Euclid prošel testy elektromagnetické kompatibility

Na přiloženém snímku můžeme vidět evropský teleskop Euclid během poslední zkoušky před jeho startem letos v červenci. Teleskop se během zkoušky nacházel ve speciální místnosti firmy Thales Alenia Space ve francouzském Cannes, kde podstoupil proces ověřování elektromagnetické kompatibility. Ve světě kosmických sond jde o rutinní záležitost. Veškerá elektronika vydává v nějaké formě elektromagnetické vlny, které mohou způsobit rušení jiných zařízení – vzpomeňte si třeba na známé vrnění reproduktorů před příchozím hovorem na blízký mobilní telefon. Interference systémů na kosmické sondě však může mít mnohem závažnější důsledky a proto se vše kontroluje ještě před startem.

Zmíněná komora firmy Thales Alenia Space se označuje jako Compact Antenna Test Range a simuluje se zde elektromagnetické prostředí hlubokého vesmíru. Stěny jsou obloženy jehlany, které pohlcují rádiové signály a brání jejich odrazům. Aby se odstínilo rušení televizním a rádiovým vysíláním, tvoří stěny komory tzv. Faradayovu klec z oceli – pro elektromagnetické signály z vnějšího světa jde o neproniknutelnou překážku. V tomto prostředí bez rušivých elektromagnetických vlivů může tým studovat rádiové signály a také elektronický šum z různých systémů sondy. Ověřuje se také, zda nedochází k vzájemnému rušení jednotlivých systémů.

Cesta světla v teleskopu Euclid

Cesta světla v teleskopu Euclid
Zdroj: https://www.researchgate.net

Mise Euclid má prozkoumat složení a vývoj temných složek vesmíru. Teleskop vytvoří mapu velkorozměrových kosmických struktur tím, že bude pozorovat miliardy galaxií až do vzdálenosti 10 miliard světlených let – a to vše na celé jedné třetině oblohy. Euclid má pomoci zjistit, jak se vesmír rozpínal a jak se jeho struktury formovaly v průběhu historie. Měl by odhalit detaily o vlivu gravitace, ale i podstaty temné energie a temné hmoty. Euclid je evropská mise s podílem od NASA. Za projektem stojí konsorcium čítající více než 2000 vědců z 300 institucí ze 13 evropských států, USA, Kanady a Japonska, kteří se podíleli na vývoji přístrojů a budou se podílet i na analýzách nasbíraných dat. Firma Thales Alenia Space byla agenturou ESA vybrána jakožto primární dodavatel celé družice a jejího servisního modulu. Společnost Airbus Defense and Space dostala na starost modul s užitečným nákladem včetně teleskopu samotného. NASA pak poskytla detektory přístroje NISP pro blízkou infračervenou oblast.