sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Josef Aschbacher

Josef Aschbacher 13. května při slyšení před výborem Evropského parlamentu prohlásil, že je „zázrak“, že Evropa dosáhla vedoucí role v některých vesmírných oblastech, jako je pozorování Země a navigace, vzhledem k tomu, že její výdaje na vesmír značně zaostávají za Spojenými státy a Čínou.

Artemis Accords

Norská ministryně obchodu a průmyslu Cecilie Myrsethová podepsala Artemis Accords během akce v sídle Norské kosmické agentury v Oslu, které se zúčastnil šéf agentury a chargé d’affaires velvyslanectví USA v Oslu.

Solestial

Startup Solestial, který se zabývá solární energií získal v rámci financování série A 17 milionů dolarů na rozšíření výroby křemíkových fotovoltaických panelů pro vesmírné aplikace.

OneWeb

Společnost Ramon.Space, specialista na vesmírné výpočty, 14. května oznámila dohodu o dodávce systémů digitálních komunikačních kanálů pro nejméně 70 připravovaných družic OneWeb, což pomůže s přechodem konstelace na softwarově definovanou síť, kterou lze aktualizovat na oběžné dráze.

Zeno Power

Zeno Power, startup financovaný rizikovým kapitálem, který vyvíjí jaderné baterie pro extrémní prostředí, 14. května oznámil, že získal 50 milionů dolarů v rámci financování série B na urychlení své práce v oblasti vesmírných a podvodních energetických systémů.

Arabsat

Saúdskoarabský geostacionární operátor Arabsat podepsal 14. května dohodu o poskytnutí širokopásmové kapacity z navrhované konstelace na nízké oběžné dráze Země se společností Telesat.

Varda Space Industries

Společnost Varda Space Industries oznámila, že 13. května úspěšně přistála její návratová kapsle W-3 v Jižní Austrálii, čímž dokončila svou třetí misi. Mise W-3 se zaměřila na shromažďování dat pro vojenský hypersonický výzkum.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Rover VIPER zvládl i test složitého sjezdu

Americké lunární vozítko VIPER (Volatiles Investigating Polar Exploration Rover) nedávno úspěšně dokončilo další kolo zevrubných testů. Při nich se ověřovalo, zda (případně jak) si první americký robotický lunární rover poradí se sjezdem z landeru Griffin od firmy Astrobotic na lunární povrch. Fáze samotného sjezdu trvající několik hodin, patří mezi nejkritičtější a nejsložitější částí celé stodenní mise roveru VIPER. I tento složitý sjezd ale může být ještě zkomplikován, pokud budou sjezdové rampy vinou nerovného terénu sklopeny do prudkého úhlu, případně pokud se nakloní.

Nedávné testy provedené na Ames Research Center v kalifornském Silicon Valley využily neletové prototypy roveru VIPER i landeru Griffin. Jejich cílem bylo dostat systémy VIPERu na hranici jejich možností a ověřit, že si rover povede podle očekávání. Při sjezdu makety roveru označované jako MGRU3 (Moon Gravitation Representative Unit 3) z rampy v různých konfiguracích se inženýři mohli na vlastní oči přesvědčit, jak rover provede nominální i nezvyklé scénáře.

Na rozdíl od velkých souprav, které na Zemi převáží auta z místa na místo, je geometrie sjezdových ramp landeru navržena tak, aby se přizpůsobila tomu, jaký bude povrch v okamžiku, kdy modul dorazí na své místo přistání na vrcholu ploché měsíční hory Mons Mouton poblíž jižního pólu Měsíce. V závislosti na terénu v okolí může být úhel sjezdových ramp i velmi prudký, což představuje značné riziko, jelikož rover může ztratit trakci a sklouznout se. Jedna z ramp může mít jiný sklon než druhá, což od řídícího týmu vyžaduje aktivní kompenzace těchto složitých podmínek.

Zkouška sjíždění makety roveru VIPER z makety landeru Griffin. Povšimněte si nestejnoměrného sklonu sjezdových ramp.
Zkouška sjíždění makety roveru VIPER z makety landeru Griffin. Povšimněte si nestejnoměrného sklonu sjezdových ramp.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

V průběhu zkoušek jsme otestovali všechny hraniční scénáře sjezdu roveru VIPER na Měsíc,“ popisuje Jasper Wolfe, který stál v čele týmu zodpovědného za zkoušky sjezdu na Ames Research Center a dodává: „Součástí zkoušek byly i nejhorší možné (a poměrně nepravděpodobné) scénáře využívající děsivě prudké rampy, případně scénáře svádějící k převalení kvůli velmi nerovnoměrnému sklonu sjezdových ramp, ale testovali jsme také kombinaci obou scénářů.“ Jak je vidět na fotce, kterou NASA zveřejnila, testy se zaměřovaly na fyzické rozhraní mezi roverem a landerem. Součástí ověřovacích testů byly kontroly softwaru – především toho, který se stará o sjezd roveru, ale i toho, který řeší změny fyzických součástí vozítka i rampy přistávacího modulu. Tým pečlivě kontroloval, zda má MGRU3 dostatečný volný prostor a zda správně využívá ramp při sjíždění shora dolů.

S pomocí MGRU3 jsme prověřili všechny testované scénáře, abychom se ujistili, že to VIPER na Měsíci zvládne,“ uvedl Wolfe. Dokončení testů znamená zvýšení pravděpodobnosti, že VIPER bude schopen úspěšně opustit lander dokonce i když Griffin přistane na ne úplně ideálním místě, což je pro další přípravu letu velmi důležité. „S VIPERem dosáhneme mnoha prvenství,“ doplňuje Wolfe a uzavírá: „Je opravdu úžasné dosáhnout tohoto milníku.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/image/viper_cdr_hero_08_1920x1080_v06.png
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/acd23-0066-049.jpg

Štítky:

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.