sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmonautika, neviditelná zbraň války na Ukrajině

Probíhající konflikt na Ukrajině jednoznačně ukázal, jak velkou roli v něm hraje kosmonautika. Jde ale o první válku vůbec, ve které hraje takto významnou roli i soukromý kosmický sektor. Je to také první velký konflikt, ve kterém se obě soupeřící strany staly doslova závislými na vesmíru. Proto jsem se rozhodl, že se v tomto článku pokusím ukázat, jak konkrétně kosmická technika pomáhá na bojišti. Kosmonautika není jen prospěšná, ale taky strategicky významná a její vliv neustále stoupá ruku v ruce s vývojem v tomto oboru. Náznaky se objevovaly už ve Studené válce. Od počátku byl tento obor úzce spjat s jaderným odstrašováním. Technologie mezikontinentálních balistických raket (ICBM) byla zásadní pro obojí – jaderné i vesmírné závody. Vesmír byl doménou, v níž bylo soupeření mezi Sovětským svazem a Spojenými státy nejokázalejší a nejúchvatnější, ale také pozoruhodně mírumilovné. Vypuštění Sputniku v roce 1957 bylo sice vnímáno jako vítězství Sovětského svazu, ale zároveň vytvořilo důležitý precedens mírového přeletu družic nad Zemí. Američané nepodnikli žádné kroky, když Sputnik přelétl nad jejich územím, a ani Sověti, když americké družice začaly přelétat nad jejich končinou. Tento precedens fakticky ustanovil vesmír jako celosvětové společné vlastnictví, podobné otevřeným mořím, a vedl k uzavření smlouvy o kosmickém prostoru z roku 1967, která mimo jiné zakázala rozmístění jaderných nebo jiných zbraní hromadného ničení ve vesmíru. Předem upozorňuji, že některé snímky použité v článku obsahují drastické záběry.

Technik letectva upravuje nastavení na komunikační družici během vojenského cvičení v polské Poznani-Krzesiny. Kredit: US Air Force
Technik letectva upravuje nastavení na komunikační družici během vojenského cvičení v polské Poznani-Krzesiny. Kredit: US Air Force

První efektivní využití kosmických technologií v boji v USA přišlo během operace Pouštní bouře v roce 1990 a hluboce ovlivnilo výsledek války v prospěch Spojených států na všech úrovních. Nezávislý přístup do kosmického prostoru byl od té doby pro mnohé země klíčový. Využívání kosmických aplikací ve válečných konfliktech i nadále stoupá. V současnosti je ve vesmíru více než 5 500 družic. Ať už jsi to připouštíme nebo ne, tak mají bezprostřední dopad na náš každodenní život. Od bankovnictví, zemědělství až po předpověď počasí, televizi a navigaci. Většina z nich je provozována pro komerční účely, ale najdeme mezi nimi i stovky specializovaných vojenských družic. Bez ohledu na stávající mezinárodní právní rámec stanovený Smlouvou o kosmickém prostoru (OST) – která zakazuje používání vesmíru pro vojenské účely. Navíc vesmír je zároveň doménou s dvojím využitím. Existují také družice, které se vydávají třeba za meteorologické, mohou ovšem být klidně vojenské pro sběr informací nebo i obojí. Ve skutečnosti existuje jen velmi málo výhradně vojenských funkcí, které družice plní. Patří sem hlavně systém včasného varování před raketami, přesné zaměřování cílů atd. Dá se říci, že největší počet takto zaměřených družic mají tyto tři státy – USA, Rusko a Čína.

Mnoho zemí včetně České republiky pomáhá usilovně Ukrajině v boji s ruskými okupanty a Spojené státy nejsou výjimkou. Byť neznáme úplně přesné podrobnosti, jak taková pomoc ze Spojených států a NATO přesně vypadá, nějaké informace přesto máme a z nich vyplývá, že právě kosmické technologie hrají klíčovou roli. Víme, že Ukrajina nemá žádné vlastní vojenské družice. Od Západu se jí však dostalo významné pomoci v mnoha směrech.

Mariupol, ležící na severním pobřeží Azovského moře, byl jedním z hlavních cílů ruské invazní armády už od počátku války na Ukrajině. Družice ukázaly rozměr zničení města. Zdroj: Maxar
Mariupol, ležící na severním pobřeží Azovského moře, byl jedním z hlavních cílů ruské invazní armády už od počátku války na Ukrajině. Družice ukázaly rozměr zničení města. Zdroj: Maxar

Dohled, zpravodajství a špionáž

První z nich je poskytování zpravodajských služeb, sledování a průzkum – neboli ISR. Co je to zpravodajství ISR? ISR je integrovaná zpravodajská a operační funkce, kterou lze definovat jako koordinované získávání, zpracovávání a poskytování přesných, relevantních a včasných informací a zpravodajských informací na podporu rozhodovacího procesu velitele. Ukrajina má přístup k nebývalému množství komerčních satelitních snímků. Na nedávné konferenci ředitel americké Národní geoprostorové zpravodajské agentury (US National Geospatial-Intelligence Agency) uvedl, že v porovnání období před válkou se nyní více než zdvojnásobil počet komerčních snímků nad Ukrajinou. Vicemaršál letectva Paul Godfrey, který stojí v čele britského vesmírného velitelství, říká, že spolu s komerčními a civilními ISR poskytovanými Ukrajině existuje další řada zemí s vojenskými kapacitami ve vesmíru, kteří dělají nad na Ukrajinou to samé.

Bezvládná těla v ulicích 19. března 2022. Satelitní snímky společnosti MAXAR vyvrátili Ruská tvrzení ohledně masakru v Buči. Zdroj: BBC
Bezvládná těla v ulicích 19. března 2022. Satelitní snímky společnosti MAXAR vyvrátily Ruská tvrzení ohledně masakru v Buči. Zdroj: BBC

Družice poskytující ISR pomohly identifikovat počáteční hromadění ruských sil před invazí 24. února 2022, a od té doby sledují pohyb vojáků a vojenské techniky. Satelity byly použity ke sledování ruských válečných lodí v Černém moři, včetně křižníku Moskva, který byl potopen Ukrajinou. Radary včasné výstrahy – jako například obří radar na základně RAF Fylingdales v severním Yorkshiru, byly rovněž schopny sledovat odpálení balistických raket. Podle vicemaršála letectva Godfreyho byly satelity ISR rovněž nezbytné pro pravdivé informace o válce. Jako příklad uvádí masakr v Buči nedaleko ukrajinského hlavního města Kyjeva. Říká, že ruská tvrzení, že těla mrtvých civilistů byla již na ulicích, když dorazili, byla vyvrácena satelitními snímky společnosti MAXAR s časovými údaji, které ukazovaly opak. Světová media také mají bezprecedentní přístup ke komerčním satelitním snímkům, které lze použít k potvrzení některých tvrzení na místě, a to od obou stran. Slouží tedy k ověření informací. To se týká i identifikace masových hrobů nebo například nedávného útoku Ukrajiny na ruskou leteckou základnu na Krymu. Tento jihoukrajinský poloostrov Rusko anektovalo v roce 2014.

Družice SAR (Synthetic Aperture Radar) finské společnosti ICEYE se ukázala jako mimořádně účinná – jen za první dva dny jejího používání přesáhly škody ruské armády 16 milionů dolarů! Což je mimochodem více než kolik stála koupě družice, tvrdí ukrajinští představitelé. Družice tohoto typu dokáží mapovat povrch i při vysoké oblačnosti. Hodí se zejména na pozorování relativně statických cílů. Pozorování, ale přesto dosahuje širokého využití v dálkovém průzkumu Země a mapování. Radary včasné výstrahy byly rovněž schopny sledovat odpálení balistických raket. Spojené státy nyní také podrobně jednají o instalaci dalších obřích radarů ve Velké Británii, aby mohly lépe sledovat dění ve vesmíru. Nedávno ukrajinští dobrovolníci shromáždili dostatek peněz na nákup celé družice, která má pomoci armádě při odhalování pozemních ruských cílů. Vesmír je zásadním prostředkem pro velení a řízení, a to jak pro operační informovanost, tak pro komunikaci. Bez vesmíru by byli operační velitelé většinou hluší a slepí.

Komunikace

Přenosný terminál Starlink v Oděse 15. března 2022. Kredit: Nina Lyashonok
Přenosný terminál Starlink v Oděse 15. března 2022. Kredit: Nina Lyashonok

Během každé války jsou klíčové kritické body infrastruktury. Sem, krom například elektřiny, můžeme zahrnout i komunikaci. Na začátku války Rusko provedlo řadu vojenských úderů a kybernetických útoků s cílem vyřadit klíčové komunikační uzly Ukrajiny. Tyto snahy pokračují do dnešních dnů. K plánování promyšlených úderů a jejich cílení je dnes potřeba internet. Pozemní připojení je však velmi náchylné a snadno zničitelné. Není tedy lehké ho ve vojenských střetech udržet. Je tu ovšem jedna alternativa, která nám krouží nad hlavami. Konstelace Elona Muska Starlink, jejíž obrovský význam se ukázal mnohem dříve, než si i sám její tvůrce asi dokázal představit. Je to jednoduše nadčasový projekt z mnoha úhlů a význam zkrátka doceníme až s odstupem času. Ano pokrok má vždy svou cenu, ale to je na jiný článek. Elon Musk zprovoznil internet nad Ukrajinou na popud výzvy ukrajinského ministra pro digitální transformaci Mychajla Fedorova na Twitteru.

Systém Tirada-2 schopný rušit družicové signály. V Luhanské oblasti v březnu roku 2019. Zdroj: informnapalm.org
Systém Tirada-2 schopný rušit družicové signály. V Luhanské oblasti v březnu roku 2019. Zdroj: informnapalm.org

Následně poslal na Ukrajinu tisíce sad s anténami Starlink, které umožňují přístup k satelitnímu internetu SpaceX. Za což se mu dostalo uznání i ve vojenských kruzích Spojených států. Co je ovšem podstatné je, že Ukrajina získala nespornou strategickou výhodu. Starlink je nezbytný pro zajištění bezpečné komunikace a situačního přehledu ukrajinské armády v době války. Starlink zajišťují vysokou efektivitu interakce mezi Ozbrojenými silami Ukrajiny a velením NATO a napomáhají vojenským operacím. Další výhodou je, že není snadné konstelaci na oběžné dráze Země jednoduše vyřadit z provozu. Byly sice zaznamenány kybernetické útoky a objevily se i výhružky sestřelením z Ruské strany, ale podle expertů je to Mission Impossible. Některé zprávy hovoří o pokusech rušení signálu pomocí zařízení Tirada-2S. Mobilní systém schopný rušení družicových signálů. Více informací ovšem veřejnosti známo prozatím není. Ukazuje to však jednoznačně na to, že je Starlink slušnou třískou v patě. Navíc jsou tu i alternativy a Starlink, byť ne tak funkční. Například poskytovatel SATCOM je schopen taktéž poskytnout satelitní internet. Nedávno jsme se také dozvěděli, že útok dálkově ovládaných člunů na Černomořskou flotilu umožnil právě Starlink.

Ukrajinské kamikadze plavidlo USV. S anténou Starlink na zádi. Zdroj: www.coffeeordie.com
Ukrajinské kamikadze plavidlo USV. S anténou Starlink na zádi. Zdroj: www.coffeeordie.com

Ukrajina podnikla útok na ruské lodě pomocí na dálku ovládaných člunů fungujících na principu kamikadze. Jejich úkoly mohou být různé. Od útoku po průzkum a určování přesné polohy. Podobnou úlohu měly ve druhé světové válce například tzv. mini ponorky. Zmíněná plavidla USV (Unmanned Surface Vehicles) nejsou autonomní, ale ovládaná na dálku. Podobně jako například různé typy dronů. To má řadu výhod, ale je vyžadována přesná, rychlá a stabilní komunikace, která nejlépe narušitelná. Lze to řešit pozemním radiovým spojením, ale to je značně omezené. Hlavně kvůli dosahu. Nabízí se tedy právě satelitní komunikace a zde má prim jednoznačně Starlink. Ten v současné době dokáže pokrýt roj asi 100 dálkově ovládaných USV. Osázené 360° kamerami a schopné v reálném čase odesílat na volné vodě důležité informace ze svého okolí a operátor tak může sedět třeba na opačné straně světa! Na konstrukce plavidla je samozřejmě možné umístit řadu senzorů a dalších zařízení jako jsou radary, termovize a podobně včetně náloží. Něco podobného bylo ve válce použito vůbec poprvé. Následující záběry ukazují ukrajinský útok na ruskou flotilu a pokus operátory vyhnout se střelám.

To vše ukazuje na to, jak mocná zbraň Starlink vlastně je. Možná je až trošku děsivé, že něco takového leží v rukou jednoho člověka, jehož povaha je často nevyzpytatelná. Myslím s, že zde konkurence určitě prospěje. Věřím, že obdobné sítě vzniknou i jinde ve světě. Což mimochodem dobře ukazuje i kosmickou převahu a úpadek Ruska v tomto sektoru, protože tam mají k podobné konstelaci fakticky nejdál.

Precizní zbraně a včasné varování

Pohyb jednotek NATO často závisí na GPS. Tento navigační nástroj však může být zranitelný a rušen protivníkem. Zdroj: Government Technology Insider
Pohyb jednotek NATO často závisí na GPS. Tento navigační nástroj však může být zranitelný a rušen protivníkem. Zdroj: Government Technology Insider

Jak Rusko, tak nově i Ukrajina spoléhají na přesné určování polohy, navigaci a z družic při provádění přesných úderů na klíčové cíle, přičemž ruské řízené střely používají k nalezení svých cílů vlastní polohovací satelity Glonass. Obdobný systém jako je americký GPS. S jeho pomocí je možno určit polohu a přesný čas kdekoliv na Zemi nebo nad Zemí. Pro Ukrajinu bylo přidání přesných zbraňových systémů dodaných USA do jejího arzenálu klíčem k jejímu nedávnému pokroku.

Rakety Himars mají dosah asi 50 mil (80 km) a jsou naváděny pomocí GPS. Globální polohový systém NavStar GPS vyvinulo v sedmdesátých letech americké vojenské letectvo. Byl to první družicový systém, který poskytoval přenosnou navigaci. Přijímač dostává přesné časové signály z několika satelitů a triangulací z nich vypočítává polohu. Střely naváděné GPS v americkém arzenálu postupně téměř kompletně nahradily nenaváděné bomby. Rakety tohoto typu byly na Ukrajině použity k ničení klíčových cílů, jako jsou sklady munice a velitelská centra daleko za frontovou linií. Zničené mosty jen dokazují míru přesnosti tohoto systému. Zajímavostí je, že ruská strana nějak zásadně GPS signál neruší, což by mohlo naznačovat, že ho sama používá.

USA dodaly na Ukrajinu také chytré dělostřelecké granáty Excalibur schopné přesně zasáhnout cíl na vzdálenost as 60 km. Přesné navádění by samozřejmě nebylo možné bez družic sítě GPS. Díky tomu jsou Ukrajinské útoky přesnější a učenější než ty z opačné strany. Opět zde klíčovou roli sehrává kosmonautika.

Družice mohou zachytit samozřejmě i odpálení raket (což je nezbytné pro včasné varování rozhodovacích orgánů) a poskytnout předpověď počasí (důležitou pro plánování misí). Poskytují také situační přehled o tom, co dělají ostatní subjekty ve vesmíru nebo co vysílají z vesmíru. I tyto schopnosti jsou na Ukrajině využívaný během Ruských útoků. O čem svědčí velká úspěšnost sestřelování ruských raket mířící na cíle po celé zemi.

Vysoce mobilní systém HIMARS používá k navádění na cíl družce. Zdroj: kyivpost
Vysoce mobilní systém HIMARS používá k navádění na cíl družice. Zdroj: kyivpost

BUDOUCNOST VÁLKY VE VESMÍRU

V červenci 2018 na bruselském summitu spojenečtí lídři uznali, že vesmír je vysoce dynamická a rychle se rozvíjející oblast, která je nezbytná pro soudržný odstrašující a obranný postoj Aliance, a dohodli se na vytvoření zastřešující vesmírné politiky NATO. O necelý rok později se na takové politice dohodli ministři obrany NATO. A v prosinci 2019 spojenečtí vůdci uvítali uznání vesmíru jako nové operační domény – vedle vzduchu, země, moře a kyberprostoru. V médiích se objevily spekulace, že tento příval vesmírných aktivit v NATO vyvolala iniciativa prezidenta Trumpa založit vesmírné síly Spojených států (USSF). Ve skutečnosti se jednalo o uvážená rozhodnutí spojenců, kterým předcházela léta pečlivé a důkladné reflexe a debat. Některé ze základních faktorů, které vedly k rozhodnutí vytvořit USSF, také ovlivnily rozhodnutí Aliance o vesmírné politice a vesmírné doméně. Shodou okolností Francie také přijala svou první obrannou vesmírnou strategii a chystá se reorganizovat své letectvo na letectvo a vesmírné síly. To vše bude samozřejmě díky současnému konfliktu ještě urychleno.

Kosmický prostor byl v tomto militarizován již od počátku vesmírného věku, ale je také plný paradoxů. Veškeré dění je transparentní. Jakýkoli start do vesmíru lze velmi dobře sledovat a není možné ho utajit. Narozdíl například od ponorek nebo stealth letadel. Navíc neexistují nejasnosti ohledně vlastnictví apod. Stát je vždy odpovědný za všechny své vesmírné prostředky, bez ohledu na to, zda jsou vládní, vojenské nebo komerční. I kdyby například Rusové tvrdili, že jejich družce byla neovladatelná kvůli kyber útoku ruský stát by stále nesl výhradní odpovědnost za veškeré její činy i případné následky. Zároveň je to ale místo, kde dochází k utajeným operacím. Zatímco starty se monitorují snadno o některých nákladech a jejich účelu prakticky nic nevíme. Rostoucí závislost na vesmíru vyvolává obavy, že by se válečný konflikt mohl rozšířit někdy i mimo zemi, moře a vzdušný prostor. Bojištěm se může stát kosmický prostor.

Rostoucí závislost na vesmíru vyvolává obavy, že by se válečný konflikt mohl rozšířit někdy i mimo zemi, moře a vzdušný prostor. Zdroj: jamesvaughanphoto.com
Rostoucí závislost na vesmíru vyvolává obavy, že by se válečný konflikt mohl rozšířit někdy i mimo zemi, moře a vzdušný prostor. Zdroj: jamesvaughanphoto.com

Rusko, Čína, USA i například Indie mají vlastní protisatelitní střely ASAT. V minulosti provedly testy ke zničení svých vlastních satelitů a jasně demonstrovaly, že je to možné. Pokračující válka na Ukrajině opět otevřela diskusi na téma militarizace kosmického prostoru. Zaprvé, přístup do vesmíru se v posledních několika letech dramaticky změnil. Ve vesmíru je nyní mnohem více aktérů. Vesmírné kapacity jsou navíc stále levnější a dostupnější a zároveň zranitelnější vůči nehodám a troskám, jakož i vůči zlovolným akcím. Za druhé NATO je stále více závislé na vesmíru pro všechny své mise, činnosti a operace. Kolektivní obrana, reakce na krize, pomoc při katastrofách a boj proti terorismu, to vše závisí na informacích poskytovaných z vesmíru a jeho prostřednictvím. Za třetí, změnilo se i bezpečnostní prostředí. Po celá léta, ne-li desetiletí, byl vesmír místem kam státy vynášely své družice k různým účelům podle vlastního uvážení. V posledních několika letech však mezinárodní situace stále častěji ukazuje ohrožení, zpochybňování dlouholetých dohod, kterou způsobují různí zlovolní aktéři. Už s těchto závažných důvodů význam kosmického prostoru stoupá. Už před konfliktem na Ukrajině NATO bedlivě sledovalo vesmírné počínání Číny a Ruska. Vojenské doktríny těchto zemí považují vesmír za důležitý prvek moderního vedení války a vývoj a nasazení četných protikosmických kapacit považují za způsob, jak podkopat obranu a bezpečnost spojenců. Je známo, že Rusko běžně například ruší signál GPS během cvičení NATO. Nebo také to, že některé teroristické organizace využívají google maps a GPS k plánování svých útoků.

Tony Radakin, náčelník štábu obrany Spojeného království varoval, že Rusko by mohlo provádět útoky na západní cíle ve vesmíru. Generál Raymond říká, že je celé spektrum hrozeb, které je znepokojují. Vyjmenovává rušení GPS a komunikace, zbraně s přímou energií, jako jsou lasery, nebo střely odpalované ze země, které by mohly být použity k zacílení na družice. Dodává, že USA a jejich spojenci usilují o to, aby vesmír zůstal i nadále bezpečným místem a preferují zodpovědné chování – ale dodává, že ho znepokojuje, že ne každý sdílí tento názor.

Společně s tím, jak neustále stoupá význam kosmických technologií, stoupá také riziko. Kosmonautika je nově neviditelnou zbraní, která je schopna konflikty vyhrávat díky strategickým výhodám. Prakticky každá velká Země si to minimálně od února tohoto roku uvědomuje více než v minulosti. Hrozba válek v moderním světě nepominula. Přes všechna prohlášení a úmluvy je ve skutečnosti militarizace vesmíru v plném proudu.

Zdroje Informací:
https://www.nato.int/docu/review/articles/2020/03/13
https://informnapalm.org/cz/jak-se-pozna-nejnovejsi
https://www.nbcnews.com/tech/security/elon-musks
https://www.armadninoviny.cz/utok-clunu
https://www.coffeeordie.com/ukraine-kamikaze-drone-boats

Zdroje Obrázků:
https://casstt.com/theme/posts.jpg
https://spacenews.com/wp-content/upl.jpg
https://www.washingtonpost.com/resizer/9EdqvsP6zX.jpg
https://ichef.bbci.co.uk/news/976/cpsprodpb/5D1B.png
https://informnapalm.org/ua/wp-content/uploads/sites.jpg
https://brcc.brightspotgocdn.com/dims4/default.jpg
https://www.nato.int/docu/review/images.jpg
https://imageproxy.viewbook.com/48796/b2.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
37 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Alfi
Alfi
2 let před

Starlink je pro bránící se Ukrajinu pravé požehnání, o to víc mě mrzí to Muskovo lavírování v poslední době..Jednak s jeho financováním, on klidně vyhodí 40 miliard za Twitter, ale Starlink financovat se mu už moc nechce, i ty jeho knížecí rady, jak by měla UA jednat s Ruskem. Tohle i  ten současný přístup k Twitteru mě docela rozladilo….

Invc
Invc
2 let před
Odpověď  Alfi

ALFI: Mezi financováním Starlinku na Ukrajině a koupí Twitteru je docela zásadní rozdíl:

Starlink je „čistá ztráta“, která jde jednak z peněz SpaceX, a zpátky nic nepřináší – jednoduše náklady vynaložené na Ukrajinu, nepřinášejí nic zpátky (navíc jdou z „operačních“ peněz – což má další nechtěné dopady). Pokud bych to měl přirovnat k něčemu lidskému – tak toto je, jako bys ty ze svého platil za mou elektřinu.

Twitter je v podstatě investice – za X peněz, dostal společnost v hodnotě (skoro) X peněz, která se samozřejmě může ukázat ztrátou, pokud ji umně pohřbí, ale klidně také velmi výnosnou investicí (pokud to naopak zahraje dobře). Navíc toto šlo z majetku přímo EM – de facto výměnou za akcie jiné společnosti (Tesla). Opět pokud bych to měl přirovnat k něčemu lidskému – toto je jako bys prodal 2 své byty z 10, a koupil si chatu s růžovým bazénem.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  Invc

Kdybych se rozhodl platit ti elektřinu proto, že seš ve finančních problémech, tak bych to dělal jako dobrý skutek. A kdybych viděl, že ty problémy nekončí ať děláš co děláš, tak bych v tom pokračoval, dokud by to šlo. Tady nejde o byznys. Nebo by nemělo jít.

Invc
Invc
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Spytihněv: Ano je to dobrý skutek. A evidentně to dělá dosud.

Ale možná bychom se MY měli zamyslet nad SEBOU a NAŠÍ kritikou. Protože takhle kritika v podstatě znamená, že MY jsme rozhodli, že ON má dost peněz (což není úplně pravda), takže podle NÁS má ON povinnost dělat dobrý skutek (přestože máme systémy pro „dobré skutky“, kterým se říká „státy“), a když už to dělat nechce tak MY jsme naštvaní na NĚJ.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  Invc

Rozumín, co chceš říci. Ale problém vidím v tom, že dodal terminály a dal přístup ke Starlinkům. Skvělá věc a spolu se západními zbraněmi jde o zásadní pomoc. Ovšem tím, že by to vypnul (což neudělal a jsem přesvědčen, že ani neudělá), by pomohl Rusákům a situace na frontě by se mohla změnit v neprospěch Ukrajiny. To mám na mysli. Pomohl stanovit určitou válečnou situaci, kdy jeho zařízení hrají důležitou roli. A teď by to s tímto vědomím vypnul. Podle mě se jedná o morální problém.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Nic nevypnul, vyjádřil se k tomu jednoznačně.
Ale řadě lidí se ta pozice „spravedlivých“ kritiků strašně moc líbí a nechtějí si ji nechat vzít. Tak si pořád vymýšlejí hypotetické fantasmagorie typu „ale KDYBY to vypnul“.

Reálně žádný morální PROBLÉM nenastal. Držte se faktů.
Invc to napsal přesně.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Invc

Až tak veliký ignorant, abych nedokázal vyhodnotit investice a pomoc, či dokonce charitu fakt nejsem. Tohle podezření mám u vašeho hodnocení. Napsat, že náklady vynaložené na UA nepřinášejí nic, je hrozně zjednodušené a krátkozraké. Za prvé Starlink určitě mnohokrát zefektivnil vojenské operace a tím jistě zachránil i spoustu životů..a za další, UA je myslím země s velkou budoucností a solidní trh a není moudré od Muska si to takhle kazit. Co se týče Twitteru, už jsem si všechno zazálohoval a čekám to nejhorší 🙂

Invc
Invc
2 let před
Odpověď  Alfi

Alfi: Možná než začneš urážet bys měl rozlišovat, komu to něco přináší. Ano Ukrajině, bezpečnostní situaci, a na spoustě dalších míst to přináší hodně. Ale SpaceX to nic nepřináší … z pohledu provozu té společnosti je to docela vysoký výdaj za „nic“ (a pokud bys řídil „nějakou“ společnost a viděl, dopad do cashflow, protože tam ty výdaje budou z velké části v lidech a nákladech na konektivitu – tj. prakticky hotové výdaje – tak bys hodně hodně vážil, jestli si to můžeš dovolit. Zvláště když jiným se za tyto služby „platí“ ze společného).

Mimochodem, vůbec sem si nevšimnul, že by se vůbec někdo někde zeptal, jestli si poskytovatelé páteřních služeb nechávají platit za konektivitu terminálů na Ukrajině (Starlink to jen přesune na nejbližší pozemní centrum – které je připojeno do páteřních sítí, a za to se platí…).

Nebo co třeba takové Iridium, o kterém bylo slyšet jen na začátku války kvůli hacknutým modemům. Nechává si teď na Ukrajině platit?

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Invc

Urážet? Koho, kdy a jak?

petrH
petrH
2 let před
Odpověď  Alfi

Nesouhlasím s tím také, ale chápu.
Všichni máme právo na vyjádření názoru a ten názor může být i blbej a nemusíme s ním souhlasit, ale v žádném případě nezačnu člověka, který okamžitě a bez řečí poskytl dosti zásadní pomoc urážet za to, že si dovolil vyjádřit svůj názor.

Z toho pramení uraženost EM, která je poněkud nevhodná malicherná, ale pochopitelná.

Druhou úroveň to má v tom, že on poskytl výraznou pomoc a poskytuje jí stále náklady rostou a ostatní dodavatelé zbraní a služeb dostávají dobře zaplaceno. I to je situace, která není k SX docela fér. Koneckonců nic není zadarmo a SX potřebuje spoustu peněz utrácet jinde. Nerozdávají ze svého zisku, žádný zisk nemají. Rozdávají ze své podstaty a tím se vlastně poškozují.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  petrH

Ukrajina ví, že její vláda a válečné úsilí jsou zcela závislé na Starlinku. Rozhodnutí nechat Starlink běžet nebo ne, spočívá zcela v rukou jednoho muže. To je Elon Musk. Nebyl zvolen, nikdo se nerozhodl dát mu tuto moc. Má ji díky technologii a společnosti, kterou vybudoval.
Ale náklady spojené s poskytnutím terminálů Starlink rozhodně nenese jen společnost SpaceX. Podle toho, co jsem četl na CNN, bylo asi 85 % z dvaceti tisíc terminálů na Ukrajině plně nebo částečně zaplaceno zeměmi jako USA, Polsko, Pobaltské státy nebo jinými soukromými subjekty. Tyto subjekty také zaplatily za asi 30 % připojení k internetu.

Invc
Invc
2 let před
Odpověď  Alfi

Náklady spojené s poskytnutím terminálů je jen jedna část rovnice (ta menší), která se snadno soudí. Ta druhá část je daleko větší problém:

1) Nevíme jak je nastavena standardní cena – jestli například pokryje stávající provozní náklady (natož „splácení“ budování + obsluhu dluhu) – ale to se dá posunout stranou. Ani tohle není zcela pokryto – sám píšeš 30%

2) Pak je tam ale spousta dalších pro nás neviditelných dodatečných nákladů specifických pro Ukrajinu: Nevíme, co musí dělat, aby to tam zůstalo v provozu. Nevíme jak moc bylo potřeba změnit trajektorie / vynášení – aby to bylo na Ukrajině stabilně možné provozovat (s dopadem na životnost, služby jinde atd.). Nevíme jaká dodatečná opatření se musí dělat kvůli rušení (jestli nemusí více manévrovat / měnit orientaci, jak moc je složité rekonfigurovat chování antén u každého satelitu vstupujícího do oblasti a pak zase zpět, jaké jsou náklady na geofencing, kolik lidí / jiných opatření stojí dohled a obrana sítě a satelitů před útoky atd.). A dobře víme, že Starlink je budován „na dluh“ … ale nevíme, kolik stojí obsluha toho dluhu. Nevíme kolik stojí konektivita pro Ukrajinu (a jestli tam nejsou náhodou nějaké další zvýšené náklady).

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Invc

Přesně neznám náklady, ale je jisté, že s přibývajícími satelity a počtem připojení cena klesá. U nás v posledních týdnech klesla cena výrazně, měsíční platba z 2700 kč na 1400…..

Ivo
Ivo
2 let před
Odpověď  Invc

Já tak nějak nevím, ale provoz podle mě nestojí skoro nic, tedy myslím ten provoz navíc. Pokud jde o satelity, tak tam je to zcela jedno, lítají tak jako tak a energii berou ze Slunce. Pokud jde o konektivitu, tak většina je asi v rámci Ukrajiny, takže je otázka jak to řeší v praxi, jestli tam mají pozemní stanici (řekl bych, že asi ano) a kolik je tato stanice stojí. Pokud tam jsou místní lidé, tak asi možná drahý bude provoz záložních agregátů, ale jinak tam nic moc drahého není. A nebo to mají na Polské/Slovenské hranici a tam to bude podobné. Nechápu jak vypočítal Musk tu šílenou cenu za provoz.

Ferda
Ferda
1 rok před
Odpověď  Ivo

Provoz rozhodne neni zadarmo. Jen tak zbezne jsem si provedl rychly vypocet. Cisla jsem schrastil na Googlu, asi nejsou nejpresnejsi, ale pro hruby odhad to snad bude stacit:

Cena terminalu: $600
Cena pripojeni terminalu za 1 mesic: $110
Pocet dodanych terminalu na Ukrajinu: 20000+

Odtud jednorazove naklady na terminaly: 12 mil USD
Cena pripojeni terminalu za 1 rok: 26,4 mil USD

Dale pocitejme mzdove naklady lidi, kteri se venuji zajisteni pripojeni Ukrajiny. To zahrnuje spoustu veci, vcetne obrany pred rusenim ruske armady, vypocet bude jen tak od oka: cca 50 lidi s platem $150000 za rok, tedy celkem: 7,5 mil USD

Vsechno jede na dluh, uroky z dluhu mohou delat klidne nekolik milionu rocne.

Kdyz to vsechno secteme, naklady Starlink pro Ukrajinu mohou byt klidne v rozmezi 50 – 100 mil USD za rok.

Podle jednoho vyjadreni Elona, naklady jsou az 400 mil USD za rok. To mi prijde sice trochu nadsazene, alespon tak 2x az 4x, ale radove to sedi.

Pozn: Vse je jen priblizne, rozhodne me nechytejte za slovo, ze naklady na terminal jsou treba o $200 mensi a podobne. Jde i o usly zisk.

Ivo
Ivo
1 rok před
Odpověď  Ferda

Tak ale to jste napsal náklady deklarované směrem ven, já řeším reálné náklady, tedy to, kolik do toho musí skutečně SpaceX dát a to jsme někde o několik řádů jinde.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před
Odpověď  Alfi

Kde jste přišel na to, že „Starlink financovat se mu už moc nechce“?

Vážně si myslíte, že si neuvědomuje svou společenskou zodpovědnost? Okomentoval současnou situaci, na to má plné právo. Ale na skutečnosti, že Ukrajině dál pomáhá stejnou měrou a ze svého se nic nezměnilo. Tak co tu přesně kritizujete?

Pindy o tom, že to neplatí celý ukrajinský SL včetně provozu ze 100%, ale JEN! z 15%, jsou opravdu chucpe. O čem to jako vypovídá? Že se snaží málo? Je to důvod ohrnovat nos, kritizovat?

Co vás na chování Muska rozladilo, zklamalo vážně nechápu.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Nenutím vás nic chápat. To co se mi v poslední době na chování chování Muska moc nelíbilo jsem už napsal a nehodlám se opakovat. Radit ukrajincům aby russákovi nechali Krym, to je pro mě chucpe A na co jsem měl přijít? Společnost SpaceX miliardáře Elona Muska před časem prohlásila, že už nemůže nadále platit internetové služby na Ukrajině, a žádá americký Pentagon, aby financováni převzal. Informovala o tom stanice CNN na základě dokumentů, k nimž získala přístup, a informaci posléze potvrdil Musk na twitteru….pak názor zase změnil.

Radim Pretsch
Radim Pretsch
2 let před
Odpověď  Alfi

Ano, změnil a financuje dál. Ale to pro vás není důležité. Raději pořád vypichujete, že si dovolil požádat o převzetí financování.

To navíc nezpochybňuji, čili vaše šermování CNN je mimo. Narozdíl od vás ale reflektuji aktuální situaci.

A netvrdím, že mě nutíte něco chápat. To jste si vymyslel. Stejně jako to, že se Muskovi SL moc financovat nechce.

Alfi
Alfi
2 let před
Odpověď  Radim Pretsch

Jak je vidět, míjíme se v názorech i v myšlení, které u vás moc nechápu. obvińujete mě z naprostých nesmyslů, víte co je pro mě důležité a co ne.. Co že jsem si vymyslel? To že končí s financováním? Řekl to on sám a potvrdil to, tak jaký výmysl, mě by to fakt nikdy nenapadlo…to že to pak z nějakých důvodů změnil je jiná věc, možná to souvisí z jeho onemocněním…. zkuste na mě už nereagovat, o ničem jste mě nepřesvědčil ani nenapsal nic nového, ani nic co by mě zajímalo..

Pajuc
Pajuc
2 let před
Odpověď  Alfi

Stejně jako Radim mám z vašich slov pocit, že je pro vás důležitější, co Musk prohlásil, než to, co dělá. Na vašem místě bych to napsal raději nějak takto: Velice si vážím toho, co Musk pro Ukrajinu udělal, ale s jeho názory zásadně nesouhlasím.

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpověď  Pajuc

A co jiného jsem napsal? Moje první věta v téhle diskuzi byla „Starlink je pro bránící se Ukrajinu pravé požehnání“…..

Pajuc
Pajuc
1 rok před
Odpověď  Pajuc

Starlink chválíte, Muska teda moc ne, jako by ostatní prodávali Ukrajině zadarmo.

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpověď  Pajuc

Chválím Starlink a Musk byl do nedávna pro mě bezchybná ikona, a už není no, tak to chodí….

Radim Pretsch
Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  Alfi

Nikde jsem nenapsal nic o tom „co je pro vás důležité“. Zase si vymýšlíte. Z ničeho vás neobviňuji. Jen mě zarazila vaše věta že „SL se mu už MOC financovat NECHCE“. Kde jste si vycucal jeho současný názor na Ukrajinu? Proč pořád omíláte jeho starou, dnes už mrtvou, žádost, nechápu. Tu jsem nezpochybňoval.

O ničem vás nemám potřebu přesvědčovat. Internetoví anonymové, co se stydí podepsat pod svůj názor mě nezajímají. Jen zde nabízíme alternativní názory. Že si to berete takhle osobně je váš problém.

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpověď  Radim Pretsch

Obviňujete mě z neustálého vymýšlení(lhaní) a osobně si mou velmi mírnou kritiku Muska berete hlavně vy. Na to , že nemáte potřebu o něčem přesvědčovat nás anonymy se mi věnujete požehnaně….

Radim Pretsch
Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  Radim Pretsch

Zřejmě nechápete smysl diskuze.
Nevěnuji se vám, ale polemizuju s vašimi názory. Respektive předkládám protiargumenty. Vy si nesouhlas zřejmě berete jako osobní kritiku, což opravdu není. A tak mi neustále podsouváte, že vás o něčem přesvědčuji, z něčeho obviňuji, spekuluji co je pro vás důležité. Že si vaši kritiku Muska beru osobně.

Jen se vás opakovaně ptám na jednu jedinou věc. Jak jste přišel na to, že se Muskovi do toho financování MOC nechce? To jako dává najevo (podle vás) málo nadšení? Nebo někde napsal, že už ho to nebaví? Podle mě jen vyzval US vládu k diskuzi. Dopadlo to jak to dopadlo, než poslouchat hejty, Musk to nechal být a platí dál. Spekulovat o jeho pocitech, jen jen spekulace. Ale to byla spíš rétorická otázka. Asi proto ji také ignorujete a pořád se točíte kolem té neuskutečněné diskuze s vládou.

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpověď  Radim Pretsch

OK,i když jsem vás žádal ať už v téhle naprosté zbytečné diskuzi nepokračujete, odpovím. Vyjádřil jsem svůj osobní názor na Muska, který jsem si opravdu udělal jen a pouze z informací běžně dostupných ve veřejném prostoru. Vy nejspíš máte i jiné info, nebo se dokonce s Elonem znáte osobně. Nejdříve proběhly informace, že Starlink už platit nebude, což jsem nepovažoval za nějakou tragédii, vláda USA a Pentagon by se o to jistě postaral, jenže potom bez vysvětlení následovala zpráva, že to tedy platit bude. Divné, podobné jako s Twitterem, koupím-nekoupím-koupím… tohle spolu s „mírovým plánem“, který představil na twitteru že by se Kyjev by se podle něj měl vzdát Krymu a přijmout skutečnost, že válku s Ruskem pravděpodobně nevyhraje, mě prostě naladili jinak, než jak ho vidíte vy, to je úplně všechno…

Radim Pretsch
Radim Pretsch
1 rok před
Odpověď  Radim Pretsch

1) Tohle je veřejná diskuze, nevidím důvod proč bych se nemohl slušně vyjádřit k ostatním názorům. To že si z ní děláte ososbní záležitost a vadí vám, že vám někdo oponuje a snažíte se rozhodovat, kdo se k vaším nátorům smí vyjádřit a kdo ne, je chyba.

2) S Muskem se ososbně neznám, proto si, narozidíl od vás, netroufnu tvrdit, jestli se mu do financování SL pro Ukrajinu nechce moc nebo málo, případně vůbec. Jen poukazuji na fakt, že je ve svém přístupu konzistentní a od počátku platí tu část provozu, kterou se zavázal platit na začátku.

3) To že chtěl SL vypnout je mediální zkratka, chtěl pouze diskutovat a dalším financování. To je pro tuto chvíli pasé, historie (navíc trochu pokroucená). Fakt je, že ze strany Muska k žádné změně nedošlo. „mohl by…kdyby…“ jsou spekulace (dost neslušné).

4) Za úlet s mírovým plánem si kritiku zaslouží. Ne za věcnost, nikdo ze zainteresovaných se s ním samozřejmě radit nebude. Ale za to že zbytečně dráždí některé emotivní jedince. Takových plácání je plný internet. Ale Musk je holt Musk,

Alfi
Alfi
1 rok před
Odpověď  Radim Pretsch

A zase dokola, najděte mi prosím část z mých příspěvků, kde beru něco osobně, jak mi neustále předhazujete.Jen jsem pochválil SpaceX za Starlink a lehce zkritizoval Muska za jeho postoje posledních týdnů? Co vás na tom tak pobouřilo? Vůbec mi nevadí že mi někdo oponuje, odkud jste to tohle vyčetl? Naopak mi příjdou osobní ty vaše reakce, požádal jsem vás slušně o konec nic nepřinášející diskuze a vy jste to naprosto nesmyslně pochopil jako nějakou „osobní záležitost a že se snažím rozhodovat, kdo se k mým názorům smí vyjádřit a kdo ne“…taková nebetyčná pitomost, fakt tohle může vůbec někoho napadnout?

endemit
endemit
2 let před

Invc má naprostou pravdu jak co se týče Starlinku, tak Twitteru.

Zargos
Zargos
2 let před

Kdo ví kde a jestli vůbec by dnes byla fronta bez Starlinku,kdyby rusové tehdy dali Elonovi slevu na vynesení toho miniskleníku na Mars.

Alfi
Alfi
1 rok před

A zase dokola, najděte mi prosím část z mých příspěvků, kde beru něco osobně, jak mi neustále předhazujete.Jen jsem pochválil SpaceX za Starlink a lehce zkritizoval Muska za jeho postoje posledních týdnů? Co vás na tom tak pobouřilo? Vůbec mi nevadí že mi někdo oponuje, odkud jste to tohle vyčetl? Naopak mi příjdou osobní ty vaše reakce, požádal jsem vás slušně o konec nic nepřinášející diskuze a vy jste to naprosto nesmyslně pochopil jako nějakou „osobní záležitost a že se snažím rozhodovat, kdo se k mým názorům smí vyjádřit a kdo ne“…taková nebetyčná pitomost, fakt tohle může vůbec někoho napadnout?

Zdenek_konstrukce
Zdenek_konstrukce
1 rok před

Takže když to shrneme , se z původně civilního projektu Starlink stal vojensky strategický systém.

Dušan Majer
Dušan Majer
1 rok před

To je stejné jako když civilní automobilka vyrobí část svých produktů pro armádu. Je zcela běžné, že armáda využívá dostupných technologií. Není to nic neobvyklého a už vůbec ne škodlivého. Naopak. Starlink tím získal velmi dobrého zákazníka.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.