vodíku pro potřeby průmyslu (a taky dopravy – pro vodíkové motory 🙂 se vyrábí z uhlí… Především proto, že je to levnější než elekrolýza vody.
A elektrolýza znamená spotřebovat velmi, velmi mnoho elektřiny…

Pajuc
Pajuc
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Metan je teoreticky relativně ekologické palivo, protože při jeho spalování vzniká mnohem méně oxidu uhličitého, než při spalování ropných derivátů. Problém jsou úniky při těžbě, skladování a spalování. Metan je asi 25krát silnější skleníkový plyn než oxid uhličitý.

baykanur
baykanur
1 rok před
Odpovědět  M.U.

z toho co vím (

metan (CH4) a kyslík (O2)

sloučit na oxid uhličitý (oxid uhličitý CO2) a vodu (H2O)

Metan je silný skleníkový plyn, ale oxid uhličitý (mírnější skleníkový plyn) se uvolňuje do atmosféry.

Elon Musk kdysi předpokládal, že pomocí fotovoltaického systému získá metan přímo z atmosféry a z vody (a tedy s nulovým dopadem jako skleníkový plyn) … ale zatím je to jen proklamace

dvorakpav
dvorakpav
1 rok před

Udivuje mě, že v Číně provádí start firma. Dá se toto považovat za komerční start? Nebo je to státem řízená firma a vyvinutá raketa?

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpovědět  dvorakpav

V Číně vládne kombinace teoretického komunismu spolu s tvrdým kapitalismem. Tedy ve skutečnosti tam vládne tvrdý byznys, který jako na oko řídí komunistická strana. Reálně si dělá každý co chce, byť i tam už začaly platit pravidla a vše se postupně začíná řídit zákony a předpisy.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Nevím, jestli jste zažil komunismus u nás, ale komunistická strana v zásadě řídila podniky třemi způsoby: jednak stát většinu podniků (alternativně ještě existovala družstva) vlastnil, takže podnik dostával příkazy z příslušného oborového ministerstva, jednak byl stát vlastně největším zákazníkem, a jednak v každém podniku existovala stranická buňka, která mohla přidělovat „stranické úkoly“ svým členům (mezi něž samozřejmě patřilo i nejvyšší vedení). Číňani odbourali vlastnictví státem (ačkoli v praxi ani to ne, protože v Číně všechno de jure vlastní stát a ostatní mají jenom právo s tím omezeně disponovat), ale pokud dostane manažer „soukromého“ podniku stranický úkol, tak co myslíte, že si vybere: kapitalismus nebo stranickou kázeň?

Ivo
Ivo
1 rok před

Tak ve světle této události tady máme další problém BO:

https://insmart.cz/dalsi-rana-pro-blue-origin-raketovy-motor-behem-testu-explodoval/

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Ano, už jsme o tom psali v krátké zprávě. K situaci se vyjádřil i Tory Bruno, šéf ULA. Podle jeho slov nejen všechny motory, ale i další systémy (např. elektrické) prochází zkouškami během přijímacího procesu. Testy tedy splnily svůj úkol a zachytily vadný exemplář. Bruno to sice blíže nespecifikoval, ale z jeho slov jsme měl pocit, že to berou jako výjimečné selhání. Dokud nebude takových událostí více, nemělo by to mít na provoz Vulcanu vliv.

Vojta
Vojta
1 rok před
Odpovědět  upgrade

Je fajn, že motor vybuchl při testu a ne při startu, ale nebagatelizoval bych to. Vyšetření, jestli nejde o projev systémové chyby (třeba na úrovni inspekce dodávaného materiálu), je třeba. Stejně tak je třeba zjistit, co stálo za dost mizernou úspěšností Raptorů při testu Super Heavy.

Martin_V
Martin_V
1 rok před

Čím to je, že kombinace LNG/LO2 se v kosmonautice dosud vůbec neprosadila? Ve velkém měřítku se z kapalných paliv používají jen tři dvojice:
1) toxická, zato hypergolická a skladovatelná UDMH/N2O4
2) z poloviny kryogenní RP-1/LO2
3) zcela kryogenní LH2/LO2 s vysokým Isp
Přitom kapalný methan s kapalným kyslíkem je svými vlastnostmi někde mezi možnostmi 2 a 3. Má o něco málo vyšší specifický impuls než kerosin (ale nižší hustotu). Oproti vodíku není tak výkonný, ale zase má šestkrát větší hustotu a bod varu o 22 °C vyšší než kapalný kyslík. A navíc by měl být levný a široce dostupný.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Martin_V

S metanem se experimentovalo už dříve, ale mám dojem, že inženýři vždy dali přednost spíše ozkoušeným kombinacím, které zmiňujete.

Borin
Borin
1 rok před

Číňané mají touhu se učit a využívat. Tohle se jim opět povedlo. Nezbývá než obdivovat.

Ivo
Ivo
1 rok před

Otázka je odkud to mohli zkopírovat, když byli první.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Tady se hezky ukazuje, že Čína nemusí nutně kopírovat.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Ano přesně proto jsem to takto napsal. Čína už dávno není o tom, co si většina lidí u nás myslí a ve spoustě oblastí jsou desítky let před námi.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Aha, pardon za nepochopení.

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Před námi jako před kým, Evropou, USA? A s těmi desítkami let bych to taky nepřeháněl, ve které oblasti jsou konkrétně desítky let před světem?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Než začne debata odbíhat jiným směrem, poprosím, abychom se stále drželi tématu kosmonautiky, děkuji. 😉

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Jen mě opravdu zajímalo, co těmi desítkami let pan Ivo myslel a rád se nechám přesvědčit o tom, že se mýlím…

Lubo
Lubo
1 rok před
Odpovědět  Alfi

teda, neviem v com o 10tky rokov, ale v rychlostnych zelezniciach\bullet trainoch su tak 100 rokov pred USA a zhruba 50 pred EU, tym ze sa rozhodli neupgradovat ale rovno odzakladu budovat state of art kolajovu dopravu.. sorry, za mimo temu

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Proč ne rovnou o 1000 let? Je to samozřejmě hloupost…třeba jedna z nejdelších tratí mezi Wu-chan – Kanton 968 km dlouhá železniční trať …Jezdí zde „Čínské“ jednotky CRH3 (odvozené od Siemens Velaro) a CHR2 (odvozené od Kawasaki Šinkansen série E2-1000), tedy západní technologie….taky se panu Majerovi omlouvám zá mimo téma.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 rok před
Odpovědět  Alfi

Abychom se drželi kosmonautiky. Číňani jsou ve vývoji metanových motorů desítky let před světem asi tak, jako byli 12. dubna 1961 desítky let před světem Rusové. Prostě existují nějaké trendy, ostatní na nich taky pracují, ale netlačí tolik na pilu. (Nehledě na možnost, že se určitá technologie může projevit jako slepá ulička, kterou nikdo nezopakuje. Pak by to znamenalo být před světem nekonečně daleko…)

Tonni´k
Tonni´k
1 rok před

Dobrý den,
myslím, že jsem někde četl o pokusech se zemním plynem, jako s palivem pro rakety kdesi v historii kosmonautiky. Bohužel podrobnosti už se odpařily.
Možná by to bylo zajímavé téma na článek?

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Tonni´k

Se zemím plynem je to takové složitější. Většinou se o raketách na zkapalněný zemní plyn (LNG) píše ve Spojených státech. Má to svůj důvod. Každý stát má totiž trochu (a někdy i hodně) odlišné předpisy definující složení zemního plynu. Zatímco ve Spojených státech tvoří metan téměř 99 % zemního plynu, v Evropě může být jeho podíl i někde kolem 80 %. Obecně (ne vždy, ale ve většině případů) tedy platí, že pokud Američan hovoří o raketě na zemní plyn, má na mysli raketu na metan, protože pro Američany je metan a zemní plyn prakticky synonymum. Třeba ULA říká, že Vulcan bude létat na LNG. Naopak mimo USA už se oba pojmy rozchází. Tady jsou třeba sovětské raketové motory na LNG (http://www.astronautix.com/l/loxlng.html).

Martin_V
Martin_V
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

To nejsou odlišné předpisy, jako spíš odlišná geologie. https://oenergetice.cz/plyn/zemni-plyn-tezba-vlastnosti-a-rozdeleni Ruský zemní plyn je taky skoro čistý methan. Zato v Nizozemsku mají v zemním plynu spoustu dusíku. Když teď rychle nahrazují místní těžbu dovozem, tak do něj dusík dodatečně přimíchávají kvůli nastavení spotřebitelů.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Martin_V

Díky moc za upřesnění.

M.U.
M.U.
1 rok před

velice zajímavý článek, překvapila mne zmínka o metanu jako škodlivém prvku v atmosféře. Přitom Metan je přirozeným bioodpadem životních forem na zemi, nebo ne? Přitom by mělo jít jak je zmíněno o nejčistší pohon, zajisté vodík je nejčistší, ale taky je problematický.
Zajímal by mně součet běžných součástek použitých na raketě, jaký druh je namysli? Co se týče počítačů a elektriky si to umím představit…..

Děkuji za pěkné čtení

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  M.U.

Všechno je to o množství. Metan je sice přirozeně produkován živými organismy, ale to samé můžeme říci také o oxidu uhličitém, který je také skleníkovým plynem. Metan je v tom to směru dokonce násobně „účinnější“ než oxid uhličitý. Vodík je určitě nejčistší možný pohon, ale pozice na dalších příčkách jsou nejasném, protože se těžko srovnávají různé účinky různých paliv na životní prostředí.
Údaje o konkrétních počtech a druzích běžných součástek jsem bohužel nikde nenašel.

v600
v600
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Hmm,
vodík by byl nejekologičtější – co se týče spalin.
S výrobou je to ale horší, hodně horší.
Většina vodíku pro potřeby průmyslu (a taky dopravy – pro vodíkové motory 🙂 se vyrábí z uhlí… Především proto, že je to levnější než elekrolýza vody.
A elektrolýza znamená spotřebovat velmi, velmi mnoho elektřiny…

Pajuc
Pajuc
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Metan je teoreticky relativně ekologické palivo, protože při jeho spalování vzniká mnohem méně oxidu uhličitého, než při spalování ropných derivátů. Problém jsou úniky při těžbě, skladování a spalování. Metan je asi 25krát silnější skleníkový plyn než oxid uhličitý.

baykanur
baykanur
1 rok před
Odpovědět  M.U.

z toho co vím (

metan (CH4) a kyslík (O2)

sloučit na oxid uhličitý (oxid uhličitý CO2) a vodu (H2O)

Metan je silný skleníkový plyn, ale oxid uhličitý (mírnější skleníkový plyn) se uvolňuje do atmosféry.

Elon Musk kdysi předpokládal, že pomocí fotovoltaického systému získá metan přímo z atmosféry a z vody (a tedy s nulovým dopadem jako skleníkový plyn) … ale zatím je to jen proklamace

dvorakpav
dvorakpav
1 rok před

Udivuje mě, že v Číně provádí start firma. Dá se toto považovat za komerční start? Nebo je to státem řízená firma a vyvinutá raketa?

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpovědět  dvorakpav

V Číně vládne kombinace teoretického komunismu spolu s tvrdým kapitalismem. Tedy ve skutečnosti tam vládne tvrdý byznys, který jako na oko řídí komunistická strana. Reálně si dělá každý co chce, byť i tam už začaly platit pravidla a vše se postupně začíná řídit zákony a předpisy.

Karel Kocourek
Karel Kocourek
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Nevím, jestli jste zažil komunismus u nás, ale komunistická strana v zásadě řídila podniky třemi způsoby: jednak stát většinu podniků (alternativně ještě existovala družstva) vlastnil, takže podnik dostával příkazy z příslušného oborového ministerstva, jednak byl stát vlastně největším zákazníkem, a jednak v každém podniku existovala stranická buňka, která mohla přidělovat „stranické úkoly“ svým členům (mezi něž samozřejmě patřilo i nejvyšší vedení). Číňani odbourali vlastnictví státem (ačkoli v praxi ani to ne, protože v Číně všechno de jure vlastní stát a ostatní mají jenom právo s tím omezeně disponovat), ale pokud dostane manažer „soukromého“ podniku stranický úkol, tak co myslíte, že si vybere: kapitalismus nebo stranickou kázeň?

Ivo
Ivo
1 rok před

Tak ve světle této události tady máme další problém BO:

https://insmart.cz/dalsi-rana-pro-blue-origin-raketovy-motor-behem-testu-explodoval/

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Ivo

Ano, už jsme o tom psali v krátké zprávě. K situaci se vyjádřil i Tory Bruno, šéf ULA. Podle jeho slov nejen všechny motory, ale i další systémy (např. elektrické) prochází zkouškami během přijímacího procesu. Testy tedy splnily svůj úkol a zachytily vadný exemplář. Bruno to sice blíže nespecifikoval, ale z jeho slov jsme měl pocit, že to berou jako výjimečné selhání. Dokud nebude takových událostí více, nemělo by to mít na provoz Vulcanu vliv.

Vojta
Vojta
1 rok před
Odpovědět  Dušan Majer

Je fajn, že motor vybuchl při testu a ne při startu, ale nebagatelizoval bych to. Vyšetření, jestli nejde o projev systémové chyby (třeba na úrovni inspekce dodávaného materiálu), je třeba. Stejně tak je třeba zjistit, co stálo za dost mizernou úspěšností Raptorů při testu Super Heavy.

Martin_V
Martin_V
1 rok před

Čím to je, že kombinace LNG/LO2 se v kosmonautice dosud vůbec neprosadila? Ve velkém měřítku se z kapalných paliv používají jen tři dvojice:
1) toxická, zato hypergolická a skladovatelná UDMH/N2O4
2) z poloviny kryogenní RP-1/LO2
3) zcela kryogenní LH2/LO2 s vysokým Isp
Přitom kapalný methan s kapalným kyslíkem je svými vlastnostmi někde mezi možnostmi 2 a 3. Má o něco málo vyšší specifický impuls než kerosin (ale nižší hustotu). Oproti vodíku není tak výkonný, ale zase má šestkrát větší hustotu a bod varu o 22 °C vyšší než kapalný kyslík. A navíc by měl být levný a široce dostupný.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpovědět  Martin_V

S metanem se experimentovalo už dříve, ale mám dojem, že inženýři vždy dali přednost spíše ozkoušeným kombinacím, které zmiňujete.

https://kosmonautix.cz/2023/07/12/zhuque-2-je-prvni-uspesnou-metanovou-raketou/