NASA ruší vývoj mise GeoCarb

V pondělí 28. listopadu NASA oznámila, že ukončuje vývoj své mise GeoCarb. Namísto ní chce agentura vypracovat a zavést plán na využití alternativních možností měření a sledování skleníkových plynů. Postupně se totiž začínají objevovat nové možnosti, jak pořizovat klíčová měření skleníkových plynů. V době, kdy NASA uvažovala o misi GeoCarb přitom takové možnosti nebyly k dispozici. Za příklad nám může posloužit vědecký přístroj EMIT, který byl v červenci letošního roku dopraven na Mezinárodní kosmickou stanici, schopný měřit metan.

Podobná rozhodnutí jsou vždy těžká, ale NASA se vždy snaží pečlivě a zodpovědně hospodařit s prostředky poskytnutými americkými občany,“ říká Thomas Zurbuchen, přidružený administrátor NASA pro vědu z centrály agentury ve Washingtonu a dodává: „Těšíme se na to, jak se nám podaří splnit náš závazek na nejmodernější pozorování klimatu účinnějším a cenově efektivnějším způsobem.“ NASA má v plánu rozšířit pozorování skleníkových plynů tím, že mise pro studium skleníkových plynů dostane prioritu v rámci první mise programu Earth System Explorers (průzkumníci systémů Země). Počítá se jednak se sběrem dat o skleníkových plynech od mezinárodních i komerčních partnerů, dále s prodloužením mise Orbiting Carbon Observatory-3 na palubě ISS, ale také s prováděním dodatečných měření z paluby letadel.

Kromě toho je tu ještě chystaná americká mise Earth System Observatory, se jejímž startem se počítá na konci této dekády. Jedná se o novou generací družic studujících Zemi – měla by poskytnou komplexní a zevrubný 3D pohled na podmínky na naší planetě, aby bylo možné zase o trochu lépe porozumět tomu, co změny na Zemi znamenají pro lidstvo. „NASA dává prioritu pochopení toho, jak se naše mateřská planeta mění. Skleníkové plyny hrají v tomto chápání hlavní roli,“ říká Karen St. Germain, ředitelka divize NASA pro průzkum Země z centrály agentury ve Washingtonu a dodává: „Jsme odhodláni provádět klíčová pozorování metanu a oxidu uhličitého. Chceme je spojovat s měřeními shromážděnými dalšími americkými, mezinárodními i soukromými misemi, abychom mohli poskytovat užitečné informace komunitám a organizacím, které je potřebují pro svá rozhodnutí.

Logo mise GeoCarb

Zdroj: https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/

NASA k rozhodnutí zrušit misi GeoCarb dospěla po zhodnocení technických problémů, které se přidaly k finančním komplikacím. Nad misí se stáhly černé mraky i kvůli dostupnosti nových alternativních zdrojů dat, ale i snaha udržet portfolio výzkumu Země v souladu s celkovými prioritami vědeckého výzkumu. Projekt GeoCarb měl za cíl prozkoumat přírodní zdroje a také výměnné procesy, které řídí obsah oxidu uhličitého, oxidu uhelnatého i metanu v atmosféře nad americkým kontinentem. NASA nyní bude spolupracovat s týmem vědeckých pracovníků z Oklahomské univerzity, kteří tento projekt vedli, na plánování řádného ukončení celého projektu.

Současné odhady nákladů na celý „životní cyklus“ mise GeoCarb jsou více než 600 milionů dolarů. Tento odhad je tedy více než trojnásobkem nákladů na celý životní cyklus mise, které se předpokládaly v době výběru a byly tehdy omezeny na 170,9 milionu dolarů. Zvýšené náklady a zpoždění GeoCarb by měly negativní dopad na portfolio NASA v oblasti průzkumu Země. Kromě jiného by to znamenalo dvouleté zpoždění výše zmíněné mise Earth System Observatory. Ta se má zabývat těmi nejvyššími prioritami pro vědy o Zemi, jak je popsali experti z národních akademií.