Společnost Relativity Space dnes čeká velký milník. Na sedmou hodinu večerní našeho času je naplánován start rakety Terran-1. Ta je velmi zajímavá například tím, že je z 85% vytisknutá na 3D tiskárně. Další zajímavostí je, že jako palivo využívá kapalný metan. Pokud se tedy start vydaří, bude Terran-1 první raketou poháněná kyslíkometanovým motorem, která dosáhla oběžné dráhy. Teď pár informací k raketě. Na výšku měří 35 metrů, při tomto prvním startu ale jen 33,5 metru, jelikož nenese žádný náklad, není potřeba aerodynamický kryt, a tak je Terran-1 vybaven pouze aerodynamickou špičkou. V průměru měří první i druhý stupeň shodně 2,3 metru a na oběžnou dráhu s výškou 185 kilometrů je schopen vynést až 1 250 kilogramů. První stupeň je poháněn devíti motory Aeon 1. Jde o motory s otevřeným pracovním cyklem a každý z nich produkuje tah až 100 kN. Jelikož se jedná o první misi, nebude chtít Relativity Space nic podcenit a je tak možné, že bude start odložen. Naštěstí má ale startovní okno tři hodiny.
- Čas a datum startu: 8. března v 19:00 SEČ
- Místo startu: Rampa LC-16, Mys Canaveral, Florida
- Raketa: Terran 1
- Primární náklad: Kovový prsten o průměru 16,5 centimetru
- Hmotnost nákladu: 1,6 kilogramu
- Oběžná dráha: Nízká oběžná dráha se sklonem 28,5° vůči rovníku a výškou 200 × 210 kilometrů.
EDIT: 8. března 18:28
Relativity Space mírně posunula čas startu. Nyní je v plánu na 19:20.
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 18:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://everydayastronaut.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/FploQgfaYAEebgQ?format=jpg&name=4096×4096
Doufám, že start vyjde.
https://spacenews.com/relativity-space-scrubs-first-terran-1-launch-attempt/
…
„Společnost později uvedla, že zastavila start „kvůli překročení limitů pro start, ktere se týkají tepelné podmínky pohonné hmoty ve fázi 2“.
Ty zajišťují správnou koncentraci tekutého metanu.
Příští start přesunula na 11. března, které se otevře v 1:00 p.m. východního času (Tedy 19:00 SEČ), opět v tříhodinovém okně.“
Logicky se naskýtá, že pro mechanismus návratu z Marsu, podle teorie „vytěžíme metan a natlačíme do nádrží“, musí být podmínky pro správný tah motoru a jeho trvání v daleko širších mezích, než dokáží konstruktéři nosných raket dnes.
To, že třeba velmi úzký interval podmínek pro metan má Aeon neznamená, že ho bude mít i Raptor nebo jiné typy metanových motorů. A za druhé, podmínky pro skladování metanu na Marsu by mohly být vzhledem k tamním teplotám příznivější. Ale obecně souhlas, širší meze nutných podmínek by mohly být přínosem pro minimalizaci odkladů startu, na druhou stranu jsou jisté hodnoty teplot a tlaků paliva garancí optimálního fungování motorů a maximalizace účinnosti.
Jen doplním, že motory Aeon-1 a Raptor 2 mají společného snad jen to, že oba používají jako palivo metan a okysličovadlo kapalný kyslík.
Ano, pro dosažení „úctyhodného“ výkonu Raptoru (2) během vývoje jistě vynalezli více originálních řešení.
Ale jak se zdá, s plněním nádrží nosičů a udržením podmínek (pro různá paliva) na celém řetězci vybavení bojuje vícero týmů.
Ze zatím dostupných informací o vývoji Raptorů nevyplývá, že budou v tom smyslu řešením.
A přitom je to v našich sci-fi příbězích tak jednoduché. „Přesměrujte energii“
Doufám, že start vyjde.
https://spacenews.com/relativity-space-scrubs-first-terran-1-launch-attempt/
…
„Společnost později uvedla, že zastavila start „kvůli překročení limitů pro start, ktere se týkají tepelné podmínky pohonné hmoty ve fázi 2“.
Ty zajišťují správnou koncentraci tekutého metanu.
Příští start přesunula na 11. března, které se otevře v 1:00 p.m. východního času (Tedy 19:00 SEČ), opět v tříhodinovém okně.“
Logicky se naskýtá, že pro mechanismus návratu z Marsu, podle teorie „vytěžíme metan a natlačíme do nádrží“, musí být podmínky pro správný tah motoru a jeho trvání v daleko širších mezích, než dokáží konstruktéři nosných raket dnes.
To, že třeba velmi úzký interval podmínek pro metan má Aeon neznamená, že ho bude mít i Raptor nebo jiné typy metanových motorů. A za druhé, podmínky pro skladování metanu na Marsu by mohly být vzhledem k tamním teplotám příznivější. Ale obecně souhlas, širší meze nutných podmínek by mohly být přínosem pro minimalizaci odkladů startu, na druhou stranu jsou jisté hodnoty teplot a tlaků paliva garancí optimálního fungování motorů a maximalizace účinnosti.
Jen doplním, že motory Aeon-1 a Raptor 2 mají společného snad jen to, že oba používají jako palivo metan a okysličovadlo kapalný kyslík.
Ano, pro dosažení „úctyhodného“ výkonu Raptoru (2) během vývoje jistě vynalezli více originálních řešení.
Ale jak se zdá, s plněním nádrží nosičů a udržením podmínek (pro různá paliva) na celém řetězci vybavení bojuje vícero týmů.
Ze zatím dostupných informací o vývoji Raptorů nevyplývá, že budou v tom smyslu řešením.
A přitom je to v našich sci-fi příbězích tak jednoduché. „Přesměrujte energii“