Štítek ‘Cape Canaveral’

ŽIVĚ A ČESKY: Start evropské telekomunikační družice

Při dalším startu Falconu 9 bude vynesena evropská telekomunikační družice Eutelsat 10B. Tato družice je náhradou již dosluhujícího Eutelsatu 10A, který funguje od roku 2009 a jelikož jeho plánovaná životnost je 15 let, je nejvhodnější čas na jeho náhradu. Družice bude umístěna nad 10° východní délky a svým signálem bude schopna pokrýt Evropu, Asii a dokonce i část Ameriky. Falcon družici dopraví na dráhu přechodovou ke geostacionární, ale kvůli hmotnosti družice se první stupeň nepokusí o přistání. Také je důležitá zmínka, že meteorologové udávají pravděpodobnost dobrých podmínek pro start jen 30%, což je opravdu velmi málo a je tak možné, že dojde k odkladu.

ŽIVĚ A ČESKY: Dva komentované starty během dvou hodin – na utajenou misi letí Delta IV Heavy

Již dnes v noci nás čekají hned dva komentované starty. Tím prvním a pravděpodobně zajímavějším, je start rakety Delta IV Heavy na utajenou misi NROL-91. Obecně platí pravidlo, že o utajených misích je veřejnosti známo jen pár informací. To ale neplatí u této mise. I když se nejedná o oficiálně potvrzené informace, máme od důvěryhodných zdrojů určité odhady, co by se mohlo skrývat pod aerodynamickým krytem. V tomto případě by pravděpodobně měla být na oběžnou dráhu vynesena družice řady KH-11, konkrétně KH-11 Kennen 19. Družice řady KH-11 jsou náhradou za vysloužilé družice řady KH-8 a KH-9. KH-11 Kennen 19 je špionážní družice, která využívá elektro-optické digitální zobrazování. Je vybavena zrcadlem o průměru 2,4 metru a je schopna dosáhnout teoretického rozlišení až 15 centimetrů. Kvůli vlivům atmosféry bude ale konečné rozlišení horší. Zajímavé je, že družice řady KH-11 nekomunikují přímo s pozemními stanicemi, ale data přenáší přes družice Quasar anebo Satellite Data System.

„Raketová loď“ míří na Cape Canaveral

Loď společnosti ULA dnes dorazí na Cape Canaveral zřejmě s komponenty pro zkušební start s lodí Starliner, která zamíří k ISS. Start plánován na 30. července.

Dnešní výročí: Bumper 8

Před 70 lety a jedním dnem odstartovala z Cape Canaveral první raketa. Byla to sondážní raketa odvozená z německé válečné V-2. 25. července 16:45

Plány SpaceX na Floridě

Podle environmentální zprávy na využívání komplexů 39A a 40 zde má být mezi r. 2021 až 2025 více než 60 startů ročně, z toho po 10 FH. 27. února 23:45

OBRAZEM: Vesmírné přístavy (2)

V minulém díle jsme poprvé zavítali do nejhrůznějších koutů světa, abychom si v krátkosti představili některé kosmodromy a dnes k nim přidáme další ve stejném stylu. Snad v každém sci-fi románu o hvězdných a meziplanetárních letech najdeme nějakou vizi střelnice pro nejprapodivnější kosmické lodě, jaké si lze jen představit, ale jak už to tak bývá realita je vetšinou mnohem prostší. Ani současné kosmodromy ovšem rozhodně nejsou jen nějaká obyčejná místa, jak se ostatně můžete přesvědčit už podruhé na řadě úžasných fotografií pořízených z kosmu. Spisovatel Paulo Coelho ve svém románu Poutník – Mágův deník napsal: „Loď je nejbezpečnější v přístavu, ale kvůli tomu se lodě nestavějí.“ A myslím, že to můžeme klidně rozvinout a vztáhnout i na rakety, sondy a lodě kosmické, protože s trochou nadsázky lze říci, že jsou to objevitelské koráby moderní doby. Jen ze Země jsme se přesunuli na břeh vesmírného oceánu a naše nové objevitelské výpravy nezačínají ve vlnách moří a oceánů, ale v kosmických přístavech rozesetých po celém světě.

Boca Chica a Cape Canaveral pro Starship

SpaceX pracuje na povoleních ke startu své budoucí rakety z obou těchto míst, kde by se měly Starship i SH stavět. 17. března 23:00

7. Kozmická Strojovňa – Kozmodrómy

7. Kozmická Strojovňa - Kozmodrómy

V seriály Kozmická Strojovňa sa väčšinou venujem raketám, alebo iným strojom, ktoré slúžia na dopravu na obežnú dráhu. Dnes si však povieme niečo o pozemných zariadeniach, ktoré tieto kozmické lety umožňujú. Kozmodrómy sú vlastne obrovské komplexy, v ktorých sa skladajú a pripravujú rakety. Všetky kozmodrómy sa skladajú z niekoľkých častí. Infraštruktúra: Nosné rakety sú obrovské, často vážia aj niekoľko stoviek ton. Preto je prevoz takýchto obrovských a zložitých strojov veľmi chúlostivá záležitosť. Jednotlivé časti rakiet sa väčšinou vyrábajú v niekoľkých firmách a na kozmodrómy sa dopravujú oddelene. Preto je prístupnosť kozmodrómu často krát jedným z hlavných faktorov. Ideálne by mal byť kozmodróm postavený v blízkosti morského pobrežia alebo aspoň pri nejakej veľkej rieke. Lodná doprava je totiž jednoduchšia a navyše sa v lodiach dá prevážať väčšie množstvo nákladu a šírka dielcov nie je limitovaná šírkou tunelov.