sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Sonda Europa Clipper dostala „kola“

Když se v souvislosti s kosmonautikou řekne „kolo“, vybaví se nám třeba marsovská vozítka, která se pomocí kol pohybují po povrchu. Ale mnohé kosmické sondy spoléhají na kola také, ale jedná se o kola značně specifická – silové setrvačníky. S jejich pomocí pak tyto sondy zůstávají orientovány v požadovaném směru. Inženýři a technici z Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii nedávno do těla sondy Europa Clipper nainstalovali hned čtyři silové setrvačníky, na které se bude sonda spoléhat během své mise u jupiterova ledového měsíce Europa.

Až se tato americká sonda vydá na cestu do kosmického prostoru, bude provádět manévr pro vstup na dráhu kolem Jupiteru, nebo bude sbírat data při desítkách průletů kolem Europy, silové setrvačníky vždy otočí sondu v prostoru tak, aby její antény mířily k Zemi a vědecké přístroje včetně kamer byly orientovány správným směrem. Silové setrvačníky pro Europa Clipper jsou široké 60 centimetrů a vznikly z hliníku a titanu. Rychle se otáčející kola vytváří točivý moment, který způsobuje, že se sonda otočí v opačném směru. Třetí pohybový zákon Isaaca Newtona platí i v hlubokém vesmíru a vysvětluje podstatu tohoto jevu – pro každou akci existuje stejně velká reakce, která se liší směrem působení. Silové setrvačníky způsobují, že sonda reaguje svým pohybem na jejich otáčení.

Je tu ještě jeden způsob, jak vizualizovat fungování silových setrvačníků. Představte si, že sedíte na otočné židli a zvednete nohy od země, abyste se mohli volně otáčet. Pokud prudce škubnete trupem jedním směrem, židle a vaše nohy se otočí v opačném směru. Silové setrvačníky fungují stejně: Když motor silového setrvačníku zrychluje rotace kovového kola v jednom směru, kosmická sonda zažívá rotaci v opačném směru.

Na snímku vidíme všechny čtyři slové setrvačníky uložené do těla Europa Clipperu.
Na snímku vidíme všechny čtyři slové setrvačníky uložené do těla Europa Clipperu.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Bez silových setrvačníků by sonda Europe Clipper, která má startovat v roce 2024 a k Jupiteru dorazí o šest let později, nebyla schopna provádět svůj vědecký výzkum. Vědci se domnívají, že Europa pod povrchem ukrývá rozlehlý oceán tekuté vody, která může nabízet podmínky vhodné pro život. Sonda má sbírat data o jemné atmosféře měsíce, jeho povrchu i vnitřní stavbě. Tyto informace pomohou vědcům lépe porozumět oceánu, ledové krustě, ale i možná i výtryskům, které mohou vyvrhovat podpovrchovou vodu do okolního prostředí. Během svých oběhů kolem Jupiteru bude Europa Clipper používat své silové setrvačníky k provedení tisíců drobných prostorových naklonění a natočení. Ano, je tu samozřejmě možnost provádět tyto manévry s pomocí orientačních trysek, ale ty spotřebovávají palivo, které je v nádrži pouze omezené množství. Oproti tomu silové setrvačníky potřebují pouze elektrickou energii, kterou vytvoří masivní fotovoltaické panely.

Europa Clipper během instalace silových setrvačníků.
Europa Clipper během instalace silových setrvačníků.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Nic však není stoprocentně dokonalé a nevýhodou silových setrvačníků je, že účinkují pomalu. Kupříkladu sonda Europa Clipper by k otočení o 180° pomocí silových setrvačníků potřebovala 90 minut. Pohyb by byl tak pomalý, že by z dostatečné vzdálenosti přišel lidskému oku prakticky nerozlišitelný – sonda by se pohybovala 3× pomaleji, než minutová ručička na hodinách.

Nevýhodou silových setrvačníků je také skutečnost, že se mohou v průběhu času opotřebovat. To potkalo třeba americkou sondu Dawn, takže inženýři museli přijít na způsob, jak sondou otáčet pomocí orientačních motorků a dostupnými pohonnými látkami. Z tohoto důvodu se experti rozhodli, že do Europa Clipperu budou instalovány čtyři silové setrvačníky, ačkoliv k otáčení sondy jsou potřeba pouze tři. V provozu se má střídat, které tři setrvačníky se použijí, což mezi ně rovnoměrně rozloží opotřebení. Zároveň bude v případě selhání jednoho setrvačníku k dispozici náhradní kus.

Zmíněná instalace silových setrvačníků byla pouze jedním z mnoha kroků, které nyní probíhají v rámci aktuální fáze sestavování, testů a předstartovních příprav. Vědecké přístroje postupně přijíždí do JPL, kde budou integrovány do těla sondy. Jakmile bude Europa Clipper dokončen, vydá se na rozličné testy, které povedou až ke startu naplánovanému na říjen 2024. Sonda pak kosmickým prostorem urazí 2,9 miliardy kilometrů, načež dorazí ke svému cíli a začne odhalovat tajemství tohoto ledového světa.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/1-pia25494-europa-1041.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/2-pia25495-europa-1041.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/e-pia25496-europa-1041.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Štítky:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
1 rok před

Reakční kola a stabilizační setrvačniky. Hezký popsáno zde: https://www.aldebaran.cz/bulletin/2022_35_sta.php

https://kosmonautix.cz/2022/11/29/sonda-europa-clipper-dostala-kola/