sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Optimax

Společnost Optimax, největší výrobce přesné optiky ve Spojených státech, oznámila jmenování Josepha Spilmana generálním ředitelem a Peta Kupinského prezidentem. Společnost je známá díky Optimax Space Systems.

Rocket Lab

Společnost Rocket Lab odstartovala, poprvé ve své histori, během 24 hodin se dvěmi raketami Electron. První Electron odstartoval z Wallops ve Virginii. Druhý start následoval z Nového Zélandu.

EnduroSat

Bulharská společnost specializující se na mikro družice, EnduroSat, objednala 100 kusů pohonných systémů od rakouské společnosti Enpulsion. Společnost tak reaguje na rostoucí poptávku po větších družicích.

Dragonfly

Agentura NASA zvolila raketu Falcon Heavy společnosti SpaceX pro vynesení mise Dragonfly v rámci programu New Frontiers Program. Hodnota kontraktu je 256 mil. dolarů. Mise míří k Titanu, měsíci planety Saturn. Start je plánován na červenec roku 2028.

Blue Ghost 1

Společnost Firefly 25. listopadu oznámila , že plánuje zahájit svou lunární misi s landerem Blue Ghost 1 během šestidenního okna v polovině ledna 2025. Lunární lander vynese raketa Falcon 9 společnosti SpaceX.

Siwei Gaojing

Z čínského kosmodromu Ťiou-čchüan odstartovala raketa CZ-2C. Na retrográdní oběžnou drahu vynesla družice Siwei Gaojing 2 03 a 04, které budou poskytovat radarové pozorování Země s velmi vysokým prostorovým rozlišením.

FAA

Federální úřad pro letectví vydal 20. listopadu aktualizovanou verzi návrhu environmentálního hodnocení pro zvýšení počtu ročních startů a přistání Starship/Super Heavy z Boca Chica. Vydáním aktualizovaného návrhu začíná období pro veřejné připomínky, které potrvá do 17. ledna.

Rover pro Artemis

NASA plánuje použít nákladní verze lunárních landerů pro program Artemis, které vyvíjejí společnosti Blue Origin a SpaceX, k dopravě přetlakového roveru Měsíc. Přetlakovaný dopravní prostředek vyvíjí japonská vesmírná agentura JAXA na základě dohody oznámené v dubnu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Příprava evropského podílu na lunární stanici Gateway

V dubnu proběhlo kritické zhodnocení komunikačního systému, který agentura ESA dodá na americký modul HALO (Habitation and Logistics Outpost) pro chystanou stanici Gateway. ESA proto při této příležitosti vyzpovídala vedoucího projektu Esprit, kterým je Luca Stagnaro. Ten zodpovídá za oba prvky, které tvoří Esprit, tedy jak za lunární komunikační systém modulu HALO (označuje se též jako Esprit-HCLS), tak i za evropský modul pro doplňování pohonných látek. Jelikož má komunikační systém startovat ze zmíněné dvojice jako první, musí být připraven a postaven v předstihu. Stejně jako každý jiný kosmický hardware, i on si prošel kritickým zhodnocením návrhu, kde všechny zainteresované strany odsouhlasily jeho design a implementaci. Od uzavření tohoto procesu je design jasně stanoven a může začít výroba.

Nákres stanice Gateway s popisem jednotlivých modulů.
Nákres stanice Gateway s popisem jednotlivých modulů.
Zdroj: https://blogs.esa.int/

Myší ouška

Komunikační systém Esprit je tvořen dvojicí antén, které se mohou nezávisle na sobě otáčet a naklánět. Design tvořený dvojicí antén byl nezbytný, protože u Měsíce bude v blízké době rušno a Esprit bude potřebovat sledovat rovery na povrchu Měsíce zatímco bude obstarávat komunikaci s lodí Orion, která se zrovna bude chystat k připojení ke stanici Gateway – a to vše souběžně. Komunikační systém má být zároveň kompatibilní s projektem evropského landeru Argonaut, z jehož přistání na měsíci by mohl přenášet živé video – zřejmě ve spolupráci s komunikačními a navigačními družicemi v rámci iniciativy Moonlight z dílny ESA.

Dubnového setkání se zúčastnili zástupci NASA a ESA, ale také inženýři z konkrétních firem, aby společně zhodnotili plány a ujistili se, že závěrečný design je plně ve shodě s požadavky Gateway. Byly zvažovány všechny aspekty komunikačního systému – velikostí a hmotností počínaje, přes spotřebu elektrické energie a spolehlivost až po komunikační parametry a dodací termíny. Tento typ zhodnocení je pro každého zapojeného člena významným milníkem, protože se během něj prověřuje, zda systém může fungovat tak, jak je plánováno a zda doákáže odolat okolím podmínkám, jaké se očekávají.

Komunikační systém pro modul HALO.
Komunikační systém pro modul HALO.
Zdroj: https://blogs.esa.int/

Pozitivní výsledek zhodnocení dává oficiální povolení k zahájení stavby letového exempláře, jelikož testy a výpočty prokázaly, že systém odpovídá původnímu záměru. Přezkoumání proběhlo úspěšně a všechny hardwarové části jsou nyní připraveny k dalším krokům. Je tu však jeden bod, který zatím nebyl uzavřen. Netýká se však hardwaru samotného, ale softwarové stránky – jaký internetový protokol se má na Měsíci používat? Luca Stagnaro vysvětluje: „Naprostá většina sond ESA komunikuje přímo s pozemním střediskem a nejsou součástí sítě, jakou tvoří například domácí počítače a tiskárny. V následujících letech očekáváme kolem Měsíce stovky misí a musíme tedy definovat systém, který umožní vzájemnou komunikaci mezi nimi, tedy něco jako lunární internetovou síť. Víme naprosto přesně, jak internet funguje a dokonce mám na svém stole „internetovou bibli“, ale zatím nevíme, jak máme tuhle myšlenku aplikovat na „měsíční internet“, který neexistuje … tedy alespoň zatím. Během zhodnocení jsme debatovali se zástupci NASA o rozšíření interní sítě stanice Gateway dál, takže by astronauti a rovery na Měsíci mohli interagovat s počítači na Gateway – podobně jako váš domácí notebook může komunikovat se servery po celém světě. HLCS tedy zajistí to, co dělá Váš domácí Wi-Fi router, když připojí domácí počítače ke zbytku internetu.

První dva moduly stanice Gateway (PPE a HALO) budou vypuštěny společně. Evropský komunikační systém můžete vidět v levé části válcového modulu HALO směrem k nám.
První dva moduly stanice Gateway (PPE a HALO) budou vypuštěny společně. Evropský komunikační systém můžete vidět v levé části válcového modulu HALO směrem k nám.
Zdroj: https://blogs.esa.int/

Jakékoliv změny, ke kterým dojde, se týkají softwarové stránky HLCS. „S tím, jak budeme pokračovat a vybereme s našimi mezinárodními partnery vhodné protokoly, jakékoli změny softwaru by byly omezenou aktualizací softwaru, ovšem naopak na straně hardwaru máme robustní systém, který může nabídnout šifrovaný přenos dat rychlostí až 25 Mb/s, což stačí pro streamování 4K videa z Měsíce!

Xenonový pohon, okna a na velikosti záleží

Jak bylo uvedeno výše, pod Stagnarův dohled spadá i ERM, tedy European Refuelling Module, který by měl být vynesen při misi Artemis V. K Měsíci jej s sebou doveze loď Orion vybavená evropským servisním modulem. Návrh modulu pro dotankování je zatím v časné fázi a teprve čeká na předběžné zhodnocení návrhu. Mezi jeho hlavní úkoly bude umožnit dopravu zásob na Gateway, jejich uložení a také zajistit přečerpávání pohonných látek, které doplní nádrže stanice. Vzhledem k tomu, že kritické zhodnocení návrhu je ještě daleko, může být rozsah ERM stále průběžně upravován tak, aby odpovídal potřebám stanice Gateway.

Detail stanice Gateway zaměřený na modul ESPRIT pro přečerpávání pohonných látek.
Detail stanice Gateway zaměřený na modul ESPRIT pro přečerpávání pohonných látek.
Zdroj: https://blogs.esa.int/

Modul pro doplňování pohonných látek také poskytne stanici Gateway okna, která jsou velmi důležitá nejen pro astronauty, ale i pro celkový provoz kosmické stanice. „Jak se asi dá předpokládat, stále je tu mnoho detailů, které musíme vyřešit a projednat s ostatními partnery projektu Gateway, abychom se dopracovali k předběžnému zhodnocení návrhu,“ vysvětluje Luca Stagnaro. Esprit umožní doručovat na stanici Gateway dodatečné zásoby pohonného média, přičemž stanice bude pro své vysoce výkonné iontové motory využívat xenon. Tento typ pohonu má oproti klasickému chemickému pohonu jisté výhody – třeba to, že vyžaduje 20× méně pohonného média, takže se na Gateway nebude muset vozit tolik pohonných látek. „Aspekt doplňování xenonu je v popředí technologických možností, protože zatím neexistuje žádné xenonové čerpadlo,“ říká Luca Stagnaro a dodává: „Ovšem díky technologiím vyvinutým pro Esprit se ESA v tomto aspektu vesmírného pohonu a doplňování paliva, který bude klíčem k tomu, aby lidé mohli cestovat mezi planetami, dostane výrazně vpřed.

Scéna z možné nepříliš vzdálené budoucnosti. Astronauti na povrchu Měsíce pracují u landeru Argonaut a na obloze vidíme (nereálně velkou) stanici Gateway.
Scéna z možné nepříliš vzdálené budoucnosti. Astronauti na povrchu Měsíce pracují u landeru Argonaut a na obloze vidíme (nereálně velkou) stanici Gateway.
Zdroj: https://blogs.esa.int/

EDIT 9. června 10:50
Na upozornění Jiřího Hoška byla opravena mise, při které bude vynesen EDRM.

Přeloženo z:
https://blogs.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://blogs.esa.int/exploration/files/2023/06/Gateway_over_Moon-1500×844.png
https://blogs.esa.int/exploration/files/2023/06/Gateway-April-18-A3.png
https://blogs.esa.int/exploration/files/2023/06/ESPRIT_HALO-Lunar_Communication_System.png
https://blogs.esa.int/exploration/files/2023/06/50356329113_bb2a1eb8ea_o.png
https://blogs.esa.int/exploration/files/2023/06/Gateway_with_ESPRIT_module_right.png
https://blogs.esa.int/exploration/files/2023/06/Moon_surface_scenario-scaled.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
upgrade
Administrátor
1 rok před

V první větě kapitoly o ERM je napsáno, že ERM má být vynesen při misi Artemis IV. Totéž je uvedeno ve zdrojovém článku na blogu ESA, kde je v té větě proklik na článek o misi Artemis IV. A tam už je správně napsáno, že při misi Artemis IV má být vynesen modul I-Hab.
ERM má být vynesen při misi Artemis V, nikoli Artemis IV.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  upgrade

Díky moc, opraveno.

Hawk
Hawk
1 rok před

Je k tomu obrazku s Gateway, jak velka se bude jevit z povrchu Mesice pri nejblizsim priblizeni?
Budou videt hrube kontury stanice nebo se bude jevit jako rychle pohybujici se „hvezda“?

TritonJ
TritonJ
1 rok před
Odpověď  Hawk

Poměr nejmenší vzdálenosti a velikosti stanice bude podobný jako u ISS na Zemi. Takže je vyloučeno vidět jakýkoliv tvar pouhým okem.

vilous
vilous
1 rok před
Odpověď  TritonJ

Tady si dovolím oponovat. Stanice bude výrazně menší a nejnižší bod dráhy bude 1600 km, takže zhruba 4x dále než je ISS.
Postavte si velkou cisternu v Barceloně, jaký obrys z Prahy uvidíte?

TritonJ
TritonJ
1 rok před
Odpověď  TritonJ

@ vilous: pravda, tu vzdálenost jsem spletl. Takže vlastně bude vidět v noci maximálně jako velmi slabá hvězdička se sotva znatelným pohybem. A to ještě jen z místa, které je blízko pericentru dráhy Gateway.

Jiří Hošek
1 rok před

V první větě kapitoly o ERM je napsáno, že ERM má být vynesen při misi Artemis IV. Totéž je uvedeno ve zdrojovém článku na blogu ESA, kde je v té větě proklik na článek o misi Artemis IV. A tam už je správně napsáno, že při misi Artemis IV má být vynesen modul I-Hab.
ERM má být vynesen při misi Artemis V, nikoli Artemis IV.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  Jiří Hošek

Díky moc, opraveno.

Hawk
Hawk
1 rok před

Je k tomu obrazku s Gateway, jak velka se bude jevit z povrchu Mesice pri nejblizsim priblizeni?
Budou videt hrube kontury stanice nebo se bude jevit jako rychle pohybujici se „hvezda“?

TritonJ
TritonJ
1 rok před
Odpověď  Hawk

Poměr nejmenší vzdálenosti a velikosti stanice bude podobný jako u ISS na Zemi. Takže je vyloučeno vidět jakýkoliv tvar pouhým okem.

vilous
vilous
1 rok před
Odpověď  TritonJ

Tady si dovolím oponovat. Stanice bude výrazně menší a nejnižší bod dráhy bude 1600 km, takže zhruba 4x dále než je ISS.
Postavte si velkou cisternu v Barceloně, jaký obrys z Prahy uvidíte?

TritonJ
TritonJ
1 rok před
Odpověď  TritonJ

@ vilous: pravda, tu vzdálenost jsem spletl. Takže vlastně bude vidět v noci maximálně jako velmi slabá hvězdička se sotva znatelným pohybem. A to ještě jen z místa, které je blízko pericentru dráhy Gateway.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.