sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Američané oživují vize jaderného pohonu

DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations)

Kosmická agentura NASA společně s Agenturou ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty (DARPA = Defense Advanced Research Projects Agency) oznámily 24. ledna spolupráci, která má vést k demonstraci jaderného motoru v kosmickém prostoru. Jeho realizace by měla významně usnadnit pilotovanou výpravu k Marsu pod taktovkou NASA. Obě státní organizace se mají věnovat projektu, který dostal označení DRACO (Demonstration Rocket for Agile Cislunar Operations). Tato nevratná dohoda, která má být přínosem pro obě agentury, popisuje role, odpovědnosti a postupy, jejichž cílem je urychlit vývoj a koncentrovat úsilí na potřebné aspekty.

NASA bude spolupracovat s naším dlouhodobým partnerem, agenturou DARPA, na vývoji a demonstraci pokročilých technologií jaderného tepelného pohonu již v roce 2027. S pomocí této nové technologie by mohli astronauti cestovat do hlubšího vesmíru a zpět rychleji, než kdy dříve. Jde o významnou schopnost pro přípravu pilotované výpravy k Marsu,“ uvedl administrátor NASA, Bill Nelson, který vzápětí dodal: „Gratuluji NASA i DARPA k této úžasné investici, ve které společně zažhneme budoucnost.

Zjednodušené schéma jaderného tepelného pohonu.
Zjednodušené schéma jaderného tepelného pohonu.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Použití jaderného tepelného pohonu by umožnilo zkrátit přeletový čas, což by snížilo zdravotní rizika pro astronauty. Právě zkrácení cestovní doby je klíčovým prvkem pilotovaných výprav k Marsu, jelikož dlouhé cesty vyžadují více zásob a také odolnější systémy. Tím, že se posunou k realizaci rychlejší a účinnější dopravní technologie, bude moci NASA dostát svým úkolům v rámci projektu Moon to Mars. Mezi další výhody pro kosmické cestování patří zvýšená kapacita vědeckého vybavení, nebo více energie pro vědecké přístroje i komunikaci. V jaderném tepelném raketovém motoru je štěpný reaktor využíván k vytvoření extrémně vysokých teplot. Motor přenáší toto teplo vytvořené reaktorem ke kapalnému palivu, které se po zahřátí rozpíná a vylétává z trysky, což kosmickou loď urychluje. Stroje s jaderným tepelným pohonem mohou být až třikrát efektivnější než konvenční chemický pohon.

Schéma amerického jaderného tepelného raketového motoru NERVA.
Schéma amerického jaderného tepelného raketového motoru NERVA.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org/

Historie spolupráce NASA a DARPA je velmi dlouhá – věnovali jsme se projektům, které by umožnily realizaci našich misí – například kosmické servisování,“ uvedla Pam Melroy, zástupkyně administrátora NASA a dodala: „Rozšíření našeho partnerství na jaderný pohon pomůže urychlit cíl NASA v podobě dopravy lidí na Mars.“ V rámci aktuální dohody má Ředitelství NASA pro kosmické technologické mise (STMD =Space Technology Mission Directorate) vést technologický vývoj jaderného tepelného pohonu, který bude integrován do experimentálního kosmického stroje od DARPA. Tato agentura je zadavatelem vývoje celého stupně a motoru, který zahrnuje reaktor. DARPA také povede celý program, včetně integrace raketových systémů a nákupu, schvalování, plánování a zabezpečení, zajistí bezpečnost a odpovědnost a zajistí celkovou montáž a integraci motoru s testovací družicí. V průběhu vývoje budou NASA a DARPA spolupracovat také na montáži motoru před jeho praktickým předvedením v kosmickém prostoru, což by mohlo nastat již v roce 2027.

DARPA a NASA mají dlouhou historii přínosné spolupráce ve vývoji technologií pro naše cíle – od rakety Saturn V, která dostala člověka na Měsíc až po družice k robotickému servisovování a doplňování pohonných látek,“ uvedla Stefanie Tompkins, ředitelka DARPA a dodala: „Kosmický prostor má zásadní význam pro moderní obchod, vědecké objevy a národní bezpečnost. Schopnost dosáhnout skokového pokroku v kosmických technologiích prostřednictvím programu jaderného tepelného pohonu DRACO bude mít zásadní význam pro účinnější a rychlejší dopravu materiálu na Měsíc a případně i lidí na Mars.

Zatím poslední testy jaderného tepelného pohonu provedly Spojené státy před více než 50 lety v rámci projektů NERVA (Nuclear Engine for Rocket Vehicle Application) a Rover. „Díky této spolupráci budeme moci využít naše zkušeností získané z mnoha předešlých kosmických misí – ať už z hlediska pohonu či jaderných technologií,“ zmínil Jim Reuter, přidružený administrátor pro STMD a dodal: „Současné letecko-kosmické materiály a pokroky ve strojírenství umožňují novou éru kosmických jaderných technologií a tato letová demonstrace bude významným úspěchem na cestě k zajištění kosmických dopravních schopností pro celou lunární i marsovskou ekonomiku.

NERVA (Nuclear Engine for Rocket Vehicle Application)
NERVA (Nuclear Engine for Rocket Vehicle Application)
Zdroj: https://i0.wp.com/

NASA a Ministerstvo energetiky společně s průmyslovými partnery také vyvíjí pokročilé kosmické jaderné technologie pro několik způsobů, jak využít jejich energii ke kosmickému výzkumu. V rámci projektu Fission Surface Power, který probíhá pod hlavičkou NASA, ocenilo ministerstvo tři komerční návrhy konceptů jaderných elektráren, které by se daly využít na povrchu Marsu a Měsíce. NASA a ministerstvo energetiky také pracují na dalším komerčním projektu, jehož cílem je vyvinout štěpná paliva a reaktory s vyšší teplotou, které mají být součástí jaderného tepelného pohonu. Tyto práce jsou stále ve fázi vývoje, aby podpořily dlouhodobější cíl zvýšení výkonu motoru, a nemají být přímo využity pro projekt DRACO.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/draco-4-darpa-nasa-ussf-caption.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/1200px-Nuclear_thermal_rocket_en.svg.png
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/85/Nerva_-_nuclear_rocket_engine.jpg
https://i0.wp.com/…/2020/08/Untitled-design-2020-08-02T102840.035-1.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ladicha
Ladicha
1 rok před

Jaderný pohon tedy funguje na principu zvyšování tlaku plynu v komoře nikoliv spalováním, ale zahříváním plynu. Zajímalo by mě, proč se jako plyn používá vodík a ne třeba dusík, metan, nebo vodní pára.

SaturnV
SaturnV
1 rok před
Odpověď  Ladicha

Rozhodně bych doporučil toto video, je to tam skvěle vsyvětlené.
https://www.youtube.com/watch?v=MMLgJlJX0Rk

MilanV
MilanV
1 rok před
Odpověď  SaturnV

Díky za skvělé video!

Ladicha
Ladicha
1 rok před
Odpověď  SaturnV

Dík za vysvětlující video. Takže vysoké výtokové rychlosti a tedy velkého specifického impulsu je možno dosáhnout plynem s nízkou atomovou hmotností. A tu má nejnižší vodík.

richard molek
richard molek
1 rok před

Díky Dušane 🙂

upgrade
Administrátor
1 rok před
Odpověď  richard molek

Není absolutně zač. 😉

Ladicha
Ladicha
1 rok před

Jaderný pohon tedy funguje na principu zvyšování tlaku plynu v komoře nikoliv spalováním, ale zahříváním plynu. Zajímalo by mě, proč se jako plyn používá vodík a ne třeba dusík, metan, nebo vodní pára.

SaturnV
SaturnV
1 rok před
Odpověď  Ladicha

Rozhodně bych doporučil toto video, je to tam skvěle vsyvětlené.
https://www.youtube.com/watch?v=MMLgJlJX0Rk

MilanV
MilanV
1 rok před
Odpověď  SaturnV

Díky za skvělé video!

Ladicha
Ladicha
1 rok před
Odpověď  SaturnV

Dík za vysvětlující video. Takže vysoké výtokové rychlosti a tedy velkého specifického impulsu je možno dosáhnout plynem s nízkou atomovou hmotností. A tu má nejnižší vodík.

richard molek
richard molek
1 rok před

Díky Dušane 🙂

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před
Odpověď  richard molek

Není absolutně zač. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.