FAA upravuje vzdušný prostor Cape Canaveral

Federal Aviation Administration (FAA) je americký úřad zodpovědný za bezpečné a efektivní spojení vesmírného provozu s americkým vzdušným prostorem, který patří mezi nejvytíženější na světě. Vesmírný provoz zahrnuje komerční lety s licencí FAA, lety NASA, americkou armádu a další americké vládní agentury. Před rokem 2014 byl vesmírný provoz omezenější než v posledních letech a FAA mohla těmto letům vyhovět podle potřeby, uzavřením relativně velkého vzdušného prostoru na delší časový úsek. Dnes, kdy se tempo startů zvyšuje, je nutné, aby se FAA více zapojoval do procesu plánování a zvýšil tak efektivitu pro běžný přístup na zemskou orbitu.

V rámci zvýšení bezpečnosti a snížení negativních dopadů na civilní letecký provoz v okolí Cape Canaveral, přistoupil americký letecký úřad FAA k úpravě vzdušného prostoru kolem mysu. Dne 15. června FAA oznámil, že ponechá otevřenou příletovou trasu komerčního leteckého provozu přilétajícího ze severovýchodu. Jedná se především o příletovou trasu mezinárodních letišť v Orlandu a Tampě. Na základě analýz rizik provedených pro každý start z Cape Canaveral, společně s americkými vesmírnými silami a provozovateli startovních ramp, došel úřad k závěru, že stávající omezení v rámci vzdušného prostoru pro většinu startů na Floridě, jsou příliš rozsáhlá a můžou být bezpečně snížena.

Vzdušný prostor kolem Cape Canaveral před jeho úpravou

Zdroj: faa.gov

Dříve při typickém startu z Cape Canaveral bylo až 36 letů přesměrováno, což zdrželo na 4300 cestujících a vedlo ke zpoždění až 300 minut a k nalétání 1500 mil navíc. Právě úpravou prostou mohou tyto lety častěji zůstat na svých hlavních trasách bez odklánění. Od dubna, kdy vstoupila změna v platnost, nedošlo ke změně trasy u deseti z dvanácti letů. FAA je přímo zapojena do procesu plánování vzdušného prostoru s použitím moderních technologií a provozních postupů. Účelem je :

• ponechat vzdušný prostor déle otevřený před zavřením
  • zmenšit oblast uzavřeného prostoru
  • co nejdříve otevřít prostor po startu
  • přesměrovat pouze přímo dotčený letecký spoj
  • sledovat vesmírný provoz v téměř reálném čase během letu
  • rychle reagovat na anomálie při startech

Od roku 2018 zkrátila FAA uzavření vzdušného prostoru z průměrných více než čtyř hodin na jeden start na pouhé dvě hodiny, v některých případech i méně. Běžně bývá vzdušný prostor otevřen zhruba do tří minut po průletu rakety oblastí leteckého provozu. Za účelem dalšího vývoje technologie a procedurálního opatření zavedla FAA program Space Collaborative Decision Making. Tento program zahrnující všechny provozovatele startovních ramp, vládní agentury a letecký průmysl má pomoci navzájem sdílet data nadcházejících startů a optimálně tak řídit vzdušný prostor.

Vzdušný prostor kolem Cape Canaveral po jeho úpravě

Zdroj: faa.gov

V praxi FAA vypracuje plán řízení vzdušného prostoru pro každou vesmírnou operaci, který podrobně popisuje, jak bude bezpečně a efektivně řídit vzdušný prostor. V rámci licenčního a schvalovacího procesu pro komerční vesmírné účely musí provozovatel vypouštěných těles, i těch, která se vrací zpět na Zemi, nebo provozovatel kosmodromu uzavřít dohodu s řízením letového provozu FAA. Jedná se o určení obecných postupů pro oznamování, komunikaci a pohotovostní plány v rámci vesmírných operací. Poté, co FAA vydá licenci nebo povolení ke startu, poskytne společnosti, která má v úmyslu startovat, i informace specifické pro provoz v dostatečném předstihu. FAA posuzuje, jak start do vesmíru, tak i návrat z vesmíru, který ovlivní vzdušný prostor. Na základě informací z leteckého průmyslu, stanovuje potenciální nebezpečné oblasti pro letadla.

Konečný plán uspořádání vzdušného prostoru je odeslán dotčeným střediskům řízení letového provozu FAA a dalším zúčastněným stranám. Pro všechny uživatele vzdušného prostoru USA (a případně i pro mezinárodní partnery) jsou vydávány bulletiny pro letecký provoz, aby byli informováni o nadcházející vesmírné operaci.