Optický prvek pro chystaný teleskop je připraven

Vesmírný dalekohled Nancy Roman

Společnost Ball Aerospace je jednou z firem, které se podílí na přípravě amerického dalekohledu Nancy Grace Roman Space Telescope. Experti z této firmy nedávno do přístroje Wide Field Instrument pro tento dalekohled nainstalovali klíčový prvek optické soustavy, který následně i optimálně zarovnali. Jedná se o sestavu obsahující celkem osm filtrů pro vědecký výzkum, dva disperzní prvky (grism a optický hranol) a jedno okénko je „prázdné“, protože slouží interní kalibraci. S pomocí těchto okének by měli vědci hledat odpovědi na různé kosmické otázky. Teleskop Nancy Grace Roman by se měl na svou astrofyzikální misi vydat v květnu 2027.

Kolo s optickými filtry pro přístroj Wide Field Instrument na Nancy Grace Roman Space Telescope.

Kolo s optickými filtry pro přístroj Wide Field Instrument na Nancy Grace Roman Space Telescope.

Poté, co dojde k odrazu a zaměření světla na primárním a sekundárním zrcadle teleskopu, projde toto světlo skrz zmíněné kolo s filtry. Zaostřený a filtrovaný svazek pak dopadne na velké pole detektorů, kde se vytvoří vlastní snímek. V závislosti na tom, co konkrétně výzkumníky zajímá, umožní astronomům jednotlivé filtry vybrat specifické vlnové délky světla pro jejich pozorování. Grism a optický hranol jsou nástroje pro spektroskopická měření, která rozkládají světlo přicházející z kosmických objektů na různé barvy. Tyto duhové obrázky označované jako spektra v sobě ukrývají jedinečné stopy vypovídající o jejich zdrojích a nesoucí náznaky jejich vlastností. Kupříkladu astronomové budou moci měřit, jak se tisíce galaxií pohybují kosmickým prostorem. To jim pomůže určit, jak se vesmír rozpínal v různých obdobích. Taková měření mohou zvýraznit podstatu temné energie – zatím stále záhadné síly, která urychluje rozpínání vesmíru.

Grism a optický hranol vyrobily a otestovaly společně firmy Optimax a Jenoptik a Goddardovo středisko tak, aby díly splňovaly přísné požadavky projektu Nancy Grace Roman Space Telescope. Tým nasimuloval kosmické podmínky v kryogenní vakuové komoře, ve které teplota klesla na -123 °C. Jelikož se většina materiálů po zahřátí rozpíná a po ochlazení smršťuje, museli mít inženýři jistotu, že optické prvky budou správně fungovat za supernízkých teplot, se kterými se u tohoto teleskopu při provozu počítá. Oba optické prvky prošly svými testy, při kterých pořízené snímky vykazovaly minimální zkreslení.

Jeden komentář ke článku “Optický prvek pro chystaný teleskop je připraven”

1. TritonJ napsal:

Před filtry je něco, co připomíná sekundární zrcátka i s držáky. Nějak si neuvědomuji, že bych někdy podobné řešení viděl.