sociální sítě

MIN
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Webbův teleskop objevil miniplanetku

Kosmické agentury její velikost s oblibou přirovnávají k římskému Koloseu – na délku totiž měří jen něco mezi 100 a 200 metry. Řeč je o planetce objevené mezinárodním týmem astronomů, kteří využili data z Teleskopu Jamese Webba. V rámci svého projektu se zaměřili na analýzu údajů, které byly nasbírány při kalibraci přístroje MIRI (Mid-InfraRed Instrument). Při analýze tým náhodou objevil planetku, která prolétávala zorným polem přístroje a byla tak zvěčněna. Velmi pravděpodobně se jedná o nejmenší objekt, jaký zatím Teleskop Jamese Webba pozoroval. Z vědeckého hlediska může mít význam v tom, že se jedná o příklad objektu menšího než 1 kilometr, který pochází z hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem. Pro více informací i vlastnostech planetky však budou potřebná další pozorování.

Umělecká představa malé planetky.
Umělecká představa malé planetky. Zdroj: https://www.nasa.gov/

My jsme – absolutně neplánovaně – ve veřejně dostupných kalibračních datech MIRI objevili malou planetku,“ vysvětluje Thomas Müller, astronom z německého Institutu Maxe Plancka pro mimozemskou fyziku a dodal: „Tato pozorování patřila mezi vůbec první, která přístroj MIRI prováděl a mířil při nich na rovinu ekliptiky. Naše studie naznačuje, že by se pomocí tohoto přístroje mohlo detekovat mnoho nových objektů.“ Tato pozorování z JWST byla publikována v časopise Astronomy and Astrophysics a jejich cílem nebylo objevování nových planetek. Skutečnost je taková, že šlo o kalibrační snímky, kdy jako cíl posloužila planetka (10920) 1998 BC1 z hlavního pásu, kterou astronomové objevili už v roce 1998. Pozorování měla prověřit funkčnost některých filtrů na MIRI, ale tým zodpovědný za kalibraci zhodnotil, že se test nezdařil z technických důvodů kvůli jasu cílového objektu a posunutí teleskopu. Navzdory tomu se data z pozorování planetky 10920 nezahodila. Tým je využil k vytvoření a otestování nové techniky pro určení dráhy objektu a odhad jeho velikosti. Platnost metody byla prokázána pro planetku 10920 pomocí pozorování MIRI v kombinaci s daty z pozemních teleskopů a evropské kosmické mise Gaia.

Pozemní přípravy přístroje MIRI.
Pozemní přípravy přístroje MIRI. Zdroj: https://www.esa.int/

V průběhu analýzy dat z MIRI si tým všiml malého „vetřelce“ v zorném poli. Výsledky analýzy expertů naznačují, že objekt měří mezi 100 a 200 metry, nachází se na dráze s velmi nízkým sklonem vůči rovině ekliptiky a v době pozorování se pohyboval ve vnitřní části hlavního pásu planetek. „Naše výsledky ukazují, že i „neúspěšná“ pozorování Webbova teleskopu mohou být vědecky užitečná, pokud na to jdete ze správné strany a máte i trochu štěstí,“ popisuje Müller a dodává: „Náš objev se nachází v hlavním pásu planetek. Byla to právě mimořádná citlivost JWST, která nám umožnila spatřit zhruba stometrový objekt na vzdálenost více než sto milionů kilometrů!

Přístroj MIRI
Přístroj MIRI Zdroj: https://webb.nasa.gov/

Detekce planetky, kterou tým považuje za nejmenší objekt, který zatím JWST pozoroval i za nejmenší zatím objevenou planetku z hlavního pásu – by mohla mít, pokud bude objev uznán za novou planetku, významný vliv na naše chápání vzniku a vývoje Sluneční soustavy. Současné modely předpovídají množství planetek různých velikostí až po velmi malé objekty. Ovšem malé planetky zatím byly studovány méně podrobně – ve srovnání s většími objekty. Důvodem je složitější pozorování menších planetek. Budoucí vyhrazená pozorování pomocí JWST by umožnila astronomům studovat planetky menší než 1 kilometr.

A aby toho nebylo málo, tenhle objev navíc naznačuje, že by se data z Webbova teleskopu mohla neplánovaně podílet na detekcích nových planetek. Tým se domnívá, že i krátká pozorování přístrojem MIRI prováděná v okolí roviny ekliptiky budou vždy obsahovat aspoň pár planetek, z nichž většina budou neznámé objekty. Aby bylo potvrzeno, že pozorovaný objekt je nově objevenou planetkou, je zapotřebí nasbírat více dat o jeho relativní pozici vůči hvězdnému pozadí. Navazující pozorování by tak měla upřesnit jeho oběžnou dráhu. „Jde o fantastické výsledky, které zvýrazňují schopnosti MIRI náhodně objevovat planetky z hlavního pásu s dříve nedetekovatelnými rozměry,“ nešetří chválou Bryan Holler, vědec ze Space Telescope Science Institute z marylandského Baltimoru a dodává: „Opakování těchto pozorování jsou v procesu plánování a očekáváme, že se mezi snímky objeví nové planetky-vetřelci.