sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

U-2 ve službách NACA

Když se podívám pod sebe, sotva vidím dopravní letadla na jejich trasách, jak tvoří kondenzační stopy. Létáme dvakrát výš než dopravní letadla a občas vidím pobřeží Californie od San Franciska po Los Angeles nebo pohoří Sierra Nevada. Je to jako dívat se do otevřené mapy, což je fajn. To jsou slova pilota ER-2, Grega ,,Coach“ Nelsona. Co by se dalo říct o slavné U-2 Dragon lady a jejímu bratrancovi ER-2 dále, dle samotných pilotů? Snad jen vtipná definice tohoto stroje: Je to prostě kluzák s velkým motorem nacpaným do zadku.

Dnes se budeme věnovat dalšímu zajímavému letounu ve službách NASA a opět je to letoun, který původně sloužil především vojensko-výzvědným účelům. Výš než piloti ER-2 se dnes pohybují astronauti na palubě ISS. Jak bylo zmíněno, jedná se o původně vojenský letoun U-2 používaný pro špionáž, který NASA získala do svých služeb oficiálně v roce 1971. Použití dvou kusů U-2 z původní série, zahájené v padesátých letech, bylo velmi úspěšné v plnění vědecké činnosti, a tak byla služba U-2 u NASA prodloužena a trvá dodnes, i když už s odlišnými stroji, než byly ty původní. Pokud bychom šli plně do hloubky historie služby, tak zjistíme, že U-2 využívala už NACA (předchůdce NASA), v padesátých letech, ale zde se jednalo o jednu velkou fikci, protože v pozadí tohoto využívání stála americká CIA.

Dobová karikatura po odhalení špionáže s U-2
Dobová karikatura po odhalení špionáže s U-2
Zdroj: https://veteransbreakfastclub.org/

V roce 1956 vznikl plán na utajení špionážních operací, zamaskováním za mírumilovné zkoumání zemské atmosféry v podání buď americké meteorologické služby při letectvu nebo NACA. Konečné rozhodnutí o špionážním využití loga NACA přichází od R. Bissela, který byl v programu vývoje U2 označeném jako Aquatone od začátku jako přidělenec CIA a zajišťoval jeho chod. Činnost U2 byla tedy účelně maskována za neškodný výzkum atmosféry a počasí při výškových letech, což oznámil oficiálně administrátor NACA Hugh L. Dryden, 7. května 1956. Dokonce i v objednávce U2 byla uvedena NACA, jako součást krytí. V takovém případě není divné, že takový typ letounu s tak specifickým zaměřením létá v různých částech světa pro zachycení různých meteorologických jevů v atmosféře. V NACA nebyly všichni nadšeni takovouto rošádou a zcela logicky se ozývaly hlasy, že bude nutné zveřejnit výsledky takového průzkumu, minimálně jako důkaz o opravdové vědecké činnosti, ale hlavní vědecký pracovník v NACA neprojevil přílišné nadšení z vydání takové zprávy a došlo to tak daleko, že CIA musela doporučit zvýšit tlak na NACA, aby měla potřebnou zbraň proti kompromitaci U-2. Čtenář se asi správně zeptá, kde by ty data mohli vlastně vzít, když šlo o špionážní lety a odpovědí je, že i při těchto letech docházelo k jistému sběru dat, která šla využít a pak tu ještě byly výcvikové lety, které nelétaly nad citlivá území. Piloti U-2 dokonce u sebe nosili i dokumentaci NACA, aby krytí bylo co nejvěrohodnější a byla upravena i frazeologie během letů v běžném letovém prostředí, kde bylo nutné se minimálně identifikovat pro řízení letového provozu. Z druhé strany tohoto partnerství je nutné dodat, že NACA i tak získala mnoho dat o povětrnostně-meteorologických podmínkách ve velkých výškách, která byla později použita v konstrukčních studiích nových strojů. Tato nová data získaná v rámci tréninkových letů, byla pouze do výšky sedmnáct tisíc metrů, i když výškový dostup se pohyboval vysoko nad dvacet tisíc metrů, ale to patřilo do kolonky TAJNÉ. Další možnost, kterou měla NACA k dispozici z tohoto přátelství bylo využití stroje ke zkouškám nového přístrojového vybavení, především pak komunikačních zařízení. Roku 1958 došlo ke změně z NACA organizace na NASA, ale využití krytí pro U-2 trvalo dál až do osudného 1. května 1960.

Trosky sestřeleného letounu U-2
Trosky sestřeleného letounu U-2
Zdroj: https://i.dailymail.co.uk/

V tento den došlo k sestřelení U-2 nad územím SSSR a v USA to vyvolalo paniku a rychlou snahu tuto událost zakrýt jako let NASA, jak jen to bylo možné. Vyčkávající N. Chruščov, ale 7. května zveřejnil totožnost pilota a kusy U-2 dokazující špionáž. Pověst NASA v očích technicko – vědecké společnosti značně utrpěla i přes přínos z tohoto partnerství. Naštěstí následky nebyly až tak hrozivé, jak se na první pohled zdálo, možná i díky H. L. Drydenovi, který převzal plnou odpovědnost za roli NASA v krytí pravé činnosti U-2 na sebe. NASA si ovšem plně uvědomovala význam U-2 i přes tuto nepříjemnost a spolupráce s provozem letounu, bez špionáže, pokračovala dál. Letouny provedly například fotografování západní části USA pro porovnání se snímky pořízenými astronauty z programu Apollo. Výsledky, kterých šlo dosáhnout provozem U-2, velmi lákaly vědeckou společnost a vývoj událostí po sestřelení Franka Powerse tomu otevřel novou cestu. V roce 1970 byly NASA nabídnuty dva letouny jako platformy pro program NASA – Earth Resources Program. Letouny trupových čísel 348 a 349 byly převedeny z Edwards AFB k výrobci Lockheed, kde muselo dojít k nezbytným úpravám, především odstrojení strojů a snížení prázdné váhy letounů na 6.2 tuny, aby bylo možné zvětšit rozsah v budoucnu nesené vědecké aparatury. Model dostal označení jako U-2 C a byl opatřen civilními imatrikulacemi, se kterými po nezbytných záletech vstoupil do služeb NASA, k 31. srpnu 1971. NASA úspěšně provozovala letouny k velkému množství vědeckých měření a fotografování, nyní už opravdu vědeckému, po celých deset let. Když došlo k obnovení výroby nové verze U-2R, původní série byla ukončena roku 1959, byla NASA jeden z prvních zákazníků a objednala jeden kus. V případě NASA se ovšem jedná o typ ER-2 (Earth Resources) a nutno dodat, že jde v podstatě o jiný stroj, ale to platí pro celou druhou sérii. V druhé sérii došlo ke zvětšení velikosti konstrukce a zvýšení výkonů, které byly už u první verze na hraně díky zvětšujícímu se portfoliu vyměnitelných bloků vybavení. U-2 má několik možností montáže vybavení, které je řešeno modulárně pro snadnější a rychlejší přizpůsobení se dané misi. Hlavní prostor se nachází za kabinou pilota ve spodní části trupu, označeném jako Q-Bay, další prostor je v přídi letounu, na hřbetu ve střední části trupu a v tzv. superpodech, což jsou pouzdra, která lze zavěsit pod křídla letounu.

Ačkoliv služba u NACA nezačala pro agenturu úplně ideálně, dokázal to tento letoun plně vynahradit a dělá to vlastně dodnes. V pokračování článku se budeme věnovat pokračování služby u NASA, ale s následníkem původní U-2.

Oficiální fotografie CIA U-2 připravovaného na zkušební let ve Watertownu
Oficiální fotografie CIA U-2 připravovaného na zkušební let ve Watertownu
Zdroj: https://theaviationist.com/

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://www.space.com/
https://www.key.aero/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/u2_106_nasa_u-2c_pi-9002.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/images/340043main_E-5442_full.jpg
https://theaviationist.com/wp-content/uploads/2020/08/Watertown_01-678×381.jpg
https://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/06/10/article-2156991-1387EC1C000005DC-918_634x426.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Rubrika:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
kuban
kuban
1 rok před

zajímavý rozhovor s vojenskou pilotkou U-2
co všechno je potřeba před startem, jaká jsou zdravotní rizika pro piloty atd

https://www.youtube.com/watch?v=BE85vvgii_U

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  kuban

Dobrý den,
děkuji za velmi pěkný rozhovor a tím dotvoření obsahu k U-2.
S pozdravem T. Pojezný

Zargos
Zargos
1 rok před

Pokud se v pokračování budeme věnovat následníku tj. ER-2 (demilitarizovaný TR1-A), tak jen pár slov k jeho předchůdci U-2C/ERSA (Earth Resources Survey Aircraft).

Využití U-2 pro NASA jak v článku řečeno, bylo od roku 1955-1970 papírové, meteorologický průzkum byl jen vedlejší produkt průzkumných letů. Nápisem NACA na kýlovce se pyšnily stroje přesunuté do Evropy jen z důvodu civilního krytí, i po sestřelení Powerse reportérům prezentovaný NACA stroj patřil CIA.

Od roku 1971 dostala NASA do pronájmu dva U-2C a ty prováděly sběr dat s různými projekty výzkumu přírodních zdrojů, experimenty se senzorovými systémy, ale i dokumentaci škod po různých katastrofách. Každý z těchto dvou strojů vykonal přibližně sto letů ročně. Oba vyřaženy v roce 1987.

Šachta Q letounu U-2C byla přetlaková a vyhřívaná, pojala max 340 kg výstroje. Snímací zařízení bylo možné umístit do dvou pouzder pod křídlem, po 136 kg a ještě šlo umístit 45 kg do prodlouženého přechodu kýlovky na hřbetě.

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpovědět  Zargos

Dobrý den,
předně Vám děkuji za pěkné doplnění o U-2C.
Článek se snažím vést hlavně k ukázce úlohy letounů u NASA a tím vlastně i pro kosmonautiku.

kuban
kuban
1 rok před

zajímavý rozhovor s vojenskou pilotkou U-2
co všechno je potřeba před startem, jaká jsou zdravotní rizika pro piloty atd

https://www.youtube.com/watch?v=BE85vvgii_U

Zargos
Zargos
1 rok před

Pokud se v pokračování budeme věnovat následníku tj. ER-2 (demilitarizovaný TR1-A), tak jen pár slov k jeho předchůdci U-2C/ERSA (Earth Resources Survey Aircraft).

Využití U-2 pro NASA jak v článku řečeno, bylo od roku 1955-1970 papírové, meteorologický průzkum byl jen vedlejší produkt průzkumných letů. Nápisem NACA na kýlovce se pyšnily stroje přesunuté do Evropy jen z důvodu civilního krytí, i po sestřelení Powerse reportérům prezentovaný NACA stroj patřil CIA.

Od roku 1971 dostala NASA do pronájmu dva U-2C a ty prováděly sběr dat s různými projekty výzkumu přírodních zdrojů, experimenty se senzorovými systémy, ale i dokumentaci škod po různých katastrofách. Každý z těchto dvou strojů vykonal přibližně sto letů ročně. Oba vyřaženy v roce 1987.

Šachta Q letounu U-2C byla přetlaková a vyhřívaná, pojala max 340 kg výstroje. Snímací zařízení bylo možné umístit do dvou pouzder pod křídlem, po 136 kg a ještě šlo umístit 45 kg do prodlouženého přechodu kýlovky na hřbetě.

https://kosmonautix.cz/2023/04/17/u-2-ve-sluzbach-naca/