5. května 2021. Pokud dění na základně Starbase v Boca Chica sledujete delší dobu, tak si toto datum jistě dobře pamatuje. Den, kdy odstartovala Starship SN-15 a vůbec poprvé dokázala po celé řadě pokusů úspěšně přistát. To byl také poslední den, kdy jsme viděli nějaký letový test Starship. Po tomto úspěchu se SpaceX rozhodla utnout testovací lety a plně se soustředit na první orbitální test. Za dva roky, co se SpaceX intenzivně nevěnovala letovým zkouškám, od základu vybudovala orbitální rampu se vším podpůrným vybavením, vyvinula několik nových generací Superheavy i Starship a mimo jiné i motorů Raptor atd. Čekání bylo dlouhé, ale nyní se již opravdu dostáváme do cílové rovinky. V tomto článku naleznete psaný přenos, ve kterém pokryjeme všechny důležité momenty z přípravy na tento dlouho očekávaný start.
Start proběhne nejdříve 17. dubna mezi 14:00 až 16:30 našeho času
FAA 14. dubna ve 23:50 našeho času vydala licenci pro Superheavy Starship.
Dopodrobna jsme si všechny informace o startu probrali v posledním dílu seriálu Aktuality o Starship, který si můžete přečíst zde. Kolem prvního startu se každým dnem objevuje celá řada nových informací a mnohdy je problém se v nich zorientovat. Aktuálně vše ale vypadá tak, že týden od pondělí 10. dubna do neděle 16. dubna SpaceX využije k testování celé sestavy. O tom, jaké testy konkrétně proběhnou zatím nevíme. V úvahu připadají tlakové testy i druhý test WDR. Ve hře také samozřejmě je i jiný test, který bude jiným způsobem simulovat předstartovní podmínky.
Je asi zbytečné říkat, že start Superheavy Starship bude velice významnou událostí roku 2023, a tak stejně jako při ostatních významných misích Vám i nyní poskytneme informační servis, jak se sluší a patří. Tento článek bude pokrývat zbývajících deset dní před startem, následně vyjde na našem webu předstartovní článek s naším přímým přenosem a psaným online přenosem. Do tohoto článku budou přidávány aktualizace v rozestupu hodin, možná i dnů. Je tak dobrý k tomu, abyste si ho párkrát za den otevřeli a mohli si zkontrolovat nové informace. Je důležité říci, že článek se sám neaktualizuje. Pokud ho máte tedy v kartách otevřený několik dní, je nutné obnovit stránku, aby se článek aktualizoval.
16. dubna 18:30
A toto je dámy a pánové poslední aktualizace tohoto týden aktualizovaného článku. Děkujeme Vám za jeho sledování. Nyní se vše přesouvá do článku ŽIVĚ A ČESKY, který před chvílí na našem webu vyšel. Ten obsahuje jak náš česky komentovaný přenos, tak i psaný online přenos, který bude začínat v devět hodin ráno našeho času. Ještě do zítřejšího poledne však zůstane přístupný díky banneru na hlavní stránce našeho webu. Poté dojde k odstranění tohoto banneru.
16. dubna 18:18
Elon Musk zveřejnil na Twitteru nádhernou fotku Super Heavy Starship.
Launch attempt tomorrow pic.twitter.com/czFsQ53Xsa
— Elon Musk (@elonmusk) April 16, 2023
16. dubna 16:39
Týmy dokončují závěrečné kontroly před zkušebním letem. Počasí na zítřejší pokus o start vypadá docela dobře, ale sleduje se střih větru.
Teams are completing final checkouts and reviews ahead of Starship’s first flight test attempt; weather is looking pretty good for tomorrow morning but we're keeping an eye on wind shear https://t.co/bG5tsCUanp pic.twitter.com/uutSyk93O5
— SpaceX (@SpaceX) April 16, 2023
15. dubna 22:11
Dnešní den začal poměrně divoce, když se z obslužné věže u orbitální rampy cosi zřítilo. Prvotní informace hovořily o utržené výtahové kabině, případně jejím protizávaží, později se objevily informace, že by se mohlo jednat svařovací aparaturu. Identita padajícího objektu zatím nebyla oznámena, ale prý by se nemělo jednat o výtah. Událost nikoho nezranila a neměla by mít vliv na další průběh příprav.
V průběhu pozdního středoevropského večera se pak ramena chopsticks ujala lodi Starship 24, která byla vyzvednuta do vzduchu a usazena na vrchol Super Heavy B7. To je známka, že práce na instalaci autodestrukčního systému byly úspěšně dokončeny a dost možná se tak jednalo o vůbec poslední spojení těchto dvou strojů.
15. dubna 13:58
Byly vydány další tři TFR a to na dny 19., 20. a 21. dubna.
15. dubna 09:41
V noci proběhlo zprovoznění autodestrukčního systému (FTS) na Superheavy i Starship. Brzy by mohlo dojít k opětovnému a snad poslednímu spojení.
🚀Starship and Booster Flight Termination Systems🚀
Workers at the #SpaceX #Starbase orbital launch tower (OLT), on crew lifts at the common down intersections on Ship 24 (S24) and Booster 7 (B7) are installing their Flight Termination System (FTS) charges!
🎥@NASASpaceFlight pic.twitter.com/j8SNHJrnhK
— Starbase Watcher 🚀 (@watchstarbase) April 14, 2023
15. dubna 00:06
Dámy a pánové, čekání je konečně u konce. FAA 14. dubna ve 23:50 našeho času vydala licenci pro Superheavy Starship. SpaceX oficiálně potvrdila datum pokusu o start na 17. dubna! Přímý přenos na YouTube, založený pro start, již je znovu veřejný.
The FAA grants SpaceX license to launch Starship. “After a comprehensive license evaluation process, the FAA determined SpaceX met all safety, environmental, policy, payload, airspace integration and financial responsibility requirements.” https://t.co/rfKbvs1YzA
— Christian Davenport (@wapodavenport) April 14, 2023
Targeting as soon as Monday, April 17 for the first flight test of a fully integrated Starship and Super Heavy rocket from Starbase in Texas → https://t.co/bJFjLCiTbK pic.twitter.com/Ry25Uuvknh
— SpaceX (@SpaceX) April 14, 2023
14. dubna 20:30
Bylo vydáno MSIB, nebo-li zpráva o bezpečnosti plavby. Ta zakazuje vplutí lodí do dané oblasti, kvůli potenciálnímu nebezpečí. Platí pro pondělí 17. dubna. Jde tak o další důležitý dokument, který bylo potřeba před startem vydat.
Here we go!!! New Marine Safety Information Bulletin (MSIB)/ Notice to Mariners (NOTMAR) issued for possible #Starship testing on 17 Apr 2023 during 5:25a.m.-11:10a.m. https://t.co/mmFJTQWyCX 🚀 pic.twitter.com/nE6OjoOwFr
— Visit Boca Chica, Texas 🏖 🚀 (@VisitBocaChica) April 14, 2023
14. dubna 17:17
FAA právě vydala druhé výškově neomezené TFR a to na datum 18. dubna.
14. dubna 17:00
Úřad FAA vydal výškově neomezené TFR, nebo-li omezení v oblasti letového prostoru, kvůli startu Superheavy Starship. TFR je plánováno na pondělí 17. dubna. Na startovní licenci zatím stále čekáme.
13. dubna 21:32
SpaceX upravila účel pondělní, úterní a středeční uzavírky silnice. Nyní jsou plánovány pro Flight Operations nebo-li letová operace. Dokument zde.
12. dubna 18:56
SpaceX na Twitteru zveřejnila nové fotky Superheavy Starship.
Starship at sunrise pic.twitter.com/iYfOTcUtPm
— SpaceX (@SpaceX) April 12, 2023
12. dubna 13:30
Povedený dlouhoexpoziční snímek ze sesazení Starship.
Don’t drop it… She’s precious cargo…
–@NASASpaceflight pic.twitter.com/8NQOTrshxr
— Nic Ansuini (@NicAnsuini) April 12, 2023
12. dubna 7:20
Pracovníci na Boca Chica zahájili přípravy na sesazení Starship z nosiče. Důvodem je aktivace systému FTS – systému ukončení mise za letu. Jedná se o nálože, které v případě problémů, či odklonění od plánované dráhy explodují a zničí nosič a loď.
11. dubna 22:08
Během krátké chvíle se objevilo mnoho nových informací, pojďme si je tak shrnout. Především byly zrušeny všechny uzavírky plánované pro tento týden. To znamená že s žádnými dalšími testy se před startem nepočítá. Velmi pozitivní zprávou je, že SpaceX již založila pro start přenos na YouTube, jehož začátek je naplánován na 13:15 našeho času. V podstatě okamžitě ho ale SpaceX nastavila jako neveřejný. Dále SpaceX aktualizovala svůj web, kde nyní hned na první pozici láká na sledování startu. Byl zveřejněn časový průběh celého letu, předstartovních příprav, infografika o průběhu letu a také jsme se dozvěděli, že SpaceX plánuje své vysílání ze startu spustit již 45 minut před startem.
10. dubna 15:38
Elon Musk v tweetu uvedl, že termín startu cílí na konec třetího dubnového týdne. Pravděpodobné datumy tak jsou 19. – 23. dubna. Je ale důležité zmínit, že 22. a 23. dubna je víkend a SpaceX má povoleno uzavřít silnici k pláži o víkendu jen párkrát v roce.
Starship launch trending towards near the end of third week of April
— Elon Musk (@elonmusk) April 10, 2023
10. dubna 10:00
SpaceX se chystá využít týden od 10. do 16. dubna k testování sestavy Superheavy Starship. Nejpravděpodobněji k tomu dojde buďto v úterý, středu nebo čtvrtek. Na tyto dny jsou naplánovány uzavírky silnice. Všechny uzavírky jsou plánovány od půlnoci až do dvou hodin odpoledne místního času. Tedy od pěti hodin ráno do sedmi hodin večer našeho času. Tyto testovací uzavírky odpovídají plánům pokusit se o start v ranních hodinách.
9. dubna 18:53
Dámy a pánové, jménem celé naší redakce Vás vítám u tohoto jedinečného článku, ve kterém se Vám budeme snažit přinášet horké informace týkající se premiérového letu sestavy Super Heavy Starship. Věřím, že já i kolegové z redakce sem budeme moci přidávat především krásné fotky a dobré zprávy o průběhu příprav s co nejméně odklady. Podobně velké a komplexní projekty však vyžadují odpovídající úroveň opatrnosti a proto se případným odkladům nedivme.
Zdroje obrázků:
https://en.wikipedia.org/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FnQP9tnakAQH4f6?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Fs9KWCuWwAAGJax?format=jpg&name=4096×4096
Tak to by bola bomba, ak by to dali v aprili.
Moje osobny nazor je (ako outsidera):
– Minimalny ciel by malo byt Max-Q, hocico menej by som povazoval za neuspech.
– Ak bude priat rozumne stastie, tak oddelenie druheho stupna a nastartovanie motorov druheho stupna s ich spravnou funkciou by mohlo byt uskutocnitelne a tak trochu aj ocakavane.
– Ak bude priat velke stastie a zadari sa, tak sa o nieco pokusi prvy stupen (pristat?) a druhy stupen bude schopny kontrolovane vybuchnut.
Uvidime, toto bude rocket science ako hrom.
V podstatě s Vámi souhlasím.
Já doufám, že pro SH budou simulovat přistávací trajektorii a vyzkouší přistávací brzdění, než SH skončí ve vodě. To stejné při ukončení SS – vždyť manévr nemusí končit nutně v nula metrech.
A věřím, při dnešní kvalitě přenosů (když spočítají, kde sledovat sestup), že následně sestaví věrnou historii chování.
Tuším, někdo už také využil odhození černé skříňky před dopadem.
Podle infografiky to tak vypadá, že SH má „přistávat“ do vody. To samé mi přijde logické i u SS, i když to není vyložene vyobrazeno v IG, ale jen to, že se SS plácá ve vodě 🙂
Buď jsem něco nepochopil, nebo v letové grafice je boost entry burn obráceně 😀
Vypadá to tak.
Přitom to je oficální grafika SX.
Jsou to pořád jen lidé. 😉
Pravda. Já bych si zase udělal přesně opačný dojem o „pokusu o přistání“ u SH a SS z článku v Lidovky.cz
Cituji: „Motory prvního stupně mají po startu hořet dvě minuty a 50 sekund. Pak se oddělí. Booster následně dopadne do vod Mexického zálivu. V budoucnu by první stupeň měl být vícenásobně použitelný a bezpečně přistávat kolmo k zemi do speciálních chňapek.
Stejným způsobem by měl dosedat i druhý stupeň systému. V jeho případě dojde na konci plánovaného testu i k přistávacímu zážehu. Má ale rovněž dopadnout do moře, konkrétně poblíž havajského ostrova Kauai. Celý let bude trvat asi 90 minut.“
A „chňapky“ místo ramen se mi moc líbily.
Chňapky jsou moc pěkné. 🙂
Tak snad to tentokrat vyjde. Ciste pro zajimavost jak sel cas:
15-08-2021 Elon Musk: „First orbital stack of Starship should be ready for flight in a few weeks, pending only regulatory approval“
10-04-2023 Elon Musk: „Starship launch trending towards near the end of third week of April“
Odhady je treba brat se znacnou rezervou. Tak napriklad demonstracni misi SS HLS bez posadky asi nelze cekat driv nez v roce 2025, spise 2026 (zatim).
V tom případě z roku 2021 sehrál roli přechod na novou generaci Raptorů a také analýza základny Boca Chica ze strany FAA. Tohle už naštěstí nehrozí.
Co mi stále vrtá hlavou, tak to roštová kormidla.
Ony nejsou sklápěcí, jako u Falconů? Pokud, tak to musí docela a zbytečně brzdit během letu vzhůru, nemluvě o namáhání konstrukce v opačném směru, něž při pádu
Také mi to vrtalo hlavou. Zřejmě získají další zkušenost a data o chování. Pravděpodobně započítají nižší hmotnost lodě SS, přestože pro testování přistávací křivky a chování by mohli mít nějakou balastní zátěž.
Roštová kormidla se minimálně u prvních verzí SH sklápět nebudou, protože jsou vleká a potřebný sklopný mechanismus by byl náročný na stavbu. Odpor atmosféry při startu není tak hrozný, protože v nejhustších vrstvách poletí SH nejpomaleji a rychlost nabere až výše.
Ja by som zo videl tak, že sklopenie by na samotný odpor vzduchu zrejme nemalo veľký vplyv, keďže plocha ktorú zaberajú jednotlivé rebrá z vrchu by vychádzala zhruba rovnaká ako keby sa sklopili- vtedy by to bola hrúbka * šírka, ako spomínali už predomnou, tiež aj váha a komplikovanosť systémov. Taký ,,bonus“ by mohla byť aj vyššia stabilita počas letu, N1 mala tuším tiež roštove kormidlá a čo sa týka rakety Falcon 9, tam ich musia sklopiť kvôli priemeru samotnej rakety počas prepravy
Jasně, díky všem za odpovědi, které mi pomohly 🙂
Od teďka vypouštím rošty z hlavy… 😀
Kolikrát asi udělají reklamní odklad kvůli zvýšení napětí..?
To myslis ako fakt?
Poslední aktualizace v článku je z 16. dubna 22:11. Že by to měla na svědomí ta umělecká inteligence?
Děkujeme za upozornění, datum byl upraven.
Dobry den,mluvilo se v ramci povoleni o peti startech..plati to jeste(v prubehu peti let)? Nebo je uz pocet startulibovolny? Diky
Dobrý den, zatím stále platí, že SpaceX má základní licenci na pět startů Superheavy Starship ročně. V budoucnu by měl jít tento počet navýšit.
Tak to by bola bomba, ak by to dali v aprili.
Moje osobny nazor je (ako outsidera):
– Minimalny ciel by malo byt Max-Q, hocico menej by som povazoval za neuspech.
– Ak bude priat rozumne stastie, tak oddelenie druheho stupna a nastartovanie motorov druheho stupna s ich spravnou funkciou by mohlo byt uskutocnitelne a tak trochu aj ocakavane.
– Ak bude priat velke stastie a zadari sa, tak sa o nieco pokusi prvy stupen (pristat?) a druhy stupen bude schopny kontrolovane vybuchnut.
Uvidime, toto bude rocket science ako hrom.
V podstatě s Vámi souhlasím.
Já doufám, že pro SH budou simulovat přistávací trajektorii a vyzkouší přistávací brzdění, než SH skončí ve vodě. To stejné při ukončení SS – vždyť manévr nemusí končit nutně v nula metrech.
A věřím, při dnešní kvalitě přenosů (když spočítají, kde sledovat sestup), že následně sestaví věrnou historii chování.
Tuším, někdo už také využil odhození černé skříňky před dopadem.
Podle infografiky to tak vypadá, že SH má „přistávat“ do vody. To samé mi přijde logické i u SS, i když to není vyložene vyobrazeno v IG, ale jen to, že se SS plácá ve vodě 🙂
Buď jsem něco nepochopil, nebo v letové grafice je boost entry burn obráceně 😀
Vypadá to tak.
Přitom to je oficální grafika SX.
Jsou to pořád jen lidé. 😉
Pravda. Já bych si zase udělal přesně opačný dojem o „pokusu o přistání“ u SH a SS z článku v Lidovky.cz
Cituji: „Motory prvního stupně mají po startu hořet dvě minuty a 50 sekund. Pak se oddělí. Booster následně dopadne do vod Mexického zálivu. V budoucnu by první stupeň měl být vícenásobně použitelný a bezpečně přistávat kolmo k zemi do speciálních chňapek.
Stejným způsobem by měl dosedat i druhý stupeň systému. V jeho případě dojde na konci plánovaného testu i k přistávacímu zážehu. Má ale rovněž dopadnout do moře, konkrétně poblíž havajského ostrova Kauai. Celý let bude trvat asi 90 minut.“
A „chňapky“ místo ramen se mi moc líbily.
Chňapky jsou moc pěkné. 🙂
Tak snad to tentokrat vyjde. Ciste pro zajimavost jak sel cas:
15-08-2021 Elon Musk: „First orbital stack of Starship should be ready for flight in a few weeks, pending only regulatory approval“
10-04-2023 Elon Musk: „Starship launch trending towards near the end of third week of April“
Odhady je treba brat se znacnou rezervou. Tak napriklad demonstracni misi SS HLS bez posadky asi nelze cekat driv nez v roce 2025, spise 2026 (zatim).
V tom případě z roku 2021 sehrál roli přechod na novou generaci Raptorů a také analýza základny Boca Chica ze strany FAA. Tohle už naštěstí nehrozí.
Co mi stále vrtá hlavou, tak to roštová kormidla.
Ony nejsou sklápěcí, jako u Falconů? Pokud, tak to musí docela a zbytečně brzdit během letu vzhůru, nemluvě o namáhání konstrukce v opačném směru, něž při pádu
Také mi to vrtalo hlavou. Zřejmě získají další zkušenost a data o chování. Pravděpodobně započítají nižší hmotnost lodě SS, přestože pro testování přistávací křivky a chování by mohli mít nějakou balastní zátěž.
Roštová kormidla se minimálně u prvních verzí SH sklápět nebudou, protože jsou vleká a potřebný sklopný mechanismus by byl náročný na stavbu. Odpor atmosféry při startu není tak hrozný, protože v nejhustších vrstvách poletí SH nejpomaleji a rychlost nabere až výše.
Ja by som zo videl tak, že sklopenie by na samotný odpor vzduchu zrejme nemalo veľký vplyv, keďže plocha ktorú zaberajú jednotlivé rebrá z vrchu by vychádzala zhruba rovnaká ako keby sa sklopili- vtedy by to bola hrúbka * šírka, ako spomínali už predomnou, tiež aj váha a komplikovanosť systémov. Taký ,,bonus“ by mohla byť aj vyššia stabilita počas letu, N1 mala tuším tiež roštove kormidlá a čo sa týka rakety Falcon 9, tam ich musia sklopiť kvôli priemeru samotnej rakety počas prepravy
Jasně, díky všem za odpovědi, které mi pomohly 🙂
Od teďka vypouštím rošty z hlavy… 😀
Kolikrát asi udělají reklamní odklad kvůli zvýšení napětí..?
To myslis ako fakt?
Poslední aktualizace v článku je z 16. dubna 22:11. Že by to měla na svědomí ta umělecká inteligence?
Děkujeme za upozornění, datum byl upraven.
Dobry den,mluvilo se v ramci povoleni o peti startech..plati to jeste(v prubehu peti let)? Nebo je uz pocet startulibovolny? Diky
Dobrý den, zatím stále platí, že SpaceX má základní licenci na pět startů Superheavy Starship ročně. V budoucnu by měl jít tento počet navýšit.